Silent Hill: Book of Memories

recenze  15
Pavel Měrka, 22. 11. 2012 0:00
V roce 1999 se na konzoli Playstation objevil tehdy neznámý hororový titul Silent Hill, který si v podstatě okamžitě získal své publikum díky příběhu, podmanivé hudbě a hratelnosti. Za uplynulých 13 let vyšlo několik dílů, které z něj udělali legendu, jenž poslední dobou dost upadla, protože fanoušci nebyli s posledními díly zrovna spokojeni. Před nedávnem pak vyšel nový díl exkluzivně pro systém PS Vita s podtitulem Book of Memories. Tomu je věnována tato recenze, takže se n ni rovnou vhrneme.

Když bylo oznámeno, že nový díl nebude klasický 3rd person horor jako obvykle, vzbudila se okamžitě vlna kritiky, protože jen málokdo si dokázal představit diablovku ve světě Silent Hillu. Jak je známo, tento styl her nikdy neměl moc hluboký příbě, celý se většinou točil jen kolem malé zápletky, jenž spočívala v záchraně světa, města nebo NPC postav. Stejně je tomu i zde, a jak již podtitul napovídá, příběh se odehrává kolem tajemné Knihy vzpomínek, která je našemu hrdinovi doručena pošťákem Howardem, známého z posledního dílu Downpour. Hned na počátku zjistíte, že díky knize dokážete měnit minulost a přizpůsobovat ji tak vašim potřebám. Toho si samozřejmě všimne i náš protagonista a postupně se bude probíjet jednotlivými zónami, aby dosáhl vysněného životního úspěchu. Postupem zjistí, že ne vše je tak snadné, jak vypadá a celé se to zvrtne v boj o vlastní přežití, kde se bude muset utkat se svými vlastními démony. Celý příběh vám je poté vykládán jen skrze poznámky a vysílání, které můžete v jednotlivých zónách najít.

Jednotlivé zóny, v nichž se pohybujete, spadají pod element oheň, les, voda, země (tyto čtyři jsou vedlejšími elementy), krev, světlo nebo ocel (tři hlavní elementy). V závislosti na vybraném elementu je zóna vizuálně přizpůsobena, a vy v ní můžete využívat výhody a nevýhody jednotlivých elementů. Pro orientaci je ve hře použita mapa, která vykresluje všechny místnosti a vaši polohu podle toho, jak postupujete vpřed. Kromě základních místností, v nichž můžete bojovat a sbírat předměty, jsou zde i ty speciální, jako například obchod, knihovna, zbrojírna, pokladna či místnost záhad. Všechny tyto místnosti mají předem daný účel a můžete v nich získat nepřeberné množství zbraní či artefaktů nebo je využít pro ukládání hry, případně nákup výzbroje. Úplně nejzajímavější místností jsou ty se záhadami, které obsahují nějakou událost, jež lze ovlivnit svým jednáním. Získat tak můžete pozitivní (reprezentuje světlo), neutrální nebo negativní (reprezentuje krev) zakončení a částečně tak změnit sled událostí.

Každá úroveň je složena z místností a chodeb, jenž jsou tvořeny pouze pravými úhly a nikdy nenarazíte na žádnou křivolakou cestu nebo místnost ve tvaru kruhu. Ačkoliv to působí zvláštně, je to následek toho, že Vita je “malá“ oproti domácím konzolím a úrovně jsou poměrně rozlehlé. Díky tomuto systému je pak využit každý kout a dohrát jednu zónu zabere mezi 25-40 minutami. Naštěstí jsou úrovně velmi dobře zpracovány a mnohdy vám ani nepřijde, že jste jen v úzkém koridoru. Abyste se dostali z těchto zón, tak musíte plnit výzvy, které spočívají v zabíjení určitého počtu nepřátel a čas od času jsou doplněny o speciální požadavky, kdy vám nesmí ubrat větší část života nebo je musíte zlikvidovat v časovém intervalu.

Za splnění výzev jste odměněni různými předměty, a ty poté použijete pro otevření brány ze světa snů. S jejich pomocí musíte vyřešit velmi jednoduché puzzly, které se bohužel opakují a pokud umíte anglicky, budou pro vás po čase dost monotématické. Velkým plusem je herní doba, skládající se ze dvou částí. Tou první je klasický story mód obsahující 21 zón, jež lze dohrát za cca 12-15 hod, a tou druhou výběr 79 zón. Ty se vytváří zcela náhodně a lze je hrát pořád dokola, takže je to v podstatě nekonečná zábava (samotné první dohrání těchto zón pak zabere dalších asi 60 hodin). Jednotlivé úrovně můžete samozřejmě hrát až ve 4 lidech skrze online, což přináší zcela nový zážitek.

Nepřátelé se dají rozdělit na dvě skupiny – ty, co do SH světa patří a ty, kteří ne. První zmíněná skupina je ta obsáhlejší, protože se jedná o všechna “obyčejná“ monstra. Proto zde narazíte na krvelačné psy, sestřičky, hmyz ze Silent Hill Homecoming či trojici Pyramid Head, Butcher a Boogeyman, kteří jsou zde pouze jako minibossové, s nimiž se setkáte při průchodu jednotlivými levely. Tato monstra pak můžete objevit ve třech variantách – světlo, krev a ocel. V závislosti na těchto elementech můžete přizpůsobit svou techniku i zbraně. Ta druhá kategorie zahrnuje celkem některé z hlavních bossů, tzv. Guardianů, kteří na vás čekají na konci vybrané elementální zóny (každá třetí). Ti do tohoto světa příliš nezapadají, protože vypadají jako elementálové z jiných her a ne jako standartní SH monstra. Naštěstí se to netýká všech Guardianů a ten krvavý by se klidně mohl objevit v příštím plnohodnotném díle.

Talismany, zbraně, artefakty, rozvoj postavy a bojový systém si nyní rozebereme postupně. Co se týče samotných talismanů, tak ty si musíte vybrat úplně na začátku při tvorbě postavy a nelze je v budoucnu měnit. To vám přinese jednu z mnoha výhod, jakými jsou větší výdrž zbraní, vyšší karma, lepší orientace či zlepšení některé ze základních vlastností, proto je pro vás tento výběr velmi důležitý. Ostatně jako všechno ve hře, protože pokud dostatečně nepochopíte herní mechanismus, tak pro vás bude SH: BOM velmi obtížným titulem. Zbraně a artefakty zde najdete poměrně ve velkém množství a hlavní informace o nich vám podává tajemná Kniha, kde najdete jejich kompletní výpis. Váš arzenál čítá celkem 34 zbraní, mezi kterými najdete opravdové klasiky jako je hyper sprej, laser gun, ocelová trubka, sekyra či kruhová motorová pila, ale také zcela nové – elementální meče nebo plamenomet.

Obdobně tomu je i u artefaktů, kterých je zde 50 a slouží pro vylepšení vašich primárních vlastností. S tím jak postava získává zkušenosti, můžete postupně odkrýt až 8 slotů pro tyto artefakty. To vše tak ovlivňuje samotný vývoj charakteru, protože za každý získaný level budete odměněni 2 body, které můžete přerozdělit mezi jednu z 6 vlastností (síla, obratnost, vitalita, hbitost, intelekt a inteligence). Ty přímo ovlivňují vaše schopnosti, takže jsou zcela nezbytné pro postup skrze pozdější zóny. Jejich obtížnost je mnohdy tak vysoká, že mid-level bossové jako Pyramid Head vám dokáží ubrat jedinou ranou až 80-90% života, což pro vás může mít fatální následky.

Aby toho nebylo málo, tak vám putování zpříjemňuje i několik druhů pastí, které jsou rozesety po místnostech. Soubojový systém je poměrně dobře udělaný, protože se můžete zaměřit na jednotlivé nepřátele a přehazovat si váš aktuální cíl. Díky tomu je samotný útok na blízku, či na dálku přesný a nestane se vám, že byste museli nepřátele složitě nahánět po mapě. Trošku horší to je s defenzivou, protože ta už mi tolik nesedla. K vykrývání útoku tu je určeno tlačítko O, po jehož stisknutí přejde charakter do módu blokování a snaží se tak vykrýt nepřátelský útok. Bohužel vám nepřátele i skrz něj uberou a ve chvíli, kdy se na vás sesype hmyz, který je vůbec nejhorší nepřítel na zabití, tak vám i přes vykrývání začne solidně vysávat život, a vy tak budete muset vzít nohy na ramena, což je určitě škoda, protože věřím, že autoři mohli tento systém udělat mnohem lépe.

Grafická stránka je zde opravu pěkná, ale nutno podotknout, že určitě to není maximum, které tento handheld zvládne. Téměř po celou dobu hraní vidíte hlavního protagonistu pod úhlem seshora a z větší dálky, díky čemuž je obraz velmi pěkný a nebudete k němu mít větších výtek. Horší to bude v případě, kdy vidíte nějakou postavu zblízka jako například v obchodě. Zde už uvidíte jednotlivé nešvary, jakými jsou například čtverečky viditelné na první pohled. Díky vývojářům za to, že těchto momentů ve hře není tolik a tak se to s lehkým nadhledem přehlédnout. Hra se dále pyšní i stabilním frameratem, který za cca 20-30 hodin, co jsem hru hrál, ani jednou nezakolísal, což je určitě velké plus. O hudební doprovod se poté postaral Daniel Licht, který ukázal své umění v Downpouru, což byla určitě dobrá volba, protože se nejedná o propadák, jak mnozí čekali.

Ačkoliv je toto úplně jiný Silent Hill, než jak ho znáte, tak se určitě jedná o kvalitní hru, která snad ve všech směrech překonává jediného konkurenta v podobě Dungeon Hunter Alliance. Přestože trpí slabšími místy jako je například jednoduchost a monotematičnost puzzlů, horší vykrývání útoků či jednoduchý příběh, který je u těchto her běžný, nabízí na oplátku mnoho hodin zábavy, chytlavý mutliplayer a poměrně slušné možnosti vylepšování postavy, včetně výběru zbraní. To vše je ozdobeno příjemnou grafikou, stabilním frameratem a hudbou Daniela Lichta, která je důstojným nástupcem svých předchůdců. Pro ty, kteří nad touto hrou uvažovali, doporučuji stáhnout poměrně obsáhlé demo a vyzkoušet si hru na vlastní kůži, protože se jedná o exkluzivitu, která za zahrání rozhodně stojí a jako fanoušek série jsem si ji moc užil, jelikož jsem od začátku pochopil, že toto není klasický Silent Hill. Hra vyšla jak v krabicovém vydání, tak i na PSN, kde je za opravdu příjemnou cenu 729 Kč.

Silent Hill: Book of Memories

vita
Konami, Konami