Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

recenze  7
Martin Šmíd, 6. 10. 2014 14:00
Je tomu již více jak dvanáct let, co se objevil na monitorech nebo televizích hráčů charismatický Sherlock Holmes, a začal řešit jeden zapeklitý případ za druhým. Her s tímto hrdinou bylo v posledních letech docela dost, některé se objevily i na konzolích, kde rovněž sklízely docela velký úspěch, ať už díky vysokým známkám v recenzích, tak přijetí hráčů. Zatímco první díly byly určeny především pro fanoušky předlohy Sira Arthura Conana Doyla, poslední už cílily na docela početnější hráčskou základnu. V tomto pokračuje i nejnovější díl Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, který se nedávno objevil na starých i nových konzolích. Pojďme se na něj podívat.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hned na začátku se setkáme s charismatickým Sherlockem Holmesem v jeho apartmánu, který má trochu zvláštní záliby, ale než se stačí rozkoukat, bude přivolán na místo vraždy. Ta je ostatně jedním z šesti docela velkých případů, které na hráče ve hře čekají, přičemž kromě zmíněné vraždy tu budou i jiné případy, třeba přepadení, a dojde i na o něco záhadnější vyšetřování, třeba mizejícího vlaku. Každý z těchto případů zabere zhruba tři hodiny, můj výsledný čas se vyšplhal něco k patnácti hodinám, což samozřejmě není vůbec špatné. Musím říci, že vývojářům se během zmíněných šesti případů podařilo podchytit atmosféru předlohy, ačkoliv si jdou po většinu času svoji vlastní cestičkou. Jsou tu jednak komičtější situace, ale rovněž hra lehce sklouzává kolikrát až k pořádnému dramatu a hovorovější atmosféře, kterou samozřejmě fanoušci předlohy mají rádi. Celkově jsem z příběhu a jeho podání spokojen, čemuž jistě dopomáhají i dobře napsané postavy, i ty, s nimiž budete během hraní mluvit skrze kvalitně napsané dialogy, které nikdy neslouží jen jako bezduchá výplň. Je vidět, že vývojáři si s vytvářením dobře známého světa dali záležet, ostatně měli docela velkou praxi z předchozích dílů, což zde maximálně zužitkovali.

Vyšetřování zapeklitých případů samozřejmě není zrovna jednoduché, a ukázat prstem následně na jednoho jediného člověka, který by mohl být onen viník v pozadí, je možná ještě těžší. A právě tohle je ostatně jedním z klíčových prvků hry, protože zatímco v jiných hrách prakticky máte vždy jeden určený konec, v Crimes & Punishments vás vývojáři ve vyšetřování prakticky neomezují, můžete si sami skládat puzzle toho, co se událo, a následně obvinit údajného pachatele, což je někdy těžší, protože máte na výběr více možnosti. I proto je pak na vás, jestli se dál pustíte do hledání vodítek, nebo prostě a jednoduše střelíte naslepo a třeba obviníte někoho, kdo byl ve výsledku nevinen, nebo vyřešíte případ trochu jinak. Jak tomu je, se můžete samozřejmě po uložení případu k ledu dostat, a o to více pak je samozřejmě deprimující zjištění, že jste prakticky selhali. I proto je třeba dávat od první vteřiny velkou pozornost, dávat si všechny souvislosti dohromady a pracovat i se svoji intuicí, což ale samozřejmě vyžaduje i znalost angličtiny, protože Crimes & Punishments vychází na konzole bohužel pouze v originální verzi bez českých titulek. To bude samozřejmě pro řadu hráčů docela problém.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments je především adventura, takže budete chodit na místa činu, tam obhledávat místo a hledat případné důkazy či stopy, které by následně mohly nějak pomoci. Prošmejdění každého místa je důležité, každý předmět může mít s případem spojitost, a stejně tak je důležité mluvit se svědky, případně i podezřelými. Nepřišlo mi, že by se daly dialogy nějak ovlivnit, vždy máte jen několik otázek, na které se můžete zeptat, občas je třeba i vybrat z dedukce správnou odpověď, která je jen jedna, ale to je vše. Co jednotlivé případy oživuje, jsou docela časté, ale zábavné hádanky či minihry, které musí být vyřešeny, abyste se třeba dostali k vytouženému důkazu a tak dále. Vrací se i možnost využívat laboratoř v bytě na Baker Street, a ke slovu přijdou i Sherlockovy převleky. Když pak už máte vše, můžete si jednotlivá vodítka spojit až do nějakého závěru, s nímž už jde pracovat. Ostatně spojování vodítek patří k tomu nejlepšímu, co hra nabízí. Velkou pochvalu si navíc vývojáři zaslouží i za rozmanité lokace, do nichž se během hry podíváte, těch je docela dost, a každý případ má řadu nových lokací po celém městě i mimo něj, jejichž design dopomáhá navozovat slušnou atmosféru devatenáctého století.

Hra Sherlock Holmes: Crimes & Punishments vyšla pro konzole PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One a Xbox 360.

Jako takový rádce pro hlavního hrdinu slouží jeho deníček, kde má nejen vypsané úkoly, které je nutné splnit, aby bylo možné se posunout ve vyšetřování dále, ale i spoustu dalších informací. Samozřejmostí jsou vyznačená místa, kam se je možné dostat, ale jsou v deníčku i informace o nalezených předmětech, prozkoumaných místech i osobách, které během hraní potkáte, takže pokud vám něco náhodou uteče a potřebujete dohledat souvislost, je tu deníček, jehož obsluha je na gamepadu jednoduchá a neměl jsem s tímto problém. Ono i ovládání jako takové nepředstavuje žádný problém, vývojáři hru stavěli pro ovládání na gamepadu, a je to hodně vidět.

Zatím jsem jenom chválil, ale hra Sherlock Holmes: Crimes & Punishments má i několik menších nedostatků, které postupem hraní budou vadit. Asi hlavním nedostatkem je celková jednoduchost, protože hra vede hodně za ručičku v herních mechanismech a je vidět, že vývojáři ji vytvářeli i pro naprosté nováčky v žánru adventur. Udělat chybu prakticky není možné, a když už dojde na nějakou menší zmíněnou minihříčku, hra vám dokonce umožní po chvilce ji vyhrát stisknutím touchpadu, aniž byste se museli více snažit. Samozřejmě, někdo bude motivován k řádnému plnění miniher vidinou trofeje, ale komu budou dělat chvilku problém, jsem si jist, že vsadí pro rychlé řešení. Také se mi během hraní nelíbilo až přílišné cestování z místa na místo. Cestování jako takové by sice nebylo problémem, ale jakmile odkliknete další lokaci, hlavní hrdina nasedne do kočáru a nějakou tu chvíli se musíte dívat, jak jede na místo, což je samozřejmě nahrávací obrazovka. Těch je tak ve výsledku ve hře opravdu hodně, a krátké rozhodně nejsou, a mrzí o to více, když lokace, do nichž se následně dostanete, nejsou zrovna obrovské.

Vývojáři už během oznámení hodně propagovali přechod na nový engine, kterým se stal v dnešní době už trochu starší Unreal 3 engine. Jak jsme ale viděli v minulosti, když se dobře použije, pořád v dnešní době dostačuje. Crimes & Punishments je tak nějak na půli cesty. Zatímco prostředí určitě neurazí, má spoustu detailů, i když už jsme viděli samozřejmě hezčí hry, v čem ale Crimes & Punishments naprosto dominuje, tak jsou tváře všech postav. Ty jsou velmi povedené, skoro realistické, navíc jim pomáhá i výborný motion capture, takže je radost se dívat na rozhovory, protože působí docela přirozeně. Grafická stránka je tedy podle mého zdařilá, a jen bych ji možná vytknul občasný pokles frameratu, který je viditelný, i když samozřejmě na hratelnost jako takovou vliv nemá, když jde o adventuru. Vývojáři nezapomněli samozřejmě ani na slušný hudební doprovod, umějící navodit požadovanou atmosféru, zdařilé je ale i celkově ozvučení i dabing nejen hlavního protagonisty, ale také všech dalších postav, na které narazíte.

Vývojáři ze studia Frogwares slibovali před vydáním docela dost, a musím říci, že s Crimes & Punishments určitě nezklamali. Máme tu před sebou zábavnou moderní adventuru se spoustou napínavých momentů, která navíc umožňuje hráči jít si vlastní cestičkou. Sem tam se samozřejmě nějaký ten nedostatek ukáže, ale žádný ve výsledku nekazí onen velmi dobrý dojem, který z hry mám. Pokud máte adventury rádi, Crimes & Punishments berte všemi deseti, litovat určitě nebudete.

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

ps4ps3x360xone
Focus Home Interactive, Frogwares
Datum vydání hry:
30. 9. 2014
KARTA HRY
8/10

Komentáře