Robinson: The Journey

recenze  17
Martin Šmíd, 10. 11. 2016 18:50
Vývojáři ze studia Crytek (Crysis série, Ryse nebo první Far Cry) v posledních několika letech dávali hlasitě vědět, že se jim hodně líbí headsety pro virtuální realitu, pro které hned optimalizovali svůj populární CryEngine. Začali ale pro VR headsety vytvářet i přímo hry, už dříve vypustili slušný The Climb pro Oculus, tento týden pak přichází zatím dost možná nejambicióznější VR projekt Robinson: The Journey, který připravili ve spolupráci se Sony exkluzivně pro PlayStation VR. O vizuální stránku jsme strach neměli, pokud v něčem někdy hry od Cryteku vyčnívaly, byla to právě vizuální prezentace. Jestli ale Robinson nabízí i něco více, vám řeknu níže.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Asi není kluk, který by si v dětství nepřál vrátit se v čase a moci na vlastní oči vidět dnes už bohužel vymřelé tvory, kteří vládli naší modré planetě před desítkami miliony let. Já pochopitelně jsem se v dětství rovněž o dinosaury zajímal, za což mohl i film Jurský park, takže jsem byl celkem zvědav, jak dopadne novinka od Cryteku, která výpravu mezi pravěké plazy slibovala. Neodehrává se přitom na naší planetě, ale na vzdálené planetě Tyson III, na níž ztroskotal hlavní hrdina Robin. Ten byl členem kolonizační lodi Esmeralda, ale bohužel cesta nedopadla zrovna dobře, a proto se ocitl na zatím neprobádané, a jak po několika okamžicích zjistí, i dosti nehostinné planetě. Hra jako taková začíná několik týdnů po ztroskotání, kdy si Robin stihl postavit přístřešek, vyřešit elektřinu a další své potřeby pro přežití, navíc si v džungli našel nového kamaráda, mládě Tyranosaura Rexe, kterému začal říkat Laika. Asi není třeba říkat, na koho tímto jménem vývojáři odkazují. Společnost Robinovi dělá i umělá inteligence Higs, s níž je docela sranda, ale hlavně radí, kam se vydat dále, abyste se úplně neztratili. To by bylo k zápletce, která je jednoduchá, ale to nevadí, protože pořád jde o docela nevšední a jak jsem po několika hodinách zjistil, i velmi příjemné dobrodružství, které ale i sem tam bohužel trochu skřípe.

Robinson: The Journey je v základu adventura, v níž prozkoumáváte pěkné a hlavně rozmanité prostředí, od základního tábora na okraji hory, až po džungli s nebezpečnými raptory, případně bažiny. V těchto lokacích máte vždy úkol najít deníčky a vzpomínky na loď Esmeralda, čímž si dáváte vše, k čemu došlo, dohromady. Najít vše ale není jednoduché, protože budete potřebovat vyřešit řadu hádanek. Některé jsou docela jednoduché a zábavné, další už ale o dost náročnější. Náročnost přitom spočívá hlavně v jejich nelogickém designu, takže budete dost tápat, než se vám ji náhodně podaří splnit. Je vidět, že Crytek s podobným žánrem nemá moc zkušeností.

Kromě hádanek se vám do cesty připletou i různí tvorové, na některá setkání jen tak nezapomete, které můžete vždy oskenovat a následně se o nich něco dozvědět, takže hra svým způsobem je i jakousi encyklopedií. Někteří živočichové jen tak běhají nebo létají kolem, jiné musíte dostat z cesty, i za pomoci svého nového dinosauřího kamaráda, který má několik úkonů, třeba možnost svým řevem ostatní vystrašit. U něj se trochu pozastavím, protože nápad interagovat s ním mi přišel zajímavý, ale bohužel využití není tak velké, jak bych si představoval. Kolikrát mi přišlo, že Laika za mnou chodí jen z povinnosti jako takový roztomilý ocásek, na hratelnost moc velký vliv bohužel nemá, což je vážně škoda. Kromě býložravých dinosaurů potkáte i dravé Velociraptory, které musíte potichu obcházet, jinak skončíte v kaluži krve, takže ke slovu se přihlásí i stealth, ale jen opravdu základní. Na druhou stranu jsem se po tom všem průzkumu dočkal na konci něčeho trochu jiného, za což jsem byl rád.

I díky vizuálnímu zpracování, o němž se ještě zmíním níže, dokáže Robinson: The Journey vtáhnout a iluze světa je velmi dobrá, prakticky si budete připadat, jako byste se na neprobádané planetě skutečně ocitli. Je ale třeba říci, že tento pocit chvilkami nabourává trochu neohrabané ovládání. Pohyb po světě mi přišel ještě dobrý (u někoho se může díky volnému pohybu vyskytnout kinetóza, já ale bez problémů dal celou hru na jeden zátah), ale lezení po stromech, případně po skalách, kdy se musíte za výrůstky zachycovat rukama, je hodně špatné, nedomyšlené, a i dost frustrující. Tomuto systému jistě přispívá i skutečnost, že vývojáři připravili ovládání jen pro DualShock 4, pohybové ovladače Move by v lezeckých pasážích byly asi o mnoho lepší. Interakce s předměty je poté solidní, ale je jasné, že klasický gamepad nikdy nenahradí pohybové ovladače, a hlavně onen pocit, že s něčím skutečně ve virtuálním světě hýbete, zvláště u first-person hry. Podpora pro Move by ale měla být na cestě, tak snad tyto problémy vývojáři vyřeší, protože s ovládáním rozhodně spokojený nejsem.

V předchozích odstavcích jsem se zmínil o několika kladech i záporech, a nyní se dostávám k dost možná největší výtce, kterou je cena. Robinson: The Journey není problém dohrát za nějaké čtyři hodiny, pokud se někde na dlouhou chvíli nezaseknete, což vzhledem k ceně 1699,-Kč na PlayStation Store je docela málo, tedy docela, hodně málo. Pokud by byla cena poloviční, i přes několik nedostatků bych nákup jednoznačně doporučil, protože jsem se při hraní slušně bavil a střety s dinosaury jsou opravdu nezapomenutelné. Takto musím varovat, že ačkoliv hra není špatná, za hodně peněz nabízí málo muziky. Ano, můžete si hraní trochu natáhnout vedlejšími aktivitami, jako je skenování všech zvířat, vyřešení několika zbylých hádanek, svět se vám totiž po dohrání kompletně odemkne a můžete po něm i cestovat skrze rychlé cestování, ale to mě, ani vám určitě stačit nebude.

V čem Robinson: The Journey určitě nezklame, je vizuální zpracování. Zapomeňte sice na nádherný launch trailer, takto hra ani náhodou nevypadá a jde o jasný render, ale i tak se nemá za co stydět. Prostředí je dostatečně detailní, abyste si připadali, že se opravdu nacházíte na zatím neprobádané planetě, modely dinosaurů jsou parádní, stejně tak jejich animace, do toho vývojáři nešetří různými efekty a několika pěknými detaily. Robinson: The Journey je dle mého názoru zatím nejhezčí hra pro PlayStation VR, která by měla těžit i z konzole Playstation 4 Pro, na níž měla vypadat ještě o něco lépe. Během hraní jsem si nevšiml žádných technických problémů, takže vývojáři u optimalizace odvedli velmi dobrou práci. Kromě vizuálního zpracování se povedlo i ozvučení, které se podepisuje na atmosféře, ale také hudební doprovod. Co na to, že některé melodie vykrádají Jurský park, ale ke hře se skvěle hodí.

Robinson: The Journey je velmi pěkná hra pro PlayStation VR, která nabízí nezapomenutelné dobrodružství s dinosaury na vzdálené planetě. Je jen škoda, že vývojáři nedoladili ovládací prvky, stejně tak některé hádanky, a hlavně nenatáhli herní dobu. Doporučování by pak bylo o mnoho snazší. Robinson: The Journey rozhodně není špatná hra, ale je otázka, jestli nepočkat několik týdnů nebo měsíců, až spadne cena na polovinu. Pak bych s nákupem ani minutu neváhal.

Robinson: The Journey

ps4psvr
SCEE, Crytek
Datum vydání hry:
9. 11. 2016
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře