Rise Of The Tomb Raider

recenze  79
Martin Šmíd, 9. 11. 2015 9:00
Lara Croft patří mezi nejpopulárnější videoherní hrdiny, ačkoliv jednu chvíli to s ní vypadalo už tak nějak všelijak, vlastně dost nahnutě. Naštěstí se jí chopili vývojáři z Crystal Dynamics, kteří po několika povedených klasických dílech přišli s kompletním restartem série. Ten se mimořádně povedl, přinesl svěží vítr do celé značky a Laru ukázal v trochu jiném světle. Nebyla to ta neohrožená archeoložka, která má za sebou nejedno dobrodružství a spoustu velkých objevů, ale musela se naučit přežít v nehostinném světě plné nepřátel a nejrůznějších hrobek, které v té době ještě nesnášela. Protože restart slavil úspěch i u hráčů, mohli se vývojáři pustit do pokračování, nazvané Rise of the Tomb Raider. To nebylo v posledních měsících sledováno jen z důvodu předchozího úspěchu, ale také kvůli faktu, že si Microsoft zaplatil časovou exkluzivitu, což drtivá většina fanoušků nenesla moc dobře, a vlastně nenese ani dnes. Jak se povedlo, se nyní dočtete v recenzi.

Testovaná verze: Xbox One

Pokud jste dohráli předchozí díl, tak jistě víte, že se Lara Croft ještě nechtěla vracet domů, aby se zotavila z teroru na ostrově poblíž Japonska, ale měla plán na další velké dobrodružství, protože se jí prozkoumávání hrobek nakonec zalíbilo. Rise of the Tomb Raider na předchozí část přímo nenavazuje, má svůj vlastní příběh, od začátku do samotného konce, ale pokud pochopitelně znáte předchozí události, je to určitě plus, budete hned v obraze. Lara se tentokrát vydává hledat tajemné město Kitezh, nacházející se někde na Sibiři, které má podle informací ukrývat tajemství ohledně nesmrtelnosti, po němž pátral už Lařin otec, a bohužel za to zaplatil tím nejcennějším - svým životem. Během hraní se tedy dozvíte i něco o minulosti hlavní hrdinky a její rodině skrze flashbacky, a vůbec, proč se na tuto nebezpečnou cestu vydává. Vývojáři docela dobře v novém dílu budují historii hlavní hrdinky, která je značně jiná oproti té předchozí, která byla utvořena v roce 1996. Když restart, tak úplný.

Po ztraceném městě ovšem nepátrá jenom Lara, ale i tajemná organizace Trinity. Ta pochopitelně takto silnou zbraň chce vlastnit, ale nakonec o samotné organizaci a jejím vůdci toho ve hře tolik není, vývojáři si jen připravili půdu pro třetí díl, kde se vše teprve odhalí. Nemusíte se ovšem bát, že by Rise of the Tomb Raider byl useknutý v půlce, jako je tomu tak trochu zvykem u dnešních her, má uspokojivý závěr, ale rovněž láká na další epické dobrodružství, jako tomu bylo u prvního dílu. Každopádně příběh je určitě kvalitní, i když nijak originální, má několik nečekaných zvratů, vysoké tempo a je dobře vyprávěn skrze výborné filmečky, do nichž hra nerušeně přechází, případně si ho můžete ještě obohatit o hledání různých dokumentů. Zajímavé jsou i vedlejší postavy, ať už mluvím o těch, které budou Laře pomáhat, tak dvou hlavních protivníci pracující pro Trinityho, mající každý trochu jiný motiv, proč se do hledání nesmrtelnosti pustili. Nebudu zde ale zbytečně spoilerovat, protože příběh je určitě zajímavý a vyplatí se mu věnovat pozornost. Ostatně vývojáři před vydáním toho moc ze hry neukázali, neustále točili jen záběry z prvních několika úrovní, takže o překvapení opravdu není nouze.

Už od počáteční minuty má Rise of the Tomb Raider hodně vysoké tempo, Lara skáče z lokace do lokace, až zhruba po dvou hodinách se vše uklidní příjezdem na Sibiř, což je tentokrát hlavní místo, kde se bude většina hry odehrávat, ale ani tady nečekejte, že si nějak odpočinete. Hra neustále jede naplno a prakticky nedá vydechnout do závěrečných titulek. Rise of the Tomb Raider je jednou velkou bombastickou akční jízdou, od níž je hodně těžké se odtrhnout. V minulém dílu vývojáři položili dobrý základ, nabídli povedenou akci v otevřeném světě, který byla radost prozkoumávat, a na těchto osvědčených základech staví i nyní, jen vše dotáhli a udělali tentokrát daleko propracovanější a velkolepější, pravděpodobně díky penězům od Microsoftu.

Samotná Sibiř je krásné místo se spoustou zajímavých míst, dělené na několik lokací s parádním designem, mezi kterými můžete cestovat klasicky za pomocí táborů, v nichž čekají Laru nejen hrobky, různé skákačky, výzvy, nejrůznější nástrahy a pasti, ale i protivníci a divoká zvěř, ať už se jedná o medvědy, vlky nebo jiná zvířata, která by si ráda dala čerstvé maso. Sibiř je tedy nádherné, ale rovněž velmi nepřátelské prostředí, v němž bude muset Lara zužitkovat všechny své schopnosti, které se naučila v předchozích dílech, a samozřejmě i řadu nových. Nemusíte se tedy bát, že by vývojáři před vás házeli jen staré triky, to určitě ne, během hraní přijdou i s celou řadou novinek, které z Lary udělají onoho velkého neohroženého dobrodruha, prostě tu hrdinku, kterou známe z prvních dílů.

Když vývojáři postupně vypouštěli trailery nebo gameplay ukázky, fanoušci se báli až příliš velké akčnosti a odklonu od průzkumu a řešení hádanek, na čemž stavěly první díly. Akční pasáže, v nichž Lara likviduje zástupy protivníků, pochopitelně Rise of the Tomb Raider obsahuje, pořád jde o akční hru, ale dobře zapadají do celkového pojetí a nijak hru nenarušují. Navíc řada akčních pasáží má doslova filmový nádech, jsou propracované a je radost jimi procházet, některé navíc patří k vrcholům nejen série Tomb Raider, ale i akčního žánru, protože prakticky svoji propracovaností odstraňují rozdíl mezi hrou a filmem. Jedna z nejlepších scén je třeba ta, v níž Lara musí skákat do ledové vody a díky dírám v ledu následně likvidovat ozbrojené komando pohybující se v mlze jako ten nejlepší predátor. U těchto scén si vždy řeknete, že něco podobného jste ještě v žádné akční hře neviděli a budete si jednotlivé situace maximálně užívat, i když jsou pochopitelně trochu přehnanější a nereálné, hlavně díky tělesným proporcím hlavní hrdinky a nepřátel mající kolikrát více jak sto kilo.

Před vydáním se říkalo, že Rise of the Tomb Raider už není pravý Tomb Raider, opak je ovšem pravdou. Rise of the Tomb Raider je nejlepší Tomb Raider od vydání čtvrtého dílu. 

Zatím jsem mluvil o pasážích, které jsou lineární a Lara se musí jimi prostřílet z bodu A do bodu B, ale Rise of the Tomb Raider v mnohých klidnějších scénách dává hráči na výběr, jestli nepřátele jen tak popraví Rambo stylem, což je ta těžší varianta, protože Lara toho zase tak moc nevydrží, nebo je potichu zlikviduje, případně se jim úplně vyhne a nevyvolá žádný konflikt. Lara má ostatně nyní daleko více možností, jak s protivníky bojovat, může na ně zaútočit nově jako assassín ze vzduchu, ale i je vtáhnout do ledové vody a tam utopit. Stealth možnosti jsou slušné, jen bych možná ocenil, pokud by měla Lara po čase více druhů zakončovacích úderů, protože koukat neustále na ty samé trochu omrzí. Každopádně má Lara k dispozici i velké množství zbraní. V minulém dílu byl jednou z hlavních zbraní luk, který se v Rise of the Tomb Raider vrací, má navíc několik druhů šípů, které si můžete vytvářet za naleznuté suroviny, některé se hodí jen na protivníky, jiné i na řešení logických hádanek.

Druhů zbraní je ve hře docela dost, Lara bude moci najít několik druhů pistolí, samopalů nebo brokovnic, navíc každá zbraň se dá následně upgradovat skrze jednoduchý, ale plně funkční systém, založený na sběru surovin a předmětů po světě. Vylepšovat nejdou jen zbraně. Lara si může postupně zlepšit jednak svoje jazykové znalosti díky knížkám a nejrůznějším nápisům na zdech, což se následně hodí při odkrývání nejednoho tajemství na mapě, ale také další svoje vlastnosti, které ji pomohou v boji a vůbec v přežití na Sibiři. Nové schopnosti se kupují za speciální body získané díky XPčkům, což je systém, který byl přítomen už v předchozím dílu, zde se vrací prakticky jen s menšími změnami.

Akční pasáže vývojáři dávkují v rozumném množství, navíc vše obohacují klasicky dobrým průzkumem prostředí, v něm se skrývá nejedno tajemství, a sem tam i přijde k vyřešení nějaký ten logický rébus. Těch ovšem oproti původní hře ubylo v základní části, vývojáři si je spíše schovávají do hrobek, o kterých se ještě zmíním. Neznamená to ovšem, že by ve hře hádanky nebyly, jsou, a když nějaká přijde, je chytře navržená. Pokud ovšem budete vše plnit během hraní příběhu, uvědomíte si, že se jedná o výborný mix, který hratelnost udržuje neustále zajímavou a zábavnou. Nic se navíc neopakuje, hra se do stereotypu určitě nedostane, je neustále čerstvá, a vysoké tempo zaručuje, že se jednak nebudete nudit, ale také nebudete chtít hru vypnout, dokud vše nesplníte. Jde prakticky o ukázku moderní akční adventury, která pro ostatní stanovuje nový standard, protože nabízí jednak lineární akční jízdu v rámci hlavní kampaně, ale také otevřený svět, který je možné prozkoumávat, a neslouží tedy jen jako prázdná kulisa, kde se vše odehrává.

Pokud jste hráli předchozí díl, budete jako doma, co se ovládání týče. Vývojáři na něj prakticky nesáhli, jen trochu upravili pohyb hlavní hrdinky, ale lépe reagoval na okolní prostředí. Lara se už tolik nezasekává, pohyb je plynulejší, navíc dokáže potěšit i svými animacemi, když se třeba opře o zeď, případně začne kašlat nebo se třást zimou. Podobnou míru detailů bych čekal spíše od her Naughty Dogu, ale ostatně z něj odešlo do Crystal Dynamics několik vývojářů, a je to na celkové kvalitě hodně vidět. Jediným menším nedostatkem je sem tam kamera, ale jde opravdu jen o několik málo částí, jinak se chová velmi dobře a hráči hraní jinak i usnadňuje.

Rise of the Tomb Raider jsem dohrál zhruba za dvanáct hodin, ale je třeba říci, že jsem hru splnil zhruba na 60%. Když hlavní příběh dohrajete, můžete dát pokračovat, čímž se vrátíte do už otevřeného světa. Hned se vám spustí bonusový filmeček, v němž Lara nakonec řekne, že je toho ještě hodně co objevovat, a má pravdu. Můžete jednak vyzobat všechny dokumenty, splnit vedlejší zajímavé úkoly pro obyvatele Sibiře, za které dostanete bonusové předměty, ať už jde o tlumiče na zbraně nebo speciální šperhák na otevírání zamknutých truhel, případně se pustit do průzkumu hrobek, tvořící asi to nejlepší z vedlejšího obsahu, co Rise of the Tomb Raider nabízí. Vývojáři už před vydáním slibovali daleko rozlehlejší a větší hrobky, přičemž výsledek nakonec není tak velkolepý, ale hrobky jsou určitě větší jak posledně, navíc nad některými hádankami si budete lámat mozek i několik minut. Za splnění hrobek budete odměňováni ne artefakty, jak byste asi čekali, ale bonusovými schopnostmi pro hlavní hrdinku, které mají na hratelnost docela velký vliv, určitě se proto hrobky vyplatí plnit už během hraní hlavního příběhu, když je chvilka času. Hraní si můžete ještě prodloužit plněním výzev a hraním jen vybraných kapitol přímo z menu Expeditions, třeba na čas nebo na nahrání lepšího výsledku, čemuž dopomáhají i speciální kartičky padající z balíčků, což je mimochodem dobrý nápad jak prodlužovat hratelnost. Zajímavostí je, že si můžete vytvářet vlastní mise s úkoly, a ty následně nasdílet ostatním, aby překonali nejlepší výsledek nebo čas. 

Protože v Crystal Dynamics vznikala hra Rise of the Tomb Raider pouze pro konzoli Xbox One, mohli se vývojáři zaměřit na maximální využití jejího potenciálu, s čímž jim pomohl i přímo Microsoft. Výsledek je nakonec opravdu ohromující. Rise of the Tomb Raider mohu s klidem označit za jednu z nejhezčích akčních her současnosti, lokace mají spoustu detailů, vývojáři nešetří nejrůznějšími efekty, ať už nádhernými explozemi, rozpadajícími se domy nebo skálami, velké množství detailů mají i všechny postavy, fenomenální jsou přímo animace hlavní hrdinky. Lépe rozpohybovanou postavu jsem neviděl hodně dlouho, nemluvím nyní jen o obličeji, na němž vidíte i nepatrný pohyb a všechny emoce, ale také o chování celého těla. Vše působí hodně reálně, čemuž jistě pomáhá i skvělé nasvícení jednotlivých scén, na které bych mohl chrlit pochvalná slova ještě několik odstavců. O vizuální stránce se nedá mluvit jinak než v superlativech, navíc vývojáři si pohráli i s optimalizací, takže po celou dobu hra jede plynule, nevšiml jsem si žádného dramatického zpomalen. Plusem jsou i rychlé nahrávací časy, pokud hlavní hrdinka zemře a nahrává se poslední checkpoint, jinak nahrávací obrazovky hra prakticky neobsahuje. Pochválit musím i za nádherný soundtrack se spoustou pěkných skladeb, které jsou dobře zapamatovatelné, některé stojí za samostatný poslech. Skvělé je i ozvučení a chválu mám i na dabing, ať už hlavní hrdinky, tak ostatních postav.

Vývojáři z Crystal Dynamics dokázali navázat na předchozí úspěch, vzali výborný herní základ a dotáhli ho k dokonalosti. Rise of the Tomb Raider je ukázkovou moderní akční adventurou, která má nejen výbornou akci, obohacenou o dobře fungující stealth možnosti, ale také zábavné hádanky a povedený průzkum prostředí, to vše zabalené do ohromujícího zpracování. Ne Halo 5 nebo Forza 6, ale Rise of the Tomb Raider je hra, kvůli níž se vyplatí konzole Xbox One koupit. Rise of the Tomb Raider je prostě a jednoduše úžasný, jedna z akčních her, na kterou budete vzpomínat ještě dlouho po dohrání. 

Rise of the Tomb Raider

ps4x360xone
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
10. 11. 2015
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře