Ridge Racer Unbounded

recenze  7
Tomáš Polák, 9. 4. 2012 23:45
Série Ridge Racer se vůbec poprvé objevila na prvním Playstationu. Za ta léta se dostala i na další platformy, ale hratelnost si zachovávala téměř stejnou v nezměněné podobě. Pořád sice byl Ridge Racer zábavný a dokázal většinu fanoušků uspokojit, ale bylo na čase, aby se Namco Bandai rozhodlo, kam dále sérii posunout a trochu ji oživit. Proto oslovilo finské studio Bugbear Entertainment, které stojí za povedenou sérii Flatout, aby vytvořilo nový díl, který se bude značně lišit od toho, na co jsou doposud fanoušci zvyklí. Výsledkem je Ridge Racer Unbounded, jenž se v těchto dnech dostal na pulty obchodů pro Playstation 3 a Xbox 360.

Série Ridge Racer je známá pro svojí arkádovou hratelnost, v níž hraje hlavní roli čistý průjezd tratí pomocí driftování. Takhle se jezdil v každém díle závod za závodem, ale tomu je nyní konec. Unbounded na všechny zažité prvky z vysoka kašle a jde si svojí vlastní cestou. Cestou větší akčnosti, která by se dala přirovnat hlavně sérii Burnout, ale hodně si bere i z posledních dílů Need For Speed a koneckonců i Flatoutu. Fanoušci se ovšem nemusejí bát, že by přišli o tolik oblíbené driftování. To je zde přítomno, stačí během tratě zmáčknout požadované tlačítko, abyste vybrali zatáčku, ale už není hlavní položkou, kterou budete neustále používat. Hlavní je u Unbounded destrukce, která je důležitá nejen k tomu, abyste mohli použít nitro, ale také proto, abyste se dostali později i do dalších závodů.

Celá hra se tentokrát odehrává v docela rozlehlém městě Shatter Baty. To nabízí pro závody své úzké uličky nebo kousky dálnic, ale i další místa, která si během hry odemknete. Hlavní kampaň tvoří mapa Shatter Baty, na níž jak jezdíte závod za závodem, odemykáte si další části města, ale i nová vozidla. Takto se město Shatter Baty dělí na devět samostatných částí s vlastními tratěmi a závody. Délka hlavní kampaně je plně uspokojující a zabere vám na dohrání několik hodin. Bude samozřejmě záležet na vašem herním umu, ale pokud budete chtít vysbírat úplně vše na maximální hodnocení, připravte si možná i několik dnů. K tomu dopomáhá i celkem agresivní AI vašich soupeřů, kteří vám nic nedarují a tvrdě trestají každou chybu. Kolikrát vás předjedou na cílové rovince.

K hlavní kampani nemám moc výtek, protože je vedena velmi dobře, ale už se mi moc nelíbí malý počet tratí, které v ní naleznete. Ty se totiž po většinu budou opakovat, což může vést k pozdějšímu stereotypu. Každopádně těch několik málo tratí, které zde naleznete, jsou po stránce designu velmi povedené a jen těžko byste hledali nějakou větší chybu. Jsou skvěle optimalizovány pro hektické závodění plné destrukce, navíc mají i spoustu detailů. Stejně jako počet tratí, nepotěší malý výběr vozidel, který by měl být rozhodně větší, než těch několik málo kousků. Jinak automobily opět nejsou licencované, ale to jsme si u Ridge Racer série tak nějak zvykli.

Každopádně, aby závodění nenudilo opakujícími se tratěmi, vývojáři připravili několik herních režimů, které mají tento nedostatek zakamuflovat. Většinou se jim to daří celkem dobře. Základním je pochopitelně Domination Race, v němž musíte vždy dojet na prvním až třetím místě, abyste se posunuli o kousek dál. O nic jiného nejde. Další režimy jsou už jen do počtu a objeví se vždy v momentě, abyste si od klasického závodění odpočali. Mezi tyto režimy patří třeba Time Attack. Jak už název napovídá, v něm nebojujete proti soupeřům, ale s časem, který musíte sbírat během průjezdu městem. Asi nejméně zábavný herní režim je Drift Attack. V něm jde o nahrání co největšího skóre pomocí driftování. Zajímavým herním režimem je ovšem Frag Attack, v němž budete muset za pomocí nitra zlikvidovat co nejvíce soupeřů nebo policistů na trati. Musím říci, že jsem se zvláště u tohoto režimu odreagoval asi nejvíce.

I když udělal Unbounded docela velký skok v sérii, pořád se jedná o čistou arkádu, takže na nějaký realistický jízdní model zapomeňte, i když každé auto se ovládá trochu jinak díky charakteristickým vlastnostem. Jak už jsem zmínil výše, nový Ridge Racer se soustředí hlavně na destrukci. Na mapě můžete zbořit téměř vše, co uvidíte. Můžete zbourat sloupy, dokonce když máte nitro, projedete i kavárnami případně speciálními odbočkami, které vám hra během jízdy viditelně označí. Destrukcí okolí si jde občas udělat i nějaká zkratka, ale rovněž za ní dostáváte speciální body, které jsou poté nutné pro postup v hlavní kampani. Je ale třeba brát na vědomí, že ne všechny překážky jdou zničit, takže třeba najetí do baráku se rovná roztřískání vozidla a několikavteřinové zpoždění. Za destrukci, ale rovněž za driftování, si nyní doplňujete i nitro, které poté můžete použít nejen pro zmíněné odbočky, ale rovněž úprk soupeřům. Z hraní jsem ovšem vypozoroval, že hlavní tu budou vaše řidičské schopnosti a na nitro se už nejde tolik spolehnout, jako v minulosti. Už si ho navíc neděláte do zásoby, ale musíte hned použít, k čemuž ostatně nutí i samotný design jednotlivých tratí.

Před vydáním Ridge Racer Unbounded se hodně mluvilo i o editoru tratí. Vývojáři z Bugbear v tomto odvedli velmi dobrou práci, protože editor tratí je velmi příjemný a lehký na naučení, takže se v něm okamžiku dá upravit stávající trať, do níž můžete přidat nové odbočky či rampy pro vaše bláznivé kousky. V nastavení si rovněž můžete nastavit, v jakém režimu se bude trať jezdit, pro kolik hráčů bude a další atributy. Trať si poté můžete uložit a zahrát se svými kamarády nebo jen s umělou inteligencí, případně si zahrát tratě ostatních hráčů. Editor by měl zajistit hře do budoucna spoustu nového obsahu, ale to už bude záležet jen na hráčích, jak s touto možností naloží. Potenciál pro dlouhou životnost Ridge Racer Unbounded tu díky editoru tratí určitě je. Tím se tak trochu dostáváme ke hře pro více hráčů, nabízející stejné režimy jako hlavní kampaň. Jen tedy jezdíte proti živým soupeřům. Vyloženě multiplayer nezklame, je zábavný, ale přesto bych si dokázal představit něco odvážnějšího.

Už na první pohled vás u Ridge Racer Unbounded zaujme vizuální zpracování. Automobily vypadají skvěle, stejně tak je detailní prostředí, navíc grafické efekty dodávají i pocitu velké rychlosti. Do toho si připočtěte i na pohled skvělou destrukci a fakt, že se hra nezpomaluje, takže na vizuální stránku mám jen slova chvály, ačkoliv třeba poškození vozidel by mohlo být propracovanější nebo sem tam se nepovedla nějaká ta textura. Povedený je i soundtrack, který v sobě kombinuje skladby ze starších dílů s novými. Rozhodně se vybrané skladby k rychlé hře hodí a jen umocňují atmosféru ze závodění. Stejně povedené je i ozvučení.

Ridge Racer Unbounded kašle na jakákoliv pravidla předchozích dílů a přináší si svoje vlastní. Rozhodně to ale není na škodu, protože konečně se tu objevil díl, který nějakým způsobem sérii posunuje, navíc i přes tuto změnu si udržel zábavnou hratelnost, díky níž se budete od své televize jen těžko odtrhávat. Několik chyb tu sice je, ale žádná natolik závažná, aby pokazila herní zážitek a výslednou známku, která je naprosto zasloužená.

Ridge Racer Unbounded

ps3x360
Namco Bandai Games, Bugbear
Datum vydání hry:
30. 3. 2012
Žánr:
Závodní, Simulátor, Arkáda
KARTA HRY
8/10

Komentáře