Resident Evil 3

recenze  79
Martin Šmíd, 5. 4. 2020 10:10
Začátkem minulého roku nám přinesl Capcom remake hry Resident Evil 2, na němž pracoval řadu let a dával si na něm neskutečně záležet. A bylo to vidět, protože se jednalo o skvělou akční survival adventuru, která si zachovávala ducha originálu, ale zároveň jsme se dočkali parádního vizuálního zpracování a upravené moderní hratelnosti. Není divu, že si Capcom odnášel za hru řadu ocenění a mnohdy maximální známky v recenzích, včetně té naší. Resident Evil 2 byl přímo ukázkovým remakem, jenž zhmotnil sen mnoha fanoušků série, kteří tak nemohli být šťastnější. Ti následně začali volat i po remaku třetího dílu. Bylo ale jasné, že na něm Capcom už pracuje a jeho oznámení je jen otázkou několika málo měsíců, ale daleko důležitější bylo potvrzení, že se ponese v duchu remaku druhého dílu. Mohlo tohle dopadnout vůbec špatně? To vám hned povím ve své recenzi. STTTTAAAAARRRRRSSSS.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

S remakem třetího dílu Resident Evil počítal Capcom už během vývoje remaku druhého dílu a jeho vývoj svěřil novému studiu M-Two, které vede bývalý šéf studia Platinum Games, Tatsuya Minami. Není se čemu divit, protože obě hry se odehrávají prakticky ve stejný čas, každá dává na události trochu jiný pohled a navzájem se skvěle doplňují. Obě jsou navíc o pandemii, která se světem šíři daleko rychleji než jakákoliv jiná nemoc v moderní historii. To jsou první slova hry, což člověku při současné situaci moc důvodů k radosti určitě neudělá. Je ovšem skvělé, že se remaku Resident Evil 3 dostala stejně velká péče jako druhému dílu. Vývojáři nechtěli jen původní hru překopat do nového vizuálního kabátku, ale rozhodli se, že si ponechají postavy, ikonické lokace, kostru příběhu a hlavního neřáda, a udělají moderní interpretaci. A to je jistě dobré rozhodnutí. Výsledkem totiž je, že stále mají fanoušci řadu nostalgických chvilek během hraní, ale Capcomu se skvěle daří oslovit i nováčky, a o to jde v prvé řade. 

Resident Evil 3 každopádně sleduje hlavně osud členky jednotky S.T.A.R.S., Jill Valentine, která přežila incident v sídle Arklay v původním Resident Evilu, jenž se nachází v horách Arklay Mountains nad Racoon City. Ta se nyní snaží dostat za každou cenu z Raccoon City, kde se to hemží zombiemi a slovo apokalypsa doznalo zcela nových rozměrů, ale úkol je to těžký, protože ona i členové její jednotky jsou loveni krvelačným monstrem Nemesis, k němuž se ještě v průběhu své recenze dostanu. I když se to z předchozích řádek nemusí zdát, tak Resident Evil 3 má zajímavý a kvalitně napsaný příběh (nemuselo by se za něj stydět žádné filmové zpracování), který byl v mnoha částech upraven. To hře dodává svěží vítr, navíc vývojáři si neodpustili ani několik překvapení pro fanoušky originálu. Největší chloubou je ale hlavní hrdinka Jill Valentine, která je skvěle napsaná a má řadu silných okamžiků, což se dá říci i o jejím kolegovi Carlosovi, případně dalších postavách, které během hraní potkáte. Všechny postavy jsou kompletně nově vymodelovány a mají nový design (Jill nyní ztvárnila ruská modelka Sasha Zotova). To jim pomáhá na uvěřitelnosti a je možné si i díky tomu k nim udělat velmi silný vztah. 

Zmínil jsem, že Resident Evil 3 se odehrává ve stejnou dobu jako Resident Evil 2 a dává na události jen jiný pohled. To je pravda, ale hratelnost se u obou her dost odlišuje. Zatímco dobrodružství Leona a Claire bylo tím pravým survival hororovým dobrodružstvím, v němž jste museli počítat každý náboj a střet s protivníky vás mohl připravit kdykoliv o to nejcennější, tedy o život, to cesta Jill Valentine je daleko přímočařejší a také akčnější. A změnila se i forma, jakou chce hra děsit hráče. Zatímco u Resident Evil 2 byl strach postaven na tom, že jste nevěděli, co na vás kde vybafne a vyskočí, to v Resident Evil 3 se bojíte jasně definovaného a zdánlivě nesmrtelného zla, které po vás neustále pátrá. Víte, že je někde tam venku, kde umírají lidé a když uslyšíte STTTTAAAAARRRRRSSSS, pořádně ve vás zamrazí. 

Nemyslím si, že by akčnější pojedí bylo na škodu, vlastně jde o změnu, kterou jsem celkem uvítal, ačkoliv jsem si zároveň vědom toho, že pokud jste originál nehráli a očekáváte, že vás bude čekat stejný zážitek, jako u remaku Resident Evil 2, budete možná trochu zaskočení a zklamáni. Já jsem ale s remakem hry Resident Evil 3 spokojen, protože jsem dostal přesně to, co Capcom před vydáním sliboval a vlastně i originál na PSX nabízel - větší akčnější rozšíření pro druhý díl, ačkoliv vývojáři tady ještě více sešlápli pedál s akcí. A možná i proto jsem si onen návrat do Raccoon City užíval od první do poslední minuty, ať už z nostalgie nebo díky velmi dobré moderní hratelnosti, která obstojí i ve srovnání se současnou videoherní produkcí. Resident Evil 3 je jedna velká nekompromisní lineární akční jízda, která vás přiková do pohovky už po pár vteřinách a nedá vydechnout do závěrečných titulků. Tohle umí v současnosti málo her a Resident Evil 3 k nim jednoznačně patří. 

Když přistoupíte, že tu máte před sebou značně lineárnější a akčnější Resident Evil, v němž není místo pro záludné hádanky, rozhodování jako v originále či silné survival prvky, určitě s ním nebudete mít problém. Zvláště když hra má velmi dobře napsané postavy, dialogy a také akci, během níž Jill Valentine a její kolega Carlos, který dostal v remaku daleko více prostoru, zlikvidují desítky zombií a další zmutované neřády, jejichž design nahání pořádnou hrůzu. Pokud jste hráli originál, určitě si všimnete, že některé druhy potvor chybí, ale naopak jsou tu některé nové, takže alespoň nějaká kompenzace ze strany vývojářů. 

I přes absenci několika druhů nepřátel, je protivníků dostatek, přičemž na ně budete moci používat nejrůznější palné zbraně, ať už jde o pistole, SMGčka, samopal, brokovnici nebo granátomet. Nechybí ani granáty. Nábojů je oproti druhému dílu více a nemusíte tolik přemýšlet nad každým výstřelem, ale i tak pořád musíte na Normal obtížnost šetřit a nejde bezmyšlenkovitě pálit do každého zombíka stovky nábojů. DOOM se z Resident Evil 3 určitě nestal, ačkoliv není tak přísný na ekonomiku nábojů, lékárničky a tak dále. Akční systém oproti druhému dílu moc změn nedoznal, jedinou větší novinkou je možnost uskakovat před výpady zombií či bossů, což přináší pěkné a vítané oživení, na které si hned zvyknete. 

Zatímco ve druhém dílu vás naháněl Mr. X, tak v Resident Evil 3 se o vás bude starat ještě zlověstnější monstrum, které mnohým fanouškům nedá ani dnes spát, mají z něho husí kůži a neustále slyší křik STTTTAAAAARRRRRSSSS. Tím monstrem je samozřejmě Nemesis, kvůli němuž mnozí fanoušci i remake třetího dílu chtěli. Trochu jsem doufal i s ohledem na rozhovory s vývojáři, že Nemesis bude samostatná jednotka, která po vás bude pátrat po Raccoon City a bude se objevovat tehdy, když to nebudu čekat. Protože je ale Resident Evil 3 hodně lineární a prakticky neustále vás žene jednou připravenou cestičkou, nedával by volný pohyb Nemesis smysl. Jeho sekvence jsou tak nascriptované, což při prvním hraní nevadí, protože když se vždy trochu nečekaně objevil, pořádně jsem se vyděsil a dal se do útěku. Scény s ním jsou skvělé, pokaždé jsem měl k Nemesis velký respekt, protože jsem věděl, že čelím obrovskému zlu, které má převahu a pokud udělám chybu, bude následovat nahrávací obrazovka. S Nemesis svedete během hraní několik velkých soubojů, které nejsou špatné, neurazí, ale na druhou stranu bych si dokázal představit, že budou ještě lepší. 

Po celý čas se hra odehrává v Raccoon City, přičemž se podíváte do řady rozmanitých lokací, ať už to jsou ulice, různé obchody, nemocnice či laboratoře s nejedním tajemstvím. Fanoušci originálu určitě budou obdivovat, jak známé lokace ožily v novém vizuálním ztvárnění, případně jakých změn doznaly. Některé jsou totiž hodně překopány a zmenšily se, aby akce rychleji osýpala a vy se moc neloudali. Co ale fanoušky asi trochu zamrzí, je absence několika lokací z originálu, na některé se v remaku nedostalo. A znovu se tak dostávám k tomu, že nový Resident Evil 3 je spíše moderní interpretace známých událostí. Rozhodně nejde o remake 1:1, a tak je nutné k němu přistupovat. 

Pořád je každopádně možné hledat skryté místnosti a další různé bonusy, ale už se neocitáte v obrovském bludišti s hromadou zamčených dveří a různých odboček a tajných chodeb, v němž byste se mohli ztratit. Co zůstalo, jsou speciální bezpečné místnosti, v nichž si můžete hru uložit u psacího stroje, případně si hodit předměty z inventáře do bedny. Inventář si postupně můžete zvětšovat, ale určitě potěší, že je možné nalezené předměty někam odkládat, abyste o ně nepřišli. Jediné, co bych vytkl, tak je fakt, že v bedně není možné předměty kombinovat. Pro kombinaci musí být vždy v inventáři. To manipulaci s nimi dělá trochu těžší. 

Resident Evil 3 není nějak extra dlouhou hrou. Pokud budete jako já hrát na střední obtížnost, dokončíte příběhovou kampaň za nějakých pět nebo šest hodin, zkušenější hráči to zvládnou ještě rychleji. A je to dáno i tím, že obtížnost není moc velká na střední obtížnost. Vlastně jsem měl i problém umřít, pokud nepočítám protivníky, kteří dokážou Jill sundat na ránu. U této snahy vývojářů zvyšovat obtížnost za každou cenu jsem ale kdo ví jak nadšený nebyl a nemyslím si, že jde o správné řešení. Po dohrání si vše můžete zopakovat na vyšší obtížnost, případně se pokusit vše vysbírat, ale nečekejte druhou kampaň za jinou postavu, jako tomu bylo u Resident Evil 2. Chybí i rozhodování z originálu, díky němuž bylo možné lehce ovlivnit konec hry. To následně dopomáhá tomu, že hra nemá moc velkou znovuhratelnost, protože nedokáže na druhý průchod překvapit, s čímž Capcom asi i trochu počítal, takže do balíčku přibalil i multiplayerovou hru Resident Evil: Resistance. K ní se ale nechci nyní moc vyjadřovat, protože připravím její samostatnou recenzi, kterou přinesu v následujících dnech. K Resident Evil 3 je ale nutné přistupovat tak, že za cenu, kterou za něj dáte, dostanete i multiplayerovou část. Já bych ovšem ocenil, pokud by se Resident Evil 3 prodával samostatně za poloviční cenu, protože jsem si vědom toho, že většinu fanoušků multiplayerový pokus nezajímá a ani ho nezapnou. 

Capcom pro remake Resident Evil 3 použil znovu svůj moderní RE Engine, na němž běžel nejen remake Resident Evil 2, ale také Resident Evil 7 nebo Devil May Cry 5. Ten i zde odvádí přímo fantastickou práci. Hlavně co se modelů postav i nepřátel týče, protože ty jsou maximálně detailní s parádními animacemi. Dokonce bych řekl, že jde o naprostý vrchol současné videoherní produkce, a jsem neskutečně zvědav, jak bude engine postupně vylepšován i pro hry nové generace. Kromě postav je ale detailní i prostředí a parádní jsou i různé efekty, takže pokud jde o vizuální stránku, čekají vás doslova hody a zklamaní rozhodně nebudete. Zvláště, když je hra dobře optimalizovaná a na konzoli PlayStation 4 Pro se snaží běžet i v těch nejnáročnějších scénách v 60 fps. Občas sice framerate trochu klesne, ale není to nic hrozného. Fantastické je u Resident Evil 3 i ozvučení a také soundtrack. Chválu si zaslouží i dabing, který jen podtrhuje vysoké produkční hodnoty tohoto remaku. Capcom nic neponechal náhodě. 

Resident Evil 3 je povedený remake velké videoherní klasiky, který vás chytí už po pár vteřinách a nepustí do závěrečných titulků. Vývojáři se sice nyní zaměřili hlavně na kvalitní akci, ale ta se k dobrodružství Jill Valentine hodí, stejně jako filmovější zpracování. Hra ale dokáže zaujmout i svým povedeným designem, skvěle napsanými postavami a hlavně parádním audiovizuálním zpracováním. Jedinou kaňkou je přílišná krátkost. Pokud by se Resident Evil 3 prodával za polovic, mohl bych jeho nákup bez váhání doporučit hned každému, takhle trochu váhám. 

Resident Evil 3 (remake)

ps4xone
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
3. 4. 2020
KARTA HRY
8/10

Komentáře