Resident Evil 2

preview  32
Leon, 17. 6. 2018 21:51
V posledním desetiletí velmi frekventované anglické slovo „remake“ překládá náš krásný rodný jazyk nejčastěji jako „předělání“ či „přepracování“ staršího uměleckého díla, především v souvislosti s filmovou, hudební a stále častěji také herní branží. Avšak výstižněji by se dal remake interpretovat i jako splněný sen nebo továrna na sny, i když ne vždy úspěšnou. Je to způsobené tím, že si lidé mnohdy často neuvědomují jeden zásadní fakt spojený právě s remakem: předělávka totiž jen málokdy vychází plně z původní předlohy, tj. nepřináší originál v novém obalu, nýbrž pouze napodobuje předchozí zpracování. Remake tak v podstatě znamená vznik zcela nového počinu, který se předchůdcem víceméně pouze volně inspiruje. U her to platí obzvláště, neboť hratelnost musí zákonitě odpovídat poptávce doby, jinak by herní remake selhal v tom nejzákladnějším principu, tedy nebyl by aktuální a pro hráče by se stal tudíž neatraktivní. Ví to pochopitelně i společnost CAPCOM, která v posledních třech letech pracuje – mimo jiné – na generacemi hráčů vysněném remaku Resident Evil 2, jednom z nejlepších dílů celé ságy a do značné míry titulu, jehož mnozí považují za vrchol starých klasických hororových adventur. Autor: Leon

Resident Evil 2 vychází pro konzole PlayStation 4 a Xbox One

Kdy byl remake Resident Evil 2 oznámen poprvé? Stalo se tak v roce 2015, i když CAPCOM už od roku 2012 živě spekuloval o možnosti vytvořit remake tohoto kultovního počinu z dílny otce survival hororu a celého fenoménu Resident Evil Shinji Mikamiho. Producent remaku Yoshiaki Hirabayashi je svým způsobem ryzí pragmatik a férový chlapík, neboť hned v roce 2015 s obdivuhodnou upřímností sdělil fanouškům, že krátce po oznámení celého projektu vlastně CAPCOM nemá na pracovním stole svých vývojářů nic více, než jen velké plány, a že tudíž nemáme v nejbližší době čekat žádné relevantní informace či dokonce herní ukázky. Tři roky tak nebylo po hře ani vidu a ani slechu. Veřejnost proto už téměř zapomněla. Někteří dokonce nad remakem dávno zlomili hůl. O to větší překvapení přinesla nedávno skončená E3, které představila nejen první plnohodnotný trailer a velmi solidně se tvářící herní demo, ale – a to je zpráva nejdůležitější – CAPCOM oznámil, že Resident Evil 2 Remake vyjde už 25. ledna 2019. Díky bohu je jakákoli exkluzivita pasé, neboť RE série nikdy nebyla uvězněna jen na jedné platformě, ale naopak si zažila své slavné okamžiky jak na konzolích od SONY, tak i Nintenda a velmi slušně se jí dařilo v minulosti i na PC. Logicky tak Resident Evil 2 Remake vyjde pro PlayStation 4, Xbox One a PC.

Je tedy čas na nové trenky, protože remake slavné dvojky přináší tutéž syrovou, děsivou a dusnou atmosféru, jíž disponoval originál měrou vrchovatou. Kromě toho vypadá vskutku lákavě, protože tvůrci se pustili do předělávky s plným zaujetím i nasazením. Ostatně zkušeností s podobným počinem už má CAPCOM na rozdávání. Remake prvního dílu z roku 2002 je totiž odborníky i hráči považován za jakýsi návod na to, jak má vzniknout hra čerstvá, neokoukaná, avšak přesto citlivě věrná originálu, z něhož vzešla. Podobnou cestou se vydává i Resident Evil 2 Remake, který nebude jen tupě kopírovat staré nápady, ale podstatně rozšíří herní možnosti, přidá nové lokace i příběhová scény, a celkově překope vyznění základní zápletky, aby tak druhý díl co nejlépe odpovídal současnému kánonickému stavu celé série. Základ příběhu i lokační zakotvení tak sice zůstávají stejné, avšak mezi těmito jasně danými mantinely je poměrně velký prostor pro vlastní nápady a interpretaci. Řadu lokací tak sice veteráni a znalci originálu okamžitě poznají, ale budou zřejmě zaskočeni tím, kolik nových pasáží, místností i zbrusu nových hádanek a řešení zdánlivě známých situací remake změní a upraví pro své vlastní potřeby. 

Opět nás tedy čeká Raccoon City roku 1998 zhruba dva měsíce po strašlivých událostech v Resident Evil 1. Ve městě vypuká nákaza smrtícího viru, který promění celé město v pravé peklo s nemrtvými a dalším biologickým arzenálem společnosti Umbrella. A právě toto peklo navštíví dvě ikonické postavy RE světa, jež se v RE 2 představily vůbec poprvé, a to policejní nováček Leon a emancipovaná Claire, mladší sestra Chrise Redfielda, jednoho z vůbec nejčastěji obsazovaných hrdinů RE série. Zde jsou pravidla jasně daná. Původní hra tedy nabízela dvě hratelné postavy a celkem čtyři scénáře. Formát dvou kampaní zůstane zachován i pro remake, za což jsme velmi rádi, protože se příběhy Leona a Claire sice často prolínaly a navzájem silně ovlivňovaly, ale de facto si šly svou vlastní cestou. Zdali se však dočkáme i čtyř scénářů jako v roce 1998 je otázkou. Osobně se domnívám, že tomu tak nebude z důvodu omezené kapacity disku a jisté zbytečnosti přidávat technicky vzato další dva podobné scénáře lišící se pouze v určitých fázích. Naopak je pravděpodobnější, že CAPCOM vsadí na dva nejčastěji interpretované kánonické scénáře „Claire A“ a „Leon B“. Také bonusy budou zcela nové, a to s ohledem na téměř jistá DLC a také to, jakou úlohu sehrává HUNK v RE univerzu. A HUNK byl jak dobře známo jednou ze dvou bonusových hratelných postav v Resident Evil 2. Je tedy vhodné jeho příběh rozšířit a více jej zapojit do dění kolem RE 2. Větší prostor dostanou i další postavy. Všechny dialogy a psané zprávy ve hře budou mimo to kompletně předělány, a tak pojede vše prakticky od nuly. Těšit se můžeme i na velkou spoustu nových i originálních cutscén a příběhových vsuvek.  

I když jsme se zatím dočkali pouze jedné delší herní pasáže s Leonem, a to jak jinak odehrávající se na ikonické policejní stanici, můžeme již celkem bez problémů odhadnout, jak tvůrci uchopili celou látku. Co potěší řadu skalních RE fanoušků je fakt, že se vrací survival horor se vším, co k tomu kdysi v této sérii patřilo. Hra tak bude mnohem těžší a těžkopádnější, než jak jsme byli zvyklí u Resident Evil 4 – Resident Evil 6. Už jen tím, že oba hrdinové mají pouze omezený inventář a budou tak muset využívat služeb legendární bedny, jakožto univerzálního úložiště pro všechny nepotřebné nebo momentálně přebytečné předměty. Do inventáře se vejde všeho všudy 8 položek stejně jako v původní hře, i když i zde bude jistě platit, že inventář půjde v pozdější fázi hry nějakým způsobem nepatrně rozšířit. Aby zůstal RE 2 Remake stále moderní a nesklouzával do nepatřičné nostalgie, může se hráč opřít o rychlý inventář, díky němuž pomocí směrových šipek bleskurychle vytasí požadovaný předmět či zbraň, aby tak nemusel neustále otevírat hlavní inventář. Návrat hlásí i ukládání hry pomocí psacího stroje a propracované kombinování předmětů, včetně výroby vlastních nábojů z nalezených typů střelného prachu.

Nepřátelé jsou sice stejně jako v původní hře převážně tvořeni tlejícími mrtvolami, ale nové zombie jsou mnohem agresivnější a mají podstatně tuhý kořínek. Nestačí už jen dvě tři dobře mířené střely, a to dokonce ani do hlavy, protože kulky jednoduše proletí skrz živou tkáň, což je ve hře znázorněno vskutku odpudivě. Kromě toho jsou zombie o něco rychlejší a hbitější, a proto nebude vůbec snadné je zasáhnout, o to více, že při větším výskytu těchto mozkožravců bude velmi těžké manévrovat v úzkých koridorech budov a ulic v Raccoon City. Zombie kromě toho pronásledují svou oběť a nedělá jim větší problém poradit si i s dveřmi, a tak pokud je hráč nezlikviduje nebo nějak šikovně neobejde, nezbývá než se připravit na boj o holý život. Jelikož je každé kousnutí a vůbec zásah do živého obzvláště drastický, nabízí hra i defenzivní zbraně ve stylu RE Remake, tj. zbraně na jedno použití, jež postava použije tehdy, je-li přímo napadena a hrozí jí újma, tedy pokud je máte v inventáři. I o náboje bude vcelku velká nouze. Při představě, že se za každými dveřmi může nacházet bezpočet zombií nebo dokonce legendární Licker, pociťujeme mírnou nervozitu. A to nás v dalších fázích hry čeká bezpočet monster a zabijáků všech rozměrů i tvarů.

Už tak dusné atmosféře, která by se dala doslova krájet, přidává na autentičnosti nejen pohled z třetí osoby, jenž snímá dění zpoza ramen postavy, což známe z moderních RE dílů, ale také nečekané a rychlé záběry kamery při útoku nepřátel. Fixní kamera je proto už dávnou minulostí, ke které se série již nechce vracet. Vrací se však četné hádanky, i když popravdě řečeno si lze jen těžko představit, že by jimi byl remake prošpikován stejně jako originál, neboť doba se již přece jen změnila. Nic to však nemění na tom, že tempo hry vypadá velmi sympaticky a naplňuje všechna kritéria old school adventury nepolíbené současným trendem. Pasáže s děsivě opuštěnými místnostmi a prohledáváním prostředí střídají okamžiky čiré hrůzy i děsu, při kterých bude hráč zápasit o přežití nebo zběsile utíkat před přesilou nemrtvých. Mdlé světlo baterky osvětluje chodby a místnosti jen sporadicky, a tak bude hráč neustále v pozoru, co na něj vzápětí může „vyběhnout“. Je velmi pozitivní, že se CAPCOM rozhodl hru obohatit o brutální a drastické scény, kde je násilí zachyceno natolik explicitně a masochisticky, že se může slabším povahám udělat přímo fyzicky zle. Je zřejmé, že se tentokrát nedočkáme nějaké nelogické (i když parádní) akční jízdy ve stylu RE 6, natož pouhého pokusu o návrat na hororový trůn. Naopak, Resident Evil 2 Remake míří zcela jednoznačně do žánrové pózy, jíž si série držela na přelomu století, a díky níž jí milovali fanoušci, kteří nemohli CAPCOM odpustit, že se celá sága v minulosti přehoupla do kategorie akčních adventur s minimem hororových prvků.

Co udivilo z již odtajněných materiálů asi nejvíce je skutečnost, jak dobře Resident Evil 2 Remake vypadá, a nakolik dokázal vydatně zakomponovat hudební doprovod, neboť díky němu hráčům opět naskakuje husí kůže. Je to udivující o to více, že je hra stále ještě ve vývoji a jistě dozná velkých změn a vylepšení. CAPCOM navíc slibuje, že Resident Evil 2 Remake poběží na obou konzolích v rozlišení 4K. Tak se nechme překvapit. Remake využívá grafický engine Resident Evil 7, což je skvělá zpráva, protože grafika byla jedním z mála prvků sedmého dílu, jenž si nedovolili kritizovat ani její největší odpůrci. Detailní grafika, precizně vymodelované i designově nápadité prostředí, obstojná mimika postav a delší cutscény dodávají hře ten správný směr na cestě k opravdovému a plnohodnotnému filmovému survival hororu, jenž prozatím na této generaci konzolí chybí. Ostatně Resident Evil 2, jenž byl kdysi tolik ceněn právě za grafické zpracování a způsob vyprávění příběhu, nasadil laťku v tomto směru velmi vysoko, a proto si je CAPCOM vědom toho, že se musí vyjma hratelnosti samotné zaměřit o to více i na audio-vizuální prezentaci a scénář. Zatím to vypadá, že je vše na dobré cestě, a my se můžeme pomalu chystat na leden, kdy po dlouhých 21 letech znovu nasedneme na vlak s nápisem: „Do hororového pekla i ráje zároveň.“

Bude Resident Evil 2 Remake re-definovat žánr survival hororu a dokáže u nás vyvolat podobné šílenství jako slavný originál? Bude to mít těžké, to už je jisté nyní. Nikdo totiž nedokáže odhadnout, nebudou-li přílišná znalost originálu a jistá míra stagnace klasických hororových adventur nakonec tím, co způsobí, že se remake prosadí jen u fanoušků Resident Evil ságy, kdežto zbytek hráčského spektra zůstane k tomuto jistě záslužného počinu většinově netečný nebo podlehne pouze dočasnému zájmu následujícím krátce po vydání hry. Srovnatelný zážitek s původní hrou se tak zřejmě konat nebude. RE 2 Remake navíc zatím neukázal nic vyloženě nového nebo revolučního, díky čemuž by měl být považován za stejně zásadní hru pro žánr, jako tomu bylo u původní hry. Avšak nepopiratelné kvality hry samotné a velká dávka citu vývojářů pro uchování ducha originálu jsou bezpečnou zárukou toho, že nadšenci klasických survival adventur a dávného RE étosu zažijí koncem ledna příštího roku druhý příchod hororového zombie Mesiáše. A to rozhodně není málo. Resident Evil série je tak opět na vzestupu, neboť nás čeká po mnoha letech stagnace a tápání opravdová Resi hra, kterou jsme si všichni ve skrytu duše tak dlouho přáli…      

Resident Evil 2 (remake)

ps4xone
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
25. 1. 2019
KARTA HRY
10/10

Komentáře