Resident Evil 0: HD Remaster

RECENZE 34

PS4 PS3 X360 XONE

Konzolista
Hráči

Hodnocení hráčů

8/10 Alirak
9/10 ConanVJ
10/10 Devil2000
10/10 Frenky7
10/10 Gmok4
10/10 Heymi9615
9/10 Iceman
8/10 Indy
10/10 Marty
10/10 Maxicek98
10/10 MichalEM
10/10 MigelCZ
8/10 Orzeza
8/10 Petrep
7/10 Piha777
10/10 Sobi
8/10 Tomik
8/10 Trico
8/10 VenoM
10/10 Venom71cz
10/10 axelex
10/10 hrc.jena
9/10 imjared
9/10 manicek
8/10 marolem
8/10 mnaca
10/10 senator
9/10 wistr
 
 
Resident Evil 0: HD Remaster ( Resident Evil 0: HD Remaster )
9 10 1
Hodnocení hráčů: 8.86 z 10, hodnotilo 56 hráčů

Resident Evil 0: HD Remaster

Leon, 18.01.2016 17:00

Nula je zvláštní a výjimečné číslo. Sama o sobě většinou neznamená nic, avšak po boku jiných čísel její význam narůstá. Vezměte obrazně řečeno Resident Evil Zero a dejte ji do kombinace s posledními vydanými díly RE ságy a vyjde vám, že nula vskutku znamená více. Ale už dost hraní s čísly, neboť máme na pořadu dne recenzi dlouho očekávané hry, v níž se vše začíná, a kde také končí. Nultý RE totiž sloužící jako prequel k Resident Evil Remake a de facto celé sérii. To je onen začátek. A končí proto, jelikož velkým paradoxem prequelového titulu je skutečnost, že se stal posledním vskutku klasickým dílem série, v němž se ještě kladl důraz na atmosféru a také náročnost herních mechanismů. Vrátit se k RE Zero tedy znamená doslova vrátit se na počátek a k hutným kořenům série. Kořenům, o které sérii v minulých letech připravily nejen neúprosný evoluční a žánrový vývoj, ale také malá citlivost vývojářů z CAPCOM.

RE Zero urazil dlouhou cestu, než mohl nyní vyjít na konzolích od SONY a Microsoftu. Původně se s tímto titulem počítalo dokonce už na Nintendo 64. Později ale vyšel pro GameCube, kde tuto tehdejší velmi výkonnou kostku rozzářil jasnými RE barvami, jelikož CAPCOM na začátku století přesunul celou sérii právě do stáje Nintenda. Trvalo tedy dlouhá léta, než Nintendo svou exkluzivitu pustilo. Hra tak časem vyšla i na konzoli Wii. Jak už to ale občas v životě bývá, někdy věci naberou poněkud hořkosladkou příchuť ironie. Tentokrát totiž HD remaster RE Zero vychází na všechny dostupné konzole vyjma těch od Nintenda. Tradiční hororovou klasiku v novém kabátu si tak bohužel neužijí fanoušci Nintenda, tedy společnosti, díky jejímuž úsilí se tyto skvosty staré RE školy mohly kdysi zrodit.

Že mluvíme už zkraje o herním skvostu je na místě. Nulový Resident Evil je sice titul starý téměř 14 let, ale i bez HD příměsků vypadá stále velmi přitažlivě. A to po stránce vizuální i obsahové. Velký ohlas a úspěch, který vzbudil loni RE Remake, je navíc dostatečnou zárukou, že RE Zero půjde takzvaně „na dračku“, jelikož obě hry běží na stejném grafickém enginu a bezprostřední na sebe navazují. RE Zero lze sice pořídit samostatně, ale pokud by někoho zvláštním řízením osudu RE Remake minul, může si nyní v obchodech koupit luxusní „Resident Evil Origins Collection“, kde najde obě hry, díky čemuž se mu do rukou dostane rozsáhlé, propracované a komplexní dílo z první kapitoly RE univerza.

Čím si Resident Evil Zero získá fanoušky série téměř okamžitě je příběhové podání a celkové zasazení hry. Ta se odehrává zhruba 24 hodin před tím, než do zdánlivě opuštěného sídla v Arklay Mountains poblíž známého městečka Raccoon City vstoupí členové elitní jednotky S.T.A.R.S. Tedy v okamžiku, kdy se otevírá dějství úplně první dílu. V RE Zero však sledujeme osudy předchozího Bravo STARS týmu, který je do této odlehlé a zlověstné lokace vyslán vyšetřit sérii záhadných a brutálních vražd. Nováčkem týmu je naivní, avšak sympatická medička Rebecca Chambers, kterou ale nemusíme příliš představovat, jelikož byla k vidění už v originále prvního dílu z roku 1996, kde asistovala Chrisovi. Právě ona ztratí s týmem kontakt a je vržena do děsivého pekla plného oživlých mrtvol, zmutovaných zrůd a megalomanských šílenců zodpovědných za zvrácené pokusy známé společnosti Umbrella. Její situace je o to složitější, že jí cestu zkříží bývalý mariňák Billy Coen, jenž je nyní však trestancem na útěku údajně odpovědným za vraždu 23 lidí. Pokud chce Rebecca přežít a najít své přátele, musí tak spolupracovat s člověkem, na němž lpí cejch nebezpečného masového vraha.

Oproti starším dílům je RE Zero výjimečný tím, že klade větší důraz na příběh. Většinu informací hráč sice čerpá ze zpráv a písemností, které nalezne na své cestě, avšak hrou prostupuje na několik desítek cutscén a také několik podařeným FMV. Zároveň se tvůrci snažili protentokrát alespoň o hrubé vykreslení charakterů a jejich pohnutek, včetně náznaků backstory u Rebeccy a Billyho. A je to zejména ústřední dvojice, která dělá z RE Zero nevšední zážitek. Její naprostá fyzická i duševní rozdílnost je natolik do očí bijící, že se hráč dokáže snáze vcítit do pocitu toho druhého a držet oběma palce, aby vyvázli ze všech nástrah se zdravou kůží. Na jejich nebezpečné cestě je čeká například nedobrovolná návštěva vlakové soupravy nebo výcvikového centra pro manažery Umbrelly, Jak už bylo u starších dílů nepsaným pravidlem, tak i tentokrát se oba hrdinové podívají také do rozsáhlých podzemních komplexů a laboratoří. A věřte nám, procházet rozmanité lokace zpracované do těch nejmenších detailů je skutečný zážitek. Je to velký rozdíl oproti nevýrazným a poloprázdným nelogickým koridorům, jež byly k vidění například v RE 6.

Hrou sice i tentokrát prostupují veskrze naivní a plytké dialogy, nicméně vztah mezi Rebeccou a Billym nijak výrazně nesrážejí. Od vzájemné nedůvěry a antipatií se podivné spojenectví později přetaví v oboustranný respekt, pochopení a uznání. Fanoušek bude jistě potěšen tím, že nultý RE dokonale plní svou úlohu prequelu. Konečně jsou tak zodpovězeny klíčové otázky, které si lidé při hraní celé série často pokládali. Kdo stál za vznikem společnosti Umbrella, jak se mohlo všechno tak rychle podělat, a jaký osud potkal původní Bravo STARS tým, jehož „zbytky“ hráč nalezne v prvním díle? Přesně na tyto otázky dává RE Zero odpověď. Kromě toho se ve hře objevují nejen známé lokace a monstra, ale i postavy, jimiž vévodí zejména legendární a oblíbení padouši Albert Wesker a William Birkin, jejichž mocenský vzestup uvnitř Umbrella Corp. je zde zachycen vskutku děsivě. Zero však nabízí i zbrusu nového a velmi atraktivního zloducha, kterým je Dr. James Marcus, jeden ze zakladatelů Umbrelly a tvůrce smrtícího T-viru. Více už prozrazovat nebudeme, abychom těm, kteří hru ještě nikdy nehráli - a že jich málo nebude - nezkazili zážitek ze hry.

Jak je vidno, tak se Rebecca a Billy ocitnou ve společnosti skutečného výkvětu zla. Aby přežili, musí spolupracovat, a to nejen pouze obrazně, ale především fakticky. RE Zero proto přináší výraznou novinku, kterou se titul odlišuje od RE Remaku, s nímž má jinak mnoho společného. Kooperativní režim umožňuje libovolné přepínání mezi postavami, a tak efektivněji čelit masožravým hordám nemrtvých. Pro řešení mnohých důmyslných rébusů, jimiž je hra doslova přehlcena („zvířecí“ puzzle se stalo již doslova kultovní), je přepínání mezi Rebeccou a Billym dokonce nezbytné. Každá z postav má navíc své specifické schopnosti a vlastnosti. Už na první pohled je zřejmé, že Rebecca příliš fyzické síly nepobrala, kdežto Billy by mohl naopak takřka ihned vlézt do zápasnického ringu. Rebecca je tedy slabší, avšak mnohem rychlejší, mrštnější a také chytřejší, tzn., že může například mixovat léčivé kytičky a tvořit chemikálie nutné pro další postup ve hře. Jelikož je samozřejmě lehčí, dokáže se navíc protáhnout do úzkých otvorů nebo s Billyho pomocí vyšplhat do výšky. To naopak Billy je mnohem odolnější, silnější a houževnatější, takže zvládá lépe bojové situace. Kromě toho vlastní zapalovač, klasickou to RE položku, bez které nedáte v žádném starším díle ani ránu.

Hratelnost v RE Zero je vskutku parádní. Je to adventura ze staré školy se vším, co k tomu kdysi patřilo, tj. náročnost, hlavolamy a atmosféra. Ve všech těchto aspektech nultý RE kraluje. Náročnost hry je dána mimo jiné i tím, že zde neexistují žádné odkládací bedny, a tak je nutné přebývající věci v inventáři odložit na zem a později si je znovu vyzvednout. V pokročilejších částech hry bude místa v inventáři akutní nedostatek a do některých lokací se již nebude možná vracet. Je proto nutné důkladně přemýšlet, které předměty stojí za to s sebou vláčet. K vyšší obtížnosti přispívá také bohatý arzenál hnusných zrůd a bossů. Narazíte nejen na obří pavouky, krvelačné pejsky nebo staré známé „lovce“, tedy obvyklé RE protivníky, ale také na zmutované žáby, zabijácké pijavice, či obří šváby. A kdo by snad ještě váhal, pak jsou zde i šílené opice! Co se týče atmosféry, pak se v tomto ohledu RE Zero řadí k nejpodmanivějším a zároveň nejstrašidelnějším RE dílům vůbec. V některých částech budete mít zaručeně husí kůži, k čemuž dopomůže i podařený OST, který zákeřně útočí na nejslabší místa vašeho mozku. Výsledkem je tak příjemné mrazení v zádech. Ale to je to, proč RE hrajeme, nebo ne?

Je dobrou zprávou, že se lidé v CAPCOM nechtěli pochlubit pouze čtrnáct let starou hrou, ale skutečně si s RE Zero pohráli. HD remaster je špičkově odvedený a posouvá titul do úplně jiné dimenze. Je to asi jako když moderní restaurátor znovu zrekonstruuje kousíček po kousíčku starou a již vybledlou fresku, která pak znovu září jasně i čistě. Všechny textury byly pečlivě převedeny do vysokého rozlišení, aby mohly být zobrazeny v co nejlepší kvalitě na moderních širokoúhlých formátech. Hra běží v rozlišení 1080p a obsahuje i kompletní remaster zvukové stopy, který umožní prostorový zvuk 5.1. Po nedávných zkušenostech z HD remasterů PS 2 klasik navíc můžeme čtenáře ubezpečit, že RE Zero lze hrát v širokoúhlém formátu 16:9, přičemž je v možnosti výběru i poměr stran 4:3. V nastavení je také možné zvolit si původní nebo moderní analogové ovládání, které se podařilo uspokojivě optimalizovat pro moderní konzole. RE Zero HD je poctivý remaster, na kterém je skutečně vidět kus práce. Opět se tak potvrzuje poněkud smutná skutečnost, že některé z remasterů letitých her vypadají graficky ještě o trochu lépe, než některé moderní a velkohubé tituly.

Čekat více než rok se tak v tomto případě vskutku vyplatilo. Obzvláště, uvážíme-li, že CAPCOM si pro fanoušky přichystal i velké překvapení. Kromě nového vizuálu úvodní obrazovky a možnosti přehrát si všechny cutscény i FMV v galerii byly do hry nově přidány také speciální oblečky pro Rebeccu i Billyho. Po dohrání příběhové kampaně se navíc před hráčem otevře možnost zahrát si tzv. Wesker mode. Jedná se o mimořádně vtipnou a zábavnou formu zpestření celé hry, kterou si může hráč projet znovu po boku Weskera. Ten tak nahradí Billyho a bude doprovázet Rebeccu se svými super schopnostmi, s nimiž se proslavil v RE 5. Aby byla bizarnost dokonalá, dostane Rebecca speciální oblek, jaký měla Jill Valentine právě v pátém díle. CAPCOM si chtěl tímto vystřelit sám ze sebe a zároveň poslat fanouškům alespoň částečnou omluvu za to, že se poslední vydané díly poněkud odchýlily od svých předchůdců.

Resident Evil Zero objektivně nepatří k nejoblíbenějším a ani nejlepším dílům slavné série. Dokázal ale dokonale spojit všechny prvky, kterými se celá sága dlouhé roky pyšnila, a jež dnes bohužel z RE značky z větší části vymizely. I na dnešní poměry se jedná o vysoce kvalitní adventuru s podmanivou atmosférou, která se zažere hluboko pod kůži, a jež nepustí až do závěrečných titulků a mrazivého cliffhangeru. Silný herní motor běží i po tolika letech stále bez větších problémů a výkyvů. Kvalitnější hororový zážitek letos nečekejte. RE Zero tak budiž poklonou starým dobrým časům, kde se hledělo více na obsah a nikoli pozlátko, a zároveň němou výčitkou na adresu těch, kteří v minulých letech bezcitně vyřízli sérii srdce a zbavili jí její největší devízy, tj. hororové atmosféry. V tomto ohledu totiž nultý Resident Evil hravě přebíjí drtivou většinu RE titulů, jež vyšly za poslední dekádu. Je tedy nejvyšší čas na návrat ke kořenům!

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Crash Bandicoot 4: It's About Time

    8

    Star Wars: Squadrons

    8

    WRC 9

    7

    Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

    7

    Project CARS 3

    7

    Marvel’s Avengers