RAGE

recenze  31
Martin Šmíd, 12. 10. 2011 13:36
Když založíte nejpopulárnější herní žánr na světě – FPS akce, čekají se od vás samé revoluční projekty, jejichž očekávání sami hráči vystupňují do až nesplnitelných výšek. Přesně takhle dopadl i RAGE od legendárního studia id Software, kterému se už od oznámení věnovalo hodně pozornosti a i sami vývojáři kolikrát velkolepě oznámili, že půjde o skvělou akční hru, na kterou jen tak nezapomenete. Jestli se RAGE připojí k takovým herním legendám, jako je Wolfenstein, Quake nebo Doom, na to vám odpoví naše recenze.

Když se podíváte na dílka studia id Software, zjistíte, že se v prvé řadě jedná o vynikající střílečky a na příběh se v nich moc nehraje. To s RAGE byly úplně jiné plány a už od začátku byl slibován propracovaný scénář. Začátek navíc vypadá slibně. Na Zemi dopadne asteroid Apophis a obrovská katastrofa je na světě, přičemž vy jste jedním z přeživších. Bohužel po docela nudném začátku zjistíte, že příběh je hodně jednoduchý a vlastně vás ani moc nemotivuje v hraní, spíše dokážou dlouhé rozhovory, jakkoliv jsou napsané dobře, dost otrávit. Na začátku tak RAGE docela klame všemi možnými prostředky, ale pokud zvládnete první hodinu, možná dvě, už se od hraní neodtrhnete, protože se vývojáři vrátí k tomu, co jim jde nejlépe. K akci. Ta je rychlá a žene k neodvratitelnému konci, který přijde možná daleko dříve, než hráč čeká. Právě hodně useknutý konec, ze kterého moudří rozhodně nebudete, je jedním z prvních velkých problémů, které RAGE má.

Co funguje určitě lépe než příběh, je naprosto uvěřitelný svět, ve kterém se RAGE odehrává. Doslova apokalyptický svět, kde sem tam je nějaké to větší město, no spíše osada, je pustý, šedý a rozhodně nevypadá optimisticky. Navíc v pustinách se to jen hemží zmutovanými tvory všech velikostí a smrt tam čeká na každém kroku. Právě v takovém beznadějném světě, jehož atmosféra na vás ihned dýchne, se budete po celou dobu pohybovat. Daleko pro život přívětivější jsou již zmíněné osady, které mají vždy svého vůdce, který se stará o blaho zdejších lidí a všemožnými prostředky je ochraňuje, ačkoliv to není nikdy moc lehké. Ve městech je i celá řada zajímavých NPC postav, se kterými můžete prohodit pár slov a dozvědět se trochu více o tom, co se zde vůbec stalo. NPC postavy jsou ovšem i důležité z jiného důvodu, a to, že vám zadávají úkoly, prodávají zajímavé věcičky nebo vám nabídnou možnost zúčastnit se závodu. Svět RAGE tak trochu žije svým vlastním životem a je velmi lehké si představit, že se v něm právě nyní nacházíte. Uvěřitelnost je rozhodně jedním z plusů.

RAGE může budit dojem, že jde o akční hru odehrávající se v otevřeném světě. Tento dojem ale pořádně klame, protože tomu tak rozhodně není. RAGE je jen normální lineární střílečkou, ve které jdete z bodu A do bodu B a střílíte vše, co se vám postaví do cesty. Nutné ale dodat, že nejde o takovou stupiditu jako Call of Duty, protože jde o docela chytré střílení, ve kterém nejste téměř nepřemožitelný Rambo. V lineárnosti je možná menší zklamání, protože se čekala daleko větší otevřenost. Co naštěstí hratelnost zachraňuje, je samotná akce. Vývojáři z id Software ukazují, že střílečky prostě a jednoduše dělat umí a RAGE je toho jasným důkazem. Akční pasáže jsou díky tomu vrcholem zábavy a ani na moment se nestalo, že bych se nudil. Všechny přestřelky jsem si maximálně užíval a najednou jsem během nich zapomněl na spoustu nedostatků, které hra má. Třeba občas jen průměrné levely, které nejsou moc nápadité, a podobné jsem už viděl v několika jiných hrách. Na originalitu si zde RAGE nehraje a co se týče levelů, jde o mix Borderlands, Falloutu a Resistance. Zvláště poslední level je až podezřele stejný jako v akčním trháku od Insomniacu.

Je vidět, že id Software vsází především na osvědčené kousky ze strany arzenálu, takže zde nenaleznete nic, co by vás překvapilo. Je tu jen normální brokovnice, samopal, pistole, odstřelovací puška, raketomet a třeba obrovský kulomet, který dostanete v závěru hry. Ten jsem ale vůbec nepoužil a nejoblíbenější zbraní se stala brokovnice, které nedokáže moc dlouho odporovat nic, co se ve světě RAGE objevuje. Po stránce zbraní naprosto standardní akce, kterou občas obzvláštní nějaká ta hračka, jako je autíčko s bombou na ovládání nebo robotický pavouk s kulometem. Tyto hračky ale použijete jen několikrát, protože vás hra ani k jejich používáním zrovna dvakrát nepobízí. Během hraní navíc budete sbírat hromadu dalšího harampádí, které můžete dobře prodat nebo z něho vyrobit několik užitečných věcí. Je ovšem otázkou, jestli toho využijete, protože je to z mého pohledu naprosto zbytečné.

Na umělou inteligenci mam jen slova chvály. Ta se totiž povedla na jedničku. Odmyslím li mutanty, kteří na vás jenom nabíhají, ostatní nepřátelé se dokážou krýt a dokonce spolu spolupracovat, aby vás obklíčili a co nejrychleji zneškodnili. Nepřátelští vojáci jsou tak občas pořádnou výzvou k překonání a souboje s nimi jsou najednou vyhecované do posledního momentu, protože nevíte, odkud přijde rána, která vás pošle na nahrávací obrazovku. Abyste nebyli zbytečně frustrováni inteligencí protivníků, pokud vás sundají, automaticky to neznamená konec. Pokud máte u sebe defibrilátor, spustí se menší minihra, ve které se můžete oživit a navíc uštědřit nepřátelům pořádný elektrický šok, ze kterého se povětšinou neproberou.

Na co musím trochu zanadávat, jsou pasáže, ve kterých jezdíte po světě v bugině, abyste se dostali do další lokace, ve které budete plnit úkoly. Tyto pasáže jsou až na výjimky vrcholem nudy, protože v nich jen jedete delší úsek opuštěným světem, přičemž občas vám udělá společnost nějaký ten nepřítel rovněž v ovladatelném stroji, ale prakticky nic vás nemotivuje k tomu, abyste ho zneškodnili. Peněz za tyto menší úkoly moc není a stejně jich je během hry dost, takže je lepší jen tak projet a ničeho si nevšímat. Co je daleko povedenější z pohledu vozidel, tak jsou závody, kterých se můžete ve vedlejších úkolech účastnit. Jde o docela dobré zpestření, ale nic víc.

Příběhová část vám zabere nějakých 10 hodin, podle toho, jestli se rozhodnete plnit jen hlavní úkoly nebo dáte šanci i vedlejším. Po dokončení se můžete pustit na kooperativní režim, ve kterém se dají všechny levely ze singleplayeru projít s kamarádem. Zábava v tomto určitě vzroste a i ono střílení je najednou zábavnější. Velkou facku ale RAGE vlepí velkým fanouškům multiplayerových her id Software. Pokud totiž čekáte vynikající Deathmatch zážitek, který vývojáři rozhodně umí udělat, budete hodně zklamáni. Nic takového tu nenajdete. Místo normálního multiplayeru tu jsou souboje v buginách ve třech herních režimech. V tom prvním pořádáte souboje o vlajky, v druhém si jde jen o to zastřílet a zničit co nejvíce soupeřů, no a třetí jsou klasické závody. Nic více od multiplayeru neočekávejte. Rozhodně za tuto složku dávám palec dolů.

Před vydáním se vývojáři nechali slyšet, že vytvořili nejhezčí konzolovou hru této generace. Opravdu odvážná slova, která ovšem byla potvrzena ihned po zapnutí. Sice neřeknu, jestli je RAGE úplně tou nejhezčí konzolovou hrou, ale do takových TOP 5 určitě patřit bude. Detailnost prostředí a jeho rozloha až bere dech a vše korunují neuvěřitelně propracované modely postav a všelijaké efekty, nad kterými vám spadne čelist, a budete sbírat po zemi zuby. RAGE po grafické stránce naprosto dominuje a nechává svoji konkurenci daleko za sebou. Navíc je nutné zmínit, že i při této nádheře framerate nepadá, ba co víc, drží se stabilně na 60 snímcích! Tímto jen vývojáři z id Software ukázali, že patří k naprostým mistrům v oboru. Po tomto určitě i odpustíte dočítající se textury, když se zaměříte na nějaký objekt. Celkově ale hra vypadá skvěle a při té akci ani nemáte čas se dívat, jestli nyní zrovna doskočila textura s lepším detailem. Vynikající je i ozvučení, hlavně zbraní a dalších efektů. Soundtrack je poté jeden z nejlepších, jaké jsem v tomto roce slyšel a rovněž i dabing snese ty nejpřísnější měřítka. Po audiovizuální stránce nemá RAGE jedinou chybu.

Než recenzi ukončím, tak se ještě zmíním o dost problematickém ukládání. Na konzolích jsme si v posledních letech zvykli, že se hry ukládají téměř za každým rohem nebo po přestřelce, abychom v případě neúspěchu nemuseli opakovat celý level. To RAGE se ukládá jen na začátku daného levelu a v jeho průběhu už nikoliv. Jediná možnost, jak si postup uložit, je ruční ukládání, které navíc chvilku trvá, takže jde o dost nepraktický systém. Pořád ale lepší si pár vteřin udělat a uložit si hru, protože kolikrát se mi stalo, že mě protivník na konci zabil a já musel celé půlhodinové snažení opakovat znovu. Docela frustrující, navíc k tomu přičtu i několik bugů, které vám občas pořádně zatopí, a budete se modlit, abyste kvůli nim nemuseli opakovat celou misi. Jednou se mi i stalo, že postava zamrzla na místě a protože jsem si v průběhu levelu hru neuložil, musel jsem si ho dát znovu. Nemusím psát, že to nepotěšilo. S tímto rozhodně neudělá radost ani dlouhé nahrávání mezi jednotlivými levely.

Po zhruba sedmi letech tu RAGE konečně máme. Je pěkný, skvěle se hraje, ale přesto si tak trochu myslím, že očekávání zůstala nenaplněna. Je ale samozřejmě otázkou, jestli je naplnit vůbec šlo. Pokud máte rádi styl, jakým se vývojáři z id Software prezentují, určitě si RAGE kupte, jde o titul určený právě vám, navíc tím získáte jednu z nejhezčích her dneška, která tlačí konzole až do jejich limitů. Ostatní možná budou lehce zklamáni tím, že se nedočkali revoluce, kterou jim vývojáři na začátku slíbili. Určitě také nepotěší některé další nedostatky, kterých se vývojáři mohli vyvarovat, třeba až moc useknutého konce. Je to tak jen za sedm, ale s větším plusem.

Hru na recenzi poskytl v Playstation 3 verzi herní obchod GameLeader.

Rage

ps3x360
Bethesda, id Software
Datum vydání hry:
7. 10. 2011
KARTA HRY
7/10

Komentáře