Tohle je konzole PlayStation 5

special  93
Martin Šmíd, 18. 6. 2020 11:00
Když Sony začátkem letošního roku představila oficiální logo konzole PlayStation 5, zdálo se, že první prezentace na sebe nenechá dlouho čekat. Zvláště po oznámení, že se i letos nebude PlayStation účastnit červnové herní výstavy E3 a raději se zaměří na své vlastní eventy a akce po celém světě, na nichž budou mít možnost si hráči novou konzoli vyzkoušet. Jenomže pak přišla pandemie koronaviru, která hodila Sony do plánů pořádně velké vidle. Ani nechci vidět, co se muselo ve vedení Sony dít, každopádně je jasné, že plánovaná propagace musela být předělána. Zároveň ale mohla Sony pozorovat, jak svoji novou konzoli odhaluje konkurence. Xbox Series X byl odhalen už koncem minulého roku, přičemž následně Microsoft oznámil působivý výkon i řadu docela zajímavých funkcí, které bude tato nová konzole obsahovat. V květnu pak došlo na první prezentaci her, ale tady se po slibném začátku objevily první mráčky. Není divu, že hráči podrobili prezentaci velké kritice, protože několik menších her od indie vývojářů rozhodně nedokázaly přesvědčit o koupi nové konzole, a to ani gameplay trailer na nový Assassin’s Creed. Každopádně zpět k Sony, která po měsících mlčení konečně odhalila první karty a uspořádala povedenou prezentaci, na níž nechyběla samotná konzole PlayStation 5, ale ani první hry.

O konzoli PlayStation 5 jsme poprvé slyšeli na jaře minulého roku. Mark Cerny poskytl exkluzivní rozhovor magazínu Wired, v němž odhalil, jaké technologie budou next-gen konzoli pohánět a jaký je cíl Sony. Asi nepřekvapilo, že partnerství se společností AMD přetrvalo, která pro konzoli vytvořila osmijádrové CPU založené na architektuře Zen 2 s taktem 3.5 GHz a GPU na architektuře Navi RDNA 2 a výkonem až 10.28 teraflops. Dále bude mít konzole 16 GB GDDR 6 paměti s propustností 448 GB/s a její největší devízou má být opravdu velmi rychlý SSD disk o rychlosti 5,5 GB/s (komprimovaná data až 9GB/s). Velikost disku má být dle Sony 825 GB, což může někomu připadat málo. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že na současných pevných discích byly data duplicitně, aby hlavička disku nemusela skákat na vzdálenou část disku. Toto ale u SSD disku odpadá, takže ve výsledku mohou mít hry daleko menší velikost. 

Není divu, že na SSD v Sony hodně vsází a jde o největší přednost nové konzole PlayStation 5. SSD ale není jen o rychlejším načítání (má být 100x rychlejší jak současný pevný disk u konzole PlayStation 4), případně živějších a detailnějších světech bez otravných doskakujících objektů, ale vývojářům dovoluje hry i jinak designovat a přicházet s novými mechanikami, které byly doposud nemyslitelné. Ostatně stačí se podívat na minulý týden představenou hru Ratchet & Clank: Rift Apart, v níž Ratchet prakticky instantně bude moci skákat z jedné rozlehlé lokace do další. Jsem přesvědčen, že právě tohle byl cíl Sony a hlavně sen Marka Cerneho, když se pustil do návrhu konzole PlayStation 5. Mít konzoli, u níž hráči nebudou muset koukat na nahrávací obrazovky a hry si maximálně užívat. Možnosti, které se vývojářům s rychlým SSD diskem otevírají, jsou opravdu vzrušující a nemůžeme se dočkat, až uvidíme, jak ho budou využívat. Je samozřejmě otázka, jak tomu bude u her třetích stran, ale exkluzivní hry od Sony na rychlém SSD disku budou jistě stavět. Navíc je možné, že Sony podepíše partnerství s dalšími vývojáři, aby pro rychlý SSD disk exkluzivně designovali své hry. Ostatně takové partnerství už bylo oznámeno. Square Enix vyvíjí primárně pro PlayStation 5 svoji akční hru Project Athia.

Pro mnohé mohlo být u současné konzolové generace zklamáním, že zatímco se posunula vizuální stránka, tak se nikam neposunulo ozvučení a jeho kvalita. CELL procesor u PlayStationu 3 byl přímo stavěný pro hardwarové zpracování zvuku, současné konzole ale nic takového nemají. Takže ani nebyla možnost tuto dost opomíjenou a vlastně hodně důležitou součást her někam posunout. To by se ale mělo právě s příchodem konzole PlayStation 5 změnit, protože Sony připravila speciální čip s názvem Tempest Engine, který umí ve výborné kvalitě simulovat až stovky zvukových zdrojů a nabídnout bezkonkurenční 3D zvuk. Vezměte si třeba déšť. Jde o základní zvuk, ale Tempest Engine bude dle vyjádření Marka Cerneho umět simulovat každou kapičku deště zvlášť i její dopad a zvukový efekt, takže si najednou budete moci připadat, jako kdybyste v dešti skutečně stáli. A to je samozřejmě jen začátek. Navíc pro využití této technologie mají dle Sony stačit normální sluchátka a v omezenější míře má dobře fungovat i na soundbarech či reproduktorech televizoru. 

Určitě vám neuniklo, že konzole PlayStation 5 bude mít hodně odvážný futuristický design. Několik hodin po představení hráči zjistili, že PlayStation 5 je větší konzoli než třeba PlayStation 4 Pro a svojí velikostí dokonce překoná i Xbox Series X. Následně zástupci Sony potvrdili, že velikost je uzpůsobena chladícímu systému, který má být efektivní a hlavně co nejméně hlučný. Toto je určitě skvělá informace, protože určitě nikdo nechce mít pod televizí další vysavač nebo startující letadlo s logem PlayStation 4 Pro. U této konzole Sony chlazení hodně podcenila, výsledkem čehož bylo, že bez sluchátek se řada her na ní nedá hrát. Hlavně večer je hluk konzole hodně nepříjemný. Tento problém by ale měl být minulostí s konzolí PlayStation 5. Snad tomu tak bude. 

Samotná konzole vypadá určitě fajn a její hardwarové možnosti vypadají nadějně, ale co bude nedílnou součástí zážitku je gamepad. I u něj se v Sony rozhodli pro velkou modernizaci, a proto je pryč léty osvědčený DualShock a místo něj přichází DualSense. Ten sice rozvržením tlačítek z DualShocku vychází, ale Sony se rozhodla upravit tvar, aby bylo příjemnější ho držet i po dlouhou dobu, ať už máte jakkoliv velké ruce. Největší dvě novinky se ovšem ukrývají přímo v gamepadu. První je zcela jistě haptická odezva, umožňující hry doslova cítit a ještě více se do nich ponořit. Druhou novinkou jsou adaptivní triggery (tlačítka L2 a R2), jejichž tuhost a trajektorie stisku bude záležet na tom, jakou hru hrajete, případně jakou zbraň držíte. Mělo by se tak značně lišit, jestli střílíte z pistole, brokovnice nebo luku. Co na DualSense zůstalo, tak je Share tlačítko, ačkoliv se jmenuje nově Create. Podle Sony je to z důvodu, že bude mít daleko více funkcí, které odhalí později. 

Pokud jste dočetli až sem, je vám jasné, že Sony razí trochu jinou strategii, co se hardwaru týče, než Microsoft s konzolí Xbox Series X. Ta bude nabízet o něco vyšší surový výkon, který budou moci vývojáři využít pro lepší rozlišení či stabilnější framerate. To Sony chce nabídnout hráčům díky rychlému SSD hry bez nahrávacích obrazovek a případně bohatší světy. Navíc nesmíme zapomínat ani na zmíněné 3D ozvučení případně gamepad DualSense, díky němuž máme hry cítit. Jestli tomu tak skutečně bude, se teprve uvidí. Určitě je  dobře, že se obě next-gen konzole budou odlišovat po hardwarové stránce a budou nabízet unikátní vlastnosti. Jestli ale vyhraje následující generaci ta nebo ta, rozhodnou hlavně hry, které si budeme moci na nich zahrát. 

First-party exkluzivní hry od PlayStation Studios

Sony si je dobře vědoma toho, co mělo velký vliv na obří úspěch v ještě stále současné konzolové generaci. Je pravda, že Microsoft jí cestu značně usnadnil na začátku několika velkými přešlapy a nedostatečným PR, ale proč dali ve většině případů hráči přednost PlayStationu 4, byly a stále jsou velmi silné exkluzivní tituly. Kde jinde byste si mohli zahrát hry jako Marvel's Spider-Man, God of War, Horizon Zero Dawn, The Last of Us Part II, Ratchet & Clank, Bloodborne nebo Ghost of Tsushima. Sice se sem tam spekulovalo, jestli i Sony nezačne po vzoru Microsoftu vydávat své hry na PC, ale k tomu se zatím neschyluje. Dle první prezentace bude chtít Sony vybudovat pro PlayStation 5 velmi silnou nabídku exkluzivních titulů. To sice neznamená, že by se nějaká ta first-party hra od Sony sem tam na PC nedostala, ale většinou by mělo jít o starší kousky, s nimiž bude chtít Sony propagovat PlayStation 5, případně nové díly oblíbených sérií. Každopádně během akce minulý týden bylo oznámeno několik prvních first-party her pro PlayStation 5, které vzbuzují velkou naději a některé jsou neskutečně lákavé. Zde je jejich seznam.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games) – Možná si ještě pamatujete, jak Spider-man byl ve videoherním světě spíše pro smích a opravdu kvalitní hry s ním bychom spočítali na prstech jedné hodně zmrzačené ruky. Pak ovšem licenci pro sebe ukořistila Sony, která ji svěřila studiu Insomniac Games, které po několika slabších hrách potřebovalo nutně vytvořit nějaký velký hit. Jak to dopadlo, asi všichni víte. Dočkali jsme se vynikající akční hry Marvel's Spider-Man, kterou si nezamilovali jen herní novináři, ale také hráči, takže se za první rok prodalo přes 13 milionů kopií. Z Marvel's Spider-Man se navíc stala nejrychleji prodávaná first-party hra v historii PlayStationu, takže bylo hned jasné, že jsme svědky zrodu zcela nové značky a velké exkluzivní série PlayStationu. Studiu Insomniac Games se navíc pro hru povedlo vybudovat parádní komiksový svět se spoustou zajímavých postav, takže ani moc nepřekvapilo minulý týden oznámení velkého spin-offu pro PlayStation 5, který se jmenuje Marvel's Spider-Man: Miles Morales.

Jak název napovídá, v něm nebude tentokrát hlavním hrdinou Peter Parker, ale Miles Morales, který byl představen už v Marvel's Spider-Man. Ten má také jako Peter, který bude v roli mentora, řadu pavoučích superschopností, ale i některé zcela originální a vlastní, třeba možnost stát se částečně neviditelným. Jinak je jasné, že vývojáři budou stavět na osvědčených základech a hratelnost dále lehce vylepšovat. Stejně tak vizuální stránku. Podle oznámení jsou modely postav daleko detailnější, a to platí i o samotném New Yorku, kde se vše odehrává. Vývojáři navíc přidali podporu pro Ray-Tracing, a chybět nebude ani zakomponovaná haptická odezva v DualSense gamepadu. 

Po oznámení se chvilku spekulovalo jestli je Marvel's Spider-Man: Miles Morales regulérním druhým dílem, DLCčkem nebo dokonce remasterem originální hry. Za zmatky mohli i zástupci Sony, ale nakonec studio Insomniac Games na twitteru oznámilo, že jde o novou hru v rámci univerza, spin-off, v němž je hlavním hrdinou Miles Morales. Na fanoušky tak bude čekat nová příběhová linka, která má být delší jak všechna DLCčka dohromady, a řada dalších vedlejších misí a aktivit. Pravděpodobně navíc po stránce příběhu půjde o pojítko mezi prvním a druhým dílem, na němž se už určitě také pracuje. Marvel's Spider-Man: Miles Morales by měl být dostupný už na launch konzole PlayStation 5. 

Gran Turismo 7 (Polyphony Digital) - U představení nové konzole prostě a jednoduše nemůže chybět závodní hra. Sony si je toho moc dobře vědoma. Když byla představena konzole PlayStation 4, byla oznámena závodní hra Driveclub. Nyní s konzolí PlayStation 5 přišel o dost větší kalibr, protože byl oznámen sedmý díl nejpopulárnější závodní série Gran Turismo. Z něho jsme se dočkali prvního traileru, který ukázal hlavně nádhernou vizuální stránku, o níž se stará nový engine podporující Ray-tracing. Vývojáři mají využít i Tempest Engine pro co nejlepší ozvučení. Kazunori Yamauchi navíc potvrdil, že sedmý díl bude obsahovat jako všechny hlavní díly této oblíbené série propracovanou a rozsáhlou kariéru, kterou fanoušci tolik milují. Na další informace si musíme počkat, stejně tak na potvrzení termínu vydání.

„Gran Turismo je synonymem pro konzole PlayStation. Sedmý díl se stejně jako další hry na PS5 bude moci chlubit téměř nulovou dobou načítání. 3D zvuk zase umožní slyšet v kokpitu za vámi burácení motoru Ferrrarri, případně motor Maserati pred vámi. Klíčovou roli hraje u hry i ovladač DualSense, díky němuž budete mít odlišný pocit při jízdě na asfaltu ve srovnání s jízdou po drsném štěrku. Stisknutím měkkého plynového pedálu budete mít také jiný pocit, než když stisknete tvrdý brzdový pedál," říká k oznámení Simon Rutter, výkonný prezident evropského PlayStationu.

Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games) - O novém Ratchetovi se spekulovalo řadu měsíců. Vlastně ho několik důvěryhodných zdrojů i potvrdilo, ale nevědělo se, že je ve vývoji od základu pro PlayStation 5. A i proto mohlo jít o jednu z nejpůsobivějších ukázek během Sony eventu, která ukázala možnosti nové konzole. Nešlo ani tak o výborné vizuální zpracování podpořené Ray-Tracingem, díky němuž se prostředí i Clank krásně leskne, ale hlavně o ukázku, jak moc může do designu hry promluvit rychlý SSD disk. Díky němu bude moci Ratchet prakticky bez nahrávacích obrazovek skákat z jedné velké lokace do druhé, což je něco, co by na současné konzolové generaci nešlo. A vývojáři plánují i další využití portálů, o čemž se rozpovídají v budoucnu. Jak jste z ukázky pochopili, vrací se Ratchet i jeho nejlepší kamarád Clank, na které bude čekat zcela nové inter-dimenzionální dobrodružství, během něhož navštíví řadu mimozemských planet. Ratchet ovšem nebude jediným hratelným hrdinou, jak potvrdili na twitteru přímo vývojáři. Své pasáže bude mít i jiný Lombax. Pokud jste sledovali pozorně první trailer, hlavně jeho konec, asi tušíte, kdo to bude. 

Demon's Souls (Bluepoint Games) - Je začátek roku 2009 a v Japonsku vychází akční RPG hra Demon's Souls od studia From Software. Za pár měsíců se z ní stane celosvětový hit, a to i navzdory skutečnosti, že se jí Sony rozhodla v Evropě a Severní Americe nevydat. Zaměstnanci japonské centrály totiž nebyli ani trochu přesvědčeni o jejích kvalitách a mysleli si navíc, že překážkou bude i přespříliš vysoká obtížnost. Z dnešního hlediska něco nepochopitelného, ale je třeba si uvědomit, že se tehdy videoherní svět nacházel ve fázi, kdy se vše zjednodušovalo a šlo se opačnou cestou, než jakou razil Demon's Souls. Ostatně i díky tomu řada sérií jako Ninja Gaiden nebo Resident Evil krutě narazila a herní vydavatelé následně museli přehodnotit svůj postoj. Když se minulý týden na prezentaci Sony objevil Shuhei Yoshida a řekl, že chce představit hru, která mu je hodně blízká, bylo prakticky jasné, co bude následovat a že Sony tentokrát stejnou chybu neudělá. Byl oznámen kompletní remake Demon's Souls, na němž pracuje uznávané studio Bluepoint Games společně s Japan Studio. O samotném remaku toho zatím moc nevíme, kromě toho, že běží na moderním enginu a vývojáři chtějí využít všechny možnosti nového hardwaru. Je ale jasné, že z původně zatracované hardcore záležitosti, kterou neměli hráči na Západě pochopit, je najednou hlavní tahák konzole PlayStation 5.

Horizon Forbidden West (Guerrilla Games) – Není pochyb, že největším tahákem představeným pro PlayStation 5 je famózně vypadající akční hra Horizon Forbidden West od studia Guerrilla Games, v níž se vrací ve zcela novém dobrodružství oblíbená hrdinka Aloy. To jí zavede do doposud neprobádaných míst Ameriky budoucnosti, kde na ní budou čekat nové stroje a zcela nová nebezpečí, jimž bude muset čelit, aby zachránila umírající svět. Kromě traileru jsme se moc konkrétních informací nedozvěděli, ale je jasné, že tentokrát Aloy nebude prozkoumávat jen svět na souši, ale i pod vodou. Navíc díky novince v podobě neomezeného šplhání by měla Aloy mít možnost vylézt na jakoukoliv skálu či vysokou horu. Snad se v brzké době dozvíme více, protože pokračování jedné z nejoblíbenějších PlayStation značek vypadá až neuvěřitelně dobře. Hra Horizon Forbidden West je naplánována na příští rok.

Astro's Playroom (Japan Studio) - 3D plošinovka Astro Bot Rescue Mission je považována za jednu z nejlepších her pro PlayStation VR a jednu z nejlepších plošinovek této generace pro PlayStation 4. Není divu, že se oblíbený robůtek vrací se zcela novým dobrodružstvím. To bude tentokrát spíše menší, protože Sony chce pomocí této hry ukázat hlavně unikátní možnosti DualSence gamepadu, navíc bude nainstalována zdarma v každé konzoli PlayStation 5. Nevím jak vám, ale mě udělalo oznámení Astro's Playroom velkou radost a nemohu se dočkat, až se s oblíbeným robůtkem znovu setkám.

Sackboy A Big Adventure (Sumo Digital) – Během prezentace Sony došlo i na návrat oblíbeného Sackboye. Ten se tentokrát nevrátí v novém dílu série LittleBigPlanet, ale ve vlastní 3D plošinovce Sackboy A Big Adventure, kterou bude možné hrát sólo nebo v kooperaci s až dalšími třemi hráči. Zdá se, že plošinovkám v Sony hodně fandí, z čehož mohou mít fanoušci velkou radost. Moc dalších informací jsme se o hře nedozvěděli, tedy kromě toho, že běží na poslední verzi Unreal Enginu studia Epic Games. 

Returnal (Housemarque) - Vývojáři z finského studia Housemarque se proslavili výbornými arkádovými střílečkami Super Stardust HD, Dead Nation, Resogun, Alienation, Nex Machina nebo Matterfall. Poslední dvě jmenované byly sice hodně kvalitní, ale bohužel se moc dobře neprodávaly, v čemž vývojáři viděli upadající zájem hráčů o tento žánr. I proto se vrhli do vývoje battle-royale hry, ale následně vývoj pozastavili, protože dostali možnost znovu pracovat se Sony. Výsledkem této spolupráce je jejich zatím nejambicióznější hra, sci-fi akce Returnal, která vzniká exkluzivně pro konzoli PlayStation 5. Ta kombinuje rychlou akci ze třetí osoby s roguelike prvky, přičemž hráči v ní budou muset bojovat o život na nepřátelské planetě, která se s každou smrtí mění. Vývojáři nechtějí potěšit hráče jen moderním zpracováním, ale také co nejpropracovanější audio stránkou, která přivede mimozemský svět k životu, ale zároveň díky ní bude možné se orientovat v boji.

Destruction AllStars (Lucid Games) - Britské studio Lucid Games se doposud zaměřovalo hlavně na menší hry, ale pracují v něm zkušení vývojáři, kteří se dříve podíleli na WipeOut sérii a dalších značkách pro PlayStation. Na akci Sony bylo oznámeno, že jejich nová hra Destruction AllStars vzniká exkluzivně pro konzoli PlayStation 5, která se točí kolem arénových soubojů ve vozidlech, v nichž má šanci vyhrát hráč s největším skillem, ale také s nejlepší taktikou. Více bohužel zatím nevíme.

To jsou zatím všechny first-party hry, které Sony oznámila, ale jak následně po eventu řekl přímo Jim Ryan, je to jen začátek. Mají ve vývoji i řadu dalších velkých exkluzivních her, které budou v následujících měsících a letech odhalovat. Ostatně spekuluje se poměrně dlouho o restartu hororové série Silent Hill a nejsou vyloučeny ani vylepšené verze her Ghost of Tsushima a The Last of Us Part II. No a svojí další velkou hru připravuje i studio Santa Monica pod vedením Coryho Barloga. S největší pravděpodobností půjde o druhý God of War, ale kdo ví, třeba nakonec vývojáři překvapí něčím novým. Simon Rutter z evropského PlayStationu tento týden poskytl rozhovor magazínu The Guardian, v němž zmínil, že exkluzivní first-party hry pro PlayStation 5 budou tuto generaci ještě důležitější, než tomu bylo v minulosti. Interní vývojáři totiž budou moci naplno využít potenciál konzole a to je pro vlastníka platformy velmi cenné. A v tomto má pravdu. Konzolová generace se totiž nevyhrává specifikami hardwaru na papíře, jak nám minulost nejednou ukázala, ale hlavně bohatá nabídka her a dobře zvládnutý marketing. 

Konzolové exkluzivity třetích stran

Sony během prezentace ukázala, že nebude váhat si domlouvat i časové konzolové exkluzivity s nezávislými vývojáři i velkými herními vydavateli. V současnosti je ostatně Sony v postavení, díky němuž si toto může dovolit. Kdo by ostatně nechtěl spolupracovat se současným leadrem videoherního průmyslu. Z nezávislých kousků, které se pyšní časovou konzolovou exkluzivitou pro PlayStation 5, nejvíce zaujala určitě akční adventura Kena: Bridge of the Spirits od maličkého studia Ember Lab, které se zatím specializovalo spíše na televizní reklamy a podobnou produkci. Jde tak o jeho vůbec první hru, která ale dokázala udělat velmi slušný dojem. Vývojáři navíc slibují, že se Sony úzce spolupracují a kromě výkonu konzole hodlají využít i haptickou odezvu a adaptivní triggery v gamepadu DualSense. Pokud půjde vývoj podle plánu, hra vyjde ještě letos. Na PlayStation 5 se vrátí i oblíbený Abe ve svém doposud největším dobrodružství Oddworld Soulstorm. Během prezentace jsme mohli minulý týden vidět vůbec první záběry z hraní, které musely fanoušky určitě moc potěšit.

A nadějně určitě vypadá i kočíčí dobrodružná hra Stray , na níž pracují vývojáři z BlueTwelve Studio. V ní se ujmete role koťátka, které se zatoulalo a ocitlo v kyberpunkovém městě plném androidů. Cílem bude najít cestu zpět domů, ale nebude to jednoduché, zvláště když město ukrývá nejedno tajemství. Naštěstí kočičímu hrdinovi bude dělat během dobrodružství společnost dron B12. Mezi další časové konzolové exkluzivity patří Solar Ash, akční adventura s prvky RPG Little Devil Inside, příběhová adventura Goodbye Volcano High, plošinovka Bugsnax nebo akční adventura JETT : The Far Shore

Na výše vypsaných hrách je vidět, že Sony bude i do budoucna hodně podporovat nezávislá studia, ačkoliv se spekulovalo v posledních měsících, že se bude chtít soustředit hlavně na velké AAA tituly. Pro nezávislé vývojáře je to určitě skvělá zpráva, protože PlayStation je silná značka, která dokáže jejich hrám udělat obrovskou reklamu. Jak velkou, se stačí podívat na zhlédnutí trailerů na oficiálním YouTube kanálu. Hra Kena: Bridge of Spirits už má 1.6 milionu zhlédnutí, Stray přes 1.5 milionu a hra Little Devil Inside přes 1 milion. Takovou propagaci by si těžko mohla malá nezávislá studia dovolit, a proto není pro ně následně problém přislíbit alespoň časovou konzolovou exkluzivitu. 

Během eventu se kromě menších nezávislých her objevily i hry od velkých vydavatelů, které rovněž mají minimálně časovou konzolovou exkluzivitu. Mezi nimi nejvíce zaujala určitě akční dobrodružná hra Project Athia od Square Enixu a studia Luminous Productions, která je designována exkluzivně pro PlayStation 5, ačkoliv se dostane v upravené verzi i pro PC. Další hrou je looter-slasher nové generace zasazený do zářivého fantasy světa plného hrdinských rytířů a tajemné magie Godfall od studia Counterplay Games. Ta by navíc měla vyjít už na launch. Asi nejvíce překvapilo oznámení, že časovou konzolovou exkluzivitu pro PlayStation 5 budou mít i dvě očekávané velké hry od Bethesdy. První je Ghostwire: Tokyo od studia Tango GameWorks, v níž budeme prozkoumávat ulice města plného duchů a dalších hrozeb, s arzenálem mocných schopností. No a druhou je poté akční hra Deathloop, kterou vytváří studio Arkane (Dishonored nebo Prey). Ta by měla vyjít už na launch konzole PlayStation 5.

Na konzoli PlayStation 5 ale nebudou jen exkluzivní hry. Sony má od dob prvního PlayStationu velmi dobré vztahy se všemi hlavními vydavateli a velkými herními studii. Ostatně během eventu byl oznámen třeba Resident Evil Village nebo Hitman 3. Dříve jsme se pak dozvěděli, že se na konzoli podívají i dvě očekávané závodní hry WRC 9 a DiRT 5. Ubisoft zase připravuje pro PlayStation 5 všechny své budoucí hry, mezi nimiž je Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, Watch Dogs: Legion, Gods and Monsters, Tom Clancy's Rainbow Six Quarantine a Assassin's Creed Valhalla. Zapomínat nesmíme ani na nadějnou akci Outriders od studia People Can Fly, případně akční adventuru The Lord of the Rings: Gollum. Fanoušky Destiny 2 určitě potěšilo, že koncem roku vyjde vylepšená verze pro PlayStation 5 podporující rozlišení 4K a 60fps. Ačkoliv tedy byla konzole PlayStation 5 představena teprve před několika dny, připravuje se na pro ní celá řada her. Mnohé teprve čekají na své odhalení. 

Sony bylo několik měsíců vyčítáno, že o konzoli PlayStation 5 moc nemluví a v propagaci zaostává za svým velkým konkurentem, kterým je Microsoft se svojí konzolí Xbox Series X. Zástupci PlayStationu ovšem několikrát řekli, že máme jejich strategii hodnotit až v příštím roce podle prodejů. A v tomto asi měli pravdu, protože stačila jedna velmi povedená prezentace s ukázkou kvalitních her, aby nyní měla navrch Sony a její konzole PlayStation 5. Nyní jen těžko soudit, kdo nakonec vyhraje přízeň hráčů v následující konzolové generaci. Dle eventu z minulého týdne se ale zdá, že Sony je na novou generaci připravena a v plné síle. 

Komentáře