Project Cars 2

recenze  36
Martin Šmíd, 27. 9. 2017 10:40
Letošní podzim bude na konzolích bohatý na závodní simulace. Fanoušci se mohou těšit nejen na nové Gran Turismo a Forzu Motorsport, ale koncem minulého týdne se dostala na pulty obchodů i hra Project Cars 2 od vývojářů ze Slightly Mad Studios. Ta láká na všechny přednosti už tak povedeného předchůdce, ale také na bohatší obsah a několik dalších zajímavých novinek. Jak se nakonec povedla, vám řeknu ve své recenzi níže, ale už nyní mohu naznačit, že Project Cars 2 je pro fanoušky velmi dobrým startem do letošní sezóny.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro a Logitech G29

Vývojáři při vývoji prvního dílu Project Cars využili své zkušenosti se samotným žánrem a vytvořili velmi kvalitní závodní simulátor, který v mnohém překonal i konkurenční série Gran Turismo a Forza Motorsport. Alespoň tedy na konzolích, kde pravých simulátorů není zase tolik, jako tomu je na PC. S druhým dílem mají vývojáři každopádně ještě větší ambice, což je vidět už po prvním zapnutí, kdy vás přivítá nejen pěkné intro, ale také přehledné menu, v němž velmi rychle naleznete vše potřebné. Od režimů po různá nastavení. Menu je navíc rychlé, takže se snadno dostanete tam, kam potřebujete, třeba do režimu Kariéry.

V prvním díle se mi líbilo, že Kariéra nabídla řadu různých závodních disciplín a nestavěla tedy jen na jedné, takže byla hodně rozmanitá a nehrozilo, že upadne do stereotypu. Druhý díl na tento povedená koncept navazuje, takže už od začátku si můžete vybrat, jestli se vrhnete na motokáry, případně formule, GT nebo cestovní vozy, přičemž dále se pak možnosti budou postupně rozšiřovat. Celkově na vás čeká hned devět závodních disciplín v šesti tierech, takže tady mohu být maximálně spokojen, zvláště, když nechybí vytrvalostní závody ani oválové závodění IndyCar a přítomen je nově i Rallycross (bohužel bez licence FIA). 

U Rallycrossu ještě chvilku zůstanu, protože jde i docela velkou novinku, která prakticky přináší do Project Cars odlišný druh závodění, a to na štěrku, blátě či sněhu (jízda po tomto povrchu je alespoň pro mě hotovou noční můrou), během něhož bude ručka vaším největším kamarádem. Ačkoliv vývojáři neměli s Rallycrossem moc velké zkušenosti, jedná se o docela propracovanou, a hlavně zábavnou, část hry s výbornou fyzikou, která v mnohém překonává i poslední DiRT. A samozřejmě přináší do Project Cars zase něco zcela nového a neokoukaného.

Jak budete v kariéře jezdit, budou se vám odemykat nejen další tiery a s nimi tedy i další šampionáty, ale také speciální akce, na které jste zváni. Ty patří k velmi příjemnému oživením, je jich několik desítek, přičemž si v nich zajezdíte jak v historických, tak moderních supervozech. Na režimu Kariéry se mi navíc líbí její nastavitelnost, takže, pokud máte čas, můžete si šampionát užít se vším, co k němu patří, tedy od tréninků po kvalifikaci a následně i samotný dlouhý závod. Pokud ale čas nemáte nebo si chcete chvilku zajezdit před spaním, můžete vyhodit prakticky vše a dát si kratší verzi závodu. Také je možné u každého šampionátu nastavit, jestli si dáte jeho prodlouženou verzi s více závody, nebo jen kratší s dvěma třemi závody. 

Povedená kariéra je pochopitelně jedna věc, ale u závodní hry je důležitý i jízdní model. Už u prvního dílu vývojáři jasně vzkázali, že vytvářejí hlavně simulátor, takže na nějaké arkádové závodění můžeme zapomenout. Pro druhý díl to platí dvojnásob. Project Cars 2 je v prvé řadě velmi propracovaná simulace s výborným jízdním modelem, na němž s vývojáři spolupracovali i vybraní profesionální závodníci, který si maximálně užijete jen s příslušným vybavením, tedy volantem. Ano, na gamepadu hru jde ovládat, zvláště, když se trochu prohrabete v nastavení a něco sem tam pozapínáte (na internetu naleznete spoustu různých nastavení), ale plně uspokojivý zážitek pochopitelně nedostanete. Zvláště některé silnější vozy je nemožné na gamepadu ovládat bez zapnutých asistentů, protože s nimi prakticky neujedete ani několik metrů bez toho, abyste se bezmocně točili v hodinách. Kvalitní volant je tedy pro Project Cars 2 prakticky nutností, hlavně, pokud chcete následně uspět i v online závodění, kde s gamepadem nemáte prakticky možnost jakkoliv uspět.  

Project Cars 2 se může na startu pyšnit hned 189 vozidly, což je více než dvojnásobek oproti prvnímu dílu, který jich měl na svém startu jen 76. Další následně dostal až po vydání. Oproti sedmé Forze jde sice o daleko menší číslo, na druhou stranu si myslím, že počet určitě dostačuje. Naleznete tu spoustu zajímavých a nádherných vozidel řady slavných značek jako Ferrari, BMW, Bentley, Mercedes, Nissan, Renault, Chevrolet, Lamborghini, Ford a nechybí ani nově Porsche, které zatím kvůli licenčním důvodům nemohlo mít zastoupení v jiných závodních hrách než těch od EA. Vybrat svého oblíbence by tedy nemělo být zase tak těžké. Každému vozu vývojáři věnovali výbornou péči, takže se můžete těšit nejen na jejich parádní modely s pěkným kokpitem, ale také úžasné ozvučení, které je radost poslouchat.

Z předchozího odstavce je patrné, že je rozhodně v čem závodit. Důležité ovšem je, že je i kde závodit. Project Cars 2 se může pyšnit hned 49 tratěmi (první díl jich nabídl 32, všechny tratě obsahuje i druhý díl), ať už se jedná o závodění ve městech (nově třeba Long Beach Street Circuit), na venkově či klasické okruhy, mezi nimiž je opět i okruh v Brně. Celkově by na vás mělo čekat hned 146 variant tratí, což je velmi pěkné číslo, na které mohou být vývojáři náležitě pyšní. Pochopitelně nechybí ani speciální tratě stavěné pro dříve zmíněnou novinku Rallycross s vlastními nástrahami (DirtFish, Hell RX, Loheac nebo Lydden Hill), případně dvě tratě přímo na sněhu a ledu.

Vývojáři ze Slightly Mad Studios připravili pro Project Cars 2 i novinku s názvem LiveTrack 3.0, pod níž se ukrývá prostě a jednoduše proměnlivé počasí a vůbec různé situace na trati. Pokud si dáte rychlý závod, můžete si nastavit ze sedmnácti různých podmínek, za kterých budete závodit. Od slunečného počasí po zataženo, lehké přeháňky, mlhu, silné bouřky i mrholení či silný mráz, přičemž nastavit si můžete i čtveřici ročních období. Samozřejmostí je i možnost nechat počasí na hře, které se tak dynamicky mění a tím pádem může připravit během závodu nejedno překvapení, které má pochopitelně vliv na jízdní vlastnosti všech vozů. V reálném čase se simuluje přilnavost vozovky i další atributy, navíc, když máte delší závod, můžete jezdit po suché i mokré vozovce, která následně zase vyschne, a to v reálném čase. Hrátky s počasím patří k největším chloubám druhého Project Cars, které nemají prakticky konkurenci, a to ani ve dvou o dost známějších sérií. Navíc je jen na vás, jak si s nimi pohrajete, možností je opravdu hodně. Třešničkou je pak i dynamická změna denní doby, která funguje na jedničku. Pokud si tak dáte nějaký delší závod, můžete začínat klidně ráno a dojet za západu slunce, případně i večer.  Jak už jsem naznačil, LiveTrack 3.0 není jen o počasí. Na jízdu mají vliv i různé situace, které během závodů mohu nastat. Pokud třeba váš protivník vyjede mimo trať, může na ní při návratu zanést různé nečistoty, s nimiž je pak následně nutné počítat, než se zase vyčistí.

Velmi velký vliv na kvalitu závodění má i umělá inteligence vašich protivníků na trati. Před každým závodem si můžete nastavit hned dva atributy, podle nichž se bude umělá inteligence chovat. Prvním je její rychlost, a to nejen na rovinkách, ale také jakou rychlostí bude jezdit do zatáček a tak dále. Druhým atributem je agresivita. Ta ovlivňuje, jak moc budou protivníci na trati agresivní a tím i riskovat v soubojích nebo nebezpečnější najíždění do zatáček, čímž následně rostou i různé zajímavé situace přímo na trati. Protivníci tak vyjíždějí při nepovedeném průjezdu zatáčkou mimo trať, mohou své vozidlo při honbě za dobrým výsledkem i zničit a tak dále, což zase přináší zajímavé oživující momenty. Umělá inteligence je dle mého testování na velmi slušné úrovní, i když se pochopitelně sem tam nevyhne nějakému tomu selhání, kdy se třeba ucpe v zatáčce celá silnice a auta do sebe jednoduše vrážejí, což spíše připomíná demolition derby. Podobných momentů jsem naštěstí zažil jen pár, takže nejde o žádnou velkou katastrofu. Umělá inteligence je v Project Cars 2 určitě kvalitní, má soutěživého ducha a když si ji dobře nastavíte, svedete s ní spoustu skvělých soubojů, které trvají vždy až do poslední zatáčky.

Hned na začátku recenze jsem se rozepsal o Kariéře, která vám sama o sobě může vydržet na desítky hodin. Dále si můžete v jednom dát rychlé závody, časovky Time Trial či tréninky Private Testing, ale daleko lepší je pustit se do online prostředí. V něm si můžete vytvářet své vlastní šampionáty v devíti závodních disciplínách pro své kamarády či hráče z celého světa. K nastavení je toho opravdu hodně, po délku, počasí a tak dále. Pokud zrovna nechcete nastavovat svůj vlastní šampionát, je pochopitelně možnost si vybrat vytvořenou hru někým jiným skrze přehledný browser, do něhož je následně možné se během vteřiny připojit. Připojování je snadné, přičemž si hra vede velmi dobře i během samotného hraní. Během ježdění několika závodů či jejich sledování jako divák jsem neměl žádné technické ani jiné problémy. Vše běželo jako hodinky. Je vidět, že vývojáři tentokrát online části věnovali více prostoru, ostatně se netají se svými eSportovými ambicemi. Je ovšem otázka, co z nich nakonec bude, zvláště, když brzy vyjde Gran Turismo Sport, které na online závodění přímo staví, a navíc se může pyšnit i oficiální licencí FIA.

Vizuálně je na tom Project Cars 2 velmi podobně jako předchůdce. Vývojáři vzhledem k tomu, že první díl vypadal velmi pěkně, což platí i dnes, neměli moc důvod cokoliv měnit. Automobily každopádně pořád vypadají skvělé, tratě jsou dostatečně detailní a do toho si můžete přičíst parádní osvětlení. O proměnlivém počasí, které nemá jen vliv na jízdní vlastnosti, ale i skvěle vypadá, už řeč byla. Daleko důležitější je skutečnost, že hra velmi dobře běží. Testoval jsem ji na konzoli PlayStation 4 Pro, na níž běží ve vyšším rozlišení oproti původní PlayStation 4, přičemž se může pochlubit i stabilními 60fps, a to i v těch nejnáročnějších scénách. Chvilku jsem hru hrál i na původní PS4, kde framerate není tolik stabilní, ale propady nejsou tolik znatelné, jako tomu bylo u prvního dílu. Hru jsem testoval s posledním updatem 1.03, který vyšel přesně na vydání, přičemž by měl opravovat i řadu technických problémů, jimiž hra měla trpět. Sám za sebe musím říci, že jsem si během testování většího problému nevšiml. Ano, sem tam třeba levitoval kužel na silnici, případně nahrávací časy mohly být kratší, ale nejde o něco, co by mělo negativní dopad na samotný herní zážitek.

Než svoji recenzi ukončím, musím ještě vývojáře pochválit za přítomný Photo režim, díky němuž si můžete během závodů vytvářet velmi pěkné obrázky, a ty následně ukládat nejen do hlavního menu na svoji kartu, ale také je můžete hned sdílet se stejně naladěnými kamarády. Photo režim nabízí několik nastavení, takže si i s výsledným obrázkem můžete trochu pohrát.

Project Cars 2 je výborný závodní simulátor s propracovaným jízdním modelem, který potěší fanoušky propracovanou a rozmanitou kariérou s řadou závodních disciplín, mezi nimiž nechybí nově Rallycross, ale také skvělým výběrem vozidel i velkou nabídkou tratí. Zapomenout navíc nesmím ani na výbornou novinku LiveTrack 3.0, starající se o zajímavé situace na trati, a povedený online multiplayer. Project Cars 2 je hra, kterou by si fanoušek žánru rozhodně neměl nechat ujít. 

Project CARS 2

ps4xone
Bandai Namco, Slightly Mad Studios
Datum vydání hry:
22. 9. 2017
Žánr:
Závodní, Simulátor
KARTA HRY
9/10

Komentáře