Prince of Persia: The Forgotten Sands

recenze  11
Martin Šmíd, 3. 6. 2010 20:57
Kdo by si pomyslel, že když v roce 1989 Jordan Mechner společně se svým týmem vytvořil legendární hru Prince of Persia, tak se z ní stane pro francouzský UbiSoft zlatý důl. Psal se rok 2003 a UbiSoft získal licenci na Prince of Persia, kterou zužitkoval vydáním hry Sands of Time. Nemusíme říkat, že hra dodnes patří mezi ty nejlepší na herní konzoli Playstation 2. Později hru doplnil UbiSoft dvěma dalšími díly a vznikla tak celá písečná trilogie. Hráči si tyto hry dosyta užili a čekali, s čím UbiSoft přijde s next gen konzolemi. Na oznámení nového Prince jsme museli čekat docela dlouho, ale na konci roku 2008 vyšel nový díl, který přinesl originální příběh, kreslenou grafiku a velmi originální hratelnost. Protože nešlo o mlátičku, jako předchozí díly, tak se hře zase tak moc v prodejích nedařilo. Proto si v Ubisoftu sedli a připravili díl Prince of Persia: The Forgotten Sands, který odkazem navazuje na předchozí trilogii. Naleznete tak v něm spoustu písku, hrátky s časem a pochopitelně spoustu protivníků k rozsekání.

Prince of Persia: The Forgotten Sands nepřímo navazuje na první díl písečné trilogie Sands of Time a ukazuje, co se stalo v době před Warrior Within a co vedlo k událostem, kterých jsme byli ve hře svědky. Přesto nejde o kdovíjakou návaznost a spíš jsme hru brali jako jeden z mnoha příběhů Prince z původní trilogie. Hra začíná příjezdem Prince k městu Azad, kde by chtěl navštívit svého bratra. Co se ale nestane. Celé město je obklíčeno hordou nepřátel, kteří chtějí město zničit. Musíme se přiznat, že začátek hry se nám hodně líbil a hlavně úvodní animace je velmi pěkná. Zpět ale k příběhu. Protože je Prince slušně vychovaný a má svého bratra rád, což je ostatně vidět i během samotné hry, rozhodne se mu pomoci a vrhne se po hlavě proti nepřátelům. Když je ovšem po nějakém tom herním čase uvolněno tajemné monstrum a písek času je nenávratně narušen, je zle. Více pochopitelně neprozradíme. Příběh hry je ovšem veskrze jednoduchý, ale na druhou stranu i srozumitelný. Jedná se také o složku hry, která je jednou z nejlepších.

Jak už jste mohli pochopit z předchozích řádek, The Forgotten Sands je klasická mlátička, jako předchozí písečná trilogie. Boj je ve hře v hlavní roli a během zhruba osmi hodin pobijete spoustu nepřátel. Z počátku to je hlavně cizí armáda, která na město útočí, ale později to jsou i všelijaká písečná monstra. Pokud si pamatujete na písečnou trilogii, tak nám jistě dáte za pravdu, že obsahovala hodně povedený bojový systém. The Forgotten Sands z něj vychází, ale bohužel musíme říci, že je dosti osekán a nenabízí tak pěknou podívanou. Několik málo povedených komb bojový systém bohužel nezachrání. Co možná nejvíce podtrhuje onu bídu v akčních pasážích hry, je tupost nepřátel. Ti mají totiž naprogramováno jediné. Dostat se k vám co nejblíže, čumět tak dlouho, jak to jen jde, a poté konat, tedy sekat do vás vším, co mají. Většina soubojů tak je velmi jednoduchá a nevzpomínáme si, že bychom během nich umřeli. To snad není ani možné. Hře nepomáhají ani souboje s bossy, které jsou také velmi primitivní a nepředstavují pro hráče žádnou výzvu.

Vývojáři se snažili hru zachránit přidáním jakýchsi RPG prvků. Z každého písečného nepřítele vypadávají písečné orby, které se hromadí, a občas vám naskočí nějaký ten nový level, který můžete použít ke zlepšení Princeových schopností. Můžete si tak vylepšovat život, počet opakovaných pokusů, ale můžete si i zainventovat do nových schopností. Tyto schopnosti jsou čtyři a jedna třeba daruje po aktivaci Princeovi štít, který ubírá sám o sobě nepřátelům život. Rovněž můžete udělat tlakovou vlnu, která povalí vše v okolí. Líbila se nám i možnost nepřátele ve vašem okolí zpomalit. Kromě těchto speciálních schopností má Prince během hry další, které slouží k překonávání všelijakých překážek a pastí.

Samozřejmostí je pochopitelně možnost vracet čas, abyste předešli jisté smrti, když třeba skočíte blbě na plošinku. Daleko zajímavější nám přišly další dvě Princovy schopnosti. Tou první je možnost zpomalit čas a z vody tak udělat jakýsi ledový krápník. Na něj poté můžete skočit jako na sloup. Hrátek s touto Princovou schopností je daleko více a občas je třeba opravdu přesně trefit moment, kdy musíte schopnost aktivovat. Další velmi dobrou schopností Prince je možnost vybudovat před sebou plošinky, které v dané úrovni sice nejsou, ale byly před mnoha lety, tak, jak si je pamatuje vaše rádkyně. Když se tato Princova schopnost poté zkombinuje s tou předešlou, vaše prsty při mačkání tlačítek dostanou pořádně zabrat. Ani tak ale nejde říci, že by hra byla těžká. To rozhodně není. To je částečně i díky lineární stavbě levelů. Po vstupu do ohromné místnosti si možná budete říkat, jak je tento puzzle obrovský, ale vždy zjistíte, že je jen jedna cesta k jeho vyřešení, což je docela škoda.

Grafická stránka v Prince of Persia: The Forgotten Sands je velmi pěkná a někdy je opravdu detailní. Přesto nejde říci, že bychom byli z grafické stránky na větvi. Jde prostě o dnešní standard, který nikoho neomráčí, ale také neurazí. Rovněž framerate je na tom hodně dobře a během hraní jsme nezaznamenali, že by se hra kousala nebo zpomalovala (Playstation 3 verze). To animacím by se dalo vytknout už daleko více. Někdy jsou totiž dosti nepřirozené a do plynulosti mají hodně daleko. To hudební stránka skvěle podkresluje epický příběh, který hra vypráví a který je podle nás nejlepší složkou hry. Co nás ale lehce zklamalo, byl dabing. Prince sice nadaboval Yuri Lowenthal, který se podílel na Sands of Time, ale jeho dabing nám přijde o něco horší ve srovnání s hlasem z předchozícho dílů. Jeho dabing nám přišel dost strojový a lépe na tom nejsou ani ostatní postavy ve hře.

Než recenzi uzavřeme, napíšeme ještě o nejrůznějších chybách, které hra obsahuje. Jedním z nich je třeba zamrznutí Prince ve vzduchu, kdy musíte celou hru restartovat od posledního ukládacího bodu. Podobných malých chyb je ve hře celá řada, ale daleko větším průserem je, že se vám ji nemusí podařit dohrát. Na různých konfiguracích Playstationu 3 a Xboxu 360 se objevuje na konci chyba, kdy Princ nemůže doskočit na plošinku a propadne jí skrz. To by nebylo až tak hrozné, ale když vám dojde písek na vracení času, tak jste nahraní. Princ se znovu objeví v místnosti, kde jsou ze všech stran zamčené dveře a není z ní úniku. Vzhledem k tomu, že se hra ukládá sama na jeden soubor, je vše ztraceno a můžete hrát od znova nebo si obnovit autosave asi o hodinu zpět. Po hodině opětovného hraní se nám stala stejná věc znovu a to už krabička s hrou letěla do zdi. Doufejme, že v době, kdy budete číst tyto řádky, bude už vydaný patch, který tento opravdu frustrující bug odstraní.

Prince of Persia: The Forgotten Sands není rozhodně špatnou hrou. Je ovšem až moc jednoduchá, krátká, lineární a bojový systém také není zrovna ideální a k dokonalosti má hodně daleko. Přesto nejde říci, že bychom se u hraní nebavili. To rozhodně ne. Od začátku do konce jsme si hru celkem užili a nebýt jednoho pitomého bugu, asi bychom udělili i o stupínek lepší známku. Takhle to je bohužel jen za šest. Doufejme, že se UbiSoft poučí a příště nám naservíruje Prince, který bude v té nejlepší formě.

Na recenzi hru dodal herní obchod GameLeader. Děkujeme

Prince of Persia: The Forgotten Sands

ps3x360wiipspds
Ubisoft, Ubisoft Montreal / Ubisoft Casablanca / Ubisoft Quebec
Datum vydání hry:
18. 5. 2010
KARTA HRY
6/10

Komentáře