Představení konzole Xbox Series X

special  137
Martin Šmíd, 15. 12. 2019 13:15
Microsoft letos během E3 oficiálně oznámil, že připravuje konzoli nové generace, která nese pracovní název Project Scarlett. Dočkali jsme se prvních střípků, ale to pravé představení proběhlo až tento týden během udílení cen The Game Awards. Trochu překvapivě tam Microsoft odhalil nejen design nové konzole, ale také název, který zní Xbox Series X. To je trochu překvapivý název, díky němuž si Xbox Series X může hodně lidí na začátku plést s konzolí Xbox One X. A možná i proto Microsoft oznámil název už nyní, aby se dostal více do podvědomí hráčů. Zároveň jsme se pak dozvěděli i další podrobnosti, a právě na ty se zaměří tento článek. Dejte se tedy do čtení.

Phil Spencer nedávno přiznal, že s konzolí Xbox One udělali na začátku několik chyb, které je stály postavení na trhu a daly do rukou výhodu konkurenci, která ji dokázala zužitkovat ve svůj prospěch. „Pokud si vzpomenete na začátek této konzolové generace, byli jsme o sto dolarů dražší a konzole byla i výkonem slabší,“ přiznává Phil Spencer. I proto byl od začátku cíl s konzolí Xbox Series X poskytnout vývojářům ten nejlepší možný hardware, aby se nemuseli v ničem omezovat a mohli přinášet lehce na konzoli své hry. 

Velkým problémem předchozí konzolové generace byl hlavně mobilní procesor Jaguar, který dost zaostával za výkonným GPU. Konzole tak nebyly moc vyvážené a výsledkem bylo, že vývojáři sice mohli vytvořit hru ve vysokém rozlišení a s pěknými detaily, ale framerate byl značně nestabilní a zvláště u open world her docházelo k viditelným poklesům. I proto nyní vsadil Microsoft na 7nm procesor od AMD s architekturou Zen 2, která pohání úspěšné a velmi výkonné procesory Ryzen na PC. Ty byly společností AMD vytvořeny speciálně pro hraní her, takže se do herní konzole skvěle hodí. CPU v Xbox Series X má být oproti tomu v Xbox One X zhruba 4x výkonnější, pokud jde o hrubou sílu. Je ale nutné počítat i s tím, že nový procesor s architekturou Zen 2 má spoustu dalších moderních prvků, které běh her ještě zlepší. Hrubá síla je jedna věc, moderní architektura a nové prvky druhá. 

A platí to ostatně i u GPU, o které se postarala také společnost AMD, přičemž bude poháněno čipem Navi na architektuře RDNA. Ta se značně liší od architektury GCN použité v čipech Vega, je speciálně navržena na hraní her a má přinést o 25% lepší výkon při stejné frekvenci. Co se týče hrubého grafického výkonu, je na tom GPU v konzoli Xbox Series X zhruba dvakrát lépe jak GPU v konzoli Xbox One X, takže má zvládat nejen 4K, ale také 8K rozlišení při 60 či 120 fps. Dá se tak počítat s výkonem kolem 12 TFlops. GPU má navíc také zvládat Ray-tracing, a to na hardwarové bázi. Přesnější informace ale zatím k tomuto nemáme. Součástí konzole budou i rychlé paměti GDDR 6. Zatím ale neznáme kapacitu, tu Microsoft tají. Podle posledních spekulací to má být 16 GB s tím, že 13 budou mít k dispozici vývojáři pro hry a 3 GB si vyžádá OS. Jestli tomu tak bude, si musíme počkat.

Co ovšem víme, je přítomnost velmi rychlého SSD disku nové generace NVMe. Ten by měl eliminovat nahrávací časy u her, takže už nebudeme muset prosedět minuty u sledování nahrávacích obrazovek, jako tomu bylo doposud. Microsoft navíc díky rychlému SSD disku připravuje pro konzoli i jednu zajímavou funkci. Mluví totiž o tom, že na pozadí konzole by mohlo běžet několik rozehraných her najednou, k nimž by byl okamžitý přístup. „Dnes máme možnost obnovit jednu rozehranou hru. Proč by ale toto nešlo udělat hned s několika hrami? Hodně hráčů hraje hned několik her najednou a mít k nim okamžitý přístup by mělo být díky novému hardwaru realitou. Jde nám o to, abychom zajistili minimální dobu čekání a maximální dobu hraní,“ říká k tomuto Jason Ronald z Microsoftu.

Od představení konzole Xbox Series X se na internetu hodně řeší její zvláštní a na konzoli nestandardní design, který trochu připomíná klasické PC. Design konzole, který se mi mimochodem hodně líbí, má ale svůj důvod, jak v rozhovoru pro Gamespot řekl přímo Phil Spencer. Během vývoje konzole v Microsoftu totiž chtěli, aby do relativně malé krabice mohli narvat co nejlepší hardware, ale zároveň byl cíl, aby konzole byla co nejméně hlučná, jako se to podařilo už u Xbox One X. Design tak byl výkonu a malé hlučnosti podřízen, což si myslím, že bylo správné rozhodnutí. U další konzolové generace určitě nechci, aby mi konzole pod televizí řvala, jako se tomu tak děje nyní třeba u PlayStation 4 Pro. Navíc design konzole Xbox Series X mi opravdu nepřijde špatný, a jak Microsoft už stačil potvrdit, bude možné ji položit nejen horizontálně, ale také vertikálně.

Společně s konzolí byl odhalen i nový gamepad, který k ní bude přibalen. Na první pohled se od toho současného moc neliší, ostatně nebyl ani důvod něco zásadně překopávat. Gamepad od Xboxu je naprostou špičkou už od konzole Xbox 360, a zdá se, že se na tom nebude do budoucna nic měnit. Každopádně několik změn designéři z Microsoftu udělali a přichází s několika menšími citlivými vylepšeními a hlavně nižší latencí pro co nejhbitější a nejpřesnější ovládání nových her. Gamepad je každopádně nyní o něco málo menší, aby lépe padl do rukou. Sice nejde o nějaké dramatické zmenšení, ale menší velikost by měla být po uchopení jasně cítit. Daleko zajímavější je ovšem přidání Share tlačítka, které můžete znát z DualShocku 4, přičemž má i stejnou funkci. Díky němu budete moci jednodušeji pořizovat obrázky i videa z her, a následně je sdílet s kamarády na sociálních sítích. Phil Spencer přiznává, že s tlačítkem Share přišla jako první konkurence, ale jde o něco, po čem volali v předchozích letech i fanoušci na konzoli Xbox One, takže ho nyní zakomponovali do návrhu nového gamepadu pro Xbox Series X. Změnou prošel ovšem i D-Pad, který byl inspirovaný Elite gamepadem druhé série a mezi hráči se slušně uchytil.

Konzole Xbox Series X je dle Microsoftu navržena tak, abyste si na ní mohli zahrát nejen ty nejmodernější hry, ale i těch několik tisíc her, které se objevily v rámci předchozích konzolových generací. Zpětná kompatibilita je naprosto klíčová a Microsoft do ní investuje nemalé prostředky, jak ukázal už v posledních letech. Přesto nejde počítat s tím, že si na konzoli Xbox Series X zahrajeme všechny hry. Z konzolí Xbox a Xbox 360 to budou s největší pravděpodobností jen ty, které se objevily v rámci zpětné kompatibility pro Xbox One. To je ale pořád slušný katalog, navíc některé se objevily i ve značně vylepšené verzi s podporou 4K rozlišení. Co se týče Xbox One her, tak ty budou zřejmě zpětně kompatibilní všechny. Je jen otázkou, jak to bude s hrami pro Kinect a s kompatibilitou této kamerky, na níž si už dnes nikdo ani nevzpomene. To další příslušenství bude s novou konzolí kompatibilní. Pokud tak máte rádi třeba závodní hry, nebudete muset kupovat nové volanty, jako tomu bylo v minulosti u přechodu z jedné konzolové generace na další. A potěší určitě i kompatibilita se staršími gamepady. Pro lokální hraní s kamarády už nebude nutné kupovat nové, ale postačí ty z konzole Xbox One.

Zpětná kompatibilita je jistě fajn a mnozí hráči ji ocení, ale tím hlavním, proč si budeme konzoli Xbox Series X pořizovat, budou hlavně nové hry využívající její moderní hardware na maximum. Už zhruba víme, jaké hry připravují třetí strany. Ubisoft přislíbil v předchozích měsících, že se na další konzolové generaci objeví Rainbow Six Quarantine, Watch Dogs Legion a Gods and Monsters. Počítat můžeme i s novou FIFOU nebo Call of Duty. Důležitá bude ale i first-party nabídka, která u současné generace u Microsoftu značně pokulhávala a nemohla svým rozsahem a kvalitou soupeřit s tím, co přináší pravidelně Nintendo nebo Sony. Phil Spencer si je toho se svým týmem dobře vědom, a proto neváhal v posledních letech značně rozšířit počet first-party studií a zároveň i investovat do těch současných.

„Neustále myslím na sílu obsahu. Vidím věci, pro které lidé chodí hrát na Xbox. Velmi málo lidí zapíná naše konzole, aby koukalo na dashboard. Lidé zapínají svůj Xbox, aby hráli hry. Když myslím na Xbox, chci, abychom měli i velkou nabídku first-party her, a následně myslím i na její kvalitu. Musíme ale ještě hodně pracovat, abychom mohli tohle nabídnout. V posledních letech jsme neodvedli u first-party nabídky moc dobrou práci. V poslední době jsme ale začali do našich first-party studií více investovat. Kupujeme nové studia a rozšiřujeme ta, která už vlastníme. To nám umožní, abychom se mohli zaměřit i na kvalitu našich her. Víme, že hráči od nás chtějí vidět kvalitnější hry, a naše first-party studia chtějí totéž,“ řekl v létě Phil Spencer v rozhovoru pro magazín Fortune. Studia The Coalition, Turn 10 nebo 343 Industries jsou takovou tou jistotou, protože pravidelně přinášejí velmi kvalitní hry. Studio Rare se z pomalého startu Sea of Thieves celkem oklepalo a zdá se, že do budoucna bude na něj opět spolehnutí. Nejvíce ale bude záležet hlavně na studiích, které Microsoft získal v posledních letech. I za pomocí těchto studií by chtěl mít Microsoft novou first-party hru každý pár měsíců. Jestli se mu tento ambiciózní plán povede splnit, se teprve uvidí.

Jako první studio, které odkrylo své next-gen plány, je Ninja Theory, známé především za své příběhové hry. Když vývojář oznámili letos během E3 multiplayerovou akci Bleeding Edge, moc s ní své fanoušky nepotěšili. Jenomže nyní je jasné, že jde jen o takovou tu vedlejší hru, u níž si chtěj odpočinout a zkusit něco nového, aby načerpali nové síly na daleko ambicióznější a dražší projekt. Tím je akční adventura Senua’s Saga: Hellblade II, která byla oznámena před několika dny na The Game Awards 2019. Ta má maximálně využívat výkon konzole Xbox Series X, má se počítat i s ray-tracing podporou. Kromě prvního teaseru v enginu hry jsme se ale moc toho nedozvěděli. 

No a pak tu jsou další studia. Phil Spencer v minulosti řekl, že by si přál daleko více RPG her na konzolích Xbox, a zřejmě toto se mu další generaci splní. Velké akční RPGčko připravuje nejen studio Playground Games známé díky výborné sérii Forza Horizon, pravděpodobně se bude jednat o restart série Fable, ale také inXile entertainment. To dokončuje hru Wasteland 3, ale nedávno jsme se dozvěděli, že už ve studiu probíhají práce na další velké RPG hře pro Xbox Scarlett, tedy Xbox Series X. A nesmíme zapomínat ani na studio Obsidian, které se na akční RPG hry specializuje. A určitě bude zajímavé i sledovat studia Double Fine, Compulsion Games nebo Undead Labs. Ta sice nepatří mezi největší, ale s dostatečným rozpočtem by z nich mohlo vypadnout něco opravdu zajímavého.

U konzole Xbox Series X ovšem nepůjde jen o hry jako takové, ale i o doprovodné služby. Ty, na které jste si zvykli u konzole Xbox One, budou od prvního dne i na nové konzoli. A to včetně oblíbené služby Xbox Game Pass, která nabízí více jak stovku her za menší měsíční poplatek. K ní budete mít hned přístup a Microsoft do ní bude i nadále dávat své velké first-party hry od prvního dne. Xbox Game Pass je už nyní obrovským tahákem Microsoftu a do budoucna by se na tom nemělo nic měnit. Na více podrobností ohledně služby Xbox Game Pass pro Xbox Series X si ovšem musíme v tuto chvíli počkat. Víme ovšem, že Game Pass bude součástí připravované cloudové služby xCloud, kterou v současnosti Microsoft testuje, a bude jí tedy podporovat i nová konzole. Přitom Microsoft neříká, že cloudové hraní má nahradit klasické konzole nebo PC, jako tak dělá Google, ale má přinést nový způsob, jak hry hrát. Ale nejde jen o hry, ale také o postup, získané achievementy nebo seznam přátel. Xbox Live by měl být se službou xCloud natolik propojen, že budete mít ke všemu přístup, ať už budete kdekoliv a mít jakékoliv zařízení. To je obrovský příslib do budoucna.   

Zatím se zástupci Microsoftu a Sony tak netváří, dokonce si dělají společné fotky, ale příští rok to bude pořádná bitva, co bitva, pořádná válka o přízeň hráčů. A na rozdíl od současné konzolové generace do ní vstoupil Microsoft velmi dobře. Nesnaží se ohromit hráče tím, co vše konzole umí, ale jasným zaměřením na hry, které budou vypadat naprosto fantasticky a poběží díky hardwaru lépe než kdykoliv předtím. Opřít se ale může i o službu Xbox Game Pass a další skvělé funkce, které musejí hráči ocenit. Zatím můžeme jen hádat, jak další konzolová generace dopadne, ale Microsoft ji rozehrál dobře a určitě bude daleko schopnějším konkurentem pro Sony, než tomu bylo v posledních šesti letech. 

Komentáře