Pokémon: Sword/Shield

recenze  2
Martin Šmíd, 27. 11. 2019 10:30
Pokémon je celosvětový fenomén, který je tu s námi už několik desítek let, a zatím se nezdá, že by tato mánie měla odeznít. A velký vliv na to mají i videohry, kterých nevychází zrovna málo, ať už jde o hlavní RPG sérii s jednoduchým, ale naprosto geniálním a chytlavým konceptem, nebo různé spin-offy jako bojovka Pokken Tournament DX. Doposud byla hlavní série doma hlavně na kapesních konzolích od Nintenda, kde slavila fenomenální úspěch, ale když vyšla konzole Nintendo Switch, bylo jasné, že se to v dohledné době změní. Už v minulém roce jsme tu měli povedený remake Pokémon: Let’s Go Let’s Go, Pikachu!/Let’s Go, Eevee!, no a po roce konečně přichází regulérní velké pokračování Pokémon Sword/Shield, na které čekaly miliony fanoušků po celém světě. Vydání doprovázela sice kontroverze, ale ve výsledku tu máme opět povedenou RPG záležitost, kterou by byla škoda minout. Více níže.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Několik měsíců vývojáři ze studia Game Freak lákali na region světa Pokémonů, který se jmenuje Galar. V něm se odehrává zcela nový příběh, ačkoliv je v základu hodně jednoduchý a věrný sérii. Příběh Pokémon: Sword/Shield se opět točí kolem dospívajícího trenéra Pokémonů, jehož si můžete od základu vytvořit skrze propracovaný editor se spoustou možností, který by chtěl získat slávu a stát se nejlepším trenérem Pokémonů široko daleko. Pomoci by mu v tom měl nejen kamarád Hop, jenž ho na začátku hry doprovází a má vlastně i stejný sen, ale hlavně jeho bratr Leon, který se nedávno stal místním šampionem, a s Pokémony má obrovské zkušenosti. 

Základní kostra příběhu není něco objevného a originálního, ale pořád dobře funguje velmi dobře, zvláště když se na ní postupně začnou nabalovat osudy obyvatel regionu Galar, ale také začnete řešit další problémy. Pomáhají tomu i zajímavé postavy, které budete během putování potkávat, a že jich je opravdu hodně, případně dobře napsané dialogy. Jediným problémem u postav a rozhovorů je skutečnost, že hra Pokémon: Sword/Shield neobsahuje dabing, což trochu ubírá na atmosféře a atraktivitě. Je škoda, že s příchodem série na klasickou domácí konzoli vývojáři neměli ambice dabing připravit, protože by ji skvěle obohatil a dodal potřebnou šťávu a větší filmovost. Tohle je ale obecně problém japonských RPG her, u nichž se na dabing záměrně zapomíná. Snad příště.

Jinak je Pokémon: Sword/Shield další RPG hrou, čerpající z dvacet let dlouhé a úspěšné historie série, u níž se vývojáři rozhodli pro menší novinky než revoluční změny, které by ji kompletně překopaly. I proto budete chodit po světě, prozkoumávat ho, utkávat se ve vypjatých kláních s dalšími trenéry a nechybí opět ani souboje s  Pokémony, které můžete chytat, abyste si rozšiřovali svoji sbírku a ukázali, kdo je nejlepším trenérem. 

Souboje jsou opět čistě tahové jako u klasických JRPG her, ale mají velkou hloubku, takže musíte přemýšlet nejen o tom, jaký útok či defenzivní akci s Pokémonem provedete, kdy použít jaký předmět, ale také jakého Pokémona na bojiště pošlete. Ve hře je opět velké množství druhů Pokémonů, od travních, ohnivých po vodní nebo kamenné, a na každý druh platí jiný element. Velmi důležité je tak mít dobře složený tým s rozmanitými druhy Pokémonů, abyste se mohli soupeři bleskově přizpůsobit, jinak hrozí, že i přes relativně nižší obtížnost odejdete jako spráskaný pes a vaši Pokémoni budou potřebovat speciální oživující lektvar nebo odpočinek v některém z center, aby se dali úplně do pořádku.

Novinkou u vybraných soubojů (během střetů s vedoucími tělocvičen nebo raidy) je možnost proměnit svého Pokémona do gigantických rozměrů, do takzvané Dynamax verze, která zde nahrazuje Mega Evoluce nebo Z-pohyby z předchozích dílů. Když do ní svého Pokémona proměníte, zvětší se mu zdraví, ale zároveň se stane daleko mocnější v samotném boji. Použití Dynamax verze je také hodně o správném načasování a použití, protože využít její sílu můžete jen po tři další tahy. Jde o celkem pěknou a oživující novinku, která ještě více podpoří epičností kolikrát hodně vypjaté těžké souboje se silnými protivníky.

Na začátku hry si můžete vybrat jednoho ze tří nabízených Pokémonů, s nímž budete začínat. Já jsem si vybrat roztomile vypadajícího trávového Pokémona jménem Grookey, která na mě pěkně pomrkával, ale ještě je na výběr ohnivý Scorbunny či vodní Sobble. Počáteční volba ale zase tak důležitá není, protože ani jeden z nabízených Pokémonů není nějak extra silný a svými vlastnostmi mi vyloženě nesedl ani jeden. I proto jsem ocenil, že hned záhy jsem mohl chytat jiné Pokémony a postupně si budovat svoji partu. 

Chytání Pokémonů je zde opět jednoduché. Pokud narazíte na nějakého, který se vám líbí a vaše srdce po něm zatouží, stačí ho oslabit a následně na něj hodit Pokéball. Pak už musíte čekat, jestli se Pokémon chytne nebo ne. Čím větší má level, tím je pravděpodobnost chycení menší, ale zase si ji můžete zvednout kvalitnějšími Pokébally, k nimž postupně získáte přístup. Popravdě se mi moc nelíbí tento systém chytání Pokémonů, protože není založen ani tak na skillu a učení se nových triků, ale chycení je čistě náhodné skrze ruletu, která běží v pozadí. Chtělo by to do budoucna přijít se zajímavějším a zábavnějším způsobem, jak roztomilé potvůrky chytat. U chytání je také nutné zmínit, že jste na začátku limitováni, jaký maximální level Pokémona můžete chytit. Pokud se na začátku rozhodnete chytit Pokémona, který je třeba na padesátém levelu, není šance, aby se vám to podařilo. Můžete na něj naházet klidně sto Pokéballů, ale chytit se vám ho nepodaří ani s nejlepšími Pokébally. Level cap se vám postupně zvedá, jak porážíte vedoucí tělocvičen, k nimž se ještě dostanu.

Před vydáním hry se hodně řešilo, kolik Pokémonů je ve hře Pokémon: Sword and Shield vůbec přítomno. Dnes existuje už přes devět stovek Pokémonů, a ty největší fanoušky, kteří se sérií vyrůstali třeba od jejího začátku, určitě nepotěší, že ve hře jich je jen něco málo přes 400. Velké množství Pokémonů chybí a dokonce i ti velmi oblíbení. Pokédex značně prořídl, což určitě zamrzí, na druhou stranu jsem po asi 60 hodinách hraní měl chycených nějakých 120 Pokémonů, takže i těch 400 je velké množství. Než je všechny pochytám, další desítky hodin to zabere, a to nehledě na jejich následný trénink, aby se mi odemkly jejich další evoluce. 

Vývojáři ho alespoň usnadňují tím, že chycené Pokémony, které zrovna nepoužíváte a máte v boxech, můžete poslat regulérně makat do práce, protože jak budete cestovat po regionu Galar, obyvatelé vám budou dávat různé zakázky. Když vyslaní Pokémoni práci dokončí, získají vždy velké množství XPček a jejich úroveň poskočí o několik levelů. Jen je tedy nutné si uvědomit, že práce trvá i reálných 24 hodin. Já si to neuvědomil na začátku a poslal makat i svého oblíbeného Pokémona, kterého jsem chtěl mít v partě.

Vývojáři do zajetého konceptu připravili i několik zajímavých menších novinek, ale ne všechny se asi setkají u hráčů s pochopením. Třeba novinka, že v partě nyní získají XPčka všichni Pokémoni po vyhraném zápase nebo bitvě, je hodně rozporuplná. Sice tak dosáhnete s mnoha Pokémony vysokého levelu i bez toho, aby přímo do souboje zasahovali, ale na druhou stranu vás nic nenutí, abyste je střídali. Co se mi ale líbí, je možnost ponechat si starší útoky Pokémonů. Jak totiž levelují, odemykají si nové útoky. Ty můžete manuálně vyměnit za starý útok, ale také nemusíte, pokud se vám nelíbí. Jde o pěknou život usnadňující novinku, kterou jsem během hraní ocenil. Stejně jako možnost kdykoliv přistupovat z inventáře do boxu a měnit Pokémony v partě. Nemusíte tak pro každou změnu navštěvovat centrum Pokémonů. Máte tak čas na samotné chytání nových Pokémonů, případně na rozdělání kempu, kde si s nimi následně můžete hrát.

Jak už jsem zmínil, hra Pokémon: Sword and Shield se odehrává v regionu Galar, pro který se vývojáři nechali očividně inspirovat Velkou Británií, což se podepsalo nejen na architektuře a místní kultuře, ale také Pokémonech. Region má od první minuty jedinečnou atmosféru a z úvodní vesničky se brzy dostanete do řady dalších zajímavých lokací, ať už jde o větší města s velmi povedeným designem, jeskyně nebo tajemné lesy, kde to hraje různými barvami.  Na začátku se může zdát, že svět hry je jako v předchozích dílech hodně lineární a chodíte po jasně dané cestě, ale následně začnete objevovat různé odbočky a řada lokací nabízí i dostatečný prostor pro průzkum. Na rozmanitost a propracovanost si u regionu Galar nemohu stěžovat, ta je parádní, navíc vývojáři přidali i novinky, aby bylo jednodušší a rychlejší se po něm pohybovat. První novinkou je klasické rychlé cestování, takže během pár vteřin se můžete dostat do jakéhokoliv dříve prozkoumaného místa. Cestovních bodů je po mapě velké množství. Zároveň potěší i možnost jízdy na kole, což je rychlejší jak klasická chůze a průzkum světa se stane daleko rychlejší a zároveň zábavnější.

Když už pochytáte dostatečné množství Pokémonů, naučíte se jejich přednosti a slabiny, můžete se vydat do tělocvičen a pokusit se porazit jejich vedoucí. V předchozích dílech jste vždy došli do tělocvičny a hned se utkali s jejím vedoucím. Zde tomu tak není, protože abyste se s ním mohli utkat, tak musíte nejprve překonat různé minihry, hádanky a další zkoušky, což je krásné oživení a zábavnou formou tyto novinky tyto hlavní střety oživují. Hlavní bitva proti vedoucím tělocvičen má vždy výbornou atmosféru a je koncipována do velké společenské události. Na stadionu jsou tak desítky tisíc lidí, ti skandují jako na fotbale, podporují vás a do toho hraje parádní soundtrack, takže o atmosféru a následný zážitek je dokonale postaráno. 

Zatímco většina světa funguje prakticky stejně, jako tomu bylo v minulosti a fanoušky série nepřekvapí, je tu jedna lokace, která vnáší do série závan čerstvého vzduchu a něčeho zcela neokoukaného. Jmenuje se Wild Area, a kromě toho, že v ní máte naprosto volnou kameru (škarohlídové namítnou, že to by snad mělo být samozřejmostí u hry z roku 2019, ale tady jde o velkou inovaci), tak po ní pobíhají různí divocí Pokémoni, s nimiž můžete změřit síly, případně se pokusit je chytit. Také tu jsou přítomny různé výzvy, případně skryté předměty, které se neustále obnovují, tak pokud nechcete za ně utrácet, tak je i tohle pádný důvod, proč sem vracet. Wild Area je velmi dobré oživení zajeté formulky, navíc se v ní neustále mění počasí, což má i s dalšími vlivy dopad na rozmístění Pokémonů a jejich výskyt. Dalo by se proto říci, že při každé návštěvě nikdy nevíte, na jakého Pokémona zrovna narazíte. Zároveň v této aréně můžete potkávat další hráče, kteří v ní loví Pokémony. Je ale trochu škoda, že s nimi nemůžete komunikovat, ani je třeba vyzvat na bitvu, to jde jen přes hledání z inventáře. Hned by dostala tato lokace další vrstvu a důležitost, a snad se k tomuto v budoucnu série dopravuje. V tomto vidím obrovský potenciál, zatím ho vývojáři plně využít nedokázali.  

Součástí lokace Wild Area jsou i speciální raidové bitvy, v nichž se můžete pokusit porazit hodně silné Pokémony, a to buď s umělou inteligencí, nebo jinými hráči po svém boku. Tato aktivita je určena pro čtyři hráče a je popravdě zábavná, vyžaduje hodně předvídání i strategického přemýšlení, ale také slušné doplňování všech zúčastněných. Ano, ty jednodušší bitvy ještě celkem zvládnete bez větší námahy, ale dát ty pětihvězdičkové, to už je pořádný výzva. Dalo by se tak říci, že až tyto raidové bitvy, když nepočítám PvP souboje s ostatními hráči, pořádně prověří, co jste se doposud naučili, přičemž jsou skvělým doplněním nejen nové zajímavé lokace, ale také samotné hry.

Když konečně vychází velká Pokémon hra z hlavní série pro domácí konzoli Nintendo Switch, každý by určitě očekával, že vývojáři ze studia Game Freak připraví zcela nový engine, který bude využívat její možnosti. Ti se ale rozhodli využít starou technologii ještě z konzole Nintendo 3DS. Sice ji vylepšili, takže zvládá vysoké rozlišení, ale její původ je bohužel na hře Pokémon Sword/Shield viditelný od první minuty. Pokud hrajete v handheldovém režimu, řada neduhů ještě trochu zanikne, ale na větší TV vyniknou postavy se strohými animacemi, ne zrovna detailní prostředí i někteří hůře zpracovaní Pokémoni, kteří využívají dokonce základ z 3DS verze. Takže není pravda, že všichni byli vytvořeni od nuly pro Nintendo Switch. Rovněž vývojáři použili hůře vypadající assety i pro samotný svět. To je zklamání, stejně jako malý dohled, doskakující textury i objekty a nestabilní framerate v oblasti Wild Area, který viditelně klesá a má vliv na zážitek z hraní. Je vidět, že stará technologie má značná omezení a nepodařilo se jí ani plně optimalizovat pro současnou konzoli od Nintenda. Vizuální stránka, ačkoliv dokáže vykouzlit sem tam pěkné scenérie, by zasloužila daleko lepší péči, třeba takovou, jaká se dostala hudebnímu doprovodu. Soundtrack s řadou líbivých melodií je povedený a krásně podkresluje dění při pohybu po herním světě i během soubojů s různými Pokémony, trenéry či při plnění různých výzev.

Pokémoni se konečně po svých kapesních eskapádách dostávají i na velkou konzoli, a to rovnou ve velmi dobré formě. Region Galar je bohatý na rozmanité lokace i Pokémony a svoji atmosférou si vás určitě získá, stejně jako zábavná hratelnost. Sice se sem tam nějaká ta muška objeví a s technickým stavem nemohu být spokojený, ale i tak jsem si těch 60 hodin strávených ve hře užil a určitě se budu do ní vracet, dokud všechny Pokémony nechytím. Hra Pokémon Sword/Shield si moje doporučení zaslouží. Fanoušci už určitě hrají, ale jde i o skvělý vstupní bod pro naprosté nováčky, kteří mají chuť do světa Pokémonů naskočit.  

Pokémon Sword/Shield

nsw
Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
15. 11. 2019
KARTA HRY
8/10

Komentáře