PlayStation 5 - testy několika starších her

special  28
Martin Šmíd, 29. 12. 2020 16:20
V předchozích týdnech jsem vám přinesl recenzi na řadu nových her, které vyšly pro konzoli PlayStation 5 a už tedy využívají její hardware případně gamepad DualSense, jenž se Sony mimořádně povedl. Máme tu ovšem i starší hry, které dostaly speciální update, případně rovnou PlayStation 5 verzi, na níž je možné upgradovat zcela zdarma. Asi nemá cenu na tyto hry psát znovu velkou recenzi, a proto jsem se rozhodl sepsat tento speciál, v němž vám z několika takových her napíši své dojmy. Třeba abyste věděli, jestli má cenu si je znovu stáhnout v lepší verzi, případně si je i pořídit pro novou konzoli.

Days Gone – Studio Bend nám v minulém roce přineslo zombie survival akční hru Days Gone. Ta je dle mého dost nedoceněná a určitě si nezasloužila tak velkou kritiku, která se na ní po vydání snesla. Naštěstí se dobře prodávala a hráči si ji oblíbili, takže vývojáři alespoň díky tomuto mají důvod ke spokojenosti. A možná i proto připravili PlayStation 5 update. Ten nepřináší moc změn, vlastně jen jednu, ale o to důležitější. Pokud hru spustíte na konzoli Playstation 5, automaticky poběží v rozlišení 4K při 60fps. Dvojnásobný framerate je hodně znát, akce je plynulejší, střety se zombiemi, tedy, ehm freakery jsou zábavnější a vůbec se hra lépe hraje. Rychlejší jsou i nahrávací časy, které mi také na PlayStation 4 verzi vadily, takže výsledkem je, že hře Days Gone update rozhodně prospěl, a pokud jste ji ještě nehráli, nyní nastal ten správný čas. Za zmínku určitě stojí, že hra je k dispozici pro každého v rámci PlayStation Plus kolekce, takže si ji ani nemusíte kupovat. Postačí předplatné PlayStation Plus. 

Ghost of Tsushima – Hit letošního roku, to je samurajská akce Ghost of Tsushima od studia Sucker Punch Productions, které se už prodalo přes 5 milionů kusů. S tím určitě před vydáním vývojáři nepočítali a velký úspěch překvapil i Sony, která tak má další důvod investovat do nových značek a ne jenom zajetých sérií. Hra Ghost of Tsushima nedostala na konzoli PlayStation 5 update jako takový, ale díky boost módu, který se automaticky zapne, nyní běží v rozlišení 4K při 60fps. Stejně jako u Days Gone jsou díky tomu souboje zábavnější a ještě více vynikne výborný soubojový systém se spoustou krásných animací. Vím, že řada hráčů čekala na PlayStation 5 verzi a doufala v 60fps, no a nyní je realitou od prvního dne. Už tedy není důvod čekat, navíc 60fps neprospívá jen hlavní příběhové části, ale i multiplayerovému rozšíření Ghost of Tsushima: Legends, které se vývojářům rovněž mimořádně povedlo a rozhodně by si ho měl každý vyzkoušet.

WRC 9 - Letošní WRC 9 od vývojářů ze studia KT Racing nepřineslo oproti předchozímu ročníku moc velkých změn, ale pořád se jednalo o slušnou rally hru, která fanoušky určitě nezklamala. Hodně nadějí se vkládalo do připravované next-gen verze, na níž je možné bezplatně upgradovat, čehož jsem pochopitelně hned využil. Když jsem skočil do závodu, byl jsem trochu zklamaný z vizuální stránky, která je plus mínus stejná, jako na konzoli PlayStation 4 Pro. Jen framerate je stabilnější a hra po celou dobu běží v rozlišení 4K při 60fps. Vizuálem tedy neohromí, což je asi i dáno tím, že vývojáři mají omezený rozpočet, navíc engine nebyl vytvářen pro konzole nové generace a má proto své limity. Co ovšem tratí WRC 9 na vizuálu, to vývojáři vynahrazují u podpory pro DualSense. Hojně totiž používají haptickou odezvu, díky níž auto doslova cítíte, hlavně jeho chování, ať už jde o řev motoru, smyky nebo nárazy, stejně tak je snadné pocitově odlišit povrch, po němž jedete. S podporou haptiky si dali vývojáři opravdu záležet a jde o jedno z nejlepších využití, jaké jsem doposud viděl. Je vidět, že haptika má velký potenciál v závodních hrách a už se těším, co nám vývojáři ukážou v budoucnu. Nejen tedy ti z KT Racing, ale obecně vývojáři závodních her.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege – Když před pěti lety vycházela akční hra Tom Clancy's Rainbow Six Siege od Ubisoftu, hned ve své recenzi jsem psal, že má obrovský potenciál. Sice start byl trochu pomalejší, ale díky velké podpoře se z ní stal obrovský hit s desítkami milionů hráčů. A protože Ubisoft chce hru podporovat i v budoucnu, připravil next-gen verzi, na níž je možné upgradovat zcela zdarma. Byla doba, kdy jsem Tom Clancy's Rainbow Six Siege docela hodně hrál s kamarády a každý večer se snažil posunout dále v kompetitivním režimu, a i proto jsem se docela těšil, až se do ní budu moci vrátit. Od mého posledního hraní se hodně změnila, vývojáři přidali spoustu map a hlavně nových agentů. 

Po skočení do první hry jsem si hned všiml hezčích detailů i lepšího vyhlazování, což je dáno defaultním nastavením, v němž hra jede i v rozlišení 4K při 60fps. Můžete si ji ovšem na podporovaných monitorech nebo televizích zapnout i v dynamickém 4K při 120fps. V tomto módu hra vypadá pořád dobře a moc velkých vizuálních změn jsem si popravdě překvapivě nevšiml, ovšem hrát multiplayerovou hru ve 120fps na konzolích je něco naprosto neskutečného a má za následek lepší ponoření se do samotných přestřelek. Vývojáři připravili i podporu pro DualSense, přičemž nejviditelnější je podpora pro adaptivní triggery, takže při střelbě máte pocit, že střílíte ze skutečné zbraně. Stejně jako třeba u posledního Call of Duty. Nejsem ovšem přesvědčen, že bude tato funkce u podobné multiplayerové hry hojně využívána a ostatně i já ji hned vypnul. Tom Clancy's Rainbow Six Siege ovšem na PlayStationu 5 jde dobře a hlavně framerate režim je parádní.

Watch Dogs Legion – Ubisoft má na startu nové generace konzolí hned několik svých her, mezi nimiž je i Watch Dogs Legion. Ten jsem si nemohl nechat v next-gen verzi ujít z jednoho prostého důvodu, a to je zakomponování ray-tracingu. Hra je stejná jako na předchozí generaci, ale běží ve 4K rozlišení, má detailnější textury a lepší vizuální kvalitu, ale bohužel běží pouze ve 30fps. Je škoda, že vývojáři nepřipravili i 60fps režim, a zamrzí to o to více, když třeba hry Immortals Fenyx Rising a Assassin’s Creed Valhalla tuto možnost mají. Každopádně zpět k Watch Dogs Legion, jehož největší předností v next-gen verzi je zmíněný ray-tracing, přidávající realisticky vypadající odlesky a lepší nasvícení. Musím říci, že pokud jde o uzavřené budovy a lokace, ray-tracing vypadá solidně, ale pokud se pohybujete po městě, je to už horší. Třeba takový Marvel’s Spider-Man je, co se kvality zpracování ray-tracingu v otevřeném světě týče, úplně někde jinde. Těžko říci, proč tomu tak je, ale Ubisoft tu má dost velké rezervy. Že hra ani tak dobře nevypadá jako hit od studia Insomniac Games, není třeba říkat. Každopádně vývojáři využili i DualSense. Haptika je využita spíše méně, zatímco adaptivní spouště oceníte během střelby. Dokonce u nich vývojáři využili i vibrační motůrky, díky čemuž hned poznáte, jestli střílíte z pistole, brokovnice nebo samopalu. Jde o pěkný efekt, který pomáhá se do hry lépe ponořit.  

Borderlands 3 – Vývojáři ze studia Gearbox nám v minulém roce přinesli třetí díl Borderlands, s nímž velmi dobře navázali na dva úspěšné předchůdce. Následně hru rozšiřovali skrze updaty a placený dodatečný obsah, no a nedávno bylo oznámeno, že je v plánu i next-gen verze. Na tu je možné už nyní upgradovat zcela zdarma, ať už máte hru zakoupenou diskově nebo skrze digitální distribuci. Hned po zapnutí jsem si všiml, že hra solidně prokoukla, o což se starají hlavně detailnější textury a kvalitnější vyhlazování, ale rovněž vyšší rozlišení. Hra navíc běží v základním nastavení ve stabilních 60fps. Bez debat jde tak o nejhezčí a nejodladěnější konzolovou verzi Bordelands 3, jakou jsem mohl hrát. V nastavení jsem si následně všiml, že je možné Borderlands 3 zapnout i v režimu zaměřujícím se hlavně na framerate, v němž se zaměřuje na dosažení 120fps. V nich neběží po celou dobu, spíše framerate dost skáče, což by nevadilo jako značně očesaná vizuální kvalita. Hned jsem si všiml nižšího rozlišení i horších textur. Jsem toho názoru, že tento mód zobrazení není nejlepší cestou, jak hru hrát. Za vyzkoušení stojí, ale určitě budu upřednostňovat vizuálně daleko povedenější 4K režim s 60fps. 

Vývojáři dále využili i DualSense gamepad. Zatímco haptická odezva je zakomponována jen jemně a nemá dopad na samotný pocit z hraní, adaptivní spouště mají jako u jiných akcí navozovat pocit střelby ze skutečné zbraně. U příběhových akčních her, mezi které Borderlands 3 určitě patří, si myslím, že jde o pěknou a vítanou funkci, kterou jsem si tu popravdě i užíval a neměl potřebu vypínat.

Assassin’s Creed Valhalla - Assassin’s Creed Valhalla je u nás trochu kontroverzní hrou, protože hodně hráčů ji nemůže přijít na jméno kvůli chybějící české lokalizaci. Rozhořčení chápu, ale musím na druhou stranu říci, že se jedná o kvalitní akční hru s řadou změn oproti předchozím dílům, navíc s kvalitním příběhem a skvěle napsaným hlavním protagonistou. Určitě byste ji tak neměli minout, pokud jste si oblíbili předchozí díly. Hru jsem pro recenzi hrál ještě na konzolích Xbox One X a následně na Xbox Series S, ale hodně jsem byl zvědav, jak bude vypadat na konzoli PlayStation 5, která společně s Xbox Series X nabízí ten pravý next-gen. A musím říci, že zklamán rozhodně nejsem.  Už na první pohled je jasně patrné, že hra na nové generaci vypadá znatelně lépe. Běží v dynamickém 4K rozlišení s vysokými detaily, ale hlavní devízou je bez debat 60fps. Už průzkum prostředí je tak plynulejší, lepší framerate ovšem nejvíce oceníte během soubojů s protivníky. Kdo by chtěl preferovat hlavně co nejlepší vizuální kvalitu, vývojáři přidali po vydání skrze update 4K režim s vyšší mírou detailů, ale hra v něm běží pouze ve 30fps. Popravdě jsem si mezi oběma režimy zase tak velkých rozdílů nevšiml, a proto preferuji ten, v němž hra běží v 60fps. Na hratelnost má plynulost větší dopad jak pár dodatečných detailů a vyšší rozlišení. Ačkoliv se to nemusí z videí zdát, next-gen verze Assassin’s Creed Valhalla je obrovský skok kupředu a jakmile si ji zahrajete, věřím, že už pro vás nebude cesty zpět.

Fortnite - Jako poslední hru tu mám Fortnite, který mnozí nemusejí mít zrovna v lásce, ale vývojáři ze studia Epic Games připravili už na launch nových konzolí next-gen verzi, která není k zahození. Vizuálně hra vypadá na konzoli PlayStation 5 daleko lépe jak na PlayStationu 4. Má daleko více detailů, lepší efekty kouře, stromy i tráva v ní reaguje na výbuchy a vývojáři přidali i nové efekty bouře a mraků. Při tom všem si pak hra udržuje stabilních 60fps. Pokud by vám to nestačilo, vývojáři před dvěma týdny přidali do hry podporu pro 120 fps režim, který si můžete zapnout na podporovaných monitorech nebo TV. Hra v něm je viditelně ošklivější, postrádá řadu pěkných detailů a běží v nižším rozlišení, ale plynulost je na druhou stranu dvojnásobná. Dobře navíc vím, že na PC mnozí hráči preferují snížení detailů na minimum, aby je nic nerozrušovalo od hraní a navíc měli zároveň co největší plynulost. A je vlastně i pěkné, že tu vývojáři dávají možnost volby i na konzolích nové generace.  

Vývojáři ze studia Epic Games nezapomněli ani na DualSense u konzole PlayStation 5, u něhož využívají haptickou pětnou vazbu, ale hlavně adaptivní spouště, které simulují střelbu ze skutečné zbraně, jako je tomu u jiných akčních her, které jsem zmínil výše. No a skvělou zprávou je i podpora pro 3D audio na konzoli PlayStation 5. Fortnite je tak určitě hra, která dobře využívá možnosti nového hardwaru. 

Komentáře