Operation Flashpoint: Dragon Rising

recenze  14
Martin Šmíd, 30. 10. 2009 0:43
Možná si ještě vzpomenete na tolik oceňovaný Operation Flashpoint od českých vývojářů z Bohemia Interactive. Velmi dobře přijatá vojenská akce, která pro své následovatele nasadila laťku pořádně vysoko. Netrvalo ale dlouho a vývojáři z Bohemia Interactive se nepohodli s vydavatelem Codemastes. Vedlo to tak k tomu, že přišli o právo vytvořit další hru pod touto populární značkou. Nedávno vysaná Arma 2 od Bohemia Interactive zůstává jen doménou PC hráčů, ale nově vydané pokračování Operation Flashpoint se dostává i na konzole. Pojďme se podívat, jak dopadlo.

Vezměte si malebný ostrov jménem Skira, který leží mezi Japonskem a Ruskem. Na první pohled jsou na něm pouze holé pláně, kde byste živáčka hledali jen marně, ale pod povrchem se ukrývá velké naleziště ropy, což pochopitelně nikoho nemůže nechat v klidu spát. Už několik desítek let se o tento ráj přetahuje hned několik mocností, ale až v době světové krize v roce 2011 se o ostrov svede neuvěřitelná válka. Právě v tomto roce Čína získává Skiru a to se pochopitelně nelíbí Rusku, které ihned požádalo o pomoc svého spojence – Spojené státy. Ani nemusíme prozrazovat, že Spojené státy volání svého spojence vyslyší velmi rádi a směr Skira posílají svoji nejmodernější techniku i se svými nejlepšími vojáky. Konečně tak hra může začít.

Hráč se tak rázem ocitá na nehostinném ostrově plný Číňanů, který má 220 kilometrů čtverečních. Vy, jako vůdce skupiny čtyř mariňáků, máte za úkol jediné. Vytlačit nezvané hosty z ostrova a navrátit jeho správu Rusku, jakožto majiteli. Ačkoliv je úkol jen jeden, během jedenácti kapitol budete plnit kopu dalších. Každá kapitola obsahuje vždy několik hlavních úkolů, které je nutné splnit pro úspěšné dokončení mise. Kromě hlavních úkolů naleznete během mise i úkoly vedlejší, které plnit nemusíte. Většina misí tak spočívá v tom, abyste se postupně dostali na určitá místa, tam splnili úkol a pokračovali dále. Naštěstí jsou úkoly různorodé a většinou se u nich nebudete nudit. Kromě klasického prostřílení se až k cíli budete občas muset trošku více taktizovat a s týmem se pohybovat potichu, abyste na sebe neupoutali pozornost stovek vojáků. Právě tyto mise patří k tomu nejlepšímu, co Operation Flashpoint: Dragon Rising nabízí a budete si tak připadat jako opravdový voják.

Co dělá hraní Operation Flashpoint: Dragon Rising velmi přitažlivé, je kooperativní hra s živými nebo AI spoluhráči. Pokud nehrajete s kamarády, budete si muset vystačit s umělou inteligencí, která občas pořádně zaskřípe, ale v celku se i s ní jedná o docela podařený herní zážitek. K ovládání umělé inteligence slouží všelijaké příkazy, kterých je docela dost, ale k úspěšnému dokončení budete potřebovat jen několik základních. Kromě udělování pokynů přes příkazy, budete moci vaše kolegy rozmisťovat na strategické mapce, aby bránili své pozice a nepustili nepřítele do vaší blízkosti. Nyní bych se v této souvislosti zmínil o obtížnostech. Na nejnižší obtížnost si vaši kolegové pomohou většinou sami, přičemž po splnění každého úkolu vždy ožijí. Normálně utečou hrobníkovi z lopaty. Pokud ale hrajete na nejtěžší obtížnost, budete se muset bez jejich pomoci obejít, což ve většině případů stejně znamená smrt, protože vás nepřátelé dokážou dostat na lopatu. U největší obtížnosti navíc chybí jakékoliv ukládání, a dokonce vám zmizí všechny ukazatele na obrazovce. Samotná nejnižší obtížnost nepředstavuje pro hráče akčních her nějaký ten větší problém a vcelku v klidu hrou proplujete.

Hráč má během hry k dispozici spousty zbraní, od pistolí až po opravdové destrukční kousky, které vyhodí do povětří i několik vojáků naráz. Po většinu hry ale budete využívat jen samopaly a hodí se i odstřelovací pušky, s kterými zabijete nepřátele na několik stovek metrů. Musíme zde pochválit fyziku zbraní, protože se chovají jak v reálu a zvláště u odstřelovacích pušek je nutno počítat s trajektorií letu a mířit tak trochu vedle. Všelijaké granáty, C4 a raketomety se poté hodí k ničení předem daných cílů a plnění zadaných úkolů. Rovněž se tyto těžší zbraně hodí k ničení nepřátelské techniky, jako jsou vrtulníky nebo pozemní vozidla. Dostáváme se tak k tomu, co jsme milovali v prvním díle. I zde si můžete zajezdit v džípu, obrněném transportéru nebo zaletět v bojové helikoptéře, ale pořád si budete říkat, že by té techniky mohlo být daleko více. Tedy za předpokladu, že by vaši vůdci v Bílém domě pustili chlup a dovezli další techniku.

Byli jsme velmi zvědaví, jak si vývojáři poradí s grafickou stránkou, kterou pohání mírně modifikovaný engine ze závodní hry Dirt. Už na první pohled vás hra celkem překvapí, protože vše je velmi pohledné, přičemž engine zvládá bez větších problémů opravdová válečná jatka se spoustou předmětů na obrazovce. Na druhý si ale všimnete řady nedodělků i textur v nízkém rozlišení, přičemž se hra občas i trošinku zpomalí, ale nejde o nic, co by vás při hraní nějak rušilo. Takových pasáží je ve hře jako šafránu. Co se ovšem stará o pořádnou válečnou atmosféru, jsou zvuky zbraní, křik vašich vojáků a v neposlední řadě taky hudební doprovod. Ozvučení patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co jsme tu v tomto roce měli, a pokud vlastníte pořádnou repro soustavu, plně si ho užijete naplno.

Operation Flashpoint: Dragon Rising je velmi podařenou hrou a důstojným nástupcem prvního dílu, který nabízí velmi slušnou hratelnost, dobrou grafiku a neopakovatelný válečný zážitek. Pokud jste milovali první díl na PC, budete milovat i druhý díl na konzolích. Rozhodně si tuto válečnou parádu nenechte ujít, byla by to velká škoda.

Operation Flashpoint: Dragon Rising

ps3x360
Codemasters, Codemasters
Datum vydání hry:
6. 10. 2009
Žánr:
Střílečka, Puzzle, Simulátor, Strategie, Taktická
KARTA HRY
8/10

Komentáře