Exkluzivní hry pro PlayStation 4

special  57
Leon, 6. 8. 2020 14:40
Už jen několik málo měsíců nás dělí od pomyslného střídání stráží. Koncem roku odstartuje nová konzolová generace a přinese nejen obvyklý koloběh plodného soupeření, občasnou hašteřivost a nové výzvy pro vývojáře, ale především výjimečné herní zážitky. A právě výjimečný herní zážitek je úzce provázen s fenoménem exkluzivit. Co je to exkluzivita? Akademický slovník cizích slov má jasno: exkluzivita znamená výlučný, výjimečný a mimořádný zjev či věc. A vskutku. Herní exkluzivity podobné přívlastky často dostávají. Exkluzivity utvářely dějiny konzolového hraní a provázejí nás světem her už odnepaměti. Vždy hrály klíčovou úlovu v konzolové generaci a staly se předmětem nejen obdivu a závisti, ale také inspirace. Každá velká konzole v dějinách se mohla pochlubit exkluzivní knihovnou her, které si zpravidla nebylo možné v daném čase zahrát nikde jinde. Teprve sedmá konzolová generace přinesla výrazný podíl multiplatformních titulů. Tehdy se mohlo zdát, že čas velkých exkluzivit minul. Avšak současná generace, která bude už zanedlouho historií, opětovně prokázala, jak důležité jsou exkluzivity, a nakolik výrazně usnadňují konzolím cestu k dominanci a monopolu na trhu. Autor: Leon

   Není žádným tajemstvím, že PlayStation 4 navázal více než zdatně na slavné časy konzolí PlayStation a PlayStation 2 a velkým seznamem špičkových exkluzivit vzal do značné míry konkurenci vítr z plachet. Ještě doposud nikdy neměla značka PlayStation tak silný závěr jako nyní, kdy na PS4 vychází téměř každého čtvrt roku exkluzivita, která zpravidla otřásá konzolovou scénou. Důležitost exkluzivit vynikne o to více, když si uvědomíme, o kolik méně zajímavou by byla konzole PS4, kdyby většina her z tohoto článku vyšla paralelně také na Xbox One, či konzoli od SONY zcela minula. Důležitá je také přítomnost českých titulků u většiny velkých PS4 exkluzivit, které sehrály velkou roli při popularizaci konzole v ČR a na Slovensku. Vždyť hned 7 z 10 her zmíněných v hlavním textu má CZ podporu, a to je vynikající zpráva s přihlédnutím k tomu, jak to bylo s CZ lokalizací konzolových her ještě před cca 10 lety.

   Je sice pravda, že ne všechny námi uvedené hry budou navždy exkluzivní, přičemž u některých už byly oznámeny jejich budoucí verze pro další platformy, popřípadě už vyšly například na PC, ale hlavním kritériem byla nejméně půlroční exkluzivita pro PS4. Seznam her není žádným žebříčkem. Tituly v hlavním seznamu jsou uvedeny chronologicky v pořadí, v jakém vyšly. V komentářích pod článkem nám pak můžete napsat, jaký názor máte na exkluzivity a zmíněné tituly.  

Ghost of Tsushima

Výrobce: Sucker Punch Productions
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 17. července 2020
Hodnocení na MC: 83 % 
Konzolista hodnotil: 8/10
České titulky: Ano

   Ghost of Tsushima je velkým rozloučením s konzolí PS4, na které netrpělivě čekali všichni fanoušci akčních adventur říznutých stealth prvky. Těžko povědět, co budilo u hráčů větší očekávání, zdali vědomí, že za hrou stojí uznávané studio, které má na svědomí sérii Infamous, nebo naopak netradiční téma. Hra je totiž zasazena do tradičního Japonska v období Kamakura a sleduje osudy samuraje z ostrova Cušima (Tsushima), který musí spolu se svým lidem čelit v roce 1274 první mongolské invazi do Japonska. Věrohodný soubojový systém, který se nebáli pochválit ani sami samurajové, a dobré grafické zpracování nabízejí silný zážitek a možnost alespoň trochu okusit kouzlo samurajské kultury. 

   Hráči tak mají možnost se takřka přenést do filmů světově uznávaného japonského režiséra Akiry Kurosawy, jehož filmografií se tvůrci pochopitelně výrazně inspirovali. Velkou přidanou hodnotou je otevřený svět a sandbox hratelnost, během které prozkoumáváte ostrov Cušima, navazujete spojenectví ve snaze čelit invazi nepřátelské armády, a plníte velmi zajímavé mise. Vše podtrhuje kvalitní hudba. I když není Ghost of Tsushima tak úplně historickou hrou a je zde výrazná autorská licence, splnila svůj hlavní záměr přiblížit Američanům a Evropanům dávnou japonskou kulturu a tradice. Navíc představuje přesně ten typ her, které naplňují definici žhavých exkluzivit. Zážitek je však u Ghost of Tsushima stále ještě příliš čerstvý, jelikož hra je na trhu sotva pár týdnů. Už teď si navíc ukrajuje stále další rekordy v prodejnosti a popularitě. Pojďte tedy raději ještě vstřebávat zážitky spolu s námi. 

The Last of Us Part II

Výrobce: Naughty Dog
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 19. června 2020
Hodnocení na MC: 94%
Konzolista hodnotil: 10/10  
České titulky: Ano  


   Marně vzpomínáme, kdy naposledy vyvolala nějaká konzolová hra tak velké kontroverze a rozdělila hráčskou komunitu na dva nesmiřitelné tábory tolik, jako TLOU II. Už od prvního traileru budila hra zvýšenou pozornost a jeden z hlavních tvůrců tohoto ojedinělého díla, jímž je režisér a scénárista Neil Druckmann, urazil na své cestě k jednomu z největších herních hitů současnosti snad každého, koho mohl. Nenávidí jej a spílají mu mnozí, od pravověrných fanoušků prvního dílu, přes feministky a homofoby, až po dlouhodobé kritiky tvorby studia Naughty Dog. Těm všem Druckmann slušně nabil hrou, která představila pokračování slavného prvního dílu v podobě, jakou očekával málokdo. Velmi mnoho hráčů však Druckmannovu vizi obhajuje a vzdává jí hold ve stoje, avšak mají to velmi těžké. Scénář u druhého dílu totiž výrazně potemněl a přinesl řadu šokujících událostí a zvratů, vystavil diváky velkým morálním a etickým dilematům, a obalil základní látku takřka zvířecí brutalitou. 

   TLOU II stojí po stránce audio-vizuální prezentace a prvotřídní survival hratelnosti na absolutní špici, avšak rozděluje společnost nevídaným způsobem. Odvaha ve vyprávění a hrátky s relativizujícím vykreslením spravedlnosti a msty činí z Druckmannova nejnovějšího díla počin, na který nebyl a ani nemohl být herní mainstream připraven. Avšak obrovský komerční úspěch, kdy se TLOU II stal jednou z nejrychleji prodávaných PS4 her a nejrychleji prodávanou konzolovou exkluzivitou historie, dávají Naughty Dog zapravdu, že šokující přístup k látce může být často tím nejlepším lákadlem. Pokud lidé, kteří doposud stáli mimo herní komunitu, začnou vnímat hraní her vážně, a možná si PS4 také pořídí, stane se tak jen díky hrám typu TLOU II. Tato exkluzivita tak jen podtrhla zjevné: v této generaci konzolí nabízí PS4 díla dalece přesahující herní komunitu, která oprávněně vyvolávají diskusi napříč celou společností.

Final Fantasy VII Remake

Výrobce: Square Enix Business Division 1
Vydavatel: Square Enix
Datum vydání: 10. dubna 2020
Hodnocení na MC: 87%
Konzolista hodnotil: 9/10
České titulky: Ne


   Žánr japonských RPG dnes již nepatří k nějak zvláště oceňovaným herním žánrům a je bohužel početnou částí hráčského spektra nesmyslně ignorován a vytěsňován. Přesto mu nelze upřít jeho dějinnou úlohu při popularizaci a dominanci prvních dvou generací PlayStationu. V době, kdy si značka PlayStation teprve budovala své místo po sluncem, vydala v roce 1997 společnost Squaresoft (nyní Square Enix) hru Final Fantasy VII. Sedmý díl v nekonečné sérii FF byl pro západní hráče nemalým zjevením. Squaresoft do vývoje hry onehdy napumpoval desítky milionu dolarů a vyvinul hru natolik technicky a herně vyspělou, že stvořil takřka přes noc nový kult. Právem se stala FF VII pro první PlayStation ikonickou záležitostí a také druhou nejprodávanější hrou na této památné konzoli. O remaku tohoto veledíla se mluvilo celé roky. Teprve v roce 2015 Square Enix nečekaně odhalil kompletní předělávku FF VII s časovou exkluzivitou pro PS4. SONY od počátku na FF VII Remake sázela a věřila, že jí pomůže upevnit monopol na herním trhu. Nespletla se, protože většina původních vývojářů slavného originálu se vrátila a pojala remake slavné hry nikoli jako titul s vylepšenou grafikou, ale jako zcela nový projekt s moderní hratelností. 

   Výsledkem je excelentní akční RPG, které si nejen uchovává vynikající dystopický cyberpunkový design a mimořádně propracovaný příběh původní hry tolik oslavovaný generacemi hráčů a herní kritikou, ale přidává také nové herní výzvy. Vývojáři pojali hru doslova jako desítky hodin trvající anime jízdu na podobné technologické úrovni a v režijním uměleckém střihu jako u slavného celovečerního CGI filmu z roku 2005 „Final Fantasy VII: Advent Children“. FF VII Remake je pouze první částí původního příběhu, i když rozsahu a délky plnohodnotné hry, po které budou následovat další části. Ty již nabídnou například otevřený svět a sandbox hratelnost. Také u následujících částí se počítá s časovou exkluzivitou pro PlayStation. Ta současná vyprší za rok a poté hra dorazí také na Xbox a PC. Zatím si tuto ztřeštěnou a nevšední jízdu mohou užít pouze majitelé PS4. A věřte nám, je vskutku o co stát! O tom svědčí také skutečnost, že FF VII Remake je spolu s TLOU II nejrychleji prodávanou exkluzivitou na PS4. U FF VII Remaku můžeme navíc konstatovat, že to hlavní a nejlepší nás teprve čeká na PS5.  

Death Stranding

Výrobce: Kojima Productions
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 8. listopadu 2019
Hodnocení na MC: 82%
Konzolista hodnotil: 10/10 
České titulky: Ano


   Vývojářský matador Hideo Kojima, otec série Metal Gear Solid, se nikdy netajil tím, že chce dělat hry odlišné od běžné tvorby a nebojí se riskovat. Po svém odchodu ze společnosti Konami etabloval své studio Kojima Productions pod křídly SONY a pustil se do vývoje hry, která hráčům pořádně zamotala hlavy. Jeho záměrem bylo vytvořit nový herní žánr, jehož smyslem je navazovat spojení a spolupráci s ostatními hráči. Jako scénárista a režisér Kojima stvořil podmanivou postapokalyptickou sci-fi vizi, která dokonale odpovídala jeho potřebě sdělit hráčům důležitost socializace a navazování vzájemných vztahů. Odvážná vize dle očekávání vyvolala zprvu spíše rozpaky a nepochopení, což vyústilo v často protichůdné recenze a hodnocení. Také prodeje nebyly ani zdaleka takové, jak se od velké exkluzivity od SONY očekávalo. Avšak Kojimova díla mají jednu velkou výhodu: hráči je postupně vezmou na milost a za několik let se o nich už mluví jako o kultovních záležitostech. 

   Také Death Stranding zraje jako víno, což ukázaly události posledních měsíců, kdy si lidé po celém světě uvědomili v souvislosti s pandemií COVID-19, jak důležité jsou přímé kontakty mezi lidmi, a nakolik má na jedince a celou společnost takřka devastující účinky, pokud se uzavřeme do svých malých osobních světů a jsme nuceni žít v izolaci. Rázem se tak vzal Death Stranding na milost a například PC verze, která vyšla v červenci 2020, už má průměrné hodnocení výrazně vyšší než na PS4, ačkoli se jedná o tutéž verzi hry. A tak se Kojima i přes počáteční tvrdý náraz stal opět oním vizionářem, který je zárukou toho, že jsme ve hrách po příběhové a herní stránce ještě ani zdaleka neviděli vše, a stále je kam se posouvat. Navíc Kojima nedávno oznámil, že Death Stranding si na sebe bez problému vydělal a přinesl jeho firmě dostatek prostředků na to, aby se mohl začít vyvíjet nový projekt. Ani SONY ještě nad tímto talentovaným géniem nezlomila hůl, a tak bude exkluzivní spolupráce KOJIMA – SONY pokračovat také v další generaci konzolí.  

Marvel’s Spider-Man

Výrobce: Insomniac Games
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 7. září 2018
Hodnocení na MC: 87%
Konzolista hodnotil: 9/10
České titulky: Ano


   Filmy o superhrdinech jsou v posledním desetiletí na vrcholu slávy. Vlastníci práv na komiksové hrdiny se snaží jejich oblibu zpeněžit kde se jen dá, a proto v minulosti poskytli oficiální licenci řadě herních studií, aby tak mohly vzniknout herní projekty se superhrdinskou tématikou. Avšak jen hrstka her vycházejících z notoricky známých světů a postav si dokázala získat uznání, neboť herní náplň podobných projektů bývala mnohdy povrchní a bez jakékoli invence. A možná i proto Sony vycítila, že je tu obrovský potenciál a peníze před ní leží prakticky na zemi.

Následně se Sony dohodla na komiksové hře s úspěšným studiem Insomniac Games, kterému hned přihrála jednu z hlavních komiksových ikon 20. století. Ikonu, která si díky zapojení do marvelovského filmového univerza získala nedávno ještě vyšší oblibu. Tou je pochopitelně přátelský soused Spider-man. Hra Marvel’s Spider-Man vychází z komiksové mytologie a dalších projektů, které v minulosti o pavoučím muži vznikly, avšak víceméně si jde vlastní cestou. Důraz je kladen na otevřený svět, souboje a schopnosti samotného Spider-Mana. Díky zkušenosti vývojářů, plné podpoře SONY a obecně zvýšenému zájmu publika o komiksové postavy se dostavil očekávatelný komerční úspěch. Hra se proto stala jednou z nejprodávanějších a nejoblíbenějších her na PS4 a je obecně považována za nejkvalitnější zpracování komiksové tématiky za poslední léta.   

Detroit: Become Human

Výrobce: Quantic Dream
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 25. května 2018
Hodnocení na MC: 80%
Konzolista hodnotil: 10/10
České titulky: Ano


   Interaktivní dramata jako relativně stále nový a nepříliš rozšířený herní žánr to mají tradičně těžké. Buď tento žánr milujete nebo jej naopak ostouzíte s tím, že se ve skutečnosti o žádný herní žánr ani nejedná s ohledem na menší spoluúčast hráčů. Francouzské studio Quantic Dream je do značné míry průkopníkem „filmoher“ a scénárista a režisér David Cage otcem tohoto žánru. Fanouškům PlayStation ponejvíce utkvěl v paměti skvělý „Heavy Rain“ z roku 2010, který doposud okrajový žánr poprvé výrazně zapsal do povědomí konzolových hráčů. Právě fandové komplexních příběhů, výrazných emocí, silných postav a filmové hudby nejvíce ocenili, když David Cage oznámil, že se památné technické demo o ženském androidovi jménem Kara z roku 2012 dočká své plnohodnotné herní verze. Roku 2018 tak vyšel Detroit: Become Human, který nás zavedl do nepříliš vzdálené budoucnosti a představil nám tři zcela rozdílné postavy: uprchlici Karu, revolucionáře Markuse a vyšetřovatele Connora. Každý z nich byl androidem s vlastními emocemi a dějovou linkou. 

   Záleželo pouze na hráči, jaký příběh pro své hrdiny připraví. Klasická dialogová adventura s quick time events prvky sázela zejména na uvěřitelný příběh a strhující filmovou grafiku, která například ve fotorealismu při vykreslení postav dosáhla na samotný vrchol technických možností konzole PS4. Kritici pochopitelně žánru vyčítají minimální herní výzvy a nízkou obtížnost, ale David Cage připravil stovky alternativ a možností, jak postupovat, díky čemuž je Detroit v současnosti vrcholem interaktivních dramat. Navíc je námět hry hluboký a nadčasový, už jen tím, že je zasazen do Detroitu, amerického velkoměsta, kde v 60. letech 20. století započala vzpoura Afroameričanů proti systému. Umně zvolené sociální paralely a náznaky futurismu navíc dělají z Detroit: Become Human jeden z mála herních titulů odehrávajících se v budoucnosti, který by snadno obstál v konfrontaci s vědeckými teoriemi a fakty. Tak trochu zamrzí, že dlouholeté skvělé exkluzivní partnerství Quantic Dream a SONY nedávno skončilo, Detroit byl v prosinci 2019 vydán také na PC a u dalších titulů Davida Cage se už výhledově počítá s multiplatformním vydáním. Věčná škoda, protože podobné exkluzivity, kde se daly snadno demonstrovat grafické možnosti konzole, budou SONY v další generaci chybět. 

God of War

Výrobce: SIE Santa Monica Studio
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 20. dubna 2018
Hodnocení na MC: 94%
Konzolista hodnotil: 10/10
České titulky: Ano


   Série „God of War“ patří k nejhýčkanějším exkluzivním franšízám, jaké SONY má. A také nejúspěšnějším. Už od roku 2005, kdy vydalo studio SONY Santa Monica první díl této uhrančivé série o rozezlených starověcích bozích, si franšíza držela vysoký standard a popularitu mezi fanoušky. Poslední vydané díly však nepřinesly po herní stránce žádné větší inovace, a proto se vývojáři rozhodli udělat podařenou reimaginaci celé značky, a namísto řecké mytologie rozvinout tentokrát základní námět v kulisách severské mytologie. Znovu se vrátil hlavní hrdina Kratos, kterému nově sekundoval jeho syn Atreus. Během své cesty se museli popasovat se severskými bohy a mnohými monstry. 

   Až posud by se God of War mohl jevit jako klasická akční adventurní záležitost, která po několika měsících od vydání zapadne. Avšak God of War z roku 2018 je jedním z mnoha dokladů toho, že exkluzivity SONY mají v posledních několika málo letech velké ambice, a kromě poskytnutí kvalitního herního zážitku nabízejí také četné inovace technického a technologického rázu, což má za následek, že PlayStation 4 exkluzivity v současnosti definují konzolový průmysl. God of War je například první trojrozměrná AAA hra, která vypráví děj v reálném čase pomocí nepřetržité kamery, kdy je hra bez jediného střihu a nahrávacích obrazovek, de facto „točená“ jen na jeden záběr. Tento unikátní zážitek ještě prohloubil silný scénář, skvělá režie a tradičně v naturalismu zakořeněná brutalita specifického bojového systému, který si uchoval DNA svých zběsilých předchůdců. Herní kritika byla z Kratosova nového severského dobrodružství bez sebe, o čemž svědčí už jen to, že si hra na Metacritic vysloužila jedno z nejvyšších průměrných hodnocení ze všech PS4 her. A jak se líbil God of War hráčům? Jen do května 2019 se prodalo přes 10 miliónů kusů hry. Jedná se tak o jeden z mnoha příkladů herních titulů, které prodávají konzoli. Titulů, kterých má SONY v této generaci hned několik.   

Horizon Zero Dawn

Výrobce: Guerrilla Games
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Datum vydání: 1. března 2017
Hodnocení na MC: 89%
Konzolista hodnotil: 10/10
České titulky: Ne


   Jedním z hlavních důvodů, proč je PlayStation 4 ve své generaci tak silný, je schopnost nabízet nejen exkluzivity ze zaběhnutých sérií, ale především vytvářet s nebývalou lehkostí zcela nové značky, které si hned na prvý pokus vydobudou takřka kultovní status. Je téměř k nevíře, že Horizon Zero Dawn je teprve první velkou hrou studia Guerrilla Games mimo jejich hlavní sérii „Killzone“, se kterou pravidelně obtěžkávají značku PlayStation již od roku 2004. Navíc se jedná o akční RPG, tedy unifikovaný a specifický žánr, jehož vývoj vyžaduje zkušenosti a cit. Sami vývojáři později odhalili, že rozhodnutí jít po vydání hry „Killzone 3“ právě směrem sandbox akčního RPG s otevřeným světem byl značný risk, který mohl snadno skončit neúspěchem. Za zprvu neočekávaným úspěchem hry se však skrývá hned několik předností. V prvé řadě to je originální námět, v němž hraje ústřední roli postapokalyptický svět s dekadentním lidstvem a tribalismem. Hlavní hrdinka jménem Aloy musí odhalit minulost sebe sama, své rasy a úsvit robotických bytostí. Propracovaný a rozlehlý svět byl poté jen ozdobou kvalitní hratelnosti, která sázela na unikátní souboje s robotickými nepřáteli, stealth prvky a strom dovedností, z něhož se Aloy učila nové schopnosti a dovednosti. 

   Jelikož vývojáři pro Horizon Zero Dawn vylepšili vlastní engine Decima, nabízela hra také vyspělou grafiku, prostřednictvím které bylo možné snadno demonstrovat sílu PS4. Hráči si hru natolik zamilovali, že se stala sympatická hrdinka Aloy jednou z tváří PS4 a samotná hra příkladným triumfem úplně nové a svébytné značky. Do dnešních dnů prodal Horizon Zero Dawn více jak 10 miliónů kusů, díky čemuž se zrodila další rozdílová franšíza pro SONY, kterou čeká ještě velmi výrazná budoucnost. K úspěšnému DLC „The Frozen Wilds“ se totiž přidalo ještě očekávané pokračování s názvem „Horizon Forbidden West“, které by mělo vyjít již v roce 2021 pro novou generaci PlayStationu. Očekává se, že právě hry tohoto typu usnadní PS5 start nové generace a způsobí konkurenci vážné starosti. 

Když už jsme u studia Guerrilla Games, musíme zmínit i akční hru Killzone: Shadow Fall, která vyšla hned na launch konzole PlayStation 4 a setkala se s kladným přijetím u hráčů i herních novinářů. Nabídla zábavnou kampaň pro jednoho hráče i velmi kvalitní multiplayer, který je možné si zahrát i dnes.   

Uncharted 4: A Thief's End

Výrobce: Naughty Dog
Vydavatel: Sony Computer Entertainment
Datum vydání: 10. května 2016
Hodnocení na MC: 93%
Konzolista hodnotil: 10/10
České titulky: Ano

   Naughty Dog je studio, které má za sebou historicky nejúspěšnější hry v dějinách značky PlayStation. Na Uncharted 4 se proto těšil zřejmě každý fanoušek PS4. O to více, že série „Uncharted“ si získala v uplynulých letech status jedné z nejlepších konzolových franšíz všech dob a tvůrci dlouho dopředu avizovali, že se dočkáme velkého loučení. Také čtvrté pokračování osudů dobrodruha a hledače pokladů Nathana Drakea přineslo všechno to, co si hráči u série zamilovali. Hlavní roli dostalo při vývoji osvědčené režisérské a scénáristické duo Neil Druckmann a Bruce Straley, což se na konečném výsledku výrazně podepsalo. Příběh tak šel více do hloubky a měl také emocionální náboj. Po stránce hratelnosti se výrazně zapracovalo na level designu, aby tak svět působil otevřeně a umožnil hráčům jej důkladně prozkoumávat. Rozmanité prostředí od Skotska, přes Madagaskar až po tropické ostrovy byly jedním z hlavních lákadel, které bylo navíc podpořeno imponujícím grafickým zpracováním. 

   Jak už to bývá u her z dílny Naughty Dog nepsaným pravidlem, nabízel také Uncharted 4 profesionální filmové zpracování, které zahrnovalo mimo jiné téměř dokonalé herecké obsazení. S hratelností si vývojáři znatelně pohráli a nejenže vylepšili dosavadní prvky série, ale přidali mnoho nového, ať již možnost ovládat vlastní dopravní prostředky nebo možnost řešit některé akční pasáže plíživým postupem. Uncharted 4 je mistrovské dílo, které opětovně potvrdilo velkou oblibu výpravných dobrodružných her u mainstreamového publika. Je to jeden z důvodů, proč se fanoušci podobně laděných her zabydleli v této konzolové generaci na PS4 a nikoli na Xbox One. Celkem prodal Uncharted 4 těžko uvěřitelných 15 miliónu kusů a stal se po všech směrech trhákem. V očích mnohých hráčů se jedná o jednu z nejlepších her všech dob. Při pohledu na kvality této hry je nutné podotknout, že se nejedná tak úplně o lichá konstatování. Naughty Dog je tak zkrátka téměř vždy sázkou na jistotu. 

Bloodborne

Výrobce: FromSoftware
Vydavatel: Sony Computer Entertainment
Datum vydání: 25. března 2015
Hodnocení na MC: 92%
Konzolista hodnotil: 10/10
České titulky: Ne


   Představovat blíže studio FromSoftware nebo vývojáře Hidetaku Miyazakiho by bylo nošením sov do Athén, protože série „Souls“ a další výtvory tohoto studia a stále populárnějšího vývojáře jsou všeobecně známy a také uznávány. Také u nás je Bloodborne hráči milován a dodnes ctěn jako zhmotnění nerudovského snu. Děj tohoto skvostného akčního RPG je zasazen do gotické viktoriánské éry fiktivního města Yharnam a v roli Lovce musíte očistit město od démonů a dalších nepřátel. Bloodborne výrazně čerpá z děl H. P. Lovecrafta a v designu se vývojáři z Japonska inspirovali nejen v Rumunsku, ale překvapivě také v České republice. Režisér hry Hidetaka Miyazaki chtěl vytvořit úplně novou značku odlišnou od jeho předchozích Souls her, a proto se hráči dočkali výrazného podílu akčnějších a agresivnějších soubojů. Vyšší obtížnost, která je pro díla tohoto autora velmi signifikantní, zůstala zachována, což je podtrženo mimo jiné tím, že v Bloodborne se klade mnohem větší důraz na uskakování než vykrývání úderů protivníků jako v Souls hrách. 

   Hráčům ovšem nejvíce utkvěl v paměti level design a celkové zpracování značně rozlehlého a rozmanitého světa. To byl totiž jeden z klíčových aspektů navození autentické lovecraftovské atmosféry, která imponuje a děsí zároveň. I když trpěla hra zpočátku technickými problémy, které odstranily teprve dodatečné patche uvolněné krátce po vydání, mohli recenzenti pět poprvé chválu na jednu z prvních opravdu velkých PS4 exkluzivit. SONY věděla, že hry typu Bloodborne ji pomohou prorazit na Západě, kde se Microsoft o podobné exkluzivní tituly připravil v situaci, kdy na přelomu desetiletí trestuhodně podcenil spolupráci s japonskými studii. Není proto tajemstvím a ani SONY se tím nikdy netajila, že krátce po zveřejnění nového projektu v studiu FromSoftware vystavila vývojáře nemalému tlaku, aby byl projekt, z něhož se později zrodil právě Bloodborne, exkluzivní pouze pro PlayStation 4. A vyplatilo se, protože skvělá hodnocení Bloodborne vytvořila silný mediální obraz toho, že PS4 oplývá exkluzivitami nikoli průměrné či lehce nadprůměrné kvality jako konkurence, ale exkluzivitami, které se často nálepkují titulky jakožto nejlepších her své generace.  

Další várka exkluzivit   

   Do našeho hlavního výčtu se nám nevešly mnohé další exkluzivity, které rozhodně stojí za připomenutí, a proto je zmíníme alespoň telegraficky. Je jich přes dvě desítky, což jen potvrzuje sílu PS4 a to, že známý slogan o této konzoli, jakožto nejlepším místu ke hraní, nebyl v roce 2013 zvolen při startu generace samotnou SONY jen jako reklamní floskule, ale odrážel základní filozofii celé společnosti, a to, že exkluzivity tvoří jedinečný obsah a jsou hlavní zbraní v konzolové válce. 

Dreams (2020, MC 89 %, Konzolista 10/10) – studio Media Molecule strávilo celý životní cyklus PS4 vývojem hry Dreams, avšak výsledek stál bezesporu za to. Dreams je ojedinělým titulem, který nabízí neomezenou sadu kreativních nástrojů, s nimiž mohou hráči tvořit prakticky cokoliv. Jedinými limity jsou tak představivost a kreativní schopnosti samotných hráčů. Hra unikátní stejně jako návyková.

Shadow of the Colossus (2018, MC 91 %, Konzolista 9/10) – remake slavného titulu z éry PS2, které si vzalo na starosti studio Bluepoint Games. To stálo před nelehkým úkolem převést hru do moderního grafického enginu, a při tom zachovat její původní charakteristické prvky a umělecký styl. Úkol byl splněn, a tak si nové generace hráčů mohou užít tento skvost, za nimiž stojí uznávaný a slavný herní vývojář Fumito Ueda. 

Persona 5 Royal (2019, MC 95 %) – vylepšená verze jednoho z nejlepších a nejuznávanějších JRPG za poslední dekádu je exkluzivní pro PS4. Přináší původní hru vylepšenou o novou hratelnou postavu a příběhovou linku. Doporučeno pro ty, kteří nedají na předsudky a nebojí se zkusit sociální simulátor v prvotřídním komiksovém stylu. Na MC má Persona 5 Royal od recenzentů jedno z nejvyšších hodnocení vůbec. Náhoda? Nikoli… 

Uncharted: The Lost Legacy (2017, MC 84 %, Konzolista 9/10) – příběhový dodatek k Uncharted 4, ve kterém nebyl poprvé v dějinách ságy hlavním hrdinou Nathan Drake, dopadl více než skvěle. Oproti předchozím dílům má The Lost Legacy mnohem více komplexnější obsah, přičemž si stále udržuje vysoký standard v obsahu a formě, který je tolik typický pro předchozí díly. Pro fanoušky série naprostá povinnost. 

Ratchet & Clank (2016, MC 85 %, Konzolista 9/10) – nejedná se o nové dobrodružství dobráckého Lombaxe, nýbrž o remake a reboot původní hry z roku 2002. Insomniac Games se sice příliš nepovedl tah s provázáním hry s celovečerním filmem, který skončil fiaskem, ale stále je to ten starý dobrý Ratchet & Clank s humorem, nadsázkou, rozsáhlými světy a skvělým systémem úpravy zbraní.  


The Last Guardian (2016, MC 82 %, Konzolista 9/10) – tahle záležitost je do značné míry kultovní. Fumito Ueda dotáhl po téměř dekádě ke zdárnému cíli velmi očekávaný titul, který je duchovním nástupcem her „Ico“ a „Shadow of the Colossus“. Jedinečný design a způsob vyprávění činí ze hry zjevení a titul, který dokáže vzít za srdce. V takovém případě jde tak trochu stranou skutečnost, že hra byla velkým komerčním neúspěchem a v prodejích zůstala daleko za očekáváními. 

The Last of Us Remastered (2014, MC 95 %, Konzolista 10/10) – ano, bez debat, SONY vydala remaster svého zřejmě největšího hitu tohoto desetiletí především proto, aby zvýšila prodeje již tak prodávané hry. Remaster zahrnoval veškerý dodatečný obsah včetně velkého příběhového rozšíření Left Behind, ale také nabídly vylepšenou vizuální stránku a lepší framerate. Kdo nehrál první díl The Last of Us jakoby ani nebyl… 

Concrete Genie (2019, MC 75 %, Konzolista 8/10) – upřímný příběh a barevný stylizovaný vizuál činí z této působivé akční adventury velký magnet. Vaším úkolem je přikrýt opuštěné město Denska krásnými nástěnnými malbami vlastní tvorby, což umožňuje kreativní vyjádření a relax, jakého je na současných konzolích bohužel poskrovnu. U nás hře pomohla kompletní česká lokalizace včetně dabingu. Je ale škoda, že i přes svoji kvalitu celkem propadla a mezi hráči si nezískala větší popularitu.    

Days Gone (2019, MC 71 %, Konzolista 8/10) – od této survival hororové akční adventury se očekávalo hodně. Možná, že až příliš. Zajímavý námět o samotáři se svou motorkou, který je lapen ve světě monster a surových lidí dával tušit, že by se mohl zrodit druhý TLOU. Obzvláště, když za hrou stálo známé studio SIE Bend Studio, které stvořilo sérii „Syphon Filter“. Days Gone rozhodně nezklamal a symbolizuje kvalitní survival hratelnost, která stojí minimálně za vyzkoušení.   


Gran Turismo Sport (2017, MC 75 %, Konzolista 7/10) – série „Gran Turismo“ patří ke stálicím konzolí PlayStation. Pravda, na PS4 si série vybrala poněkud střídmější období, ale stále se jedná o špičkový závodní simulátor, který je v případě Gran Turismo Sport obohacen o online funkce a servíruje realistické závody a věrohodnou fyziku automobilů a ovládání. Nadšenci do motorsportu si hru dostatečně užijí a vychutnají.  

Until Dawn (2015, MC 79 %, Konzolista 9/10) – další z řady interaktivních dramat, tentokrát však nikoli od mistra žánru Davida Cage, nýbrž od studia Supermassive Games. Atmosférická a okouzlující hororová záležitost o jednom nepodařeném nočním výletu do odlehlé chaty v zasněžených horách. V žánru už jsme viděli mnohé, ale na některé postavy a scény nejde zapomenout ani po téměř pěti letech. Until Dawn se navíc mohl pochlubit skvělým hereckým obsazením v čele s mladými a dnes již většinou uznávanými herci typu Ramiho Maleka. 

Resogun (2013, MC 84 %, Konzolista 9/10) – na tuto hru si dnes už asi vzpomene jen málokdo. Ale lepší arkádová střílečka na PS4 nevyšla. Svého času byl Resogun zdarma na službě PlayStation Plus a byl svým způsobem nástupcem legendárního titulu „Super Stardust HD“. Resogun nabízel špičkovou grafiku, hudební doprovod, velkou znovuhratelnost a zdařilý kooperativní režim. Příjemná a osvěžující oddechovka, která oživila kouzlo starých arkádových titulů. Dnes podobné tituly žalostně chybí. Je třeba nutné zmínit, že Resogun nebyla jediná hra, kterou připravilo finské studio Housemarque pro konzoli PlayStation 4 ve spolupráci se Sony. Měli jsme tu od něj výborné akce Alienation, Nex Machina a Matterfall. No a za připomenutí určitě stojí i Super Stardust Ultra VR pro PlayStation VR.

WipEout Omega Collection (2017, MC 85 %, Konzolista 9/10) – futuristická závodní série „Wipeout“ je pro značku PlayStation stěžejní, klíčová a je pupeční šňůrou spojená se SONY už od zrození její první konzole. Omega Collection představuje nádherný remaster dílů WipEout HD, Fury, a 2048. K tomu se přidal vynikající doplňkový obsah, nové tratě, multiplayer a VR podpora. Tady není o čem, pecka ve všech ohledech. 

inFAMOUS: Second Son (2014, MC 80 %, Konzolista 9/10) – třetí díl série „Infamous“ ztělesňuje dostatečně věrohodně mýtus o hrdinovi s nadlidskými schopnostmi. SONY poskytla vývojářům zpětnou vazbu, a tak mohl Second Son využít jako jedna z prvních AAA her naplno potenciál nové konzole. Povedlo se to více než dobře, protože kvalitní hratelnost se mohla opřít o silný audio-vizuál. Ani po šesti letech tak hra neurazí. Protože hra slavila mezi hráči úspěch, připravili vývojáři samostatně hratelné rozšíření inFamous: First Light, v němž byla hlavní hrdinkou Abigail „Fetch" Walker. 

Gravity Rush 2 (2017, MC 80 %, Konzolista 9/10) – neprávem opomíjená hra s gravitačními hrátkami je pokračováním populární hry na PS Vita. Hrdinka Kat se prohání bez jakéhokoli omezení rozlehlým městem za doprovodu roztomilého a veselého příběhu a vzrušujících anti-gravitačních soubojů, které jsou neuvěřitelně zábavné a svým způsobem nepopsatelně vzrušující. Věčná škoda, že většina hráčů první hru ani její o mnoho zdařilejší pokračování nezná.   

Everybody's Golf (2017, MC 78 %, Konzolista 8/10) – na první pohled hra, která se míjí s masou, avšak opak je pravdou. Série „Everybody's Golf“ existuje už od roku 1997 a za tu dobu si získala náklonost četných hráčů díky své přístupnosti, návykové hratelnosti a celkové uvolněnosti, kdy nejde o realistické znázornění golfu, ale naopak o příjemnou arkádovou záležitost. I když vás třeba nemusí golf ve skutečném světě vůbec bavit, díky hře se můžete snadno a rychle stát vášnivým golfistou. 

Knack a Knack 2 (2013 a 2017, MC 54% a 69%/, Konzolista 6/10 a 7/10) - Sony se nikdy netajila skutečností, že má ráda plošinovky, a proto jsme se hned na launch konzole PlayStation 4 dočkali Knacka, za nímž stál Mark Cerny. Graficky hra nevypadala špatně, a vlastně i dobře prezentovala hardwarový výkon samotné konzole, ale design úrovní nebyl moc povedený a hratelnost byla celkem zastaralá. Z Knacka se tedy žádný hit nestal, ačkoliv se ho i díky bundlům s konzolí PlayStation 4 prodalo několik milionů kopií. A možná i proto jsme se dočkali druhého dílu, který byl už zdařilejší, ale velkou díru do světa neudělal.  

Nioh a Nioh 2 (2017 a 2020, MC 88% a 85%, Konzolista 9/10 a 9/10) - S hrou Nioh to dlouho vypadalo dost nahnutě a už se zdálo, že nevyjde. Ostatně byla oznámena v roce 2005 během první prezentace konzole PlayStation 3. Následně si ji přehazovalo několik studií mezi sebou a byla několikrát předělávána, až se ji chopili zkušení vývojáři z Team Ninja. Ti potřebovali po několika slabších hrách vytvořit zase nějaký ten hit, což se jim nakonec povedlo. První Nioh byla výborná směsice akce, RPG prvků a hardcore hratelnosti, kterou si nešlo nezamilovat. Skvělý koncept nakonec ještě vylepšil v letošním roce druhý díl. Dnes je z Nioh určitě jedna z těch nejlepších nových značek, jaké jsme se tuto generaci dočkali. 

The Order: 1886 (2015, MC 71 %, Konzolista 8/10) - Vývojáři z Ready at Dawn měli mezi hráči velmi dobré jméno díky několika velmi dobrým hrám pro kapesní konzoli PSP. Spolupráce se Sony se několikrát náramně osvědčila, takže nebyl důvod nepokračovat. Tentokrát ale dostali za úkol vytvořit novou velkou značku pro PlayStation 4. Bohužel ne vše se povedlo dle představ. Ačkoliv jsme tu měli akci s naprosto ohromujícím audiovizuálním zpracováním, dobrou atmosférou a zajímavým světem, trpěla na přílišnou krátkost a řadu dalších neduhů. I tak se ale kolem hry utvořila základna fanoušků, která si sem tam přeje pokračování. Toho se ale zřejmě nikdy nedočká. Zvláště po oznámení, že studio Ready at Dawn koupil Facebook a do budoucna se bude zaměřovat pouze na hry pro virtuální realitu. 

Driveclub (2014, MC 71 %, Konzolista 8/10) - Už na launch konzole PlayStation 4 jsme se měli dočkat ambiciózní závodní hry Driveclub od vývojářů z Evolution Studios, která měla stavět na parádním vizuálním zpracování a řadě sociálních prvků. Jenomže poslední měsíce vývoje neprobíhaly dle představ a nakonec jsme se dozvěděli o odkladu a skutečnosti, že hra míří zpět na rýsovací prkna. Nakonec jsme se dočkali o rok později, ale počáteční problémy s online prvky, které hrály ve hře tu hlavní roli, dost zastínily skutečnost, že šlo o fajn závodní hru. Vývojáři nakonec vše po několika týdnech vyřešili a mohli se věnovat na dodatečném obsahu, kterým hru zlepšili, no a za zmínku určitě stojí i velké rozšíření, které do hry přidalo motorky. Driveclub je určitě trochu opomíjená závodní hra, ale po updatech a DLCčkách šlo o velmi kvalitní počin pro fanoušky závodění. 

LittleBigPlanet 3 (2014, MC 79 %, Konzolista 9/10) - Jedna z nejpopulárnějších značek konzole PlayStation 3 se dočkala tuto generaci třetího dílu, na němž už ale nepracovali vývojáři z Media Molecule, kteří měli plné ruce práce s ambiciózním projektem Dreams, ale Sumo Digital. To ale na kvalitě neubralo, protože šlo pořád o velmi kvalitní plošinovku s řadou novinek i trojicí nových hrdinů, a zároveň i propracovaným editorem. Velkou devízou určitě byla i zpětná kompatibilita s hráči vytvořenými úrovněmi z LittleBigPlanet 1 a 2, které byly vizuálně vylepšeny. 

Tearaway Unfolded (2015, MC 81 %, Konzolista 9/10) - Vývojáři ze studia Media Molecule nám hned na začátku života konzole PlayStation 4 přinesli vylepšenou verzi své výborné plošinovky Tearaway z kapesní konzole PlayStation Vita, která obsahovala nové úrovně, přepracované ovládání a řadu dalších novinek. I dnes jde o jednu z nejoriginálnějších a nejlepších plošinovek, jaké jsme se tuto generaci dočkali. 

Street Fighter V: Arcade Edition (2016 a 2018, MC 87%, Konzolista 9/10) - No a jako poslední tu máme bojovku Street Fighter V, která vznikla ve spolupráci s Capcomem. Sony si na ní zajistila kompletní konzolovou exkluzivitu, což se ukázalo jako celkem chytrý tah. Sice první verze trpěla na nedostatečný obsah pro jednoho hráče, ale další verze už vše napravily a dnes jde o parádní bojovku, kterou by si měl fanoušek žánru rozhodne zahrát. 

V našem článku není možné zmínit naprosto všechny hry, které se pyšní nálepkou Only on PlayStation nebo mají konzolovou či časovou exkluzivitu pro PlayStation 4. Takových her je více, ale snažili jsme se vybrat takové, které se nejvíce zapsaly do paměti hráčů a navíc pomohly i v prodeji a popularitě konzole PlayStation 4. V dalších letech bude SONY sázet také u konzole PlayStation 5 na velké exkluzivity a osvědčené značky, ať už od svých first-party studií nebo svých partnerů. Kauza PS4 je totiž dokonalou ukázkou toho, že k tomu, abyste měli úspěšnou a populární konzoli, nemusíte mít nejlepší výkon nebo služby. Stačí mít něco výlučného, výjimečného a mimořádného, co zaujme miliony hráčů po celém světě.   

Do komentářů nám určitě napište, na jakou exkluzivní hru pro PlayStation 4 nejraději vzpomínáte vy. 

Komentáře