Mortal Kombat X

recenze  27
Martin Šmíd, 19. 4. 2015 21:00
Mortal Kombat je jednou z nejstarších sérií bojovek, která má po světě miliony příznivců. Ačkoliv se objevila během let velká konkurence, Mortal Kombat si udržel svoji jedinečnou hratelnost, tolik lákavou pro mnohé hráče, založenou i na co největší brutalitě. Před několika lety zažívala tato série menší krizi, protože vývojáři nedokázali přijít s dílem, který by ji dokázal znovu dostat až na vrchol a zpřístupnit nováčkům, vše pak vyvrcholilo spojením s DC. Situace se změnila až poté, co značku odkoupil Warner Bros a do studia NetherRealm nalil hromadu peněz, aby mohl vzniknout devátý díl, který znamenal pro Mortal Kombat obrovský restart. Mortal Kombat byl opět na vrcholu, no a na tento úspěch se nyní vývojáři snaží navázat desátým dílem, který vyšel v předchozích dnech pro PlayStation 4 a Xbox One.

Testovaná verze: PlayStation 4

Mortal Kombat nikdy nešel cestou klasických hardcore bojovek typu Street Fighter nebo Tekken, které jsou určeny hlavně fanouškům a hráčům, kteří u nich mají možnost prosedět desítky hodin a naučit se vše, co nabízejí, ale spíše byl jednodušší, přesto komplexní, aby dokázal zaujmout i naprosté nováčky a daleko širší okruh hráčů, na čemž ostatně vybudoval i svoji popularitu. Desátý Mortal Kombat samozřejmě v tomto pokračuje, ale i tak si dělá zálusk na esport a různé turnaje s tímto spojené, což je vidět i na oznámeném turnaji o velké peníze. Fanoušci se pochopitelně naučí nejrůznější komba a triky, s nimiž následně prorazí na turnajích i online, nováčci a sváteční hráči budou potěšeni jednodušším systémem boje a obtížností, díky čemuž se budou moci u hry odreagovat a odpočinout si. Mortal Kombat X je určen pro všechny, což je jeho velké plus a značná výhoda před konkurencí.

To je ostatně vidět už u příběhového režimu, který třeba oproti předchozímu dílu je na normal obtížnost lehčí, neměl jsem během jeho hraní problém s žádným protivníkem. On ostatně příběhový režim, odehrávající se 25 let po událostech z předchozího dílu, slouží jako takový větší tutoriál, v němž si vyzkoušíte postupně většinu bojovníků, abyste zhruba věděli, kdo vám sedl a kdo nikoliv, a odemknete si několik dalších možností. Oceňuji ale, že vývojáři se pokusili o nějakou zcela originální zápletku v dnes moderním filmovém pojetí, která ve výsledku i funguje dobře, určitě lépe, než klasický další turnaj, na němž stavěly předchozí díly. Příběhový režim díky rychlým soubojům i akčním filmečkům s QTE sekvencemi docela rychle odsýpá, takže ho budete mít rychle dohraný, já ho stihl na medium obtížnost pokořit za nějaké tři hodiny, což je málo, ale Mortal Kombat na tomto režimu určitě nestojí, takže kratší doba není problém.

Základním stavebním kamenem každé bojovky jsou samozřejmě bojovníci, a těch Mortal Kombat X nabízí hned 25, pokud počítám i bonusového čtyřrukého Gora, kterého bylo možné získat za předobjednávku, a patří mezi ty opravdu brutální bojovníky, který je lehké si zamilovat. Fanoušky určitě potěší, že se vrací staří známí jako Sub-Zero, Kung Lao, Raiden, Kano, Kitana nebo Scorpion, který je mým osobním favoritem, ale také vývojáři dobře zapracovali nováčky, které je lehké si oblíbit. Mezi nimi je třeba Cassie Cage, Erron Black nebo Kotal Kahn. Každý bojovník je pochopitelně unikátní, navíc novinkou je, že si můžete před každým bojem ve volném módu nebo režimu zvolit jednu z jeho tří verzí, která se neliší jen kosmeticky, ale také bojovým stylem. To do hry vnáší větší rozmanitost a tato novinka se mi hodně líbila. Rovněž oceňuji, že všichni bojovníci jsou si rovni, každý má svoje klady i mínusy, přičemž žádný nad ostatními nevyčnívá, vše je krásně vybalancováno, jak by mělo být.

Vývojáři z NetherRealm Studio vytvořili u předchozího dílu výborný herní základ, na němž staví i v novém dílu. Nespokojili se ale jen s prostým převzetím, ale obohatili vše o několik pěkných novinek, díky nimž se opravdu jedná o regulérní díl, ne jen menší rozšíření předchozího dílu. O možnosti zvolit si mezi třemi typy bojovníků jsem už psal, i samotné boje, které staví na základech 2D bojovek, jsou nyní dynamičtější a nabízejí více strategických prvků, což je dáno i interaktivitou v arénách, které jsou mimochodem velmi dobře navrženy. Nově můžete třeba používat po arénách rozmístěné různé předměty – od zbraní až po motající se diváky, samozřejmě jen jednou za hru, případně sloupy, do nich je možné protivníka vrazit a ubrat mu značnou část zdraví. Rovněž oceňuji, že nyní je možné uniknout jednoduše z rohu, do něhož je občas bojovník zahnán, takže souboj při této situaci není zdaleka rozhodnut, což samozřejmě hratelnosti hlavně v multiplayeru pomáhá. Vývojáři vylepšili i parádní X-ray útoky, při kterých vidíte, jak protivníkovi praskají kosti, a nechybí ani vylepšené brutální fatality. Ty jsou takovou tou krvavou odměnou za předchozí počínání, i když u některých jsem si říkal, jestli už nepřekročily onu pomyslnou čáru. Mortal Kombat byl vždy brutální a hodně krvavý, desátý díl v tomto ještě značně přitvrdil. Rozhodně nálepku 18+ nemá jen tak ze srandy jako některé jiné hry.

Vývojáři staví na výborném konceptu předchozího dílu, který byl obohacen o spoustu dobře zapadajících novinek.

V předchozím díle slavily mezi hráči velký úspěch speciální věže s výzvy. Ty se zde vrací, ale v hodně pozměněné a hlavně propracovanější formě. Velkou novinkou tu jsou Living Tower, které jsou rozděleny na tři verze. Jedna se mění po hodině, druhá po dni a třetí po týdnu, přičemž před hráče pokládají nejrůznější souboje s dalšími překážkami, s nimiž je nutné se vypořádat. Living Tower je zajímavou a hlavně povedenou novinkou, která nutí hráče každý den režim kontrolovat, a i ostatně během dne ho sem tam zapnout. Určitě se stará o největší znovuhratelnost, protože před hráče neustále hází nové problémy. Je ale nutné i zmínit, že se v současnosti vývojáři potýkají s online problémy, takže se mi v posledních hodinách stávalo, že Living Tower režim prostě nebyl dostupný. Naštěstí jsou tu i klasické věže, které si můžete dát v režimech Survivor, Test Your Luck, Test Your Might nebo Klassic, kde na vás čeká deset náhodně vybraných bojovníků. Na tyto zmíněné věže nemusíte být online a jsou čistě offline záležitostí, přičemž asi nejvíce jsou věrné původním dílům.

Jednou z velkých novinek, která má ukázat velký důraz na online u Mortal Kombat X je režim Faction Wars. Jakmile hru poprvé zapnete, musíte si vybrat jednu z pěti frakcí, přičemž následně každý den plníte rozmanité úkoly, abyste jí bodově pomohli, v čemž samozřejmě si navzájem pomáhají hráči po celém světě. Jde o zajímavý nápad s velkým potenciálem do budoucna, který navzájem propojuje komunitu. Jen musí překonat počáteční porodní bolesti, jako tomu je u věží výše, protože občas se mi v posledních dnech stávalo, že režim s frakcemi nebyl dostupný.

Mortal Kombat, a ostatně i všechny bojovky, je nejzábavnější, když ho hrajete proti jiným hráčům, díky čemuž vynikne promyšlený soubojový systém a všechny možnosti, které nabízí. Mortal Kombat X nabízí jednak lokální režim pro dva hráče, ale i online, v němž je hned několik režimů, které nejsou špatné, určitě dokážou zabavit. Najdete v onlinu nejen klasickou 1 vs. 1 hru, ale také týmové bitvy nebo king of the hill, zajímavé je i posílání výzev ostatním hráčům. Zajímavě jsou řešený i roomy, v nichž si můžete vybírat hráče, proti nimž následně bojujete, dokonce vám hra vždy dá vědět, jakou máte šanci uspět, ale to samozřejmě neznamená, že nedostanete nářez. Co už u onlinu ovšem nepotěší, tak je delší hledání soupeřů a delší spojování třeba kamarádů, určitě by vše mělo být svižnější. První dny rovněž sužovaly zápasy menší lagy a zpoždění, což už naštěstí dnes bylo opraveno a mnou odehrané zápasy žádné problémy neměly, ale je vidět, že vývojáři na online části pracují dnem i nocí a snaží se vše maximálně stabilizovat a dostat do stavu, aby mohli být hráči maximálně spokojeni. Vzhledem k tomu, že jde pro ně o první takto na online zaměřenou bojovku, dají se porodní problémy pochopit.

Když už jsem u onlinu, zmíním ještě jednu drobnost. Pokud budete chtít ušetřit a koupit Mortal Kombat X z PlayStation Store určeného pro Severní Ameriku, nezahrajete si s hráči z Evropy, kvůli nekompatibilitě obou verzí. Proto doporučuji kupovat hru z oficiální české distribuce, abyste se těmto problémům vyhnuli. Pochválit naopak musím vývojáře za podporu Share Play. Hru si tedy můžete na PlayStationu 4 zahrát i s kamarády, kteří ji nevlastní, což samozřejmě vyžaduje rychlejší internet, ale během mého testu bylo znát jen menší zpomalení, s kamarádem jsme si mohli hraní užívat během jedné hodiny bez větších problémů, následně je nutné samozřejmě začít znovu.

Goro tentokrát není v základním seznamu bojovníků, ale byl bonusovým DLCčkem za předobjednávky, bude se dát ale i dokoupit samostatně.

Za každý herní režim a všechno počínání nepomáháte jen frakci a nelevelujete, ale získáváte i speciální herní měnu, kterou následně můžete využít v Kryptě. Tento režim doznal od předchozích dílů několik změn. První je ta, že v něm chodíte ve first-person pohledu a celá tato část je pojata jako jakási atmosférická adventura, přičemž během průzkumu si následně odemykáte nové fatality, skiny a další bonusy, které se samozřejmě v dalších herních režimech hodí. Design krypty a jejích lokací je pěkný, navíc na vás mohou útočit nejrůznější nepřátelé jako pavouci nebo vlci. Ti vás sice nezabijí, ale za jejich porážku můžete získat další peníze, které se pochopitelně vždy hodí. Krypta je tedy jen o odemknutí si dalších bonusů, nyní vytvořena docela atraktivní formou, která určitě neurazí, a je navíc zábavná. Jen zde musím zmínit, že vývojáři se rozhodli jít i cestou usnadňujících DLC balíčků, díky nimž si třeba za 549,-Kč na PS4 nebo 399,-Kč na Xbox One můžete veškerý obsah z Krypty dokoupit bez procházení, rovněž je možné koupit lehčí fatality. Chápu, že toto je jen výsledek doby, ale rozhodně s podobnými DLC nesouhlasím.

Vývojáři použili pro Mortal Kombat X dnes už trochu starší engine Unreal 3, ale rozhodně špatně neudělali. Postavy jsou parádní, mají spoustu detailů, po arénách jsou textury ve vysokém rozlišení, navíc během soubojů je spousta parádních efektů, z nichž musí mít každý hráč radost. Na nich je ostatně vidět, že Mortal Kombat X je určen pro co nejvíce hráčů, které dokáže zaujmout nejen brutalitou, ale rovněž nádherným zpracováním a efekty. Po vizuální stránce je jen málo, co bych mohl novému Mortal Kombatu vytknout, navíc oceňuji, že ačkoliv běží v nativním rozlišení 1080p, po celou dobu jede svižně v 60fps. Žádných poklesů jsem si nevšiml, vše jelo maximálně plynule, tak, jak by to mělo u bojovky být. Nádherný je i hudební doprovod, skvělé pak i ozvučení, zvláště pokud máte kvalitní domácí kino. Pochvalu si zaslouží vývojáři i za dabing, který je nejen kvalitní, ale i rozmanitý, což dodává každému souboji jedinečnost.

Mortal Kombat X je zábavná bojovka s výbornými bojovníky, nádherně navrženými arénami, krvavými souboji a obsahem na několik týdnů i měsíců. Fanoušci nemají co řešit, ti dostanou možná nejlepší díl, jaký tu doposud byl, ale ani nováčci by neměli moc dlouho otálet, budou se dobře bavit. Škoda jen, že vývojáři z NetherRealm Studio zatím bojují s onlinem, který má do ideálního stavu daleko. Právě na něm bude Mortal Kombat X v následujících týdnech stavět, a věřím, že ho v následujících dnech opraví, ostatně vše se každou hodinu zlepšuje.

Mortal Kombat X

ps4xone
Warner Bros. Interactive Entertainment, NetherRealm Studio
Datum vydání hry:
14. 4. 2015
Žánr:
Bojovka
KARTA HRY
9/10

Komentáře