Mortal Kombat 11

recenze  43
Martin Šmíd, 2. 5. 2019 11:30
Série Mortal Kombat je tu s námi už více jak 27 let, během nichž si získala velkou oblibu u hráčů všech věkových kategorií, především díky své obrovské kontroverzní brutalitě, jíž se třeba japonská konkurence jako Tekken nebo Street Fighter raději vyhýbá. V posledních letech se o sérii starají vývojáři z NetherRealm Studios. Ti v roce 2011 přinesli ukázkový reboot značky, na který následně navázali před čtyřmi lety pokračováním Mortal Kombat X, jehož se do dnešního dne prodalo přes 10 milionů kopií a jde s přehledem o nejúspěšnější díl celé ságy. Nyní doputoval na pulty obchodů nový díl, který má ještě větší ambice a chce pro sebe uzmout korunu pro nejlepší bojovku na současné generaci konzolí. Jestli se to Mortal Kombat 11 skutečně povedlo, na to vám dám odpověď ve své recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Pokud se něčím bojovky od vývojáři z NetherRealm Studios vyznačují, ať už jde o Mortal Kombat sérii nebo Injustice, je to vždy propracovaný příběhový režim. Ne, že by příběh byl u bojovek nějak podstatný a důležitý, ale kvalitní režim, v němž se vždy seznámíme s novými pořádky a postavami, je vždy obrovským plusem. Nepřekvapí, že je přítomen i v právě vydaném Mortal Kombatu 11, kde hraje ještě větší roli, než tomu bylo v minulosti a vůbec u bojovek zvykem. Události navazují na předchozí díl, na jehož konci Raiden zabil kouzelníka Shinnoka, aby tím vyslal jasnou zprávu vše, kteří se snaží podmanit Earthrealm. Toto ale pěkně vytočilo jeho matku, kterou je strážkyně času Kronika. Protože zabití Shinnoka podle ní značně narušilo rovnováhu mezi zlem a dobrem, rozhodně se pomstít a Raidena zlikvidovat, během čehož neváhá ani propojit několik časových linek. Výsledkem je, že proti sobě bojují stejní hrdinové, jen z jiných časů, což působí značně svěžím a zajímavým dojmem, navíc vzniká díky tomu řada jedinečných situací. Příběh je ale pochopitelně klasickým bojem dobra a zla, což nikoho moc nepřekvapí, ale v rámci Mortal Kombat 11 funguje skvěle a má formát hollywoodského Bčkového velkofilmu. Chvilku sledujete parádní a vtipně pojaté filmečky, v nichž nechybí ani po stránce choreografie skvěle zvládnutá akce, abyste následně chvilku bojovali. A takto pořád dokola. Příběhový režim má něco kolem čtyř hodin, během nichž se rozhodně nudit nebudete, navíc se skvěle seznámíte s novým dílem, jeho postavami a jejich motivy.

Mortal Kombat 11 není jen hlavní příběhová kampaň. Jak už jsem zmínil, jde spíše jen o takový úvod a první seznámení, abyste si hru osahali. Kromě kampaně vývojáři připravili i další herní režimy, které se zřejmě stanou útočištěm všech fanoušků po následující týdny, možná i měsíce. Mezi ty nejzákladnější patří rychlá hra proti umělé inteligenci nebo kamarádovi na jedné televizní obrazovce, je možné i uspořádat turnaj, případně se pustit do nového režimu AI Battle. V něm složíte tým a následně bude bojovat proti týmu kamaráda nebo hráčům z celého světa. Popravdě, tento režim mě zase tak nezaujal a přijde mi zbytečný. Daleko důležitější jsou ovšem dva režimy točící se kolem klasických věží - Klassic Towers a Towers of Time. V nich na vás čekají výzvy s nejrůznějšími modifikátory, které se vám samozřejmě snaží uškodit. Obtížnost je tedy v současnosti dost vysoká, navíc některé modifikátory hru dokážou i na normální obtížnosti udělat prakticky nehratelnou, protože AIčko proti vám spamuje jeden speciální útok za druhým, jemuž nemáte šanci se vyhnout. Tady by měli vývojáři do budoucna rozhodně hru více vybalancovat. 

I proto je nutné využívat jednu z novinek, a to předměty, které vám propůjčí do zápasu řadu bonusů, abyste měli větší šanci. Někdy můžete tak vyčarovat meteorit, zapálit zem nebo přivolat druhého bojovníka, který protivníkovi nakope zadek. To je samozřejmě fajn a jde o dobré oživení v samotných zápasech. Problém ovšem je ten, že těchto speciálních předmětů moc nepadá, takže se mi už párkrát stalo, že jsem musel do zápasu nastoupit bez jakéhokoliv bonusu, kde jsem pak neměl šanci. Abyste tak měli dostatek předmětů, musíte dlouho grindit nejen věže, ale také Kriptu, případně hrát jen tak zápasy, aby vám napadala měna. To určitě není ten správný a zábavný systém, který bych od Mortal Kombat 11 očekával. Vše by mělo být daleko transparentnější a lehčí k dosáhnutí, aby se mohl hráč jen bavit tím hlavním, což bohužel nyní není. Některé modifikátory protivníků navíc jsou někdy až za hranou únosnosti a průměrného hráče spíše frustrují, než baví.

Nabídkou offline režimů musí Mortal Kombat 11 uspokojit každého fanouška. Zatímco japonské bojovky se snažily před několika lety jít hlavně cestou online režimů, což fanoušci moc neocenili, vývojáři NetherRealm Studios se snaží uspokojit naprosto všechny. Online je po offline režimech také velmi důležitou součástí. Můžete si vybrat rychlé online hry Kasual, případně hodnocené zápasy nebo King of The Hill. Také je možné vytvořit si vlastní zápas a hrát s kamarády, takže možností je tu dost a je vidět, že Mortal Kombat 11 je dobře připraven i na online hraní. Připojování do her je celkem rychlé, jen bych ocenil, pokud by matchmaking zohledňoval zkušenosti hráčů. Není přece možné, aby můj první zápas byl proti hráči, který má odehráno v online přes 150 zápasů a většinu vyhrál. To je ale jediná výtka, kterou k online mám, protože jinak hra běžela dobře, nezaznamenal jsem žádné lagy nebo jiné technické problémy.

Velkou devízou hry Mortal Kombat 11 nejsou jen samotné herní režimy, ale i seznam bojovníků. Těch je ve hře hned 25. Když začali vývojáři bojovníky odhalovat, zdálo se, že bude chybět hodně ikonických bojovníků, ale nakonec je většina z nich přítomna, takže nechybí Raiden, Scorpion, Sub-Zero, Johnny Cage, Kano, Baraka, Liu Kang, D’Vorah, Noob Saibot nebo Kitana. Nově se pak v rámci série objevuje trio Geras, Kollector a Cetrion, které ale do seznamu dobře zapadá. Ba co více, celkem jsem si nové bojovníky i oblíbil. Roster bojovníků musí potěšit tedy většinu fanoušků, stejně jako skutečnost, že každý bojovník má nejen unikátní vzhled, ale také svoje vlastní bojové vlastnosti. Největší změnou oproti předchůdci je skutečnost, že každý bojovník nemá jen tři unikátní styly, ale prakticky si u každého můžete díky větší rozmanitosti a volnosti vytvořit vlastní styly, které vám sednou. Nejste tedy limitováni jen na to, co předpřipravili vývojáři. Velkou devízou Mortal Kombat 11 je i možnost bojovníky upravovat díky desítkám skinů oblečků nebo zbraní, ale už se mi bohužel tolik nelíbí, jak si všechny tyto věci odemykáte. Stejně jako u předmětů pro Towers of Time, i tady se připravte na nekonečný grind, který může mnohdy pořádně otrávit.

To je dáno hlavně tím, jak se vývojáři rozhodli nastavit ekonomiku samotné hry. Ta počítá totiž se třemi různými měnami, takže postupně během hraní nevyděláváte jen herní peníze, ale i duše a srdce. Za tyto tři měny následně odemykáte v Kryptě truhly, které fungují jako loot boxy, takže předem nikdy nevíte, co za své snažení získáte. Může vám padnout nový skin na postavu, nová Fatalita, předmět dávající bonusy do režimu Věží, ale také jen prostý artwork. Peníze ještě není zase tak těžké získat, ale abyste třeba odemkli jednu truhlu vyžadující srdce, musíte odehrát i desítky nebo stovky zápasů, a pak vám navíc z ní nepadne nic zajímavého. To je pěkně k naštvání. Hra si tady rozhodně neváží vašeho času, který do hry investujete, a to je opravdu velký problém, který s ní v současnosti mám. Takto nastavený systém je úmorný a značně frustrující, což zřejmě i odradí mnohé fanoušky. Chápu, že podobný systém může fungovat třeba v mobilní hře, ale v klasické velké AAA hře pro konzole za 60 euro nemá co dělat. Stejně jako mikrotransakce počítající ještě se čtvrtou vlastní měnou. Naštěstí vývojáři nabízí jen kosmetické doplňky, nabízet Fatality nebo předměty dodávající bonusy do hratelnosti by už byla pochopitelně neslýchaná drzost. Snad u kosmetických doplňků zůstanou.

Několikrát jsem už v recenzi zmínil Kryptu, ale dostávám se k ní pořádně až nyní. Jde o speciální singleplayerový režim, v němž ve třetí osobě prozkoumáváte prostředí a odemykáte si za zmíněné měny truhly s odměnami. Skvělé na tomto režimu je, že nejde jen o prostou chodbu nebo labyrint jako v předchozím díle, ale postupně získáváte vybavení, abyste si odemykali nové chodbičky a místa, což je nesmírně uspokojivé a oproti poslední verzi velkým krokem k lepšímu. Jen ještě vylepšit onen loot z beden, protože rozčarování nad ním trochu kazí celkový dojem. Jinak je ale Krypta rozhodně zajímavý režim, až jsem si chvilku říkal, jestli by v NetherRealm Studios nechtěli udělat velkou hru na tomto základu. Nemusela by být špatná.

Pojďme ale opět na něco pozitivnějšího, protože ekonomika hry je v současnosti značně nedomyšlená a k hráčům spíše nepřátelsky nastavená. Tím pozitivnějším je samotná hratelnost spojená se soubojovým systémem. Asi nepřekvapí, že vývojáři staví na osvědčených základech Mortal Kombat X. Navíc se neváhali zbavit věcí, které moc v minulosti nefungovaly, no a vše okořenili následně o spoustu změn a novinek. Tou největší změnou je skutečnost, že vývojáři tentokrát chtějí, aby hráči využívali během soubojů kratší řetězce komb, které ovšem budou daleko efektivnější i efektní. Tím se sice hra trochu zpomalila a není tak rychlá jako v minulosti, ale požitek z hraní je dle mého daleko lepší i ve spojení s novinkou v podobě silného útoku Fatal Blow. Ten můžete provést ve chvíli, když vám klesne ukazatel zdraví pod 30%. Jde o takovou poslední šanci zvrátit průběh zápasu, přičemž pokud se vám útok povede, budete odměněni praskajícími kostmi protivníka a kolikrát i dost krvavým představením. Z toho je patrné, že Mortal Kombat 11 si pořád zachovává svoji charakteristickou brutalitu, během níž krev cáká s pravidelnou přesností, kosti praskají a kusy těl po krásné Fatalitě nebo Brutalitě létají na všechny světové strany. Kvůli tomuto je Mortal Kombat vyhledávána a fanoušci rozhodně nebudou zklamaní, zvláště když se díky všem změnám nový díl i lépe hraje a je zábavnější.

Mortal Kombat série nikdy nepatřila mezi hardcore bojovky typu Street Fighter, které mohou být hlavně na začátku pro občasné hráče nebo začátečníky značně nepřehledné, no a následně je i pochopitelně těžší do nich proniknout. Mortal Kombat 11 je tedy opět otevřen naprosto všem, je jednoduchý na zvládnutí i díky přítomným přehledným a dobře zpracovaným tutoriálům. Dokonce bych řekl, že jde o jedny z nejlepších tutoriálů, jaké jsem kdy v jakékoliv bojovce viděl. Je ale jasné, že díky učení se následně budete zjišťovat nové možnosti v boji, vytvářet si různé strategie a tak dále, takže ačkoliv je Mortal Kombat 11 přístupný všem, nepostrádá ani velkou hloubku a propracovanost. S každou nahranou hodinou, jak se z vás budou postupně stávat lepší válečníci, je Mortal Kombat 11 lepší.

Velkou zásluhu na tom, jak se nový Mortal Kombat hraje, mají pochopitelně i arény, v nichž budete ostatním hráčům nebo umělé inteligenci trhat končetiny. Arény tentokrát nejsou tak velké jako v předchozím dílu, ale vše vývojáři vynahrazují jejich velkým množstvím a rozmanitostí. Každá aréna je zcela jiná, něčím zajímavá a zároveň má i několik interaktivních prvků, jako tomu bylo u předchozího dílu nebo Injustice sérii. Někdy to jsou jen různá odrážecí místa, jindy třeba zbraně, kterými můžete rozdrtit protivníkovi kosti, což vypadá samozřejmě moc fajn.

Když začnete Mortal Kombat 11 hrát, budete od první minuty obdivovat do posledního detailů vytvořené interaktivní arény s parádním nasvícením a bojovníky s uvěřitelnými animacemi. I proto se těžko věří tomu, že jako základ použili vývojáři z NetherRealm Studios dnes už stařičký Unreal engine třetí generace od studia Epic Games, když je k dispozici jeho modernější verze. Vymáčkli z něj ale naprosté maximum a Mortal Kombat 11 je s úplným přehledem jednou z nejhezčích bojovek na současné konzolové generaci, která vás svými detaily či nejrůznějšími efekty nepřestane překvapovat. Kráse hry určitě pomáhá skutečnost, že si ji můžete užít na konzoli PlayStation 4 v plném Full HD rozlišení, pokud pak máte konzole PlayStation 4 Pro a Xbox One X, čeká vás pochopitelně ještě hezčí podívaná, ačkoliv ani jedna z konzol nedává nativní 4K. Co je ovšem daleko důležitější, je naprosto stabilní framerate, který je nastaven na 60 snímků. Framerate je u bojovky pochopitelně hodně důležitý a jsem rád, že si vývojáři dali s optimalizací práci, ačkoliv třeba trochu zamrzí skutečnost, že různé animace, cutscény nebo fatality jsou jen ve 30 snímcích. Jde ale jen o detail. Co mohu rovněž pochválit, je solidní hudební doprovod, ozvučení i dabing většiny bojovníků. Vyloženě na slabý dabing si nevzpomenu, ale třeba Sonya Blade, kterou nyní ztvárnila Ronda Rousey, mi moc nesedla.

Mortal Kombat 11 je v základu vynikající bojovka, která potěší fanoušky svoji zábavnou a rozmanitou hratelností, solidním výběrem bojovníků, skvěle navrženými arénami i dostatečnými herními režimy. Bohužel hru strhává z podstavců pro šampiony dost nepřátelsky nastavený systém odemykání kosmetických doplňků i bonusových předmětů, které poskytují výhody na bojišti. Snad tohle vývojáři v brzké době vyřeší, protože tím degradují svoji jinak velmi dobře odvedenou práci. I přes toto škobrtnutí ale mohu Mortal Kombat 11 doporučit naprosto všem. 

Mortal Kombat 11

ps4xonensw
Warner Bros., NetherRealm Studios
Datum vydání hry:
23. 4. 2019
Žánr:
Bojovka
KARTA HRY
8/10

Komentáře