Metroid: Samus Returns

recenze  11
Martin Šmíd, 25. 9. 2017 20:42
Nintendo v posledních několika letech moc velkou radost fanouškům série Metroid nedělalo. Žádný nový díl pro konzoli Wii U, jen jakýsi spin-off pro 3DSko, který ale žádnou díru do světa neudělal a fanoušky byl zatracen ještě před svým vydáním. Blýskat na lepší časy se začalo letos během E3, kdy byl nejprve oznámen velký nový díl pro konzoli Nintendo Switch, abychom se následně dočkali i oznámení hry Metroid: Samus Returns pro kapesní konzoli Nintendo 3DS. Zatímco na první zmíněný titul si ještě nějakou tu dobu počkáme, jeho vývoj započal před několika měsíci, druhý vyšel v těchto dnech. Jak se povedl, vám nyní řeknu ve své recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo 3DS

Než se vrhnu na samotnou hru, je třeba říci, že Metroid: Samus Returns, za nímž stojí španělské studio MercurySteam (Castlevania: Lords of Shadow série a nově vydaný Raiders of the Broken Planet), není zcela originálním dílem. Jde prakticky o kompletní remake výborného Metroid II: Return of Samus, který vyšel poprvé v Evropě v roce 1992 pro kapesní konzoli Game Boy. Za tak dlouho dobu se pochopitelně hodně změnilo a díky svědomitému přístupu vývojářů k remaku tu máme nakonec hru, která, ačkoliv čerpá ze svého originálu, je prakticky zcela novou, kterou si užijí nejen nováčci, pro které jde o skvělou příležitost do série naskočit, ale také velcí fanoušci. Kvalita totiž nijak neutrpěla, což mohu říci už takto na začátku. Naopak mi přijde, že se díky všem novinkám ještě zvedla.

V Metroid: Samus Returns se vrací oblíbená hrdinka Samus Aran. Příběh navazuje na první díl, ale pokud jste ho nehráli nebo si už nepamatujete, co se v něm odehrálo, nemusíte se bát, že byste dalším událostem nerozuměli. Hra vám udělá hned na začátku menší rekapitulaci. Každopádně příběh dvojky se odehrává v roce 20X5, kdy Galaktická federace označila Metroidy jako hodně nebezpečné tvory, kteří musejí být zlikvidováni. Proto se Samus vydává na jejich domovskou planetu SR388, aby všemu udělala přítrž. Příběh zní takto jednoduše, ale jak prozkoumáváte prostředí a budete zjišťovat další podrobnosti, dost si ho prohloubíte a určitě tady bude spokojen každý fanoušek sci-fi. Navíc není to jen příběh, který je velkým lákadlem. Metroid: Samus Returns je totiž hra, která po delší době vyniká prakticky i ve všem ostatním.

Metroid: Samus Returns spadá do žánru Metroidvania. Před sebou tedy máte velký otevřený 2.5D svět, který musíte postupně prozkoumávat, odemykat si v něm další cestičky, učit se novým schopnostem a samozřejmě bojovat s nejrůznějšími protivníky. Planetu SR388 je od první minuty radost prozkoumávat, protože je jednak hodně rozmanitá, takže se podíváte do řady odlišných míst s nádherným designem, ale také nabízí spoustu výzev a skrytých lokací, kam se dostanete, až se naučíte další potřebné schopnosti. Třeba možnost udělat ze sebe speciální kolo, které později můžete upgradovat na pavoučí verzi, takže může jezdit i po stěnách a stropu. 

Ačkoliv vás hra moc za ručičku nevede, není zase tak těžké při troše štěstí najít správnou cestu, čemuž dopomáhá i přehledná a dobře navržená minimapa, kterou máte na spodním dotykovém displeji. Jak už jsem zmínil výše, hodně důležité je postupně se učit novým schopnostem. Samus pochopitelně umí prakticky vše, co v originálu, ale vývojáři ji přidali i řadu novinek a speciálních schopností, které se objevily až v pozdějších Metroid hrách, třeba Grapple Beam nebo speciální silové bomby nebo rakety. Když už jsem u schopností hlavní hrdinky, kterých je opravdu velké množství, ale nikdy se mi nestalo, že bych se v nich ztratil. Musím zmínit i přidané skenování. Když máte plnou speciální lištu se sílou, můžete prostředí skenovat, a tím si nejen odkrývat mapu, ale také zjišťovat rozbitné stěny, případně i místnosti. Jde o užitečnou novinku, která dále pomáhá tomu, abyste ve hře tolik nebloudili.

Průzkum prostředí a sem tam vyřešení nějakého toho chytrého rébusu za pomoci svých schopností je jedna věc, ale také pochopitelně dojde na souboje s protivníky. A ty byly oproti originálu značně vylepšeny. Jednak umí Samus nově odrážet útoky protivníků správným načasováním díky svému noži, ale také je možné nově střílet ve 360 stupních, a ne jenom v určitých úhlech. Tyto dvě velké novinky pochopitelně hraní neskutečně pomáhají a dělají z Metroid: Samus Returns moderní akční hru, která je přístupná i naprostým nováčkům. 

Co jsem si dále během hraní užíval, je velké množství mimozemských protivníků s výborným designem, které postupně budete potkávat. Některé jen klasicky ustřílíte, na ostatní ale už musíte zapojit i trochu mozek, abyste při prvním střetu zjistili, co na ně přesně platí a jaké jsou jejich slabiny. Vrcholem jsou pak souboje s minibossy, které musíte likvidovat, abyste si odemkli cestu dále, a samozřejmě i velcí bossové. Těch není ve hře tolik, jak bych si představoval, ale jsou vždy skvělou odměnou za předchozí snažení, přičemž souboje s nimi jsou pořádně napjaté do poslední vteřiny. Když jsem je vždy porazil, tak jsem si oddychl, protože o nic jednoduchého se nejedná.

Ona ostatně hra  Metroid: Samus Returns není zrovna jednoduchá procházka sama o sobě. Vývojáři sice přidali několik moderních novinek, jako jsou častější automatické ukládací body, případně možnost se po mapách teleportovat, doplňovat munici a tak dále, ale při troše nepozornosti můžete snadno zemřít. Smrt pak někdy opravdu zabolí, zvláště, když zjistíte, že musíte znovu absolvovat několik těžkých místností. Na druhou stranu ale nejde říci, že by hra Metroid: Samus Returns nějak frustrovala svojí obtížností, jen představuje trochu větší výzvu než řada dnešních her, které jdou hráči hodně na ruku a prakticky se hrají samy. A to je z mého pohledu i jednoznačné plus.

Já se hrou Metroid: Samus Returns prokousával několik večerů a finální boss padl po zhruba patnáctihodinovém snažení. Pokud ovšem budete chtít ve hře vysbírat vše a odhalit všechna skrytá místa a tak dále, připravte si daleko více času. Jsem tak přesvědčen, že za cenu, za jakou se hra prodává, nabízí dostatečnou porci zábavy.

I když Metroid: Samus Returns vychází na dnes už hodně hardwarově zastaralé kapesní konzoli Nintendo 3DS, vizuálně nijak neurazí. Prostředí vypadá pěkně, stejně jako nepřátelé a dokonce i sem tam překvapí nějaký ten pěkný efekt. Co hře navíc výborně pomáhá, je stereoskopický 3D režim, díky němuž hra získá potřebnou hloubku. Dokonce bych řekl, že jde o jeden z nejlépe využitých 3D efektů na kapesní konzoli od Nintenda, protože hrát hru s ním je opravdu obohacující zážitek. Co musím dále pochválit, je parádní hudební doprovod, starající se o skvělou atmosféru, za který by se nemusel stydět ani drahý sci-fi film. Je vidět, že vývojáři prakticky ke všemu přistupovali s láskou k originálu. A tak by to mělo u podobného remaku být.

Metroid: Samus Returns je výborná akční hra a velká pocta originálu, který tu s námi je už 25 let. Vývojáři se nebáli kompletně překopat jenom vizuální zpracování, přinášející jeden z nejlepších 3D efektů, ale také hratelnost. Díky všem změnám a novinkám se hra hraje na kapesní konzoli parádně, a to takovým způsobem, že se od ní budete jen těžko odtrhávat. Metroid: Samus Returns je jednou z nejlepších sci-fi her posledních let, kterou musíte jednoznačně vlastnit. Ať už jste fanoušek série nebo žánru. 

Metroid Samus Returns

3ds
Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
15. 9. 2017
KARTA HRY
9/10

Komentáře