Metal Gear Solid: Twin Snakes

recenze  42
StefiCZ, 16. 12. 2011 19:00
Metal Gear Solid, kdo by ho neznal. Pokud nebudeme brát v potaz původní dvě Metal Gear hry, mohl bych říct, že právě dílem na Playstation One se zrodila legenda. Legenda takového kalibru, že bych se jí nebál označit jako největší či nejlepší herní sérii všech dob. Dnes bych se s vámi chtěl podělit o moje zážitky s hrou Metal Gear Solid: Twin Snakes, remake původního MGS vydaného po šesti letech od originálu. Někým nenáviděný, jinými zbožňovaný. Osobně bych se zařadil do druhé skupiny, a proč vlastně? To se vám budu snažit sdělit v následujícím retru.

Abych se přiznal, když tenhle epos vyšel, měl jsem lehce přes 10 let. O hře jsem se poprvé dočetl v té době ještě ve vycházejícím Playstation magazínu, recenzi přečetl skrz na skrz a snil o tom, že si ji jednou zahraji. Naštěstí jsem měl příbuzného , který hru vlastnil a já u něj mohl každý víkend slintat nad tím, jak je skvělá a kochat se při jeho hraní. Problém byl ten, že pro mě samotného byla hra dosti složitá a díky angličtině téměř nehratelná. Proto jsem uvážil, že teprve až do hry „dorostu“ pořádně si ji užiju. Nechci vás nudit mými zážitky z herního dětství, takže k věci. Předem napíšu, že původní Metal Gear Solid jsem nikdy nedohrál. Poslední pokus skončil u souboje s Ocelotem, určitě nikomu nemusím představovat. Nakonec jsem se dostal ale ke Gamecubu a parádní hře MGS: Twin Snakes a vlastně teprve teď začíná moje recenze...

Pokud by se tu náhodou našlo takové individu, které hraje hry a z absolutně neznámého důvodu nikdy ani neslyšelo o MGS, tak se mu budu snažit v následujících pár řádcích nastínit dějové události první části ságy. Teroristé obsadili vojenskou základnu na ostrově Shadow Moses, která slouží jako sklad vyřazených jaderných hlavic. Požadují po vládě Spojených států tělo Big Bosse, známého jako nejlepšího vojáka všech dob, s miliardou dolarů. Pokud je nedostanou, použijí jaderné zbraně k útoku. Krátce po vysvětlení situace se dostáváte do hry vy: Solid Snake – bývalý člen Fox-Hound a elitní voják, poslaný na přísně tajnou operaci s původně dvěma hlavními cíli. Za prvé osvobodit rukojmí a za druhé neutralizovat jadernou hrozbu. Na vše jste sám, teda ne úplně doslova, na vysílačce máte neustále napíchnutého vašeho starého přítele a ex-velitele Fox-Hound Roye Campbella a řádku specialistů přes zbraně, přežití a další věci. Nic víc bych z příběhu prozrazovat nechtěl, protože na špionážní hru je až neuvěřitelně propracovaný, plný zvratů, poutavý jako málo co jste mohli vidět předtím a hlavně napínavý jako guma u tepláku mojí drahé babičky... V „akčním“ žáru rozhodně ani nic lepšího nehledejte. Slovo akční píšu v uvozovkách, protože vlastně hru můžete klidně projít bez povšimnutí stráži a bez zbytečných bojů. Což ale samozřejmě neplatí u bossů, přes které se budete muset chtě, nechtě prostřílet.

A teď něco ke změnám oproti původní hře. Co rozhodně každého nejvíce upoutá na první pohled, je přepracovaná grafická stránka celé hry. Běží na enginu Metal Gear Solid 2 z Playstationu dvojky a je to na ní sakra znát, myslím, že na tomhle se rozhodně shodneme, jen se mi zdá, že modely postav na ps2 vypadaly o něco lépe. Ve většině případů ale vypadají kvalitně i zde a moc bych jim toho nevytknul, jen teda Otacon vypadá hrozivě. Řekl bych, že k jeho charakteru zrovna vzhled mentálně postiženého jedince nesedí. Interiéry a vlastně celé prostředí hry se mi ale moc líbilo a zde bych vše ponechal tak jak je. Před vydáním proslýchalo, že hra má v určitých částech viditelný pokles FPS a dochází ke zpomalování, můžu vás ale ujistit že za celou hru jsem si ničeho podobného nevšiml a po celou dobu jela velmi svižně.

Ke zvukové stránce se stavím více než kladně, rozhodně potěší možnost si zvuk zapnout v Dolby Pro Logic II, což hře dodá ještě větší šťávu. Hudba je skvělá, nevím zda-li je stejná jako u originálu, každopádně mi ke hře skvěle sedla a dobarvovala už tak skvělou atmosféru hry. Dabing je zcela nově nahraný, a jak už to u MGS her bývá zvykem, je výtečný. Dabéři v čele s Davidem Hayterem odvedli už klasicky skvělou práci a vážně jsem měl pocit, že Snake mrzne na Aljašce, chytá kulky (ano bez alarmu jsem se neobešel), padá ze schodů a vůbec, že je to živá postava a ne změť polygonů.

Také gameplay se dočkal nemalých změn. Díky změně enginu přibyl FPS pohled známý z následujících dílů a podle mnohých hru značně ulehčil. Přibyla možnost střelby do hlavy, která se rovnala okamžité smrti. Za mně by ale získal určitě plusové body, hru pro mě zpřehlednil a odpadlo nervování se u bossů. Do hry také přibyla možnost pověsit se například za zábradlí a tak se efektivně vypařit z dosahu nepřítele. Z průzkumu internetu, čtení fór a článků můžete zjistit, že změna k horšímu je podle fanoušků na poli herních filmečků. Běžně se můžete dočíst, že ze Snaka se stal Superman s velkým S, s čímž vlastně souhlasím. Uznejte sami, že když Snake metá salta jako v cirkuse, je to trochu úsměvné. Nebo takové zmrtvýchvstání … mně také trochu vytrhlo z atmosféry. Na druhou stranu všechny scény s Ninjou jsou absolutně boží, cákance krve po stěnách, Ninja krájící vojáky, jako by to ani nebyl člověk, vytvoří parádní atmosféru, až vás z toho zamrazí.

Běžně na psaní článku moc nejsem, ale mrzelo mně, že zrovna o Twin Snakes se běžný hráč na české herní scéně moc nedočte. Takže pokud chcete náhodou se sérií teprve začít a nemůžete překousnout technickou stránku originálu a máte doma kostku – Gamecube nebo Wii, rozhodně doporučuju si hru sehnat. Dnes už to sice bude trochu problém, ale rozhodně to za tu námahu a vaše poctivě vydělané peníze stojí. Dostanete hru, na kterou i po dohrání budete dlouhé roky vzpomínat. Také by se hra hodila jako doplněk k v US nedávno vydané HD kolekci Metal Gearu, která by v EU měla vyjít během příštího roku.

Metal Gear Solid: The Twin Snakes

gc
Konami, Silicon Knights