Metal Gear Solid: Snake Eater 3D

recenze  20
Martin Šmíd, 29. 3. 2012 0:30
Metal Gear Solid 3: Snake Eater je velkou videoherní legendou, která patří mezi to nejlepší, co se objevilo na druhém Playstationu, ale také na předchozí generaci konzolí. Nyní Konami tuto klasiku vzalo a lehce ji upravilo, aby mohla vyjít na kapesní konzoli Nintendo 3DS. Po několika odkladech se k nám konečně dostala plná verze, takže si můžeme říci, jestli i na cestách si užijeme dobrodružství Big Bosse stejně dobře, jako doma na velké televizní obrazovce.

Metal Gear Solid a Nintendo konzole, to je kombinace, která nejde moc dohromady, ačkoliv třeba na GameCube vyšel povedený remake prvního dílu - Metal Gear Solid: The Twin Snakes. Jak už můžete z názvu odvodit, ani Metal Gear Solid: Snake Eater 3D není originálním titulem, ale to rozhodně nevadí, protože i dneska láká dobrodružství Big Bosse nové a nové hráče, kteří v minulosti neměli možnost si ho zahrát. Je samozřejmě otázkou, jestli se takováto hra hodí na kapesní konzoli. Nic se samozřejmě nevyrovná zahrání na velké televizní obrazovce, navíc nedávno vyšla skvělá HD kolekce na Playstation 3 a Xbox 360, kde prakticky za stejnou cenu, za jakou se Metal Gear Solid: Snake Eater 3D prodává, máte hned pět her. Přesto si myslím, že s nákupem chybu neuděláte, protože i 3D verze je pořád onou skvělou hrou, navíc obsahuje i několik novinek, které ostatní verze nemají.

Je tu vůbec někdo, kdo by neznal příběh třetího dílu Metal Gear Solid? Pokud ano, nyní vám v rychlosti nastíním, o co se jedná, ale do velkých spoilerů se nepustím, abyste si případně mohli hru užít sami, protože po příběhové stránce se jedná o skvělé dílo, jenž vás chytne za srdce, a nad koncem budete přemýšlet ještě několik dnů po dohrání. Příběh je rozhodně nejsilnější stránkou třetího Metal Gear Solid, ačkoliv začátek vypadá nevině. Big Boss je totiž poslán na operaci s krycím názvem Virtuous Mission, během které musí najít vědce Sokolova. Lehké, řeknete si, ale něco se zvrtne, Snaka podrazí na první pohled jeho učitelka The Boss, no a za pár týdnů se musí vydat na operaci Snake Eater, během níž už k selhání dojít nemůže, protože jinak hrozí jaderná válka. Příběh má od začátku do konce neuvěřitelně velký spád, navíc všechny filmečky jsou zajímavé, dobře zrežírované, takže vás nebudou nutit, abyste je přeskočili.

Třetí Metal Gear Solid přinesl do série prostředí džungle, v níž se musí hlavní hrdina pohybovat tak, aby ho nepřítel nezjistil. Jen tak si ušetříte značné potíže s tím spojené, navíc budete mít i jednodušší postup hrou. Level design i po letech je na velmi dobré úrovni a kolikrát bude postup vyžadovat, abyste se vždy po lokaci pořádně porozhlédli, zjistili, kde a kudy chodí stráže, a až poté se vydali do akce. 3DS verze k tomuto má lepší 3D kameru, kterou si můžete jednoduše natáčet dle potřeby, ačkoliv občas zazlobí a zabere scénu z dost krkolomného úhlu, který upravit nemůžete.

Naklánět kameru můžete buď pomocí akčních tlačítek na pravé straně konzole, ale z vlastní zkušenosti doporučuji použít Circle Pad Pro, protože jen s ním si hru maximálně užijete. Kromě natáčení kamery bude najednou i zaměřování jednodušší. Rozhodně si tuto periférii přihoďte do košíku s hrou, pokud ji už nemáte od Resident Evilu. Trochu jsem nakousnul ovládání, takže ho nyní dokončím. Po levelu chodíte pravou páčkou, zatímco některé skrčení nebo výběr/nabití zbraně je namapováno na šipky. Zaměřování a střelbu provádíte zadními tlačítky, takže v tomto změna není. Spodní dotyková obrazovky slouží jako inventář, v němž si můžete rychle naklikat potřebnou kamufláž, najíst se nebo se vyléčit. Díky dotykové obrazovce je vybírání věcí v inventáři velmi rychlé, rychlejší jak klasickým ovladačem u originálu. Vývojáři do Metal Gear Solid: Snake Eater 3D zakomponovali i gyroskopický senzor, který využijete především v momentu, když jste na stromě, takže budete muset vyrovnat rovnováhu, aby Snake nespadl.

Tiché procházení levely je ale pořád zábavné, jako před lety, navíc k tomuto máte několik desítek druhů kamufláží. Tak trochu jsem předchozí větou nakousl novinku Nintendo 3DS verze, kterou je možnost pořizování vlastních kamufláží. Je ale otázkou, jestli k tomuto kroku budete sahat, protože originální kamufláže dostatečně postačují, navíc se mi nikdy nepovedla vytvořit vlastní, která by se jim svoji kvalitou přiblížila a tím i pomohla v postupu. Když už budete odhaleni, přestřelky jsou pořád zábavné, jako před lety, navíc si nyní můžete i nastavit typ zaměřování, jaký budete používat. Je tu pohled z vlastních očí, ale i ze třetí osoby, případně si můžete zapnout automatické zaměřování, ale to jsem používal minimálně, protože s ním zasáhnout hlavu je věc prakticky nemožná. Pokud jste někdy nějaký Metal Gear Solid hráli, tak mi dáte za pravdu, že jedna kulka a jeden odstraněný voják je rovnice, která je pro přežití naprosto klíčová. Tyto pohledy si přepínáte na spodní dotykové obrazovce.

Samostatnou kapitolu tvoří souboje s bossy. Během své mise potká Snake nejenom mladého Ocelota, který se ještě se svým starším já nemůže ani v nejmenším rovnat, navíc pokud ho popravíte, hra vám dá jasně najevo, že tu nejste od přepisování historie, ale abyste našli Sokolova. Skvělé jsou především souboje s maníky z jednotky Cobras, kterou vede The Boss. Mezi ně patří třeba hodně rychlý FEAR, ale také ohnivý Fury nebo Pain, jenž si libuje ve včelí společnosti. Nejpamátnější je ale souboj s odstřelovačem jménem The End, který může trvat i několik desítek minut. Možná jde o vůbec nejlepší bossovský souboj, jaký se kdy v sérii Metal Gear Solid objevil. Ať už ale budete bojovat proti jakémukoliv silnému protivníkovi, budete si tyto šarvátky užívat, protože je jen málo her, které by je překonaly.

Metal Gear Solid: Snake Eater 3D prošel menší úpravou i po vizuální stránce. Engine byl viditelně upraven, má od Playstation 2 verze více detailů a zvládá i textury ve vyšším rozlišení. Také má lepší podání barev a nasvícení, takže po této stránce rozhodně nezklame. Po celou dobu si budete užívat pěknou grafiku. Co ovšem zklame a docela dost, je nestabilní framerate, který kolikrát pořádně zahapruje, navíc k drobným propadům dochází prakticky po celou dobu hraní. To je docela zklamání, zvláště po těch několika odkladech, takže času na odstranění tohoto problému měli vývojáři dostatek. Co alespoň vylepší dojem, je 3D efekt, který dodá větší hloubku, navíc některé objekty, i hlavní hrdina, budou doslova vystupovat z obrazovky. 3D efekt je u Metal Gear Solid: Snake Eater 3D jeden z těch nejlepších. Slova chvály mám i na vynikající dabing a skvělý soundtrack, ale tady toho nešlo moc pokazit.

Metal Gear Solid: Snake Eater 3D je pořád v základu vynikající hrou, která se nesmazatelně zapsala do srdcí milionů hráčů. I na Nintendu 3DS se jedná o skvělý zážitek, zvláště když si zapnete povedené 3D zobrazení, ale těch novinek mohlo být klidně více, navíc neposedný framerate dost kazí celkový dojem. S nákupem ale rozhodně chybu neuděláte, protože Metal Gear Solid: Snake Eater 3D je jednou z nejlepších her, jakou si můžete na Nintendu 3Ds zahrát.

Metal Gear Solid 3D: Snake Eater

3ds
Konami, Konami
Datum vydání hry:
8. 3. 2012
KARTA HRY
8/10

Komentáře