Metal Gear Solid: Portable Ops

Martin Šmíd, 3. 1. 2009 23:12
Král akčních her na PSP přichází. Pokud jste někdy shlédli trailer na Metal Gear Solid: Portable Ops, jistě jste si všimli, že hra navazuje na předchozí hru Metal Gear Solid: Snake Eater. Metal Gear Solid: Portable Ops tak rozvíjí dále příběh genetického otce Solida Snaka, Big Bosse. Oproti SnakeEater se posuneme v čase o 6 let. Tedy do roku 1970, kdy je Big Boss zajat vládou USA, aby jistý Cunningham zjistil, kde se nachází druhá polovina Philosophers Legacy.

Hra tedy začíná nečekaně ve vězení, z něho se musíte co nejrychleji dostat, abyste zabránili nukleárnímu incidentu. Ten se chystá rozpoutat právě Cunningham. Ten totiž podvedl vládu USA a na svoji základnu si přivezl nový typ Metal Gearu. Hodlá s ním zaútočit na SSSR, pokud nebude splněno to, co chce. V případě odpálení jaderné hlavice, bude všechna vina svalena právě na Big Bosse. Snake ve vězení potká jistého Roye Campbella. I on byl se svoji jednotkou přepaden a zajat. Snake společně s Royem Campbellem utečou z vězení a společným úsilím se snaží zabránit vypuštění nukleární hlavice. To, bohužel sami nemohou zvládnout. Brzy proto musí Snake a Roy Campbell naverbovat vlastní vojáky z Genovi strany. Tedy, ze strany hlavního padoucha Metal Gear Solid: Portable Ops. Dostáváme se tak k první velké novince v sérii Metal Gear. To je již zmíněné verbování vojáků a založení vlastních jednotek. Vojáka naverbuje Snake tak, že ho v misi omráčí a dotáhne do nákladního vozidla, kterým na každou misi přijede. Vojáky neverbujete jen tak, z legrace. Posíláte je už do prozkoumaných úrovní, aby vám podávali reporty, co se tam děje. Dozvíte se tak spoustu informací, které jsou nezbytné pro postup hrou.

Rovněž vám vaše jednotka může pomáhat během mise. Dokonce budou během hraní mise, kdy vás vámi složená jednotka bude muset zachránit. Dále vám vaši vojáci pomáhají ve výrobě zbraní. Váš technický tým se tak bude hodit ve chvíli, kdy budete potřebovat bombu k odpálení několika generátorů. Hra se tak dělí na 3 části. 2 z toho jsou herní. První herní částí je Intermission. Zde máte mapu s lokacemi, které jste již navštívili a oblasti infiltrovaní vašimi vojáky. Rovněž si zde čtete reporty, ukládáte hru, dáváte rozkazy vaší jednotce a sestavujete si také tu, která vás doprovodí na jednotlivé mise. Když už se dostanete do akce, tak hratelnost je klasicky Metalgearovská. Samozřejmě s jistými omezeními, které bylo nutné na PSP udělat. Snake nezapomněl od minula ani techniku CQC, kterou ho naučila The Boss. Na tu je v příběhu několikrát poukázáno, ale to už bych moc prozrazoval příběh.

Kamera, která sleduje po dobu hraní Big Bosse, je stejná jako v Metal Gear Solid: Subsistence. Bohužel, zde chybí druhá analogová páčka. To je vyřešeno tak, že kameru si nastavujete na šipkách. To je bohužel kámen úrazu. Občas správné nastavení je opravdu peklo a chce to hodně cviku. Navíc v souboji třeba s NULL, se jedná spíše o souboj s kamerou. Když už jsem nakousl bosse, tak vás čeká celkem 6 soubojů. Ty se liší nejen obtížností, ale i taktikou na každého bosse. Až budete bojovat poslední souboj s Genem, tak občas budou padat tvrdá slova. Rozhodně jeden z nejtěžších soubojů, jaký se kdy v sérii objevil. Až vás skolí na jeden útok těsně před koncem, dokáže to vyvolat záchvat zuřivosti. O to větší radost máte, když už je konec. Rovněž stojí za zmínku souboj s NULLem. Ten má jako Ninja z MGS šavli a Snaka může kdykoliv rozpůlit na dvě poloviny. Dál se střetnete s Pythonem. Ten vám při souboji může kdykoliv zmrazit zbraň. Pokud budete chtít jakéhokoliv bosse dostat do své jednotky, musíte mu však ubrat staminu na minimum.

Předmětů můžete mít ve hře jen 4 přímo u sebe. Můžete si ale rovněž vybrat, jaké zbraně si na danou misi vezmete. Rovněž vybavení. Třetí součástí MGS: PO jsou střihové sekvence. Ty jsou po vzoru MGS: Digital Graphic novel zpracovány pomocí komiksu. Nechybí v nich ani výtečný dabing, který se opravdu povedl. Do toho všeho si přidejte vynikající hudbu, která nemá na PSP obdoby. Dokonce se může mluvit o nejlepším soundtracku na PSP vůbec. Graficky hra vypadá jen o chlup hůře než PS2 MGS3. Některé úrovně se sice až nápadně podobají těm z MGS3, dále pak i z MGA, ale to rozhodně nevadí. Část, která může prodloužit herní dobu o několik desítek hodin, je online multiplayer. Hra rovněž podporuje Game Sharing. Pokud si navíc budete chtít opravdu pohrát s Metal Gear Solid: Portable Ops, můžete si odemknout postavy z předchozích dílů MGS. Ty pak naverbovat do své jednotky.

A jak tedy dopadl PSP Metal Gear? Hra má vynikající příběh, výtečné bossovské souboje, ale bohužel ji trošinku sráží do kolen hratelnost, která se opakuje od MGS2. To začíná po chvilce nudit. Rovněž ovládání hře nepřidá. Pokud, ale chcete mít na PSP jednu z nejlepších her, potom je pro vás Metal Gear Solid: Portable Ops povinnost. Ostatní by měli zvážit, jestli už nepřišel čas si PSP také pořídit.

Metal Gear Solid: Portable Ops

psp
Konami, Kojima Productions