Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

recenze  37
Martin Šmíd, 24. 3. 2014 18:45
Od vydání prvního dílu Metal Gear Solid uběhla už spousta let. Od té doby se série rozrostla o několik dalších dílů a z Hideo Kojimy se stala obrovská celebrita. Před několika lety začal s týmem pracovat na novém herním enginu FOX, díky němuž by mohl realizovat svůj sen. Velkou hru v otevřeném světě, v níž by si mohl hráč dělat prakticky to, co by chtěl a nebyl limitován úzkými koridory. Ta hra se jmenuje Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, ale ještě než k nám doputuje, byla vydána jakási ochutnávka Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, která slouží jako tutoriál. Před vydáním byla obava, aby dokázala nabídnout za celkem vysoké peníze adekvátní zábavu. My vám nyní řekneme, jestli se vyplatí koupit.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hideo Kojima vždy stavěl u Metal Gear Solid série na propracovaném příběhu, přičemž každý další díl skvěle zapadl do oblíbeného univerza. U Ground Zeroes se Kojima rozhodl, že raději ukáže fanouškům směr, jakým se série do budoucna hodlá vydat po stránce hratelnosti, proto je tu příběh značně v pozadí a hra na něm tolik nestaví. Je tu jen nastíněn hlavní padouch (někteří ale odhalí možná trochu více, o koho se jedná), který bude plně odhalen až v The Phantom Pain, jinak tu máme další spiknutí a vše se točí kolem záchrany dvou vězňů, které fanoušci série dobře znají. Ačkoliv příběh tentokrát není důležitý, Kojima ukazuje během několika filmových scén, že tentokrát Snaka nebude čekat nic lehkého a možná si projde opravdovým hororem. Zvláště závěrečný filmeček je opět skvěle sestříhán, je napínavý a je škoda, že následují po něm titulky. Každý by chtěl hrát určitě dál. Pro hráče, kteří si už moc nepamatují předchozí události, je tu připraven lehký souhrn, takže by nikdo neměl být úplně ztracen, i když perfektní znalost předchozích dílů je zde věcí, která se rozhodně neztratí.

Před vydáním se hodně mluvilo o dabingu. Snaka už nedabuje u fanoušků oblíbený David Hayter, ale hvězda seriálu 24, Kiefer Sutherland. Osobně se mi Kiefer zatím v této nové roli moc nezamlouvá a je jasné, že bude potřeba daleko více, než jen malá ochutnávka, aby Kojima ukázal, proč se pro tuto změnu rozhodl. Každý ale samozřejmě má na tuto změnu svůj názor.

Hideo Kojima před vydáním říkal, že nový Metal Gear Solid bude mít obrovský otevřený svět, který bude velkým hřištěm, na němž si může hráč dělat to, co bude chtít, a jak dosáhne cíle, bude čistě na něm. Ground Zeroes se odehrává sice jen v menším táboře Camp Omega, který ale nabízí docela dost možností, jak záchranu obou vězňů uskutečnit. Právě ona velká volnost je největší inovace pátého dílu, skutečně funguje a přináší do série onen čerství vítr, který už byl třeba. Fanoušci série samozřejmě budou vše plnit pěkně potichu, stealth pasáže jsou skvělé a mají výbornou atmosféru. Během plížení může Snake nepřátele klasicky chytat a následně vyslýchat, aby se dozvěděl další skutečnosti, a poté je tu možnost je omráčit nebo zabít. Vývojáři zde zapracovali i novinku v podobě poslední záchrany před spuštěním alarmu. Pokud vás nepřítel uvidí, hra se zpomalí a vy máte několik vteřin, abyste ho sejmuli. Když se vám to nepodaří, je spuštěn alarm, což není zrovna žádoucí. Samozřejmě je možné hrát akční cestou a prostřílet se do cíle, ale tímto hra ztrácí na atmosféře a neužijete si ji tolik, jako při tichém průchodu. Kojima naštěstí dává prostor pro volbu, a to je ve výsledku dobře, protože následně i vy můžete trochu experimentovat. Prostoru je tu opravdu hodně.

Otevřený svět je největší inovací, s níž Ground Zeroes přichází, ale vývojáři zapracovali i dalších, které se rovněž starají o lepší a ucelenější zážitek. Pohyb hlavního hrdiny je nyní daleko plynulejší, navíc dobře funguje schovávání se za překážky, aby bylo možné následně vyhodnotit bez povšimnutí stráží situaci. Snake má i více možností, jak nepřátele eliminovat, takže tady je jen vidět, jak vývojáři zapracovali na rozmanitosti a celkové volnosti, o níž už byla řeč. Změnou pošla i komunikace přes vysílačku. Zavolat svůj kontakt sice můžete, ale komunikace tentokrát neprobíhá přes codec, jako tomu bylo v minulosti, ale v reálném čase během hraní. Tady je také vidět, jak vývojáři zde cílí hlavně na hratelnost a nechtějí hráče vyrušovat dlouhými rozhovory, které sice byly mnohdy zajímavé, ale také sem tam nudily a byly přespříliš natažené. Velkým pomocníkem pro Snaka je pak speciální zařízení, na němž vidí mapu objektu s cíly, které je nutné splnit, případně se na něm zobrazují i nepřátele, pokud je máte označeny. Je ale nutné mít na vědomí, že během prohlížení mapy hra normálně pokračuje, nic se nezastaví.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes se může jevit jako demoverze, ale ve výsledku nabízí docela dost hodin výborné zábavy, kterou ocení především fanoušci série, pro které je tu připraveno nejedno překvapení.

Délka hlavní mise hodně záleží na tom, jak moc se budete zdržovat, a jaký herní styl budete preferovat. Na první dohrání mi zabrala zhruba hodinu a půl, protože jsem se opravdu plížil, prozkoumával každý kout a zjišťoval, jak chodí nepřátelé, což je samozřejmě hodně důležité. Vzhledem k tomu, že nepřátelé mají velmi dobrou umělou inteligenci, když vás jen zahlédnou, jdou místo prozkoumat, případně zalarmují své kolegy, s nimiž rozpoutají peklo, a kolikrát si zavolají na pomoc i nějakou tu techniku. Hlavně na Hard si všímají každého stínu a jsou nepříjemně agresivní, takže budete litovat každé chyby.

Je jasné, že hodina a půl nemůže ospravedlnit devět stovek, za jaké se Ground Zeroes prodává. Proto vývojáři připravili ještě čtyři další Spec Ops mise. Ty jsou spíše akčnějšího rázu, přičemž v nich budete likvidovat protiletadlová děla, případně určité vojáky nebo získávat informace. Tyto mise jsou vždy na pár minut, přičemž v nich můžete i zachránit vězně, což se zde neprojeví na dalším hraní, ale následně v The Phantom Pain už ano, protože obě hry budou kompatibilní, co se uložených pozic týče. Těžko říci, o jak moc vedlejší mise prodlužují hraní, ale s nimi hraní určitě nekončí, protože Metal Gear Solid V: Ground Zeroes má velkou znovuhratelnost díky návykové hratelnosti a dalším věcem. Vývojáři si totiž připravili velké množství sběratelských předmětů – speciální XOF nášivky nebo kazety, ale také Easter Eggů, které než posbíráte, prosedíte u hry další hodiny. Ostatně za splnění všech misí budete mít hru dohranou zhruba na 30%, takže už na tomto je vidět, že tu je další obsah.

Jak už bylo zmíněno výše, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes má i spoustu dalšího obsahu, ale i v PlayStation verzi jeden výborný bonus pro ty největší fanoušky. Tím bonusem je Deja Vu mise, v níž je nutné zrekonstruovat některé události z prvního Metal Gear Solid. Kojima zde trochu hraje na nostalgii, a ta se mu daří navodit, takže je pro každého fanouška radost tuto misi plnit. Dokonce přijde i na hrátky s manuálem, ale nebudu prozrazovat, o co se jedná. Kdo někdy hrál Metal Gear Solid, určitě bude vědět, na co Kojima odkazuje. Že je dělaná tato mise pro fanoušky, ukazuje i závěr, během něhož se můžete zúčastnit speciálního kvízu, přičemž když ho zodpovíte správně, fanouškům to jistě nebude dělat problém, a to ani na hard, budete odměněni speciálním bonusem. Ze všech vedlejších misí se mi Deja Vu líbila asi nejvíce, a je jen možná škoda, že cílů nebylo o trochu více.

Jak jsem zmínil v prvním odstavci, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes je postaven na novém herním enginu FOX, který byl ve vývoji po několik let a byl připravován i pro konzole nové generace. Já jsem měl možnost hrát PlayStation 4 verzi, která vypadá v rozlišení 1080p jednoduše parádně, ať už jde o nasvícení, detailní textury nebo animace postav, vše je naprosto precizní, takové, jaké přesně očekávám od her nové generace. V minulém týdnu jsem říkal, že inFamous: Second Son je zřejmě nejhezčí hrou na nové konzole, ale Metal Gear Solid V: Ground Zeroes se mu hodně přibližuje a souboj je prakticky nerozhodný. Nová hra Hideo Kojimy má navíc výhodu v tom, že po celou dobu běží naprosto stabilně v 60fps, takže i zde se ukazuje síla nového FOX enginu. Nic tak neruší zážitek z hraní, a tak by to mělo být. Povedený je i hudební doprovod, který sice nemá tolik skladeb, ale těch několik je rozhodně kvalitních, ostatně opět za nimi stojí Harry Gregson-Williams, který už moc dobře ví, co se k Snakovi a sérii Metal Gear Solid hodí. Výborné je i ozvučení, které mnohdy také napoví, z jaké strany se blíží nepřátelé, pokud tedy máte prostorové domácí kino.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes je vizuálně nádhernou hrou, která navíc obsahuje zajímavou hratelnost, ukazující možnosti plnohodnotného dílu. Na první pohled se může zdát, že se jedná jen o krátkou ukázku, ale fanoušek si bude hru užívat další hodiny, protože Kojima se svým týmem připravil nejen další vedlejší mise, ale i velkou znovuhratelnost, které pomáhají další skryté možnosti. Pro fanouška Metal Gear Solid série je Ground Zeroes povinností. Ještě jsme tu totiž neměli Metal Gear Solid hru, která by tak skvěle vypadala a dobře se hrála.

Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes

ps4ps3x360xone
Konami, Kojima Productions