Metal Gear Acid 2

SSuk, 26. 1. 2010 0:13
Série Metal Gear v aktuálním čase zažívá doslova ráj. Nedávno byl na PSP vypuštěn další díl s názvem Peace Walker, které je označeno jako přímý následovník MGS4, se kterým jsme měli tu čest na Playstationu 3. A teď se dokonce objevily i spekulace, že se tento PSP díl podívá na PS3. Ale vraťme se zpět k našemu handheldu. Snake se na PSPčku objevil už několikrát. A vždy to stálo za to. Metal Gear Solid Portable Ops a Metal Gear Solid DGN (Digital Graphic Novel) pamatují jistě všichni PSPčkaři. Ale jsou tu ještě další dva díly, dá se říci, že i minisérie, kterou skoro nikdo nezná nebo na ni všichni zapomněli. Já ale na tuto sérii nezapomněl, a to z toho důvodu, že mě chytla za srdce nejen svým lákavým příběhem, ale i odlišným zpracováním. A bát se nemusíte, Hideo Kojima se na této hře také podílel. Jedná se o Metal Gear s podtitulem Acid.

Co vás asi bude zajímat je hlavně styl hry samotné. Zde vás asi trochu zklamu, nejedná se o klasickou střílečku či špionážní stealth hru, na kterou jsme zvyklí. Jedná se o karetní hru! Kdo by tomu věřil že? Když jsem si tuto hru pořizoval, rozhodující faktor pro mě byl název. Na adresu Metal Gearu jsem slyšel samá pozitiva, a tak jsem si řekl, proč hru nezkusit. V té době se právě na pultech válely čerstvé kusy s Podtitulem Acid2. No co jsem měl dělat, hru jsem si pořídil a hned rozbalil, disk zasunul do svého PSP. Celkem jsem byl překvapen, co jsem to vlastně zakoupil. Čekal jsem úplně něco jiného. Dojmu zklamání jsem se nějaký ten čas nemohl zbavit. Jenže ten pocit asi po 1,5 hodině hraní zmizel. Uvědomil jsem si, že je to úplně něco jiného, a mě ovládání a celý systém začal vyhovovat. Žádné přeplácané prvky, ale jednoduché, svěží a svižné ovládání.

No dost již upovídaných úvodů. Hned po startu hry mě čekalo jedno překvapení. Přehozené funkce tlačítek X a O. O použijeme, chceme-li něco potvrdit a X když se vrátit. Jedená se sice o menší nezvyk, ale dá se snadno překousnout. Další pecka přišla v podobě vyprávění příběhu. Ten je vyobrazen v komixovém stylu. Takže nás čeká obrázkové pojetí s textem. A hned u toho zapomeňte na nějaký dabing. Postavy jsou po celou hru němé. Vše se odehrává tedy jen a pouze textem. Příběhově hra navazuje na první vydání Metal Gear Acid. Tedy tak, že usedáte do letadla a vracíte se z mise. Po přistání vás čeká překvápko v podobě zatčení. Co se dalo čekat že. Ale naštěstí si o sobě moc nepamatujete a tak je nám nabídnuta spolupráce, která by nás měla znovu osvobodit. Příběhu se sice dostane pomalého rozjezdu, ale tak od poloviny hry, kdy Snake začne objevovat svoji minulost, se to začne zašmodrchávat a díky tomu se celé vypravování stane zajímavějším. Samotná doba hraní je skutečně dlouhá. Ani po 8 hodinách hra stále nebude mít dost a bude pokračovat dále.

Jak jsem si již zmínil, hra je karetní taková strategie. Rozhodují tedy karty. Zde je oproti prvnímu ACIDu menší vylepšení. Původní počet 200 karet je rozšířen na úctyhodných 500(!), které jdou pak ještě dále upgradovat. To se ostatně dozvíte hned po první misi, u které je tutoriál ovládání a pěkně zpracované video (AcidxAcid= Acid2). Jako u každých jiných karetních her, tak i zde se hraje na balíčky. Ten máte sice pouze jeden, a ke všemu je omezen na pouhých 30 karet, i tak si jej ale můžete mezi jednotlivými misemi obměňovat. To znamená, že pokud se vám mise nepovedla na poprvé, není od věci zkusit ji znovu, ale tentokrát s obměněným balíčkem. Na rozmanitost karet si stěžovat také nemohu. Ze začátku sice máte omezené množství, ale postupem ve hře nacházíte nové a nové. Já sám jsem ani těch 500 dohromady nedal. A že jsem se hry nahrál až hanba. Zmínil jsem se o obměňování balíčku. To se provádí v herním menu, které je dostupné mezi misemi. Takže hra pro nás má vlastně dvě menu. To hlavní, a pak to mezi-herní. V tom druhém budete více. Zde si totiž upgradujete ony karty, ukládáte aktuální postup nebo se můžete kouknout na speciální filmečky. Když dohrajete misi, tak máte finální vyhodnocení a podle toho budete bodově ohodnoceni. A co s těmi body? No přeci vylepšení karet.

Hlavní barvou hry je žlutá. O tom prostě není pochybu. Proto celé menu je vyvedené do žluté barvy i hlavní prvky hry jsou do žluta. A můžu říci, že se zvolenou kombinací černé to má něco do sebe. Samotné hraní je pak jiná. Snakea vidíme z vrchu, a tak máme alespoň přehled nad okolím a můžeme více taktizovat. Grafika hry není oslnivá, ale když vezmeme v potaz stáří hry, není to nejhorší. Spíše takový průměr až lehký nadprůměr. Co se chyb v grafice týče, tak jsem na žádné nenarazil. Vše bylo plynulé a bezchybné.

Ovládání samotné je vyvedené k dokonalosti. Ukazuje přesně to, co by měly jiné hry splňovat: jednoduchost, intuitivnost a logičnost. I když vám nemusí zrovna vyhovovat úhel, pod kterým se na našeho hrdinu díváte, tak si pomocí bočních tlačítek kameru natočíme tak, aby nám vyhovovala. Pohyb se odehrává pouze na směrových šipkách. Snake se ve hře pohybuje jakoby na šachovnici. Postupujeme tedy políčko po políčku. A když uděláte tak špatným směrem, stiskneme Xko a vrátíme se tak na původní pozici. Nebo to Očkem jednoduše potvrdíme. Všechny tyto hlavní ovládací prvky nalezneme na speciálních tlačítkách. Můžeme tak dát sbohem složitému ovládání.

Na co rozhodně nenarazíte, i kdybyste po tom přímo pátrali, je multiplayer. Jedná se čistě o singleplayer hru pouze se dvěma módy. Příběhem a arénou. Příběh je jasný, ten není třeba vysvětlovat. Aréna se nese v duchu souboje se dvěma, docela hodně, silnými protivníky. Pokud si věříte na ně troufnout, hodně štěstí, porazit je, je opravdu náročné. Ostatně ani inteligence nepřátel nijak neoslní. Hra je spíše jednodušší, ale zase jsou okamžiky, kdy vás protivník svým úkonem překvapí. Ale dokonalou AI, která je slibována například v Crysis, nečekejte.

Už se blížíme k závěru samotnému. Čím vás ještě zaujmout? Rozebrali jsme si pozitiva, ale upozornil jsem i na negativa. Ale dva bonusy mam stále v kapse! Tím prvním je interakce s Metal Gear Solid 3. Pokud jej vlastníte, můžete si ve hrách vzájemně odemknout bonusy. Já bohužel vlastníkem PS2 nejsem, ani MGS3 nemám. Proto vám přesně neřeknu, o co se jedná. Pokud to někdo ví, podělte se s námi o onu cennou informaci u diskuze hry na našem webu. Druhým překvapením je zobrazení hry. Grafiku tu rozebírat znovu nebudu. Ale 3D pohled, to už vás chytnout musí! Ke hře jsou dodány i speciální brýle. No spíše taková krabička se dvěma čočkami. Přesně doprostřed vložíte své PSP se hrou, ve hře zapnete SolidEYE a na pohledem přes dvě zmíněné čočky, docílíte 3D efektu. A ten je zajímavý. Hře to dodává jiný rozměr. Ale řekněme si na rovinu. Vydržíte celý den takto nahnutí u PSP? Nebo jej raději budete držet pohodlně v ruce? Zpestření je to zajímavé, ale není to nijak rozhodující prvek.

Teď už ale vážně končím. Můžu jen říci, že tento Metal Gear je příjemnou odbočkou. Sytém karetní hry je zvolený také skvěle a ovládání vymazlené k dokonalosti. Snad jen nepotěší AI protivníku, absence multiplayeru a další menší mouchy, které ale hru nedokážou tolik ovlivnit. A za nějakých 240,- Kč, za kolik se dá hra nyní sehnat? No neberte to!

Recenzi poskytl magazín PSP Revue http://gamer-revue.cz .

Metal Gear Acid 2

psp