Marvel’s Spider-Man

recenze  148
Martin Šmíd, 4. 9. 2018 16:00
Určitě jste si všimli, že v současnosti jsou v kurzu komiksové filmy, kdy hlavně ty od Marvelu/Disney vydělávají každý rok několik miliard dolarů, navíc se nezdá, že by měl tento fenomén brzy skončit. To u komiksových videoher je to složitější, protože těch kvalitních jsme tu za poslední roky moc neměli. Když nebudu počítat Batmana, většinou šlo jen o nepovedené akční hry, na nichž chtěl držitel práv hlavně vydělat, než že by chtěl přinést nějakou kvalitní záležitost, s níž by potěšil fanoušky. I proto fanouškům vlilo naději oznámení, že Sony získala exkluzivní práva na hry se Spider-manem, které navíc svěřila elitnímu studiu Insomniac Games. Během oznámení jsem říkal, že tohle je možná poslední šance pro Spider-mana proniknout do videoherní elity a dočkat se opravdu kvalitní hry. No a jak to vše dopadlo, se dočtete níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Opravdu si nemohu vzpomenout, kdy jsme tu měli naposledy kvalitní hru se Spider-manem. Vzpomenu si snad jen na hru z prvního PlayStationu a následně byl povedený i Spider-man 2, ale poté už šla kvalita nepěkně dolů a bylo vidět, že Activision chtěl jen dojit značku a lehce na ní vydělávat, než přinášet nějaký kvalitní zážitek pro fanoušky. To byla určitě škoda, protože s trochou snahy se dalo vybudovat silné videoherní univerzum, podobné tomu, co předvedli vývojáři z Rocksteady Studios u svého Batmana. Ostatně Marvel ukázal cestu, když začal budovat své velké filmové univerzum, bez něhož si dnes mnozí život nedokážou ani představit. Že by se dalo z tohoto vytěžit daleko více, si zřejmě před několika lety uvědomila i Sony. Ta se totiž dohodla s Disney nejen na tom, že Spider-man bude součástí filmového marvelovského univerza, ale také že získá práva na videoherní zpracování. Z pohledu Sony šlo o obrovskou výhru, protože nová filmová adaptace se líbila a spojení s Avengers ji přilákalo velké množství nových fanoušků, navíc mít pod sebou i exkluzivní videoherní sérii pro PlayStation, je něco, o čem se nikomu před několika lety ani nezdálo. O skutečnosti, že Sony získala práva, se spekulovalo celkem dlouho, ale vše bylo oznámeno až před zhruba dvěma lety. Navíc jsme se dozvěděli, že nově bude o Spider-mana pečovat studio Insomniac Games, stojící za sériemi Ratchet and Clank, Resistance nebo hrou Sunset Overdrive. Už nyní mohu prozradit, že šťastnější ruku na studio nemohli v Sony mít.

Už když byla hra oznámena, vývojáři z Insomniac Games nám prozradili, že chtějí vybudovat své vlastní, trochu vážnější, pavoučí univerzum, pro které se nechali jen lehce inspirovat filmy, komiksy a různými seriály. Chtějí vytvořit svůj vlastní svět se zajímavou historií, což se jim povedlo na podtrženou jedničku. Celé nové univerzum je neskutečně bohaté na zajímavou historii a je radost odhalovat, co se už událo, ale také to, co se teprve stane. Asi víte, že hra nevypráví znovu příběh o tom, jak Peter Parker získal své schopnosti, díky nimž může bojovat se zločinem v ulicích New Yorku. Ten už má za posledních osm let něco za sebou, ať už jde o střety s mnohými padouchy, docela dobře nastartovanou kariéru vědce, tak nepovedený vztah s MJ, k níž ale pořád něco cítí, stejně jako ona k němu. Rozhodně bylo skvělé rozhodnutí nám nabídnout hned zkušenějšího Spider-mana, protože se mohli vývojáři zaměřit na vyprávění daleko zajímavějšího a originálnějšího příběhu, než opakovat něco, co stejně fanoušci znají jako své boty. A vlastně nejen fanoušci.  

A tady nastává v mé recenzi první problém, protože vývojáři před vydáním rádi o příběhu mlžili, aby nepřipravili fanoušky o nejedno překvapení. I já vám pochopitelně nechci nic vyspoilerovat, ale co mohu rozhodně říci, že příběh postavený na pomstě v mnoha směrech a touze po moci je skvěle napsaný, má řadu nečekaných momentů a zvratů, spoustu výborně napsaných postav a rozhovorů, přičemž vše následně vede do naprosto dech beroucího finále. Vývojářům se tedy nepodařilo vybudovat jen parádní nové univerzum, ale i napsat zajímavý a skvěle fungující příběh o Spider-manovi a Peteru Parkerovi, z něhož bude mít radost naprosto každý. Nechybí v něm prakticky nic – napětí, zvraty, různá překvapení i zamotané vztahy, navíc bych řekl, že nechává svoji kvalitou za sebou i veškeré filmové pokusy. A protože se Sony určitě nespokojí jen s jednou hrou, můžete se těšit i na scénu po titulcích, která má navnadit na budoucnost. Z předchozích řádek je patrné, že co se příběhu týče, dokázal Insomniac Games z licence vytřískat maximum. 

To bych měl k příběhu, který rozhodně sám o sobě je velkým lákadlem a důvodem, proč si Marvel’s Spider-Man pořídit. Skvělé ovšem je, že je podpořen i o další prvky, které tvoří dohromady výbornou hru. Asi víte, že se jedná o akci v otevřeném světě, v němž plníte dobře napsané hlavní i vedlejší úkoly či aktivity, takže pokud jste hráli nějakou open-world hru jako Assassin’s Creed, máte zhruba představu, co vás čeká. Vývojáři pro potřeby hry vybudovali prakticky celý Manhattan, který na vašich televizních obrazovkách ožije neskutečným způsobem. Dalo by se říci, že Spider-man je i jakousi interaktivní mapou New-Yorku, kde je vše na svém místě. Navíc jsem měl konečně pocit, že se pohybuji po reálném světě, a ne po omalovánce, která by působila jako prázdná a ničím zajímavá kulisa, jako to bylo u předchozích her se Spider-manem či jiných open world her. Vývojáři z Insomniac Games prokázali obrovský talent při vytváření města, na jehož ulicích jezdí desítky vozidel, procházejí se stovky chodců a neustále se něco děje zajímavého – automobilové nehody, přepadávání obchodů nebo jsou i sem tam různé pouliční baviči, což působí přímo skvěle a je věrné i komiksové předloze, z níž hodně vycházely filmy od Sama Raimiho. Ostatně k nim má zdejší univerzum hodně blízko a je evidentní, že se jimi nechali vývojáři inspirovat.

Vše pak podtrhují některé až neuvěřitelné detaily, nad nimiž budete žasnout ještě hodně dlouho. U podobných městských akcí jsme si zvykli, že budovy jsou třeba potažené jen texturou, přičemž za skly nic nejde vidět. Tady ale, když se podíváte do budov, vidíte normálně vymodelované kanceláře nebo domácnosti, což působí skvěle. Zvláště v noci, když létáte po městě a z budov se svítí a vy v rozsvícených oknech vidíte, co se nachází uvnitř. Tohle muselo dát vývojářům velké množství práce, ale rozhodně se vyplatilo, protože to jen přidává oné uvěřitelnosti, atmosféře a živosti města. Vizuálně tak hra navíc vypadá jako ze stránek komiksu, což byl pochopitelně i cíl vývojářů.   

Nádherně zpracované město je jedna věc, ale aby mohl být zážitek úplný, museli vývojáři přinést skvěle zpracovaný pohyb hlavního hrdiny. V minulosti právě tohle moc neplatilo, protože pohyb hlavního hrdiny byl značně krkolomný a ne tolik intuitivní, jak bych si přál. Není divu, že v Insomniac Games se právě na toto hodně zaměřili a výsledek je naprosto skvělý, intuitivní a plně uspokojující. Pohyb po městě, ať už po hlavních ulicích nebo v úzkých uličkách je výborný, hlavní hrdina se většinou o nic nezasekává a plynule přechází z houpání se do běhu po budovách a parkouru obecně, do toho předvádí spoustu různých triků, může se přitahovat na komíny, kraje budov či další objekty a má i skvělé animace. Je tedy radost se jen tak houpat po městě a poslouchat třeba policejní hlášení, houkající sirény nebo rádio, v němž věčně promlouvá šéfredaktor novin Daily Bugle J. Jonah Jameson. 

Ten má pochopitelně na hlavního hrdinu pořádně spadeno a neváhá ho neustále očerňovat v očích obyvatel New Yorku, dělat z něj zrůdu a natloukat lidem do hlav to, že může prakticky za vše, co se ve městě děje. A když mu někdo zavolá, že jeho příbuzného zachránil, tak neváhá vše otočit a obvinit Spider-mana, že vše jen sprostě zinscenoval. Někdy jsem se musel několika jeho frázím opravdu smát, protože jsou vtipně napsané a dodávají hře komediální nádech, jako to ostatně známe i ze stránek komiksů. Spider-man nikdy nebyl tak vážný, jako třeba Superman nebo Batman, a je skvělé vidět, že se ducha komiksů podařilo vývojářům přenést do videohry. Chvilku jsem si říkal, že jde o skvěle rozpohybovaný komiks, a jsem si jist, že takto si budete připadat také. Rovněž oceňuji, že i samotný Spider-man má řadu vtipných hlášek, neustále promlouvá a je ukecaný prakticky jako Nathan Drake u Uncharted série, což jen pomáhá tomu, abyste se s ním více ztotožnili. Pokud jste někdy četli komiksy, tak víte, že právě takový ostatně Spider-man vždycky byl, nebyl tichým hrdinou, který by neprohodil žádnou hlášku, jako tomu bylo u předchozích her. 

Marvel’s Spider-Man je pochopitelně akční hra, v níž když se nepohybujete po městě, tak bojujete proti protivníkům ze čtyř frakcí. Soubojový systém trochu vychází z toho, s čím přišel Batman ve své videoherní sérii, takže na protivníky provádíte různá komba či shazujete nebo házíte na ně předměty, kterých je na ulicích nebo v budovách celá řada. Soubojový systém je oproti tomu v Batmanovi daleko rychlejší, trochu připomíná sérii Devil May Cry, ale je třeba říci, že se ke Spider-manovi skvěle hodí a některé kopy, chvaty nebo zakončení připomínají wrestling, čímž se vývojáři ani netají. Souboje je jednoduché si užívat, soubojový systém je intuitivní a srozumitelný i pro naprostého nováčka, takže budete hned vědět, jak provádět nejrůznější komba. Navíc jsou souboje i krásně přehledné a nejen je radost proti soupeřům bojovat, ale i se na souboje dívat. Co bych možná jen sem tam vytkl, je kamera, která se občas natočí do horšího úhlu, než bych si přál. Není to časté, ale tyto situace ve hře jsou a ještě by na nich měli vývojáři zapracovat v nějakém tom updatu.

Stejně jako v Batmanovi je systém založený i na správném vykrytí útoku protivníka. Nad hlavou hlavního hrdiny vždy máte ukazatel, abyste mohli udělat úhyb a nedostali zbytečnou ránu do zad, případně neschytali kulku. Spider-man sice je superhrdina, ale moc toho nevydrží. Vývojáři do hry přidali i jakési perfektní vykrytí, které když se naučíte, dost si usnadníte hraní, protože v ten moment na útočícího protivníka hlavní hrdina hodí pavučinu, a tím ho na pár vteřin vyřadí z boje.

Hlavní hrdina nemá k dispozici jen nejrůznější komba, jejichž počet se postupně hraním zvyšuje, takže souboje jsou i následně daleko zábavnější a rozmanitější, jak si odemykáte nové možnosti ve speciálním stromu s dovednostmi. K boji má i nejrůznější hračky, na které se může kdykoliv spolehnout. Vedle klasického vystřelování pavučiny třeba drona střílejícího paprsek, elektrické pavučiny či speciální pavučinovou bombu, která omotá po výbuchu pavučinou několik nepřátel. Ti se pochopitelně následně nemohou chvilku bránit, takže je můžete snadno hodit na zeď, kde zůstanou viset, případně se rychle postarat o ostatní. Hodně se mi líbila i speciální mina, kterou když hodíte na zeď a projde kolem ní protivník, ihned ho omráčí a přilepí ke zdi. S minou je ale možné i experimentovat a třeba ji hodit přímo na protivníka, přičemž následně když má před sebou kolegu, oba je omráčí a srazí k sobě, což vypadá vtipně. Těchto hraček je ve hře několik, každou navíc můžete postupně vylepšovat, aby souboje s protivníky následně byly ještě zábavnější. Stejně jako u Batmana je radost tyto hračky používat a vytvářejí hodně nečekané a kolikrát zábavné situace, navíc díky nim nejste omezeni v řadě situací jen na jednu cestičku.

Tím myslím hlavně to, že se nemusíte jen vrhat na protivníky a snažit se je zlikvidovat prostě a jednoduše hrubou silou nebo svými hračkami. Spider-manovi hračky jsou přímo dělané i pro tichý postup hrou, ostatně vývojáři na to poukazují i v několika čistě stealth misích a speciálních výzvách. Navíc musím říci, že stealth pasáže jsem si maximálně užíval a bavilo mě řešit spoustu situací tímto způsobem, protože jsem najednou musel u hraní i více přemýšlet, jak zneškodnit protivníky, aby si toho nikdo nevšiml a nespustil alarm. 

Důležité pro Spider-mana nejsou ale jen jeho různé vynálezy, které může během soubojů nebo řešení různých situací používat, ale také i jeho oblek, tedy obleky. Během hraní si můžete odemknout 27 pavoučích obleků, inspirované filmy, seriály nebo různými dobami komiksů, které se neliší jen vizuálně, ale každý má i jednu speciální vlastnost. Skvělé je, že když si oblek vyrobíte, tak danou jeho vlastnost následně můžete využívat i v jiných oblecích, takže není vázána jen na jeden, což je skvělé, protože nikdy se tak nestane, že byste kvůli jedné schopnosti, která se vám bude hodit, museli mít obléknutý oblek, který se vám nebude líbit. Každopádně každý oblek je možné ještě vybavit o tři speciální modifikace, přidávající další možnosti do samotného boje. Možnost obleky modifikovat přidává do hraní větší hloubku. Z předchozích řádek je patrné, že Marvel’s Spider-Man rozhodně není jednoduchá akční hra.

Většinou se budete potýkat s členy různých gangů, kteří dělají po městě neplechu, případě se postavíte uprchlým vězňům, démonům nebo jednotkám Sable, s nimiž jsem měl během hraní největší problémy, protože jsou těžce ozbrojené. Každá z frakcí má vždy nejen řadové jednotky, ale také členy se zbraněmi, ať už těmi na blízko nebo palnými, případně mají štíty, takže souboje nejsou založeny jen na bušení do čtverečku, ale musíte vždy přemýšlet, jak daného protivníka zneškodnit. Umělá inteligence protivníků je na střední obtížnost solidní, většinou na vás útočí vždy ve více lidech, aby vás co nejrychleji eliminovali. Přesto si sem tam umělá inteligence vybere i slabší chvilky. Občas se mi stalo, že protivníci jen stáli a nebyli tak akční, jak bych si představoval. Snad se na toto ještě vývojáři trochu podívají a zjednají nápravu. Kromě klasických potyček jsou velkou devízou hry souboje s bossy, hlavně v poslední třetině hry. Pokud jste sledovali různé trailery nebo ukázky ze hry, jistě víte, že se během hry objeví nejen Mister Negative, ale také Electro, Kingpin, Rhino, Scorpion nebo Shocker. S každým je radost bojovat, přičemž souboje s nimi patří vždy k vrcholům celé hry. Navíc si vývojáři připravili i některé další padouchy, které zatím neodhalili, a neodhalím je ani já, abyste byli následně překvapeni během hraní a mohli si hru vychutnat tak, jako já.

Po většinu času, v takových 95% hry, se budete pohybovat jako Spider-man, ale jen kolem něj se vše netočí. Občas se ocitnete v kůži i samotného Petera Parkera, který musí pomáhat své tetičce May, případně chodit do práce, aby mohl pracovat na věci, která má změnit celý svět. Za Petera budete hlavně řešit různé logické hlavolamy a problémy, u nichž budete využívat svůj mozek. Kromě něj ale přijdou na řadu i stealth pasáže, v nichž se chopíte MJ. Ta Spider-manovi hodně pomáhá a je jeho hlavním spojencem, ale také neváhá hodně riskovat, aby měla dobrý materiál pro svůj další článek pro Daily Bugle, takže se sem tam dostane i do velkých problémů. Tyto pasáže jsou pochopitelně daleko pomalejší, ale dobře vždy oživují samotnou hratelnost, protože se jedná o něco úplně jiného, a dělají pochopitelně samotnou hru i rozmanitější. 

Pokud půjdete jen po hlavní dějové lince a nebudete plnit nic jiného, dostanete se na konec za zhruba 20 hodin, během nichž se nebudete ani na moment nudit. Jak ale asi tušíte a trochu jsem naznačil výše, dohráním hlavních misí nic nekončí. Vývojáři si připravili i řadu vedlejších misí, v nichž plníte úkoly pro obyvatele města, ale také další docela zajímavé a propracované aktivity, které zabaví na spoustu dalších hodin. Můžete se vydat sbírat batohy s důležitými věcmi, které vám prozradí nějaké ty informace i minulosti hlavního hrdiny i zdejšího světa, případně fotit památky po Manhattanu, a že jich je několik desítek, plnit nejrůznější výzvy, bojovat se zločinem v ulicích, odůvodnit vznik speciálních základen na zkvalitnění života lidí nebo likvidovat nebezpečné základny protivníků. Vedlejší aktivity navíc neslouží jen pro rozptýlení, nebo aby se objevily ikonky na mapě, ale také za ně získáváte potřebné žetony, za které si následně vyrábíte nové obleky a vylepšení pro ně, případně upgradujete své hračky. Vedlejší aktivity se tedy vyplatí plnit už během hlavní příběhové linky, ostatně hra vás do nich i tlačí, abyste si mohli postupně odemykat další herní možnosti. Ke zmíněným aktivitám mám snad jen jednu připomínku. Vývojáři u nich mohli být více originálnější, protože jsou prakticky jen klasické, jaké známe třeba z Assassin's Creed série. Je sice zábavné je plnit, i když náhodné eventy se třeba po desítkách hodin už opakují, ale větší originalitu bych určitě ocenil. 

Znovuhratelnost je spíše průměrná, ale můžete si dát třeba New Game+, kde budete mít od začátku všechny odemknuté obleky a schopnosti k dispozici. New Game+ bude dostupná s DayOne updatem, stejně jako Photo režim, který jsem nyní před vydáním neměl možnost vyzkoušet. Pokud by vám bohatý obsah základní hry nestačil, vývojáři už oznámili i velké plány na dodatečný obsah. Chystají tři velká rozšíření ze série Marvel’s Spider-Man: The City That Never Sleeps, které nabídnou nové kapitoly s vlastními misemi, postavami i další padouchy, ale také nové obleky a schopnosti pro hlavního hrdinu. Pokud si tedy hru oblíbíte, máte se na co těšit. Rozhodně se k dodatkům vrátím, jakmile budou dostupné.

Insomniac Games patří ke studiím, která vždy dokázala vyždímat z konzolí PlayStation maximum. Ukázalo to u série Ratchet and Clank nebo Resistance, no a Marvel’s Spider-Man je toho dalším důkazem. Hra vypadá prostě a jednoznačně naprosto senzačně. O detailnosti města až s maniakálními detaily jsem se už rozepsal výše, ale skvěle na tom jsou i modely postav a jejich animace, případně nejrůznější efekty, které jen podtrhují onu celkovou nádheru. Marvel’s Spider-Man je jednoznačně jednou z nejlépe vypadajících her na trhu, zvláště pokud ji spustíte na konzoli PlayStation 4 Pro ve 4K rozlišení s HDR. O nic ale nepřijdete ani na klasické PS4, ulice jsou stejně a hra vypadá pořád stejně dobře. Navíc si vývojáři pohráli s optimalizací, takže framerate je naprosto stabilní i v těch nejnáročnějších scénách, nesetkal jsem se ani s žádnými jinými technickými problémy během zhruba 60 hodin, které bych zde musel zmínit. Nejen na vizuálním zpracování je vidět obrovská produkční hodnota samotné hry, ale i na soundtracku, za nímž stojí John Paesano. Ten v minulosti složil hudbu pro řadu televizních seriálů jako Daredevil nebo Salvation, ale má za sebou i soundrack k několika hrám jako Mass Effect: Andromeda nebo Detroit: Become Human. Soundtrack krásně ladí k samotné hře, má řadu výborných motivů a určitě si zaslouží i samostatný poslech. Vše pak podtrhává i výborné ozvučení a kvalitní dabing od Petera Parkera,MJ až po všechny padouchy a další postavy.

Než ukončím recenzi, musím pochopitelně zmínit i jednu příjemnou skutečnost pro české fanoušky. Hra Marvel’s Spider-Man obsahuje kompletní českou lokalizaci formou titulků. Každý si tak může užít parádní příběh, přičemž přeložen je i veškerý interface, menu a další prvky hry. Za lokalizaci, která je navíc velmi kvalitní, si Sony zaslouží pochvalu. Snad bude v budoucnu u každé velké first-party hry.

Marvel’s Spider-Man je velmi kvalitní akce a jednou z nejlepších komiksových her, jaká kdy vyšla. Potěší vás nejen skvěle napsaným příběhem, uvěřitelným světem nebo chytlavými souboji s protivníky, ale i svoji velkou hloubkou a rozmanitostí. Fanoušci navíc budou přímo nadšeni neuvěřitelným fan servisem, který se jim dostane. Marvel’s Spider-Man je zhmotnění stránek komiksu do videohry v té nejlepší možné kvalitě. Sony tímto navíc získala další silnou značku, a já pevně věřím, že brzy bude oznámeno pokračování, protože by byla škoda se do tohoto skvěle vybudovaného světa nevrátit. 

Marvel’s Spider-Man

ps4
SCEE, Insomniac Games
Datum vydání hry:
7. 9. 2018
KARTA HRY
9/10

Komentáře