Mario+Rabbids Kingdom Battle

recenze  17
Martin Šmíd, 28. 8. 2017 16:53
Když začaly prosakovat informace o hře Mario+Rabbids Kingdom Battle pro konzoli Nintendo Switch, mnozí si ťukali na čelo, co to vlastně Nintendo s Ubisoftem napadlo. Musím se přiznat, že já byl mezi nimi, protože spojení světa Maria s neposednými králíky mi připadalo jako neskutečný úlet, který prostě a jednoduše dobře dopadnout nemůže. Když ale byla hra po několika únicích konečně oficiálně oznámena a představena, dokázala docela zaujmout, navíc po vyzkoušení demoverze v centrále Nintenda jsem byl z ní i docela dost nadšen. Jestli nadšení přetrvalo i po zahrání plné verze, se dočtete níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Všechny doposud vydané Mario hry měly jednu společnou vlastnost. Hlavní hrdina v nich nikdy nepoužíval klasickou zbraň po poražení nepřátel. Ano, sem tam měl nějaký ten power-up či uměl nepřátelům skákat na hlavu, ale nikdy je klasicky nekosil. V tom představuje právě recenzovaná novinka Mario+Rabbids Kingdom Battle celkem velkou revoluci, na druhou stranu si i tak zachovává charakteristické prvky značky. Začnu třeba u příběhu, který je klasicky jednoduchý. Králíci vynaleznou speciální brýle, s nimiž se jim podaří nešťastnou náhodou infiltrovat i Mushroom Kingdom, kde začnou hned dělat neplechu. A protože se připletou do cesty i Mariovi a jeho partě, vydá se je nejpopulárnější videoherní hrdina vyhnat a udělat celému jejich běsnění konec. Příběh jednoduchý, ale má spoustu docela vtipných momentů, o které se starají hlavně neposední králící, navíc vývojáři nešetří ani králičími verzemi řady postav nejen z univerza Maria, ale třeba i Donkey Konga.

Pokud jste viděli nějaké to video nebo trailer, určitě víte, že Mario+Rabbids Kingdom Battle není další plošinovka, ale Mario se dostává do zcela pro něj nového žánru, a to tahové strategie. Na první pohled jde o takový barevnější XCOM studia Faraxis. Ostatně s oběma díly strategického hitu má docela společných vlastností a dokonce s nimi drží i úroveň kvality. Díky bohu za to. Celkem na vás čekají čtyři světy s velmi kvalitním a hlavně rozmanitým designem. Podíváte se nejen do klasického zeleného světa se spoustou trávy a lesů, ale také do písečného světa, kde ve vyšších místech i sněží a krajina je zamrzlá, případně do světa plného duchů nebo lávy. Světy je možné lehce prozkoumávat a sem tam v nich budete řešit i nějaký ten hlavolam. Hádanky nejsou moc složité, ale i tak se u nich sem tam slušně zapotíte.

Omezenější průzkum světa a plnění rébusů je jedna věc, ale tím hlavním na Mario+Rabbids Kingdom Battle jsou pochopitelně souboje s protivníky. Když vlezete do soubojové arény, vždy se dozvíte, jaký úkol máte. Někdy musíte jednoduše pozabíjet všechny protivníky, někdy jen určitý počet, občas navíc stačí jen arénu přeběhnout a dostat se do cílové oblasti. Souboje probíhají tak, že vždy máte se svými hrdiny prostor se přesunout, využít nějaké ty speciální vlastnosti i zaútočit na protivníky. Když vyčerpáte možnosti, je na tahu protivník, s čímž samozřejmě musíte počítat, takže už během svých tahů je nutné svého hrdinu ukrýt za překážku, abyste co nejvíce eliminovali možnost následného zásahu. Takto se střídáte s protivníkem, dokud nesplníte požadovaný úkol v dané aréně, případně dokud nejste sami eliminováni. Jednotlivé střety hlavně v pozdějších částech hry představují solidní výzvu, takže u nich musíte dost přemýšlet a jednotlivé tahy si dobře promyslet, a to i třeba kolo dopředu. Jednotlivé arény, v nichž souboje probíhají, jsou kvalitně navržení, nabízejí možnosti se krýt, ale také možnost rychlého cestování skrze speciální potrubí. To ovšem také rádi využívají protivníci.

Z čeho jsem byl docela překvapen, je propracovanost a hloubka samotného soubojového systému. Na začátku toho hrdinové kromě pohybu a střelby moc neumí. Vždy máte v partě Maria a další dva, které si můžete vybrat. Jak ale budete postupovat, odemkne se vám RPG systém a budete se učit novým schopnostem, navíc každý hrdina má vždy vlastní speciální vlastnosti, které následně můžete využívat. Třeba Princezna Peach umí vytvářet štít kolem sebe i svých kolegů, zatímco její králičí verze zase umí léčit. I díky léčení je tak jednou z nejdůležitějších jednotek na bojišti, bez níž jsem se neobešel. Yoshi pak umí vylekat nepřátele a tak bych mohl pokračovat. Navíc nezískáváte jen nové schopnosti za získané body, ale za peníze si můžete nakupovat odemknuté nové zbraně s daleko větší silou. Lepší zbraně se vám odemykají postupně, jak pokračujete hlavní příběhovou linkou. Většinou vždy za poražení nějakého toho bosse. Bossové jsou vždy příjemnou změnou, navíc souboje s nimi jsou zábavné, kolikrát pořádně napínavé a hlavně rozmanité. Na každého bosse musíte trochu jinak. Souboje s bossy jsou vždy takovou tou odměnou za předchozí tvrdou dřinu, která vždy potěší.

Na začátku jsem se trochu bál toho, že hra postupně přejde do stereotypu, když staví převážně jen na soubojích. Ty jsou ale zábavné, navíc každý svět má své vlastní protivníky, kterým musíte čelit. Na začátku to jsou jen klasičtí králíci, kteří umí maximálně střílet, ale později k nim přibudou i jejich větší verze se štíty či obrovskými kameny, s nimiž vám umí ubrat docela velké množství života. Nepříjemní jsou pochopitelně i králíci, kteří se umí léčit, případně vás umí zmrazit či inkoustem oslepit, a tím připravit i o využívání speciálních schopností, respektive útoky. Postupně tedy hra před vás staví nové a nové výzvy, takže se nestane, že by nějak upadala do stereotypu nebo začala nudit. Já jsem se bavil po celou dobu, co jsem ji hrál.

Pokud nebudete nikam spěchat, lehce vám hlavní příběhová linka v Mario+Rabbids Kingdom Battle vydrží na dvacet i více hodin. Když ji dohrajete, můžete se do jednotlivých světů vrátit, abyste vysbírali bonusy v podobě artworků, soundtracku nebo 3D modelů hrdinů i nepřátel. Na první průchod se ke všem bonusům nedostanete, protože nemáte odemčené všechny schopnosti. Jak navíc dohrajete jednotlivé světy, odemknou se vám v nich speciální výzvy, v nichž se vrátíte na bojiště, ale musíte jednotlivé střety splnit s určitými pravidly. Většinou dohrát střet na určitý počet kol, což je u těch těžších docela záhul. Navíc každý svět má svoji speciální bonusovou lokaci s vedlejším bossem, za kterou jste odměněni nejen dalšími sběratelskými bonusy, ale také zlatými zbraněmi. Ty jistě oceníte, jsou celkem silné, a hlavně dobře vypadají. Mario+Rabbids Kingdom Battle je tedy hra, která vydrží na desítky hodin, během nichž jsem se navíc velmi dobře bavil.

Co se mi dále na hře Mario+Rabbids Kingdom Battle líbí, je rozhodně vizuální zpracování. Krásná barevná grafika ve stylu posledních 3D Mario her potěší, jednotlivé světy vypadají velmi dobře, stejně tak všichni hlavní hrdinové i protivníci, navíc vývojáři sem tam překvapí i pěkným detailem, efektem a také povedeným nasvícením. Vizuálně je na tom tedy hra více než dobře a ani nevadí, že v dockovém režimu běží jen v 900p, ale na druhou stranu po celou dobu v 60fps. Jen jednou se mi za celé hraní stalo, že hra spadla a já ji musel znovu zapnout. Vzhledem ale k tomu, že se často ukládá, v tom nebyl problém. Na slušné úrovni je i ozvučení a hudební doprovod. I když bych si dokázal představit, že vývojáři použijí více klasických skladeb. Většinou využívají vlastní, které jsou v pořádku, ale na ty původní z Mario her kvalitou nedosahují.

Jakkoliv vypadá spojení králíků od Ubisoftu se světem Maria divně, nic nemění na faktu, že Mario+Rabbids Kingdom Battle je parádní strategická hra s propracovaným soubojovým systémem, chytrými hádankami i nádhernými světy, které budete moci prozkoumávat. Já se během hraní skvěle bavil a určitě budete i vy. Mario+Rabbids Kingdom Battle je dalším pádným důvodem k nákupu konzole Nintendo Switch a jedním z největších překvapení posledních měsíců. 

Mario + Rabbids Kingdom Battle

nsw
Nintendo, Ubisoft
Datum vydání hry:
29. 8. 2017
Žánr:
Puzzle, RPG, Strategie, Taktická, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře