Mafia 2

recenze  64
Martin Šmíd, 26. 8. 2010 22:50
Když vyšla hra Mafia: The City of Lost Heaven od Illusion Softworks, byla právem považována za nejlepší českou hru. Vlastně, tohle platí i dnes, protože se zatím neobjevila žádná lepší z našich luhů a hájů. Všichni proto čekali, jestli se podaří těm stejným vývojářům šlápnout dvakrát do stejné řeky a dočkáme se letos důstojného pokračování, které neudělá značce ostudu. Nově pojmenované studio 2K Czech mělo pro úspěch všechny předpoklady. Hromadu peněz od vydavatele a hlavně velkou podporu. Bohužel už na začátku musíme napsat, že ne všechno se zrovna povedlo, přesto je ale Mafia 2 celkem slušnou hrou.

Příběh druhého dílu vůbec nenavazuje na ten první, takže kdo ho nehrál, vůbec to nevadí. Vše začíná ve chvíli, kdy se do města Empire Bay přistěhuje sicilská rodina, aby zde začala úplně nový život a začala žít svůj americký sen. Vše ale nejde zase tak hladce, takže jediný syn Vito Scaletta se brzy začne věnovat nelegální činnosti, jako jsou loupeže a další, přičemž ho v tom podporuje i jeho kamarád Joe. Jedna taková menší akcička se bohužel nepovede, takže je Vito chycen a poslán do války, která už proniká i do Ameriky. Co čert ale nechtěl, Vito schytá kulku a je poslán domů, kde se opět spřáhne se svým kamarádem Joem, který si od posledního setkání značně polepšil, ale že by zrovna pobral i nějaký ten rozum, to se říci nedá. Vše dělá jen pro prachy a neváhá ani hodně riskovat. Vito vše zpočátku nedělá jen pro sebe, ale pro svoji sestru s matkou, kteří dluží velkou částku peněz a musí ji splatit. Po vydělání této částky už ale Vito jede na svoji pěst, aby měl co největší majetek a mohl si za peníze kupovat chlast a děvky. Nyní už ale ukončíme povídání o příběhu, který se postupem času začne více zamotávat, abyste byli na konci svědky velkého finále, které ale dává vědět, že vývojáři buď plánují velké DLC balíčky s příběhem nebo rovnou regulérní třetí díl. Pokud bychom měli zhodnotit příběh, tak musíme jen a jen kladně, ačkoliv se občas docela táhne a chce po hráčích nedůležité úkoly. Nyní už ale k samotné hratelnosti.

Pokud čekáte od druhé Mafie stejnou volnost, jakou poskytlo třeba čtvrté GTA, tak vás asi zklameme. Celé město Empire Bay slouží jen jako kulisa, kde se odehrává Vitův příběh, takže nečekejte nějaké ty vedlejší mise a další radovánky. Vlastně zde můžete plnit jen hlavní úkoly, a pokud máte čas, tak můžete zajet do autoopravny, koupit si nové oblečení nebo pistoli. Když už se budete pořádně nudit, tak můžete vykrást nějaký ten obchod, který ale vypadá pořád stejně. Je ovšem otázka, proč byste ho vykrádali, když peníze ani ve hře nepotřebujete. Tedy potřebujete, pouze na opravu aut, kupování chlastu a uplácení policistů. Na to si ale vyděláte i během hlavní kampaně. To je bohužel vše, což je docela škoda. Nějaké ty další aktivity mohli vývojáři do hry přidat.I přes skutečnost, že v Empire Bay toho zase tak moc dělat nemůžete, musíme říci, že vývojáři ho postavili opravdu s citem pro detail a při projížďce městem se budete cítit, jako byste byli součástí samotné hry. Do toho vám bude ještě hrát dobová hudba, která podtrhne velmi dobrou atmosféru hry.

Pojďme ale na samotnou hru, která obsahuje celkem 15 kapitol. V nich budete především jezdit z místa na místo, abyste vždy někoho popravili, podívali se na další filmeček a jeli poté domů se vyspat. Tak se dostanete do další kapitoly. Kapitol je opravdu jen 15, přičemž nejsou ani moc dlouhé, takže nám na první dohrání stačilo 8h a 30min. To je poněkud zklamání, zvláště když se nejde po dohrání do města vrátit. Samotný jízdní model všech aut nám přišel v pořádku, ale přeci jen jezdit neustále z jednoho místa na druhé omrzí. Ještě že je všude přítomná policie, která se alespoň občas stará o nějakou tu akci během jízdy. AI policie je celkem slušná, přesto jí jízda na červenou nevadí a dokonce ani jízda v protisměru. Jinak je ale při honičce značně agresivní a neváhá k vašemu dopadení použít všechny možné prostředky. Když už po vás policie jde a chce vás zatknout, můžete zajet do autoopravny, kde vám změní barvu, ale i poznávací značku dle vaší představivosti. Rovněž v ní můžete své auto dále upravovat, ale je otázka, kolikrát tuto vymoženost využijete. My ji využili za celou dobu hraní asi 3x.

Pojďme se podívat na přestřelky, do kterých se občas připletete. Ty mají bohužel už v základu jeden velký problém, díky kterému jsou až neuvěřitelně jednoduché. Nepřátelé se vždy schovávají za určitým předmětem a téměř nikdy se nepřemisťují. Výsledkem je, že si stačí počkat, až vystrčí kedlubnu a tu mu poté ustřelit. Pokud takto schovaného nepřítele oběhnete a vpadnete mu do zad, je v koncích a můžete ho v klidu zneškodnit. Navíc vývojáři do hry přidali v dnešní době tolik populární krycí systém, nutno podotknout, že ve značně omezené verzi. Krýt se tak můžete, ale střílet naslepo už ne, a pokud chcete přeskočit za jinou překážku, musíte se odlepit od té první a klasicky k další přeběhnout. Nějaké skoky za další překážky nečekejte. Přestřelky jsou tak díky vypsaným nedostatkům značně jednotvárné a dalo by se říci, neustále stejné. Co se týče zbraní, tak vám rukama projde docela slušný arzenál. Od klasické pistole, revolveru, samopalu, až po těžký kulomet a brokovnice. Dokonce si budete moci zaházet pár granáty. Velkým zklamáním je absence zbraní na blízko, stejně tak i pěstní souboje, které jsou hodně jednoduché a nepředstavují žádnou výzvu.

Co se týče grafického zpracování, tak musíme říci, že se nám i celkové podání líbilo, přesto si nejde nevšimnout textur v nízkém rozlišení, skoro žádného vyhlazování a hlavně chybějících efektů z PC verze. Aby toho nebylo málo, hra má tendenci se občas pořádně zpomalit, což k dobrému zážitku už vůbec nepřidá. Nepřidá pak ani hrozný tearing. Dokonce nám hra dvakrát zamrzla úplně. To k verzi na PS3. Co se týče Xbox 360 verze, tak ta je na tom o něco lépe, nechybí ji nějaké ty efekty navíc, ale pořád trpní i ona poklesy frameratu a hlavně neskutečným tearingem, ze kterého vás zákonitě musí bolet oči. Obě verze jsou tak po grafické stránce víceméně stejné a podle našeho dojmu je úplně jedno, jaké dáte přednost. Pokud je grafická část hry rozporuplná, k hudební složce nemáme skoro žádné výhrady. Zde musíme vývojáře opravdu pochválit, protože se jim podařilo namíchat opravdu vydařený soundtrack. Navíc občas uslyšíte i nějakou tu skladbu z prvního dílu. Nyní už ale k tomu, co zajímá asi každého českého hráče. Jak je na tom lokalizace hry. Zde musíme říci, že se dabing docela povedl, přičemž bychom především vypíchli Martina Trnavského v roli Vita, který nastavil pro ostatní postavy laťku pořádně vysoko, a rovnou můžeme říci, že se mu další ani ve zlomku nepřibližují. Přesto dabing rozhodně nerve uši a moc nám ani nevadil. Lokalizace je prostě fajn a za těch 10 hodin u hry jsme si na ní zvykli a už bychom ji asi nevypnuli.

Mafia 2 je slušná akční hra, ale po dohrání si určitě řeknete, že jste čekali asi trošinku více. Příběh je fajn, stejně tak slušná kulisa v podobě Empire Bay, ale zdlouhavá hratelnost, ne moc přesvědčivý krycí systém, naskriptovaná AI, nulová volnost a občas i nudné úkoly zapříčinily, že prostě nemůžeme udělit větší známku. Navíc i ta sedmička je tak trochu s odřenýma ušima.

Mafia 2

ps3x360
2K Games, 2K Czech
Datum vydání hry:
28. 4. 2010
KARTA HRY
7/10

Komentáře