Lucky's Tale

recenze  3
Martin Šmíd, 18. 4. 2022 16:50
Když vycházela vůbec první generace VR headsetu Oculus Rift, byla na ní dostupná od prvního dne i celkem roztomile vypadající plošinovka Lucky's Tale od studia Playful. Protože mám tento žánr rád, byl jsem trochu zklamán z toho, že se nikdy nedostala na konkurenční headset PlayStation VR. Naštěstí exkluzivita skončila, a proto mohli vývojáři hru pro headset od Sony konečně vydat, navíc v remasterované verzi, která přináší několik menších novinek a změn. Neodolal jsem, hned jsem se do hraní ponořil, ale bohužel mé dojmy jsou dosti rozpačité, protože Lucky's Tale do značné míry selhává jako hra pro virtuální realitu a v žánru plošinovek nedokáže konkurovat daleko propracovanější a lepší konkurenci. Více už v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Lucky's Tale od první minuty připomíná plošinovky ze staré školy z éry prvního PlayStationu nebo Nintenda 64, ať už jde o docela prostý a hodně jednoduše pojatý level design, nutnost sbírat mince i životy, možnosti hlavního hrdiny nebo příběhové pozadí. Vlastně mi svým pojetím hodně připomíná třeba mého oblíbeného Croca, jehož jsem se něco nahrál a stále ho považuji za jednu ze svých nejoblíbenějších plošinovek. Proč se nikdy nedočkal dalších dílů, nevím, ale je to obrovská škoda. Vlastně Lucky sdílí s roztomilým zeleným ještěrem i dost podobné pohyby, útoky na protivníky skrze svůj ocas a vůbec překonávání překážek. Pokud jste někdy Croca nebo jiné 3D plošinovky ze zmíněné éry hráli (Crash Bandicoot nebo Mario 64), budete tu jako doma, no a vlastně vás Lucky's Tale moc ani nedokáže překvapit, protože na originalitu si zrovna nehraje. Co se týče příběhu, ten je v Lucky's Tale hodně prostý. Luckyho nejlepší kamarád v podobě růžového prasátka byl unesen, no a na něm je, aby ho zachránil. Více od příběhu nečekejte, ačkoliv je sem tam doplněn během hraní několika texty. To ale zase tak moc nevadí, o to rychleji se může člověk pustit do samotného hraní.

Z předchozích řádků jste určitě pochopili, že Lucky's Tale si neklade ambice bojovat s moderními zástupci plošinovek, ale to mi vlastně ve výsledku ani tak nevadilo. I když mohu zmínit celkem jednoduše navržené úrovně, ovšem s rozmanitým a vůbec ne špatným designem, v nichž musí hlavní hrdina skákat, překonávat dobře navržené překážky, sbírat mince či drahohamy a sem tam bojovat i s různými protivníky (housenky, včelky, kamenní obři nebo ohnici), což je prostě a jednoduše taková ta klasika u plošinovek, příjemně se vše hraje. Za to může i docela slušně vyladěné ovládání, i když třeba kamera dokáže trochu sem tam zazlobit. Lucky's Tale určitě dokáže fanoušky plošinovek na nějakou tu dobu zaujmout, ale nejde od něj čekat, že by měl větší ambice nebo byl nějak extra originální a přinášel něco, co jsme tu doposud neměli. A vlastně to je i trochu škoda, protože takto tu máme celkem standardní lehce nadprůměrnou plošinovku, které chybí vlastní identita. A je vlastně i zamrzí, že vývojáři nepřipravili více soubojů třeba s bossy. Je tu jen jeden v samém závěru, ale povedený.

Když jsem hrál nedávno Moss Book 2, ocenil jsem, že virtuální realita přidává hře další hloubku a sám hráč je nedílnou součástí hratelnosti, protože hlavnímu hrdinovi pomáhá skrze interakci s prostředím překonávat různé nástrahy nebo bojovat s protivníky. Jen těžko bych si dokázal představit, že bych si Moss užil stejně bez virtuální reality. Oproti tomu je Lucky's Tale naprosto standardní plošinovka, u níž je vidět, že se vývojáři s virtuální realitou teprve seznamovali a moc nevěděli, jak správně se dá pro lepší ponoření hráče využít. I proto jakákoliv interakce s hlavním hrdinou chybí a virtuální realita je tak využita maximálně pro to, abyste si mohli naklánět sami trochu neposednou kamerou, ale vliv přímo na hratelnost má naprosto nulový. Během hraní jsem si i proto říkal, že by hra byla možná, vlastně určitě i lepší bez virtuální reality. A vlastně pro tento účel je tu pokračování Super Lucky's Tale.

Bylo pro mě celkem velké překvapení, že jsem celou hlavní kampaň, která čítá 14 úrovní, prošel za necelé dvě hodiny, a to jsem se ještě loudal a snažil se vše vysbírávat. Pokud bych šel jen čistě po dokončení, asi bych to zvládl ještě za kratší čas. Délka je zklamáním, i když za necelých pět stovek asi nejde očekávat pro VR hru na desítky hodin, ale i tak bych si dokázal představit, že délka bude alespoň podobná třeba Moss. Není. Naštěstí herní čas je možné si prodloužit dvěma dalšími režimy. Jak dohrajete úroveň, můžete ji vždy projít na čas v rámci Time Trialu, což je docela náročné a konečně jsem se tu dočkal i nějaké té výzvy, případně je zahrnut ještě režim na vysbírání všech červených mincí. To zase vyžaduje důkladné prozkoumávání úrovní a zdolávání všech těžkých nástrah. Je ale třeba říci, že po dohrání jsem neměl moc chuť tyto dva dodatečné režimy hrát, ale kdo hře propadne více než já, může v ní strávit další hodiny.

Zatímco mé dojmy zatím byly dosti rozpačité, co se mi na Lucky's Tale líbí a to hodně, je ve výsledku pěkné vizuální zpracování. Ano, viděl jsem už i ve virtuální realitě na PlayStation VR hezčí a propracovanější hry, ale Lucky's Tale se rozhodně nemá za co stydět. Úrovně mají dostatečné množství detailů, jsou krásně barevné a do toho se v nich pohybují pěkně vymodelovaní nepřátelé, a také v nich skáče roztomilý hlavní hrdina. Na hru se opravdu pěkně dívá, i vzhledem k pěknému nasvícení, které bylo v remasteru nyní vylepšeno, ale také dalším slušně vypadajícím efektům. Celá hra se navíc velmi dobře hýbe, nezaznamenal jsem žádný problém. S optimalizací si vývojáři pohráli a za to je musím určitě pochválit. Soundtrack hry je spíše průměrný, obsahuje jen pár skladeb, které jsou spíše nevýrazné a po čase se i rychle ohrají.

Plošinovka Lucky's Tale byla už před pěti lety hrou, která ani trochu neukazovala možnosti virtuální reality a dalo by se říci, že ta ji kolikrát i škodila. No a za tu dobu se nic nezměnilo, a to ani v nyní vydaném remasteru pro současné headsety, mezi nimiž je i PlayStation VR. Ve výsledku tu tak máme celkem prostou hopsačku ze staré školy s roztomilým hlavním hrdinou, která neurazí, ale ani moc nenadchne. Jde o dosti nevýrazného zástupce žánru plošinovek, na něhož všichni po dohrání docela rychle zapomenou. Je to škoda, Lucky by si už zasloužil lepší dobrodružství. 

Lucky’s Tale

ps4psvr
Playful Studios, Playful Studios
Datum vydání hry:
7. 4. 2022
KARTA HRY
6/10

Komentáře