Little Nightmares

recenze  22
Martin Šmíd, 23. 4. 2017 20:05
Švédské nezávislé studio Tarsier Games bylo založeno již v roce 2004, přičemž se nejvíce proslavilo svojí spoluprací s Media Molecule na sérii LittleBigPlanet. Vytvořilo řadu předmětů a doplňků pro tři hlavní díly, ale rovněž se postaralo o verzi kapesní konzole PS Vita. Spolupráce se Sony následně pokračovala i na docela slušné hře pro PlayStation VR, Statik, která vyšla celkem nedávno, a pokud jste ji minuli, určitě doporučuji si ji zahrát. Dnes se každopádně budeme bavit o hře Little Nightmares, na níž vývojáři pracovali řadu let. Původně se počítalo s tím, že vyjde jen pro PlayStation 4 pod názvem Hunger, ale nakonec se vývojáři rozhodli, že hru vydají i na ostatní platformy, aby si ji mohlo zahrát daleko více hráčů. Z tohoto důvodu se zrodila dohoda s Bandai Namco, které nyní vydalo hru i pro Xbox One a PC. Nás ale samozřejmě v tuto chvíli nejvíce zajímá, jak dopadla a jestli se do ní vyplatí investovat peníze.

Testováno na konzoli: PlayStation 4 Pro a PlayStation 4

Hlavní hrdinkou hry Little Nightmares je záhadná dívka jménem Six, která má na sobě žlutou pláštěnku s kapucí, takže jí po celou dobu hry nevidíte do tváře. Ta se probouzí v dost ošklivém a docela bizardním místě, jakési lodi Maw, která je i jakýmsi vězením, z něhož se pochopitelně musí dostat pryč, přesněji na denní světlo. Příběh je vyprávěn bez jakýchkoliv slov či filmečků, jen událostmi a prostředím, takže je jen na hráči, jak si vše vysvětlí, jako tomu ostatně je i u řady jiných her, což mám mimochodem docela rád. I tak mi ale příběh přišel oproti žánrově hodně podobné hře Inside od vývojářů z Playdead o něco slabší. Navíc, když se hra rozjede, z ničeho nic vývojáři vše utnou brzkým koncem. Co Little Nightmares ztrácí na příběhu, dohání jednak velmi působivou, hutnou a kolikrát až hororovou atmosférou, díky níž budete mít strach prakticky na každém kroku, ale zároveň i velmi dobrou hratelností.

Little Nightmares je v základu 2.5D plošinovka, v níž ovládáte hlavní hrdinku Six. Stejně jako třeba v LittleBigPlanet nechodíte jen rovně ze strany na stranu, ale úrovně můžete prozkoumávat i do hloubky, což přináší celou řadu dalších situací. Ostatně, když už vývojáři mají díky LittleBigPlanet sérii zkušenosti s podobnými hrami, proč je nevyužít. Díky tomu má Little Nightmares i dobré a intuitivní ovládání, plně uzpůsobené pro tento styl hraní. Chodíte klasicky analogovou páčkou, zatímco čtverečkem se Six rozběhne, křížkem vyskočí a R2 třeba něco uchopí, aby mohla přetáhnout nebo se něčeho chytit. Ovládání mi za celou dobu hraní nečinilo nejmenší problém, proto jsem mohl po občasném selhání nadávat jen sám sobě. Naštěstí jsou checkpointy docela blízko sebe, takže nikdy neopakujete velký kus znovu.

Nejčastěji budete ve hře skákat, překonávat překážky, hledat klíče a zároveň řešit různé důmyslné a chytře navržené hádanky, abyste si z jednotlivých pokojů našli cestu dále. Hádanky spojené se samotným prostředím se nikdy neopakují, stejně tak je na tom i velmi kvalitní design prostředí a nejrůznějších bizardních postav, které během hraní potkáte. Když už jsem je zmínil, musím se více rozepsat i o jednom hodně důležitém prvku hry, kterým je stealth. Některé protivníky totiž musíte obcházet, schovávat se před nimi a zároveň během toho zjišťovat, jak se dostat dále, většinou vyřešením ještě nějaké té hádanky. Obyvatelé tohoto hororového světa totiž nemají moc radost, že se jim tam potulujete, takže vás rádi chytají a dokážou v závěru zlikvidovat i tím, že vás prostě sní. I proto vás hra udržuje po celou dobu v napětí a v menším strachu, protože nikdy dopředu nevíte, jestli vás ošklivé zlé stvoření vyhmátne a přeruší vaši cestu na svobodu. Každopádně skákání, hádanky i stealth pasáže do sebe dobře zapadají a tvoří povedený a dobře hratelný celek, který vás u hraní udrží po několik hodin.

Vývojáři před vydáním na sociálních sítích utrousili, že hra zabere zhruba šest až osm hodin. To by byl jistě pěkný čas, realita je ale trochu jiná a hlavně méně růžová. Ačkoliv jsem moc nepospíchal a snažil se vše prozkoumat a řešit některé situace odlišnými způsoby, Little Nightmares jsem dohrál za zhruba 3-4 hodiny, což je trochu méně, než bych čekal. Délka tak nemusí každého uspokojit, na druhou stranu má hra výborné tempo od začátku do konce a neobsahuje hluchá místa, zároveň se prodává za nějakých pět stovek v základní edici. Samozřejmě je k dispozici i krabicová edice o několik stovek dražší, která nabízí docela lákavé bonusy, třeba i sošku hlavní hrdinky. Každopádně po dohrání si můžete jednotlivé kapitoly zopakovat, abyste vysbírali všechny ukryté předměty, na které jste během prvního průchodu nenarazili, a tím si tak odemkli artworky a třeba i trofeje/achievementy.

Co na Little Nightmares zaujme od začátku nejvíce, je nádherné vizuální zpracování s jedinečným výtvarným stylem a parádním nasvícením. Hra vypadá opravdu nádherně, jen tak se neokouká, takže sázka vývojářů na Unreal 4 Engine se maximálně vyplatila. Navíc má hra i dobrou optimalizaci. Na základní PS4 běží v nativním rozlišení 1080p při stabilních 30fps, majitelé PS4 Pro si mohou užít vyšší rozlišení i 60fps. Testoval jsem Little Nightmares na obou konzolích a na obou běží dobře, rychlé jsou i nahrávací časy. Nestalo se mi, že bych po nějakém nezdaru déle čekal. Co mohu rovněž pochválit, je pořádně děsivé ozvučení, starající se o výbornou hororovou atmosféru. Většinou, co slyšíte, jsou různé strašidelné zvuky z prostředí, které samy o sobě nahání hrůzu. Tohle se vývojářům jednoznačně povedlo.

Little Nightmares je povedená hororová plošinovka se zajímavými hádankami, zábavnými stealth pasážemi, kvalitním designem, hutnou atmosférou i výbornou audiovizuální prezentací. Fanoušci žánru a zvláště her jako je Inside nebo Limbo se nemusejí bát do ní investovat své peníze, a to i přes trochu slabší příběh, useknutější konec a kratší délku. Vývojáři z Tarsier Games mohou být na svoji první originální hru pyšní.

Little Nightmares

ps4xonensw
Bandai Namco, Bandai Namco
Datum vydání hry:
28. 4. 2017
Žánr:
Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře