Life is Strange: Episode 5 - Polarized

recenze  15
Martin Šmíd, 26. 10. 2015 0:24
Stále více vývojářů se v poslední době pouští do populárního epizodického vydávání svých her. Tento formát ovšem staví před ně celou řadu překážek, hlavně tedy musí udržet pozornost hráčů, což se mnohým nepovede. Třeba vývojáři z Telltale Games dlouho epizodický formát zkoušejí, a patří prakticky mezi průkopníky, ale ani jim se vždy každá série nepovede. Možná i proto bylo překvapením, jak byly u hráčů přijaty první epizody série Life Is Strange od studia Dontnod Entertainment, která nyní dostala závěrečnou část s podtitulem Polarized. Už nyní ale mohu žíci, že je emocionální, no prostě úžasné.

Testovaná verze: PlayStation 4

Pokud jste nehráli předchozí epizody, text může obsahovat drobné spoilery

I když se vědělo, že vývojáři z Dontnod Entertainment jsou skvělými vypravěči a umí vytvořit hry s výbornou atmosférou, od Life Is Strange se toho tolik neočekávalo, zvláště když rozpočet nebyl ze strany Square Enixu největší. Kdo ovšem hrál předchozí čtyři díly, jistě bude souhlasit, že to byla pekelně dobrá jízda plná zvratů, která navíc přinesla závěrem čtvrté epizody pořádný šok. I proto jsem byl hodně zvědav, jak vývojáři zatím výbornou sérii zakončí, a jestli finále bude mít takovou kvalitu, jakou jsem očekával. Už na začátku mohu říci, že se jim finále povedlo, a to prakticky bezchybně. Hlavní hrdinka Max už během předchozích epizod zjistila, kdo vlastně stojí za zmizením Rachel Amber, a co se jí vlastně stalo, přičemž ona sama se dostala do prakticky stejné situace v tajemném temné místnosti, z níž bude muset uniknout. Tak začíná pátá epizoda, která už od začátku nedá vydechnout, a pokud jste už u předchozích epizod měli po jejich zapnutí problém je vypnout, aniž byste je dohráli, zde už od hraní neodejdete do závěrečných titulek. Max se bude muset během páté epizody vypořádat nejen s noční můrou, do níž se nechtěně dostala, ale také zjistit, co to vlastně je mít nejlepšího kamaráda, což následně vyústí v doposud největší rozhodnutí, které ovlivní osudy všech obyvatel ve městečku Arcadia Bay. Ničivé tornádo se blíží, a času opravdu není moc.

Poslední pátá epizoda je z pohledu herního času asi nejkratší, dohrát se mi ji podařilo za nějaké tři hodinky, což je dáno i tím, že je nejlineárnější a vývojáři si spíše pomáhají filmečky k vysvětlení všech otázek, které položili v předchozích dílech, v nichž se pochopitelně i promítnou všechny předchozí volby, než přímo rozhodováním a herními pasážemi, i když tedy i na ně dojde. Je tedy jasné, že pátá část je určitě nejukecanější. To mi ale u příběhové hry nevadí, zvláště když dialogy jsou dobře napsané, jen několik z nich bych možná vystřihl, scény dobře odrežírované a nechávají hráče neustále v napětí, co že se to bude následně dít, a jaký bude osud hlavní hrdinky, ale i dalších postav. Pátá epizoda je navíc nejbohatší na emocionální scény, které hráče nemohou nechat v klidu, a na konci určitě budete cítit i trochu smutek z toho, že je vlastně vše u konce a jde o rozlučku nejen s Max, ale i městečkem Arcadia Bay.

Herní koncept se od předchozího dílu prakticky nezměnil, i nyní bude muset Max pro řešení všech problémů používat hrátky s časem, a budou ji čekat prakticky největší skoky díky fotografiím, aby se pokusila zachránit nejen sebe, ale i svoji nejlepší kamarádku. Je ale jasné, že vše má nějaký následek a nic není zcela bez zásadního dopadu. Klasických prvků, jako je průzkum, už moc není, ale to není na škodu, je to možná i dobře, alespoň má epizoda vysoké tempo, navíc vývojáři oživili hratelnost stealth pasážemi. I v nich musí Max využívat čas ve svůj prospěch, a já si třeba tyto části užil a bylo to jistě dobré oživení na samotný závěr. To je asi vše, co bych mohl k páté epizodě, co se přímo obsahu týče, napsat, abych zbytečně nespoilerovat, což by byla jistě škoda.

I když na Life Is Strange měli vývojáři z Dontnod Entertainment omezený rozpočet, už v minulých dílech nabídli hru s výborným originálním vizuálním zpracováním, které se v páté epizodě ani trochu neokouká a nemalou měrou se podílí na celkové atmosféře, ačkoliv o tu se samozřejmě stará i hudební doprovod. Už předchozí díly měly výborný soundtrack, pro poslední epizodu vývojáři nahráli několik nových skladeb a nechybí ani nové licencované písničky. Výborný je dabing všech postav, i když ne vždy jsou herecké výkony úplně bezchybné, někdy trochu pokulhávají, za což určitě může nižší rozpočet, ale na výsledný dojem tento menší nedostatek nemá moc velký vliv.

Pátá epizoda Life Is Strange ani trochu nezklamala a nabízí výborné zakončení úžasného příběhu, který vývojáři z Dontnod Entertainment začali začátkem roku budovat, navíc s jedním z nejtěžších rozhodnutí, které jsem musel kdy ve videohře udělat. Pokud máte alespoň trochu adventury rádi a nevadí vám průměrně těžká angličtina, je Life Is Strange, kterou byste si měli pořídit, nyní v kompletním balíčku. 

Life is Strange: Episode 5 - Polarized

ps4ps3x360xone
Square Enix, Dontnod Entertainment
Datum vydání hry:
20. 10. 2015
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře