Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory

recenze  3
Martin Šmíd, 27. 5. 2015 19:30
Vývojáři z Dontnod Entertainment před několika lety vytvořili akční hru Remember Me, která i přes svoji nesmírnou kvalitu nakonec na sebe nedokázala vydělat. Studio to ale nepoložilo, protože vývojáři začali pracovat na menší epizodické hře Life is Strange pro Square Enix, která začala vycházet začátkem tohoto roku, přičemž se jednalo zatím o docela velké překvapení. Že vývojáři mají ještě několik skrytých trumfů v rukávu, ukazuje epizoda třetí, která určitě nezklamala, to můžu prozradit už nyní.

Testovaná verze: PlayStation 4

Studio Telltale Games před několika lety odstartovalo velkou vlnu epizodických her, na kterou začátkem roku úspěšně naskočili vývojáři z Dontnod Entertainment. Ti navíc ukázali, že nemusí jen nutně kopírovat své úspěšné kolegy, ale je možnost jít i svoji vlastní cestičkou a vyprávět příběh, který bude chtít prožívat nejeden hráč. První dvě epizody nás uvedly do světa Max, charismatické mladé studentky soukromé školy Blackwell Academy v městečku Arcadia Bay v Oregonu, která se vrátila po dlouhých letech ze Seattlu. První epizoda se točila spíše jen kolem jejího návratu a postupném rozkoukávání, aby zjistila, že se ztratila dívka Rachel, kterou hledá prakticky celé město, která navíc měla velmi blízký vztah s její kamarádkou Chloe. Druhá epizoda následně na tu první dobře navázala a točila se kolem ukázky schopností Max, až se vývojáři dostali do šokujícího finále, které nemohlo nechat v klidu nejednoho fanouška.

Třetí epizoda se pochopitelně odehrává jen několik hodin po té druhé, a samozřejmě je ze všech vycítit atmosféra, kterou nastolil konec druhé části. Vývojáři ale nezpomalují a na předchozí události jen odkážou hned na začátku, protože následně se už dá do pohybu další sled událostí, které mají hlavně v první polovině neuvěřitelné tempo. První část se navíc od těch předchozích značně liší v tom, že se odehrává v noci v doposud nenavštívených lokacích školy, kde Max a Chloe pátrají po důkazech, takže vše je temné a vývojáři i hodně staví na stealth postupu, ale pochopitelně dojde i na nové zajímavé scénky, sbírání předmětů a řešení nejedné logické hádanky za pomoci schopností hlavní hrdinky, která je začne využívat i trochu jiným způsobem. To je samozřejmě pro hratelnost důležitá skutečnost, protože vše působí čerstvě a vývojáři se nesnaží před hráče házet jen staré, dobře známé triky. V tomto vývojáři určitě dokázali překvapit, ale ona celá epizoda ukazuje, že jde o poctivou práci, která se dnes jen tak nevidí.

Zatímco první epizoda je temná a přináší do hry řady novinek, navíc má skvělé tempo, to druhá je taková spíše pomalejší, ale určitě kvalitní, řekl bych i, že vývojáři v ní dají hráči trochu odpočinout a oddechnout, navíc volnější tempo vývojáři následně využijí k šokujícímu finále, k němuž se ještě dostanu. Každopádně celá epizoda se vývojářům povedla, protože přináší nejen nové hádanky, které se prostě budou líbit, nové lokace jsou fajn, i když jich mohlo být o něco více, zvláště ve druhé polovině, v níž se budete nacházet jen v uličce s kavárnou z druhé epizody, a zapomenout nesmím zmínit ani kvalitně napsané dialogy. V nich pak budete dělat důležitá rozhodnutí, která mají následně velký vliv na další události, některé se projeví okamžitě, některé až v dalších epizodách. Navíc i samotné rozhovory jsou tak trochu hádankami ve druhé polovině, protože potřebujete od určitých postav informace, s nimiž dále můžete pracovat, k některým se dostanete hlavně díky schopnosti Max přetáčet čas.

Vývojáři v předchozích částech předhodili před hráče takové velké množství otázek, že jsem očekával, že už na ně začnou pomalu odpovídat, což se ale zatím nestalo, navíc třetí epizoda předhodila ještě hromadu dalších. Až mám trochu obavu, jestli vývojáři na vše odpoví a dokážou se z tolika otázek vymotat. To samozřejmě zjistím až v následujících epizodách, do kterých navíc určitě navnadil šokující konec. Pokud jste v němém úžasu sledovali titulky po druhé epizodě, zde budete mít jen bradu dole a i po titulkách budete zírat na televizi ještě několik minut. Vývojářům se opět povedlo skvěle epizodu zakončit šokující scénou, kterou určitě nikdo nečekal. V tom je ostatně i trochu kouzlo Life is Strange, protože příběh je značně nepředvídatelný. Když už si myslíte, že zhruba víte, co bude následovat, vývojáři dokážou znovu překvapit.

Už předchozí dvě epizody si mě dokázaly získat svoji jedinečnou atmosférou a hlavní hrdinky svým lidským chováním, protože se chovají opravdu jako dospívající holky s vlastními problémy, a ne jako počítačové figurky, k nimž si neuděláte žádný vztah. V tomto třetí epizoda pokračuje, dojemný příběh Max a Chloe si vás i nyní získá, navíc vývojáři připravili i nové hudební motivy, které vytvářejí skvělou atmosféru. Jen jako u předchozích epizod, i zde je o něco slabší Motion Capture, na který vývojáři zřejmě už neměli peníze, což se dá ale odpustit, zvláště když dabing je výborný, stejně tak oceníte pěkný vizuální styl, který hře dává jedinečnou identitu.

Už první dvě epizody Life is Strange daly jasně vědět, že tu máme před sebou něco opravdu jedinečného. Třetí v nastavené laťce pokračuje a před hráče nejen vrhá další události, po kterých spadne brada, ale oživují i hratelnost novými povedenými hádankami a dobře napsanými rozhovory, v nichž se ukáže několik nových postav. Jestli vývojáři nastolené tempo udrží, můžeme se v posledních dvou epizodách těšit na pořádnou jízdu.

Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory

ps4ps3x360xone
Dontnod Entertainment, Dontnod Entertainment
Datum vydání hry:
19. 5. 2015
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře