Lara Croft and the Guardian of Light

recenze  29
Martin Šmíd, 28. 9. 2010 17:50
Studio Crystal Dynamics před několika lety zasvětilo budoucí roky značce Tomb Raider a prsaté archeoložce Laře Croft. Dá se říci, že všechny doposud vydané díly Tomb Raidera od tohoto studia patří k hodně povedeným. Po vydání doposud posledního dílu s podtitulem Underwold se vývojáři vrhli na další díl, který je stále ve vývoji a je slibována velká revoluce v sérii. Aby si hráči čekání zkrátili, začali vývojáři tvořit menší hru pro Playstation Network a Xbox Live Arcade, kterou pojmenovali Lara Croft and the Guardian of Light. Jak už z názvu je patrné, nejedná se o regulérní díl Tomb Raidera, ale hodně věcí má s ním společného. My jsme na začátku této hře nevěřili. Nyní se kajeme a omlouváme, protože Lara Croft and the Guardian of Light je neskutečná bomba.

Jako každý díl Tomb Raidera, tak i odbočka Lara Croft and the Guardian of Light obsahuje nějaký ten příběh, který zde ale hraje vedlejší roli a vlastně jen slouží jako jakési pojítko mezi těmi všemi levely. Lara Croft se vydává do Jižní Ameriky, kde chce najít tajemný artefakt pojmenovaný jako Mirror of Smoke. Ten ovšem nehledá sama, ale i spousta dalších dobrodruhů, kteří neváhají použít zbraně k dosažení svého cíle. Při jedné z takových akcí je temný artefakt objeven, přičemž je záhy vypuštěn pradávný démon Xolotl. Toho po dlouhá staletí hlídal uvězněného v artefaktu bojovník Totec, který je rázem také přiveden zpět k životu, aby Laře pomohl s jeho znovu dopadením a uvězněním dříve, než zničí celý svět. To je vše k příběhu, protože během procházky hrou hráče nečekají žádné příběhové zvraty. Jde jen o to se prostřílet hrou a znovu dostat Xolotla pod zámek. Přesto Lara Croft and the Guardian of Light obsahuje nějaké ty příběhové animace, které jsou moc dobře sestřihány, přičemž musíme zmínit i nádherné komiksové obrázky, skrze které hra také vypráví určité pasáže příběhu.

Když byla oznámena hra Lara Croft and the Guardian of Light, tak se všichni fanoušci ptali, kam zmizel název Tomb Raider. Vysvětlení přišlo záhy, když se ukázalo, že se jedná o stahovatelnou hru pro PSN a XBLA. Původně výpravná hra viděná z pohledu třetí osoby byla ta tam, přičemž bylo oznámeno, že nově Laru uvidíme z izometrického pohledu. Spousta fanoušků byla tímto krokem rozladěna a na facebook vývojářům psali, jak si mohou dovolit tuto značku tak špinit. Naštěstí vývojáři věděli, co dělají, a všechnu kritiku tak mohli hodit za hlavu. Ve výsledku je totiž Lara Croft and the Guardian of Light hodně povedenou střílečkou. Ano, už Laru nevidíme ze třetí osoby, ale to vůbec nevadí. Máme zde díky izometrickému pohledu větší rozhled o samotném dění. Rovněž se dá říci, že je hra daleko akčnější a nepřátelé se na Laru hrnou po desítkách, což se v minulosti také nestávalo. Jinak je Guardian of Light hodně podobný předchozím dílům. Opět zde nalezneme prostorové hádanky i nejrůznější puzzle. I ty pasti se vrátily, takže tu nalezneme nejenom vystřelující bodce z podlahy, ale i propadající podlahy.

Protože je vše, kromě akčních pasáží, stejné, jako v předchozích dílech, tak se právě na akční pasáže podíváme. Hra se ovládá levou analogovou páčkou, přičemž tou pravou zaměřujete. Pokud chcete vystřelit, poté stačí stisknout R2. Nic složitého a musíme říci, že nám takto navržené ovládání nečinilo žádný problém. Ostatně, Guardian of Light není první hrou, která má takto směrovou střelbu. Co se týče arzenálu, tak ten naprosto normální. Nalezneme v něm na začátku klasické dvě pistole, abychom k nim mohli dále sebrat nějaký ten samopal, brokovnici, plamenomet nebo granátomet s raketometem. U arzenálu musíme říci, že jde sebrat i několik desítek nejrůznějších zbraní, které jsou poházeny po levelech. Praktické využité ale je jen na několika kouscích. Stejně na tom jsou pak i artefakty, které během hry sbíráte. Využijete jich jen pár, jako třeba pro doplňování zdraví, účinnější výbuch vámi položené bomby nebo lepší obranu. Stejně jako u zbraní, i artefakty slouží převážně pro obohacení inventáře. Pokud navíc seberete všechny zbraně a artefakty, získáte zlatou trofej, což už se vyplatí se po nich porozhlédnout. Navíc si tak i prodloužíte samotnou hratelnost.

Ať už je hra pro jednoho hráče skvělá, tak má jeden problém. Dá se ji proběhnout za zhruba pět hodin. Pokud vezmeme v potaz, že Guardian of Light stojí necelé čtyři stovky, není to zase takový průšvih, ale rozhodně to zamrzí. Pokud si budete chtít hru natáhnout, tak můžete plnit po levelech nejrůznější úkoly, jako je sbírání lebek nebo další aktivity na čas a podobně. Vedlejších úkolů je po levelech docela dost, takže je splnit nějaký ten čas zabere. Celkem má hra čtrnáct levelů, během nichž se podíváte nejen do džungle Jižní Ameriky, ale i do nejrůznějších chrámů a kobek, kam lidská noha nevkročila už po staletí. Celkově jsou levely hodně různorodé a každý představuje vždy originál. Levely jsou poté hodně lineární a jediný problém vám bude dělat to, abyste vždy odemkli bránu, která vám brání pokračovat v cestě. Samotné hádanky jsou až na výjimky hodně jednoduché, takže nepředstavují ani žádnou výzvu. Hlavní je se u Lara Croft and the Guardian of Light dobře bavit a nerušeně postupovat vpřed, což se vývojářům povedlo.

To největší lákadlo hry Lara Croft and the Guardian of Light ovšem není ve hře pro jednoho, ale v kooperativním režimu, kde se jeden hráč chopí Lary Croft a druhý dávného strážce Toteca. Tento režim procházíte ve stejných lokací, jako hru pro jednoho, ale se spoustou změn. Kde bylo tlačítko ve hře pro jednoho hráče, tam je v kooperativním režimu menší rébus, na jehož vyřešení se musí podílet oba hráči. Vezmeme si příklad hned z první úrovně, kde se nachází stěna, kterou musíte vylézt, ale nikde nic, čeho byste se mohli chytit. Totec tak na stěnu hodí kopí, které se do ní zapíchne, zatímco Lara na něj skočí a poté doskočí i na plošinku. Z ní pak hodí Totecovi magnetickou kotvu na provaze, přičemž ho tak přitáhne k sobě. Samozřejmě jde jen o malou ukázku toho, jak může spolupráce vypadat. Ve skutečnosti jsou pozdější hádanky na řešení daleko náročnější a pracnější. Lara třeba dokáže hodit svoji magnetickou kotvu přes propast, přes kterou se pak Totec snadno dostane chůzí po provaze. Dále umí Totec blokovat nejrůznější střely nepřátel skrze svůj štít, takže pokud si za něj Lara stoupne, může ji tak ochránit. Na závěr ještě dodáme, že v současnosti je hru možné hrát pouze v offline režimu, ale už se připravuje update i pro online hru.

Co se týče grafické stránky, tak ta běží na enginu z posledního Tomb Raidera s názvem Underworld. Engine byl ale trošinku upraven, takže v něm naleznete spoustu nových efektů, jako je lepší nasvícení nebo efektivní výbuchy. Čeká vás i opravdu detailně zpracované prostředí, které vypadá, jako by opravdu žilo. Občas se vám navíc vyskytne příležitost si level prohlédnout z vyšších pater, a to je pak panečku podívaná. Smeknout musíme i před velmi povedenou fyzikou a animacemi, ať už hlavní hrdinky, tak všech monster. Pochválit musíme i dabing. Novodobý hlas Lary Croft opět doprovodila Keeley Hawes, která zní opravdu moc dobře. Špatně na tom není ani Totec, kterého namluvil Jim Cummings. Kapitolou samou pro sebe je pak soundtrack. Ten přináší opravdu nádherné skladby, které ani na chvilku neomrzí a rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co si můžeme v současnosti v dobrodružných hrách poslechnout. Prosíme o samostatné vydání.

Z původně fanoušky série zatracované hry se vyklubal hit obrovských rozměrů, který přinesl nejen zábavnou kampaň pro jednoho hráče se zajímavou hratelností, ale především neuvěřitelně vypiplaný a návykový kooperativní režim, který budete hrát neustále dokola. Pokud tak máte rádi akční hry a chcete utratit 350 korun českých, rozhodně je investuje do Lara Croft and the Guardian of Light. Zítra hra vyjde na PS Store, přičemž majitelé Xboxu 360 si hru mohou stáhnout už nyní. My jsme recenzovali Playstation 3 verzi.

Lara Croft and the Guardian of Light

ps3x360
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
18. 8. 2010
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře