Just Cause 4

recenze  24
Martin Šmíd, 10. 12. 2018 13:50
První tři díly série Just Cause od vývojářů z Avalanche Studios nikdy nepatřily mezi nejlepší hry daného roku, ale jednalo se pokaždé o solidní popcornovky, které dokázaly zabavit na spoustu večerů, hlavně díky své výbušné akci a možnosti rozpoutat opravdu obrovský chaos. Čtvrtý díl jde prakticky ve všem ve šlépějích svých předchůdců, ale je samozřejmě otázkou, jestli vývojáři přidali dost novinek a jestli dokážou i nyní, když jsou hráči daleko náročnější, zaujmout. Na to by vám měla odpovědět má recenze, takže se dejte do čtení.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Ve čtvrtém Just Cause se opět vrací mezi fanoušky oblíbený tajný agent Rico Rodriguez, ačkoliv po dohrání jeho nového dobrodružství bych ho označil spíše za superhrdinu, protože co vše přežije, to by mu záviděli i někteří členové Avengers. Každopádně nepřekvapí, že se i čtyřka odehrává na tropickém ostrově, kterému vládne Oscar Espinosa i se svoji tajemnou organizací Black Hand. No a ta samozřejmě musí být odstraněna, na což je povolán právě Rico Rodriguez. Příběh je opravdu jak z Bčkového nebo možná až Cčkového filmu, nijak neohromí, stejně tak snadno zapomenutelné jsou všechny vedlejší postavy, které během hraní potkáte. Sice se vývojáři sem tam pokusí o nějaký ten zvrat, ale vše většinou vyzní do prázdna a nemá takový efekt, jaký by mělo mít. Příběh tedy rozhodně nepřekvapí a není ostatně ani tím hlavním, proč si získala série Just Cause takovou oblibu. Je tu jen proto, aby se mohl pustit Rico Rodriguez od své práce a zatočit se všemi padouchy.

Asi moc nemá cenu nějak dlouho představovat Just Cause 4, protože vývojáři pořád staví na osvědčených základech z předchozích dílů. Jedná se tedy opět o výbušnou akční hru, která má být hlavně o efektech a rychlé akci. Tu vývojáři z Avalanche Studios mají docela zvládnutou, protože systém střelby je uspokojující, stejně tak ovládání a možnost využívat během akce speciální hák s lanem. Díky němu je možné se rychle pohybovat po lokaci, přitahovat se do jinak nedostupných míst a samozřejmě ho používat i během akce. Ať už k rychlému dostání se mimo dosah protivníků, případně k přitáhnutí se do nad vámi létající helikoptéry, kterou následně můžete ovládnout a dát protivníkům ochutnat jejich vlastní olovo. Just Cause 4 je opravdu hodně efektivní akcí, která je v prvních několika hodinách zábavná i díky velkému arzenálu zbraní. Od klasických pistolí, samopalů, pušek nebo granátomety, s nimiž se samozřejmě chaos rozpoutává ještě snadněji. Co se týče protivníků, tak ti nejsou nejchytřejší, ale dokážou se krýt, měnit pozice a vždy i díky velkému počtu zatopit.

Akční části jsou tedy velmi uspokojivé, stejně jako pohyb po samotném ostrově. K němu můžete využívat jednak klasická vozidla, případně helikoptéru či stíhačku. Jak už jsem ale zmínil výše, solidně poslouží i speciální hák, který je ostatně i charakteristickým prvkem celé série. Hlavně ve spojení s padákem, který si umí Rico Rodriguez rozevřít, když padá z vyšší výšky. Z něj následně může kdykoliv volně přejít k využívání wingsuitu, který ve hře funguje přímo skvěle a rád jsem i jen tak plachtil nad ostrovem a užíval si třeba východ slunce. Nejde samozřejmě o novinky, s padákem a wingsuitem už přišel předchozí díl, ale je radost tyto dva prvky využívat i zde, navíc dobře poslouží i během akčních pasáží.

Just Cause 4 nejde upřít skutečnost, že staví na opravdu kvalitních herních základech a díky nim je prvních pár hodin docela zábavných. Jenomže pak odhalíte vlastně největší slabinu celé hry, a to je samotná náplň. Vývojářům se kromě kvalitních herních základů podařilo vytvořit i docela rozmanitou a docela velkou mapu, ale nebyli schopni na ni narvat kvalitní obsah. Už hlavní mise, v nichž musíte vždy zabírat jednotlivé části mapy a následně na nich upevnit svůj vliv, obsahují jedny z nejméně nápaditých úkolů, jaké jsem za poslední dobu ve videohrách viděl. Vždy jen musíte dojít k terminálu, ten hacknout a chvilku ho bránit proti vlnám nepřátel. Sem tam vás hra pošle hacknout dokonce několik terminálů nebo je zničit, no a do třetice tu jsou následně úkoly, během nichž někoho doprovázíte. A to je prakticky vše. Dalo by se tak říci, že během prvních několika desítek minut uvidíte naprosto vše, co hra nabízí, což je opravdu ostudné, takže vás následně nic nemotivuje pokračovat. Navíc tyto úkoly nejsou ani moc zábavné a vše pochopitelně velmi brzy sklouzne do obrovského stereotypu, z něhož se Just Cause 4 už nedokáže vyhrabat. Pak je samozřejmě jedno, že má hra celkem solidní základy, když se u ní nudíte a přemýšlíte, jestli raději nezapnout něco jiného.  

Náplň je rozhodně obrovský problém Just Cause 4 a nepomáhají mu ani tolik propagované změny počasí, různá tornáda nebo bouře. Tyto přírodní jevy mají menší vliv na viditelnost nebo na ovládání vašeho obleku či padáku, ale jsou opravdu jen na efekt a nějaký zásadní vliv na hratelnost opravdu nemají, což může někoho poněkud zklamat. Nemohu samozřejmě říci, že by hra během těchto situací nevypadala někdy až famózně, ostatně kolikrát jsem žasl i nad nádhernými výbuchy a různými efekty, Just Cause 4 dokáže být opravdu hodně efektivní hrou, ale když už vývojáři tornádo nebo bouře propagovali, myslel jsem, že budou mít daleko větší dopad na samotnou hratelnost, což samozřejmě nemají.

Hlavní příběhová linka vám zabere klidně dvě desítky hodin, protože mapa je docela rozlehlá a obsahuje řadu oblastí, které je třeba nutné vyčistit a ovládnout je. Just Cause 4 se samozřejmě neskládá jen z hlavních misí, ale nabízí i dost aktivit kolem, které jsou většinou spojené s padákem či oblekem hlavního hrdiny, případně vývojáři připravili i nějaké rychlostní zkoušky a tak dále. S těmito vedlejšími aktivitami mám ale stejný problém, jako s hlavními misemi. Jednak druhů aktivit není na podobnou hru hodně, navíc rychle omrzí a jak jste určitě sami zjistili, na nějakou originalitu nebo propracovanost se zde rovněž nehrálo. Jako kdyby Just Cause 4 chyběla větší kreativita vývojářů, kteří vymyslí zajímavý obsah. Staví na naprosto primitivních úkolech a vedlejších výzvách, a to samozřejmě nemůže nikdy fungovat. Pamatuji si, že přesně toto jsem vyčítal i předchozímu dílu, a je evidentní, že vývojáři nic nezměnili.

Rovněž si pamatuji, jaké velké technické problémy předchozí díl měl. I proto jsem byl zvědav, jestli se jich vývojáři v Just Cause 4 vyvarují. Nejprve musím říci, že vizuálně je hra celkem solidní. Prostředí nebo postavy jsou sice jen lehce nadprůměrné a zamrzí i docela velké doskakování textur a objektů, ale pokud jde o efekty výbuchů nebo počasí, nemůžu si na nic stěžovat. Když vše bouchá, hra vypadá opravdu parádně a i proti jí následně některé nedokonalosti odpustíte. Nemohu hodnotit, jak hra běží na normálních konzolích, ale na PlayStationu 4 Pro byl framerate většinou v pohodě. Sem tam menší poklesy jsou, ale nic hrozného jsem během testování nezaznamenal, což je obrovský posun oproti předchozímu dílu, který se občas dostal i na pár snímků. Samozřejmě ale vývojáři budou muset ještě zapracovat na opravě řady bugů a zlepšit stabilitu, protože se mi stalo, že mi hra několikrát zamrzla. To by se dít nemělo. Jinak hudební doprovod je spíše průměrný, naopak ozvučení velmi dobré.

Just Cause 4 je solidní střílečka, stavějící na kvalitních základech. Je vidět, že vývojáři mají akční pasáže zmáknuté, stejně jako příjemný pohyb po mapě, která je docela rozmanitá a dobře navržená. Co ovšem Just Cause 4 hodně chybí a podráží mu nohy je nepřítomnost zajímavého obsahu. Ačkoliv jsou základy v pořádku, díky nezajímavým úkolům, které se navíc neustále opakují, hra velmi brzy přejde do velkého stereotypu, u něhož se následně začnete i docela dost nudit. A to je opravdu obrovská škoda, protože při trošku větší kreativitě jsme se mohli dočkat parádní akce, která by zakončila tento pro videohry velmi dobrý rok. Takto je to spíše promarněná šance. 

Just Cause 4

ps4xone
Square Enix, Avalanche Studios
Datum vydání hry:
4. 12. 2018
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
6/10

Komentáře