Jak moc blízko pravdě jsou nedávné spekulace o budoucnosti Xboxu?

novinka  69
BarackObama, 16. 4. 2021 7:00
A je to opět tu. Další období roku opředené o nejrůznější spekulace a šeptandy, které se často objevuje pár měsíců před E3. Tentokrát kroužící převážně v pozitivní vlně kolem Xboxu, jenž zaujaly nejednoho, senzaci hledajícího fanouška konzole od Microsoftu. Kojima, Persona, Xbox Global Publishing, no je toho hodně, tak si to pojďme teď trochu rozebrat, zanalyzovat, zdůvodnit!

Xbox si dojednal spolupráci s Kojimou

Herní legenda Hideo Kojima má pracovat na více hrách, ale ty prozatím zůstávají zahaleny velkým tajemstvím. Kojima a jeho kamarádi z Kojima Productions nám naposledy naservírovali Death Stranding, který polarizoval publikum díky své jedinečné hratelnosti a temnému podání příběhu. A ať už tu hru milujete či nenávidíte, Death Stranding je prostě, stejně jako většina her od Kojimy, natolik unikátní, že jej nelze jen tak ignorovat. Proto by byl trochu převrat v herním odvětví, kdyby dlouholetý spolupracovník Sony nyní přestoupil na druhý břeh od konkurence a začal pracovat na hře exkluzivně pro Xbox. Podle Jeffa Grubba z VentureBeat se to ve skutečnosti stát může.

Zdá se totiž, že Microsoft považuje cloudové streamování her a Game Pass za příležitost, jak získat přízeň hráčů na některých asijských trzích, kde se Xboxu tradičně dlouho moc nedařilo. Microsoft má nyní po akvizici Bethesdy své vůbec první japonské studio v Tango Gameworks a nedávno dokonce rozjel kolosální kampaň u Game Passu ve spolupráci s japonskými influencery a VTubery.

Společnost Microsoft také zdvojnásobila úsilí o uvedení oblíbených japonských her na Xboxu poprvé v podobě Yakuzy a Dragon Questu, s jejímiž výsledky jsou oba vydavatelé (SEGA a Square Enix) velice spokojeni.

A vzhledem k příležitosti, kterou má Microsoft s Game Passem jakožto prostředkem pro financování her nezávislých vývojářů, kteří Xbox obvykle přehlíželi kvůli jeho zaměření na západní publikum, spolu se spolehlivostí dosavadních výsledků Yakuzy a Dragon Questu, se jeví zrovna tato spekulace na seznamu jako nejvíce pravděpodobná.

Everwild, Fable a Perfect Dark "roky" do vydání

Tato spekulace je o něco méně pozitivní pro ty, kteří čekají od Microsoftu, že začne v následujících letech chrlit jednu velkou exkluzivitu za druhou. Editor GamesIndustry.biz, Christopher Dring, nedávno na podcastu VGC uvedl, že některé z nadcházejících her pro Xbox jsou ještě daleko od vydání:

"Měl jsem několik rozhovorů s přáteli v Xbox Games Studios a ty hry, které oznámili... Everwild, Perfect Dark, Fable jsou tak daleko od vydání, že možná až v době, kdy vyjdou, může být dokonce na trhu již nový Xbox. Když se totiž podíváte na ty spekulace o Hideo Kojimovi, začnete se sám sebe ptát, zda v tuto chvíli Microsoft podepisuje dohody s třetími stranami, protože nemají vůbec velké exkluzivity, co by mohli nabídnout hráčům v nejbližší době."

Tento výrok se rozhodl doplnit Jez Corden z Windows Central:

"Ačkoli to, jak jeden interpretuje výraz 'daleko od vydání', je ve finále dost subjektivní, pokud použijeme mezigenerační upgrade Xboxu jakožto referenční bod, Xbox One X vyšel čtyři roky po Xboxu One, čímž tak některé z těchto her můžeme potenciálně zahrnout do časové linky v rozmezí 2024–25. V závislosti na rozsahu a šíři těchto her bych si troufal tvrdit, že to není zcela neočekávané."

Vzhledem k tomu, že očekáváme, že mnoho nebo většina budoucích her od Bethesdy bude vydávána výlučně na platformy s Game Passem, mohli by Bethesda a partnerství se společnostmi, jako je Kojima Productions, překlenout některé mezery v line-upu. Je tu také otázka, jak jsou na tom hry State of Decay od Undead Labs, projekty od Obsidianu, Double Fine, inXile, Compulsion a různých jiných studií, které by měly zabránit tomu, aby se chřtán žíznivého hráče příliš nevysušil a bylo mu tak poskytnuto dostatek 'herních tekutin', před a i po očekávaných velkých hrách Everwild, Perfect Dark a Fable.

Partnerství Xboxu Global Publishing

Microsoft přirozeně vytváří a vydává mnoho svých vlastních her z interních studií, ale intenzivně spolupracuje i s vývojáři třetích stran na vytváření her exkluzivních pro Xbox. Tým Microsoftu v Xboxu Global Publishing v minulosti financoval hry jako Quantum Break, Killer Instinct a Crackdown, které byly vytvořeny externími týmy. Nedávno Windows Central měl obdržet velkou nálož informací z důvěryhodných zdrojů, jenž naznačují některé z budoucích partnerství, na kterých spolupracují vydavatelské týmy Xboxu.

Podle Windows Central má Microsoft jednat o čtyřech velice slibných hrách nejrůznějších žánrů a především vysoké kvality, které byly prototypovány partnerskými studii Xboxu Global Publishing. Mimochodem, žádná z nich není onou tajemnou hrou, na které Microsoft má pracovat s Kojimou.

Partnerství Steamu a Nintenda

Další spekulace (od TylerMcVicker), dotýkající se v poslední době nekonečného cyklu zpráv, je ta, že se Microsoft spojil se Steamem či Nintendem, pravděpodobně kvůli nějaké dohodě pro Game Pass.

Pokud jde o Steam, můžeme snad jednoznačně prohlásit, že Microsoft považuje PC za velký styčný bod růstového potenciálu a získává v něm předplatitele u publika, kterého prostě nezajímá nějaká konzole. S ohledem na tuto skutečnost má nějaká forma partnerství se Steamem absolutní smysl.

Společnost Valve byla v minulosti vůči Microsoftu velmi kritická, zejména proto, že se Microsoft snažil zřídit vlastní obchod digitálních her, který byl již defaultně předinstalovaný přímo do systému Windows 8 a nyní Windows 10.  Problém je v tom, že je zcela zbytečný a Steamu, jak se dalo očekávat, nezasáhl do prodejní křivky ani náznakem. Satya Nadella se navíc v poslední době zajímá více o partnerství s jinými držiteli platforem, než o přímou konkurenci a Steam se též ukázal jako poměrně progresivní, pokud jde o nové obchodní modely, a třeba nyní již podporuje předplacenou službu EA Play. Předpokládá se tedy, že chce Microsoft investovat do Steamových verzí jeho her, které dominovaly prodejním žebříčkům po celý rok 2020.

Možná jako méně zřejmé se jeví spekulace o potenciálním partnerství se společností Nintendo, která vychází z kombinace Jeffa Grubba z VentureBeat a legendárního insidera Shpeshala Eda.

Grubb ve videu na YouTube kanálu Game Mess poznamenal, že "všechno na Philově poličce něco znamenalo“, když odkazoval na Nintendo Switch na horní polici šéfa Xboxu, Phila Spencera, z jeho předchozího, v poslední době hodně probíraného streamu. Poté Shpeshal Ed dodal, že bychom se o partnerství měli dozvědět více na podzim.

Nintendo Switch by bylo ideálním prostředkem pro cloudové streamování Game Passu, zejména pro hry, které ještě nejsou k dispozici na této platformě. Nintendo již konec konců streamování umožňuje u vybraných her. Zda to bude mít podobu celé cloudové streamovací knihovny nebo upraveného seznamu her, kterou společnost Microsoft vlastní, ale neprodává se přímo v obchodě Nintenda, se teprve uvidí. Nintendo a Microsoft už nějakou dobu pěkně spolupracují (cross-play například), takže se jedná o další partnerství, které by dávalo smysl.

Persona 5, Battlefield 6 a další hry v Game Passu

V návaznosti na téma zdvojnásobeného úsilí Microsoftu v ukořistění si pro Xbox více japonských her, je v tomto ohledu v jejich portfoliu stále jedna do očí bijící mezera. Jmenovitě Persona, legendární franšíza v žánru JRPG, která stále obchází konzoli Xbox velkým obloukem, podobně jako v minulosti tak činila Yakuza a Dragon Quest.

Během jedné relace otázek a odpovědí prohlásil vedoucí Phil Spencer "slyším tě", když fanoušek vznesl žádost, aby Microsoft dostal Personu na Xbox. Od té doby má Microsoft skutečně pracovat na dosažení tohoto cíle a vyjednávat s vydavatelem SEGA, opírající se navíc o data z úspěchu Yakuzy, která nedávno přistála v Game Passu. Jeden účet na Twitteru věnovaný únikům her také tweetoval, že Persona 5 Royal dorazí v budoucnu na Xbox a PC.

Posuneme-li se teď od Persony zpět na západ, již několikrát zmíněný insider Shpeshal Ed se zapojil do podcastu XboxEra a diskutoval v něm o nedávném přidání Outriders do Game Passu:

"Outriders může být první AAA hrou od třetí strany přidanou do Game Passu v den vydání, ale nebude tou poslední. Tady je to, co mohu říci: Existuje určitá AAA střílečka z pohledu první osoby od třetí strany, která s vysokou pravděpodobností doputuje do Game Passu tento podzim."

Jelikož partnerství Microsoftu s EA je velmi úzké, je nasnadě se domnívat, že by se mohlo jednat o nový Battlefield, a podcast to i naznačuje. Call of Duty si jede svojí ligu a ve Warzone již má nový obchodní model free-to-play. Battlefield V si naopak trochu narušil prestiž a uvedení nové hry do prostředí "free-to-play-like" prostřednictvím Game Passu by to mohl být dobrý způsob, jak znovu oživit pošramocenou pověst Battlefieldu a představit hru potenciálně úplně novým hráčům, sérii nepolíbeným.

Jako vždy, berte vše s rezervou

Plán Microsoftu do budoucna je zcela jasný - zasáhnout konkurenci tam, kde to opravdu bolí a upevnit si pozici Game Passu jakožto prvotřídní služby dříve, než budou moci konkurenti reagovat. Microsoftu přistávají na účtu stovky milionů dolarů měsíčně z Game Passu, jehož většinu chce nejspíš znovu reinvestovat zpět do služby, takže by nebylo přece jen šokující, že se v Game Passu začnou objevovat i hry, které by byly ještě před rokem pro velkou část hráčské veřejnosti nepředstavitelné.

Jako vždy je ale nejlepší mít svá očekávání pod kontrolou, pokud jde o spekulace. Plány se mohou měnit, vývoj může být složitý, marketingové cykly se nemusí shodovat, atd. Jenže taktéž je na místě se domnívat, že pokud v dáli vidíte kouř, bude se někde pod jeho vrcholem ukrývat oheň.

Tím, jak se blížíme dne ode dne blíže k E3 2021, můžeme očekávat, že se sem a tam začnou objevovat další a další zvěsti. Microsoft dnes investuje do hraní her více, než kdykoli předtím v celé historii divize Xbox. Vysněný výsledek pro spotřebitele je potom zřejmý - větší a lepší hry, odvážnější a výkonnější hardware, a taky služby vyšší hodnoty.

Zda po těchto spekulací zůstane fanouškům jen hořká pachuť v ústech, či jejich srdce nakonec zaplesá radostí samozřejmě teprve uvidíme. Přesto, je zábavné spekulovat, no ne?

Zdroj: Windows Central, N4G

Komentáře