Insurgency: Sandstorm

recenze  12
Martin Pilous, 17. 10. 2021 14:29
Multiplayerová akce Insurgency: Sandstorm již nějakou dobu řádí na osobních počítačích, ale před několika dny jsme se po několika odkladech konečně dočkali vydání i konzolové verze. A že jde o pořádně drsnou válečnou hru! Zcela všechno je totiž ve hře Insurgency: Sandstorm navrženo tak, že vás nutí být neustále ve střehu. Jediné zaváhání či nepozornost a je okamžitě po vás. Tato taktická FPS na rozdíl od mnoha jiných titulů stejného žánru současné éry je opravdovou výzvou, která vás nutí přemýšlet jako voják, jehož život závisí na každém drobném rozhodnutí, a ne jako nadupaný, adrenalin stříkající super voják, který levou zadní ukončí globální konflikt a ani se u toho nezapotí. Sandstorm je svým způsobem obdobou starších vojenských her, jakou byla i česká Operation Flashpoint. Ta se také zaměřovala na dovednosti, taktiku a komunikaci, přičemž chvilku trvalo, než jste si osvojili všechny herní mechaniky. Jakmile se tak ovšem stalo, jednalo se o nesmírně uspokojivý zážitek, a to samé platí nyní i u Insurgency: Sandstorm.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (testováno na konzoli PlayStation 5)

Nejprve je třeba si říct, že Insurgency: Sandstorm je čistě multiplayerový zážitek. Neexistuje žádná kampaň ani nabídka pro jednoho hráče, která by stála za zmínku. Kromě místní hry proti botům, kterou si vyzkoušíte jen jednou, je vše ostatní pouze online. Pokud tedy multiplayerové střílečky nejsou váš šálek kávy, raději ruce pryč. Hra je totiž zaměřena konkrétně na ty, kteří milují všechny aspekty realistického boje a střílení ve více hráčích.

Pro zelenáče je připravený překvapivě krátký a srozumitelný výcvik. Ten vás uvede do obrazu ohledně základů pohybu, střelby, nabíjení a dosahování cílů. Za omrknutí stojí karta „lekce“, kde najdete další informace o rafinovanějších mechanikách, jako je nakukování do dveří, volání podpory v terénu a další. Tyto rady mohou znít nepodstatně, ale opak je pravdou. Přesně tyto maličkosti mohou znamenat rozdíl mezi plně připraveným hráčem a tím, který bude celé hodiny dostávat na frak. Věnujte čas učení a Insurgency bude mnohem hlubším a pohlcujícím zážitkem, od kterého se nebudete chtít odtrhnout. Využijte každé rady, kterou vám hra poskytne, kromě těch při načítacích obrazovkách, které jsou branné s trochou větší nadsázkou a humorem, nýbrž další pomocnou ruku zde nedostanete.

A vězte, že ta pomocná ruka by bodla, protože jakmile okusíte online hraní, zjistíte, že Sandstorm je brutální již od první vteřiny. Zkuste si hru zahrát jako Call of Duty nebo Battlefield a budete prošpikováni více kulkami než atrapa na střelnici. Obezřetnost je cílem hry a Insurgency vám naloží řádnou lekci, jestliže to budete ignorovat. Hra sází na maximální úroveň autenticity a oddanosti realismu, kterého se po celou dobu drží. Okamžitě si všimnete, jak důkladně jsou všechny zbraně z rozsáhlého arzenálu propracované do nejmenších detailů. Brokovnice střílí s dravostí a silou, útočné pušky rozráží vzduch, výbuchy otřásají mapou i kamerou. Všechno působí mocně a smrtelně, s neposkvrněnou pozorností věnovanou detailům, která vás vtáhne do válečné zóny, ve které se budete neustále snažit přežít.

Hra neukazuje klasický počet nábojů v zásobníku, pouze stisknutím příslušného tlačítka zjistíte hrubý odhad, kolik ran v něm ještě zbývá. Doba nabíjení je poměrně dlouhá, proto je vždy důležité přemýšlet nad tím, kdy přebít. Nabízí se tu i možnost rychlého nabití, kdy si například z půlky vyprázdněný zásobník nezasunete zpět do pouzdra, ale jen odhodíte na zem. Přebijete sice o něco rychleji, ale nikdy nevíte, kdy se Vám ta druhá polovina může hodit, protože zde se počítá každičký náboj. Většina zbraní dost kope, obzvláště při plně automatické střelbě se můžete kochat oblohou. Prakticky na všech zbraních jsem se bleskově rozhodl používat poloautomatické režimy.

Také je zde minimální HUD, který by zbytečně odváděl pozornost od všeho dění kolem Vás. Na rozdíl od jiných populárních FPS titulů v Sandstorm neexistuje zaměřovací kříž uprostřed obrazovky. Tudíž hipfire (střelba od boku) funguje tak, že kulky létají přesně tam, kam hlaveň zbraně v daný moment míří. Pro lepší přehled, kam zrovna zbraň cílí, je vhodné použít laser, který vám dává v těchto situacích značnou výhodu, ale mějte na paměti, že v této hře má vše své výhody a nevýhody. Lasery jsou velmi dobře vidět i za denního světla. Dále není k dispozici žádná minimapa, kompas se objeví pouze dočasně na výzvu od spojence, avšak v nastavení lze zapnout kompas nastálo. Insurgency: Sandstorm nechce, aby vás na obrazovce rušily zbytečné elementy od dění, a tak uchovává informace skryté a mimo dohled, dokud o ně nepožádáte. To funguje jako vynikající prostředek pro ponoření do hry, stejně tak jako způsob, jak přimět hráče, aby o svých akcích více přemýšleli.

Insurgency nabízí vedle kooperativního módu pro osm online hráčů proti botům také čtyři kompetitivní režimy Push, Firefight, Frontline a Domination. Ty jsou zaměřeny na úkoly s velkým důrazem na obsazení kontrolních zón. Rozdíl spočívá v tom, jak často se váš tým může respawnovat po vlnách v průběhu zápasu. Vzhledem k tomu, že každý režim je 10 vs. 10 a všechny zbraně jsou k dispozici každému od začátku (za předpokladu, že jste odemkli třídu, která je používá), všichni hráči mají stejné podmínky, čímž hrají velkou roli dovednosti jednotlivých hráčů.

Bylo by asi správné zmínit, že hra nenabízí zrovna moc velkou rozmanitost, co se týče herních módů, defacto jsou si velmi podobné. Ačkoliv tohle mě při hraní nijak netrápilo, protože každý zápas se liší a odvíjí dle spoluhráčů a protihráčů, žádná hra tak není stejná. Design map je fantastický a dá vám na výběr hned několik možností, jak koordinovat tým. Po nějakém tom čase stráveném ve hře možná dojdete k názoru, že mapy působí dost jako přes kopírák a rychle se ohrají, ale věřím, že nás v budoucnu čekají DLC s novými lokacemi.

Komunikace je ve hře klíčová a díky integrovanému voice chatu i jednoduchá. Překvapilo mě, kolik hráčů tuto možnost využívalo a domlouvalo se na dalších postupech v určitých situacích. Bez komunikace se spoluhráči a zpětné vazby je mnohem obtížnější zvítězit, protože nevíte kupříkladu, že vstupní bránu z levé strany braní nepřátelský odstřelovač, a tak polovina týmu dopadne velmi špatně. Přitom stačí ohlásit situaci do vysílačky a zachránit si tím několik týmových oživení či dokonce dát příležitost spojeneckému sniperovi tuto hrozbu najít a zlikvidovat.

Insurgency nabízí také širokou škálu možností přizpůsobení postavy. Díky obrovské nabídce vybavení máte možnost si změnit nebo upravit všechny druhy uniforem, helem, rukavic, batohů a všeho mezi tím. S řadou běžných a vzácných barev a stylů, ze kterých si můžete vytvořit svého ideálního bojovníka. To samé platí i pro zbraně, které nabízejí hromadu příslušenství od kolimátorů po rozšířené zásobníky. Každou zbraň si můžete sestavit dle svého preferovaného stylu hraní a uložit do loadoutu, což vám umožní rychlý přístup ke změně dle aktuální situace na bojišti.

Audiovizuál je více než povedený a umocňuje celkový zážitek ze hry. Grafická stránka je silná, vzhledem k tomu, že se jedná o verzi na PlayStation 4, s několika vynikajícími světelnými efekty, překvapivě detailními budovami a autentickou prezentací válečných lokací na Blízkém východě. Zbraně jsou neuvěřitelně detailní, výbuchy vypadají až děsivě a prakticky dokonale zachycují pohled do virtuální válečné zóny. Sandstorm se také pravděpodobně může pochlubit jednou z nejvyšších úrovní kvality zvukového designu ve střílečkách. Střelba zní opravdově, a to dokonce i s tlumiči, výbuchy jsou ohlušující a minimum hudby nebo rušivých okolních zvuků dodává realistický tón. Kroky jsou hlasité a směrový zvuk umožňuje příteli i nepříteli při pečlivém poslechu rozeznat vaši polohu, proto co možná nejčastěji postupujte obezřetně mapou. Velkým plusem pro našince je i fakt, že hra obsahuje kompletní české titulky.

Hra však má však i pár much. Těmi jsou například prázdné nábojnice poletující kolem či špatně načtené textury. Největším problémem však zůstává časté vypadávání zvuku střelby a pohybu, ke kterému dochází bohužel poměrně často. Na PS5 mi hra spadla pouze jednou, ale hráči nahlašují potíže se stabilitou v případě hraní na PS4. Vývojáři na těchto chybách aktuálně pracují, ale zvolili zatím poněkud nešťastnou cestu, kdy se před týdnem rozhodli ze hry odebrat 4k textury pro majitele PS4 Pro a PS5, díky čemuž je pro tyto hráče hra poměrně rozmazaná a pro spoustu i nehratelná. Doufejme, že tvůrci ze společnosti New World Interactive opraví tyto glitche co nejdříve, protože i přes to se jedná o jednu z nejlepších taktických stříleček, co jsem za poslední dobu hrál.   

Insurgency: Sandstorm je hra, kterou bych vřele doporučil, ale pouze pro určitý okruh hráčů. Pokud nejste zrovna největším fanouškem stříleček a chcete něco trochu přístupnějšího nebo vyloženě casual, tak tato hra nebude pro vás. Naopak pro ty, kteří chtějí realistický, drsný, chyby trestající a svým způsobem uspokojující zážitek v FPS žánru, tak mohu říci, že neexistuje v současnosti lepší volba než Insurgency: Sandstorm. Navzdory některým závadám a mírně se opakujícímu designu patří ke střílečkám, která vám zlepší nejen vaše hráčské schopnosti, ale také vás přiměje přemýšlet takticky.

Insurgency: Sandstorm

ps4xone
Focus Home Interactive, New World Interactive
Datum vydání hry:
29. 9. 2021
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře