inFamous

recenze  51
Martin Šmíd, 21. 5. 2009 21:43
Sony moc dobře ví, jak zaujmout co největší počet hráčů. Podařilo se jí to už na předloňské E3, když oznámila hru inFamous od studia Sucker Punch. Mělo jít o výborný mix komiksu, otevřený svět se spoustou možností a vše měl jistit hlavní hrdina s nadpřirozenými schopnostmi. Dalo by se říci, že se jedná o nejlepší možnou kombinaci, která nemůže zklamat. Jenomže po zahrání demoverze v nás začal hlodat červíček pochybnosti, jestli hra nebude po čase stereotypní a nudná a nezůstane jen hodně naleštěné pozlátko. Po dohrání plné verze můžeme směle říci, že jde o herní událost posledních let.

Studio Sucker Punch mnozí z vás znají především díky skvělé sérii plošinovek Sly Cooper, která zazářila na Playstationu 2. S příchodem třetí generace konzole Playstation vsadilo Studio Sucker na úplně novou herní značku, která bude čerpat nejen z komiksů, ale i z otevřených městských akcí. Tak vznikla hra inFamous, o níž si nyní něco řekneme. inFamous začíná hrozivým výbuchem, kdy po celém městě Empire létají kusy budov. Výbuch bude mít ovšem kromě zkázy pro desítky rodin, které v epicentru žijí, i daleko větší následky pro celé město. Právě v tuto dobu se ocitáte v kůži mladíka jménem Cole, který při výbuchu nabude nadpřirozených schopností. Probíráte se na jednom kamenném ostrůvku, kde kolem vás teče láva. Brzy byste se zde jistě uškvařili, a tak nezbývá než se z tohoto pekla dostat ke svému kamarádovi. Ten ovšem nebude jediný, o koho má Cole starost. Jde především o jeho přítelkyni Trish Dailey, která je někde ve městě. Cole obdařený nadpřirozenými schopnostmi je pochopitelně v šoku a aby toho nebylo málo, je záhadným hlasem prohlášen za teroristu. Více vám k příběhu neřekneme, protože je hodně zamotaný a plný mnoha zvratů. Jen doplníme na závěr, že rozhodně nelze očekávat žádný happy end.

Empire City se rozprostírá na třech menších ostrůvcích, které jsou po výbuchu sídlem nejrůznějších gangů, které si zde vytváří svůj vlastní řád. Původně feťáci se nyní dostali k zbraním a stali se z nich páni města. Cestou pochopitelně potkáte daleko více nepřátel, a čím více se budete blížit k finále, tím vyspělejší techniku na vás nepřítel použije. Celé Empire City na první pohled žije, a tak potkáte všude na ulicích chodce, ale i projíždějící auta. Co lehce zamrzí, je fakt, že je celé město až moc strohé. Ano, ostrovy se od sebe sice odlišují, ale tu a tam najdete stejnou lokaci, stejný barák, dokonce i stejný hřbitov. S tímto si mohli dát vývojáři daleko větší práci. Přesto je město skvěle nadesignováno, abyste se mohli rychle přesouvat, k tomu ale později.

Poté, co jste prohlášeni za teroristu, máte dvě možnosti. Můžete konat dobro, aby vás lidé měli rádi, nebo se dát temnou cestou, kdy budete likvidovat jednoho obyvatele Empire City za druhým. Tím, jakou cestou se vydáte, se vám naplňuje Karma ukazatel. Podle něho poznáte, jak jste zrovna ve městě oblíbeni. Jakou cestou se dáte, má poté dopad i na vaše schopnosti. Za dokončení každého úkolu, ale i zabitím člena gangu dostanete zkušenostní body. Ty poté můžete investovat do schopností podle toho, jak hru hrajete. Většina schopností je pochopitelně stejná pro obě povahy, ale jejich vylepšení už nikoliv. Tím hra trošku táhne hráče k tomu, aby si vyzkoušeli hru dvakrát. Občas se budete muset rozhodnout, jakou zvolíte cestu a tím svoji budoucnost. Samotná postava pak na tuto skutečnost také reaguje a občas si řeknete, co by se asi stalo, kdybych se rozhodl jinak. Znovu hratelnost je tak velkou devízou této hry.

Jak už bylo řečeno na začátku, Empire City se rozprostírá na třech ostrovech. Ty jsou díky velkému elektrickému výbuchu ponořeny do tmy a je jen na hlavním hrdinovi, aby do částí města vrátil světlo. Generátory vždy naleznete v kanálech, které slouží kromě nahození energie i k získávání nových schopností. Zpočátku Cole nic neumí, ale stačí osvětlit pár čtvrtí Empire City a už umíte létat či surfovat na elektrických drátech nad městem. Na konci hry se tak z Cola stane opravdu slušný voják, který si bude umět udělat z elektřiny štít, jenž ho uchrání proti kulkám, nebo sesílat z nebe obrovské elektrické paprsky, které zničí naprosto vše. Normální schopnosti, jako je jízda na elektrických drátech. vás nic nestojí, ale pokud budete používat speciální elektrické útoky, bude vás to stát elektrickou energii. Tu si poté musíte dobíjet u automatů, z aut nebo pouličního osvětlení.

Jako v každé hře s otevřeným světem, i v inFamous plníte hlavní story úkoly, které vás ženou čím dál více k porozumění tomu, co se vlastně stalo, ale i kupu vedlejších úkolů. Hlavní příběhovou linii tvoří přesně 40 úkolů, jejichž délka se pohybuje kolem 10 – 40 min na jeden. Záleží na vaší zručnosti. Na rozdíl od podobných her se v inFamous nestane, že by hra přešla do stereotypu, protože úkoly jsou hodně různorodé a v hlavní příběhové lince se nestane, že bychom dělali něco dvakrát. Tedy kromě nahazování generátoru v kanálech. Pokud dohrajete hlavní příběh, je třeba ještě vyčistit město od všelijakých podivných zfetovaných existencí. Musíte tak plnit nejrůznější úkoly od obyvatel, kterých je také docela dost druhů. V tento moment hra dost připomíná Assassin´s Creed, ale s tím rozdílem, že nezačne nudit. V jednu chvíli tak pomáháte s eskortem vězňů za mříže, podruhé zase podle fotografie hledáte bombu. Během hry narazíte i na mise, kdy musíte potichu sledovat podezřelého, aby vás dovedl do cíle. Po splnění úkolu se vám vždy zabere určitá část města, která bude už nadále poklidnou čtvrtí bez jediné známky násilí. Pokud budete chtít splnit všechny tyto vedlejší úkoly, připravte si tak zhruba 100 hodin. Pod ně se určitě nedostanete. Kromě těchto vedlejších úkolů se ve městě nachází třeba satelity, které ukrývají tajemné kazetky. Najít je všechny vám zabere dalších pár hodin.

Poslední kus recenze budeme věnovat technickému zpracování. Ihned je třeba podotknout, že grafická stránka je lahůdkou samou o sobě. Asi nic víc k ní netřeba dodávat, protože se po zapnutí hry před vámi začne odehrávat neskutečné divadlo, které nepotřebuje komentář, stačí se podívat na přiložené obrázky. Abychom pořád nechválili, zde budeme bohužel i lehce kritizovat. Zejména jde o kolísavý framerate, který občas hru docela dost zpomalí. Nejedná se nikdy o akční scény, které by třeba zapříčinily vaši smrt, ale třeba při běhu městem nebo prohledávání garáží pokles pocítíte. Ačkoliv framerate občas klesne, po většinu hry běží stabilně. Co je ovšem větší problém, jsou bugy, které hru provází. Několikrát se nám stalo, že jsme třeba přešli přes zeď, nebo jsme se propadli přes drátěnou cestu, kterou jsme se jako jedinou mohli dostat k cíli. Asi tušíte, že v této chvíli zbude jediné. Restart mise. Bugy jsou tak největší problém, ale musíme podotknout, že se vyskytují dosti nepravidelně, takže se vám může stát, že na ně třeba nenarazíte. Naladíme se opět na tu lepší vlnu. Začněme animacemi. Jak se podařilo rozpohybovat Sucker Punch hlavního hrdinu, je něco neuvěřitelného. Všechny pohyby vypadají naprosto věrohodně, a navíc má inFamous velmi intuitivní ovládání, takže se budete cítit, jako byste byli vy součástí hry. Hudební stránka hry je výtečná a skvěle dokresluje komiksové pozadí. Zvláště při hodně akčních misích, kdy hraje výtečná hudba, vyženete hlasitost na maximum pro největší možný požitek. Co rovněž musíme pochválit, je výtečný dabing hlavního hrdiny, ale i všech ostatních charakterů.

Sucker Punch dokázal nemožné. Vytvořil skvěle fungující svět, tolik vzdálený od reality, který si budete užívat od začátku do konce. Nezasvěcený by si mohl říci, že hra jen slepě kopíruje předchozí hry jako Spider-man a GTA. inFamous je ale úplně někde jinde a všechny své vzory překonává rozdílem třídy, někdy i dvou. Takhle chytlavou městskou akci se spoustou neuvěřitelných scén, které střídají smutek, radost i bolest, jsme tu ještě neměli. Ne Killzone 2, ale inFamous je hra, kvůli které si musíte Playstation 3 koupit.

InFamous

ps3
Sony Computer Entertainment, Sucker Punch
Datum vydání hry:
26. 5. 2009
KARTA HRY
9/10

Komentáře