Hry, kterým nebylo dáno vyjít

special  42
Martin Šmíd, 17. 2. 2019 20:00
V posledních letech bylo oznámeno hned několik her, které nám ovšem nikdy radost neudělají, protože byly nakonec z nejrůznějších důvodů zrušeny. Nyní jsem se rozhodl na některé takové hry podívat, abych vám je trochu připomenul a třeba se i rozepsal, proč se jich nikdy nedočkáme. Pohodlně se tedy usaďte a dejte se do čtení. Autor: Martin Šmíd

Deep Down – Capcom (oznámení - PlayStation Meeting únor 2013)

Začnu hrou, která sice není oficiálně zrušená, ale nikdo už dnes moc nevěří, že by spatřilo světlo světa. Když Sony začátkem roku 2013 uspořádala v New Yorku speciální konferenci PlayStation Meeting a na ní následně oznámila konzoli PlayStation 4, jedním z prezentujících byl Yoshinori Ono z Capcomu. Ten představil zcela nový herní engine Panta Rhei, který měl pohánět budoucí projekty Capcomu. No a první hrou, která měla tento engine využívat, měla být kooperativní akční RPG hra Deep Down. Ta od počátku trochu připomínala Assassin’s Creed sérii, protože část se měla odehrávat v New Yorku roku 2094, kde tajemná skupina Ravens měla vyvinou technologii, umožňující obnovovat vzpomínky z různých předmětů, i těch od pradávné tajemné civilizace z patnáctého století. No a právě do patnáctého století jsme pak měli cestovat a odhalovat tajemství různých jeskyní a dalších procedurálně generovaných míst. Z prvních ukázek hra vypadala pěkně, trochu připomínala mix Dark Souls a Dragon's Dogma, protože jsme viděli prolézání dungeonů plných různých monster i draků.

Po PlayStation Meeting byla ještě dva roky prezentována na několika akcích AMDčka i Tokyo Games Show, kde jsme se i dozvěděli, že vyjde formou free to play a brzy se dočkáme bety. Následně se ale po ní ale slehla zem a Capcom už žádnou oficiální informaci nevypustil. Vývojáři sice následně ještě několikrát v rozhovorech tvrdili, že hra je ve vývoji, ale prošla mnohými změnami, aby se pak vše změnilo na to, že nemohou poskytnout další informace. Z toho se dá usuzovat, že původní koncept se zřejmě Capcomu nezdál příliš dobrý a rozhodl se nejprve hru překopat, ale možná během toho si následně uvědomil, kolik by to vlastně stálo, a tak ji uložil k ledu. V současnosti se Capcom zaměřuje na řadu jiných projektů, dokonce i Panta Rhei engine není využíván, a proto se nezdá pravděpodobné, že bychom se Deep Downu v brzké době dočkali, což je docela škoda. Jak už bylo zmíněno, první ukázky vypadaly dobře a dávaly nám naději, že bychom se mohli dočkat něčeho opravdu skvělého. 

Tom Clancy's Rainbow Six Patriots – Ubisoft (oznámení – listopadu 2011)

Koncem roku 2011 přinesl magazín Game Informer oznámení nové akční hry od Ubisoftu Tom Clancy's Rainbow 6 Patriots od studií Ubisoft Montreal, Ubisoft Toronto a Red Storm Entertainment. V ní jsme se měli chopit člena jednotky Rainbow Six a bojovat v ulicích New Yorku, ale také dalších místech po Spojených Státech, s nově vzniklou teroristickou buňkou – Praví vlastenci. Od začátku vývojáři tvrdili, že hra bude hodně zaměřená na příběh a během střetů s protivníky bude nutné taktizovat. Po několika prvních prezentacích to vypadalo, že vývoj jde dobře, ale v roce 2013 obchodní řetězec Gamestop přestal přijímat předobjednávky, aby následně zrušil i ty už přijaté. Ubisoft následně potvrdil, že hra je zrušena a tým se zaměřuje na vytvoření jiné Tom Clancy's Rainbow Six hry, která bude určena pro konzole osmé generace (PlayStation 4 a Xbox One). Jak určitě víte, o rok později byla oznámena multiplayerová akce Tom Clancy's Rainbow Six Siege, která vyšla na podzim roku 2015. Ta se i dnes těší obrovskému zájmu hráčů, takže se zdá, že nakonec zrušení Tom Clancy's Rainbow Six Patriots bylo dobré rozhodnutí, protože dalo možnost vzniku něčemu daleko lepšímu a zajímavějšímu.

Scalebound – Microsoft/Platinum Games (oznámení – E3 2014)

Další hru máme všichni v živé paměti. Microsoft během své prezentace na E3 v roce 2014 oznámil velkou akční RPG hru Scalebound od uznávaného japonského studia Platinum Games. Nemusíme ani moc říkat, o jak velké pozdvižení se tímto postaral. Hra se měla odehrávat v záhadném světě Draconis a představit příběh Drewa a jeho věrného kamaráda, draka Thubana. Kromě hlavní příběhové linky měla mít hra i kooperativní online režim pro čtyři hráče, který následně Microsoft prezentoval na jedné z herních výstav. Původně měla být hra Scalebound na pultech obchodů už v roce 2016, ale následně došlo k posunu na rok 2017, aby mohli vývojáři dostát vysokým očekáváním fanoušků.

Začátkem roku 2017 ovšem přišel velký šok. Nejprve Kotaku informovalo, že hra je ve velkých problémech a zřejmě bude zrušena, což následně o několik hodin později potvrdil i přímo Microsoft. „Po důkladném zvážení jsme došli k rozhodnutí zrušit hru Scalebound. Usilovně ale pracujeme na úžasném lineupu her, který bude dostupný v tomto roce pro naše fanoušky, zahrnující Halo Wars 2, Crackdown 3, State of Decay 2, Sea of Thieves a spousty dalších skvělých zážitků,“ stálo tehdy ve vyjádření Microsoftu. Phil Spencer následně ve svém vlastním prohlášení řekl, že hra byla zrušena hlavně z toho důvodu, protože by nedokázala naplnit vysoká očekávání hráčů, ale do budoucna se nebrání další spolupráci s Platinum Games. Ta už ovšem nepřišla, protože studio začalo vytvářet hry pouze pro PlayStation 4 a Nintendo Switch. Ano, akce NieR: Automata se na Xbox One nakonec dostala, ale až díky portu, za kterým stál Square Enix. Navíc jsme se dozvěděli, že nikdy nebyla mezi Square Enixem dohoda se Sony o konzolové exkluzivitě. Je tedy otázka, jak moc poklidný rozchod Microsoftu s Platinum Games byl.

Sem tam se objevily spekulace, že za zrušením byly i rozdílné vize ohledně směřování hry. Vývojáři z Platinum Games měli mít svoji vlastní vizi, do níž jim měl Microsoft hodně zasahovat a chtít po nich zakomponování kooperace a dalších online prvků, což nemělo moc fungovat. To ostatně naznačuje i nemastná neslaná prezentace z Gamescomu 2016. Jak tomu bylo každopádně ve skutečnosti, se už nedozvíme. Jedno z posledních prohlášení následně udělal přímo Hideki Kamiya z Platinum Games, který popřel zároveň, že by měl kvůli vývoji trpět psychickými nebo jinými problémy. „Jak už jste možná slyšeli, Scalebound byl zrušen. Omlouvám se všem hráčům, kteří se na hru těšili. Omluvám se, že musíme oznámit takto špatné zprávy hned na začátku roku. Vše co nyní mohu udělat, je alespoň slíbit, že budeme do budoucna přinášet zábavné hry. Budu pracovat obzvláště tvrdě, abych vás už znovu nezklamal,“ napsal tehdy na twitteru Hideki Kamiya.

Star Wars 1313 – LucasArts (oznámení – E3 2012)

V roce 2012 oznámil LucasArts velmi ambiciózní akční hru Star Wars 1313. Ta měla sledovat mladého Boba Fetta a zavést ho do temných zákoutí planety Coruscant, hlavně do oblasti nazvané Level 1313. První ukázka vypadala docela pěkně a fanoušky navnadila, stejně jako velké plány vývojářů se samotnou hrou. Měl to být daleko temnější Star Wars, což se mnohým líbilo. Když ale následně Disney koupil Lucasfilm, rozhodl se, že nebude dále pokračovat ve vývoji her, ale raději bude značky licencovat ostatním herním společnostem. Nepřekvapilo proto, když začátkem dubna došlo v LucasArts k velkému propouštění a zrušení všech projektů, včetně Star Wars 1313. Důvod zrušení byl zcela jasný, takže asi není moc důvodů se tu o hře dále rozepisovat.

Doom 4 – id Software (oznámení – QuakeCon 2008)

Jednoho strašáka ve skříni má i uznávané studio id Software. John Carmack během QuakeConu v roce 2008 s velkou slávou oznámil práce na akční hře Doom 4. Ta měla být zasazena na Zemi, kde začali vylézat různí démoni a vyslaná jednotka s nimi měla zatočit. Docela dlouho jsme se pak o hře nic nedozvěděli, až se začalo spekulovat o problémech s vývojem. Později jsme se dozvěděli od vývojářů, že hra naprosto ztratila směr a místo klasické rychlé akce podobné prvním dílům měla připomínat nascriptovanou záležitost typu Call of Duty. Nepřekvapí, že všechna práce byla vyhozena do koše a začalo se znovu, tentokrát už pod Bethesdou. Jak určitě víte, nakonec z restartu vznikla hra Doom, vydaná v roce 2016, která se vrátila ke kořenům série a přinesla parádní zážitek pro všechny fanoušky. Pete Hines z Bethesdy pak ještě v jednom rozhovoru dodal, že původní verze Doom 4 byla prostě a jednoduše špatná a neobsahovala nic z toho, čím se Doom proslavil.

Silent Hills – Konami/Kojima Productions (oznámení – GamesCom 2014)

Možná si ještě pamatujete na tiskovou konferenci Sony na GamesComu v roce 2014, na níž byla oznámena hororová hříčka P.T. pro konzoli PlayStation 4. Jim Ryan přímo na prezentaci tvrdil, že za hrou stojí úplně nové studio, přičemž si ji může hned každý stáhnout zcela zdarma z PlayStation Store. Po několika hodinách už ovšem bylo jasné, že jde o interaktivní teaser na hru Silent Hills, kterou měl režírovat Hideo Kojima a Guillermo Del Toro. Do hlavní role pak byl obsazen Norman Reedus, jehož každý určitě zná díky seriálu The Walking Dead. Nový díl se měl podle informací vrátit k hororovým kořenům a nabídnout fanouškům nový děsivý zážitek.

Neuběhlo ale ani několik měsíců a začaly se objevovat spekulace, že mezi Hideo Kojimou a Konami to dost skřípe, hlavně kvůli dokončování akční hry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Vše vyvrcholilo, když Konami smazalo Kojimu ze všech propagačních materiálů hry, studio Kojima Productions Los Angeles, starající se o online část, přejmenovalo na Konami Los Angeles, no a Kojima byl prakticky odstaven. Hned bylo jasné, že Hideo Kojima dokončí Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kvůli fanouškům a následně jen dodrží pracovní smlouvu do prosince 2015. Konami ovšem na nic nečekalo a už koncem dubna 2015 oznámilo zrušení připravované hry Silent Hills, ačkoliv v oznámení stálo, že Silent Hill je pořád důležitou značkou, s níž se do budoucna počítá.

Je opravdu škoda, že ze Silent Hills nakonec nic nebylo, protože P.T. určitě pořádně navnadilo, a možná je i škoda, že byl tento interaktivní teaser následně stažen a dnes už si ho tedy noví hráči nezahrají. Hideo Kojima hned po svém odchodu z Konami založil své vlastní nezávislé studio Kojima Productions a následně uzavřel dohodu se Sony na vytvoření nové exkluzivní hry pro PlayStation 4 - Death Stranding. Do hlavní role byl obsazen Norman Reedus a menší roličku získal i režisér Guillermo Del Toro.

Fable Legends – Microsoft (oznámení – E3 2013)

A dostáváme se k další hře, kterou s velkou slávou oznámil Microsoft na začátku této konzolové generace pro Xbox One, ale nakonec byla těsně před svým vydáním zrušena. Jde o multiplayerovou free-to-play akční RPG hru Fable Legends od Lionhead Studio. Ta se od klasických dílů značně lišila a byla postavena hlavně na kooperaci čtyř hráčů, kteří se vydávali na různé výpravy a dobrodružství. Koncept zajímavý, ale jak se ukázalo už během bety, hra nedokázala hráče udržet tak, jak si asi Microsoft představoval. Přesto bylo velkým překvapením, když začátkem roku 2016 bylo oznámeno zrušení a následně i zavření Lionhead Studio.  

Až několik měsíců po zrušení Fable Legends jsme se od několika bývalých vývojářů dozvěděli, že šlo od začátku o dosti kontroverzí titul. Nikdo v Lionhead Studio na ní nechtěl moc pracovat, všichni si přáli vytvořit regulérní Fable 4, který si ale Microsoft zatím nepřál. Vývojáři už během bety věděli, že hra není dostatečně zábavná a kvalitní, aby dokázala udržet hráče po delší čas, což si možná uvědomil i Microsoft, který ji nakonec zrušil. Jako jeden z důvodů byly uvedeny vysoké náklady na vývoj, které byly podle všeho opravdu obří. Microsoft do vývoje Fable Legends investoval 75 milionů dolarů. „Lidé byli sice rádi, že se Fable Legends konečně blíží vydání. Nikdy jsme ovšem nevěřili, že půjde o nějakou dlouhotrvající záležitost, ale rovněž jsme nečekali, že hru Microsoft zruší,“ řekli následně vývojáři.

Prey 2 - Human Head Studios (oznámení – E3 2011)

V roce 2006 vyšla pro PC a konzoli Xbox 360 docela povedená akční hra Prey od vývojářů z Human Head Studios, která byla ve vývoji řadu let. Ta hráče docela zaujala a nakonec se i zaplatila, takže se vývojáři mohli pustit do vývoje pokračování, které bylo daleko ambicióznější, jak bylo vidět už během oznámení a první prezentace na E3 2011. Hrát jsme měli za lovce odměn ve velkém otevřeném světě, kde mělo jít dělat prakticky vše a měli jsme mít i naprostou svobodu. Jenomže podle dostupných informací to po E3 2011 začalo mezi vývojáři z Human Head Studios a Bethesdou pořádně vřít, což následně vyústilo v několik odkladů a nakonec i ke zrušení.  Raději se tedy oba subjekty rozhodly ukončit spolupráci a jít si po svých. 

"Prey 2 bylo hrou, v níž jsme hodně věřili. Jak šel ale čas, měli jsme pocit, že nesměřuje tam, kam původně měla, a proto jsme usoudili, že by neměla v budoucnu tak velký úspěch. Navíc nedosahovala našich standardů, co se kvality týče, a proto jsme se rozhodli ji zrušit. Nadále tedy není ve vývoji. Nebylo to pro nikoho snadné rozhodnutí," tvrdil tehdy Pete Hines z Bethesdy. Sem tam se ještě dnes objeví spekulace, že třeba Bethesdě se nelíbily zastaralé metody a aplikace, které v Human Head Studios využívali, případně že vývojáři požadovali na dokončení více času a peněz, což jim poskytnuto nebylo. Pravdu se zřejmě nikdy nedozvíme. Na druhou stranu práva na Prey připadla Bethesdě, která následně s vývojáři z Arkane Studios připravila na rok 2017 výbornou sci-fi survival akci s RPG prvky. Ta byla restartem samotné značky, s níž se zřejmě počítá i do budoucna. Vývojáři z Human Head Studios pracovali po zrušení Prey 2 na několika menších projektech a pomáhali spíše s technickou stránkou her jiným studiím. V současnosti pak připravují open-world akční RPG Rune čerpající z norské mytologie. 

The Wolf Among Us 2 – Telltale Games (oznámení 2017)

První série hry The Wolf Among Us podle úspěšného komiksu se setkala s velmi kladným přijetím, navíc ji mnozí i dnes považují za to nejlepší, co kdy Telltale Games vytvořilo. Fanoušci si dlouho přáli pokračování, ale vývojáři raději dávali přednost jiným hrám založených na úspěšných značkách jako Borderlands, Minecraft: Story Mode, Batman a Game of Thrones. V roce 2017 na ComicConu už ovšem ono vytoužené oznámení druhé série opravdu přišlo, přičemž nám bylo slíbeno, že první epizody se dočkáme v roce 2018. Následně ale vývoj začal nabírat zpoždění, objevila se celá řada problémů, což vyústilo v odklad na rok 2019. Jak už ale víte, koncem minulého roku bylo oznámeno, že studio Telltale Games propouští a končí, a zároveň ruší rozpracované projekty, mezi nimiž bylo i pokračování The Wolf Among Us.

Star Wars hra od Visceral Games (oznámení - 2015)

Když EA získala od Disney práva na Star Wars, čekala se celá řada her, na níž se ostatně začalo i pracovat. Multiplayerový Star Wars Battlefront byl svěřen studiu DICE, vývojáři z Visceral Games (Dead Space) zase začali pracovat na nepojmenované akční adventuře, jejíž vývoj vedla Amy Hennig (Uncharted série). První záběry vypadaly fantasticky a fanoušci nemohli být nadšenější. O akční adventuře ze světa Star Wars, která by navázala na Star Wars Jedi Knight 2 nebo Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, snili hodně dlouho, no a nyní se zdálo, že se jí konečně dočkají. Koncem roku 2017 ovšem přišel šok, protože EA se rozhodla hru zrušit a studio Visceral Games zavřít. EA to vysvětlila tím, že herní průmysl se za poslední roky změnil a do budoucna bude chtít nabídnout hru, která má potenciál zaujmout daleko větší okruh hráčů. Tím tak trochu bylo naznačeno, že dnes není místo na příběhové lineární akční hry a hráči o ně nemají zájem. 

Assety, které vývojáři z Visceral Games vytvořili, byly poslány do studia EA Vancouver, kde měla na jejich základech vzniknout akční hra s otevřeným světem. Jak ovšem víte, ani této hry se nakonec nedočkáme. Zrušena měla být hlavně z důvodu, že EA potřebovala něco v brzké době, přičemž na tuto open-world akční hru s pracovním názvem Orca by se muselo čekat řadu let. Navíc by si vyžádala velkou investici, kterou zřejmě v EA nechtěli poskytnout. Z konceptů se počítalo s tím, že hlavním hrdinou bude lovec odměn, který bude cestovat na různé planety a pracovat pro řadu frakcí. Trochu hra měla připomínat Mass Effect, takže možná i proto nedělalo EA problém ji odpískat.

Jakou z výše vypsaných her byste si rádi zahráli? 

Komentáře