Hry, které předpověděly budoucnost

special  23
Leon, 10. 9. 2021 20:10
Lidskou přirozeností je přemýšlet o budoucnosti. Jedná se o jeden ze základních znaků našeho myšlení, a proto nepřekvapí, že se tento jev odnepaměti promítá i do veškerého lidského konání. V kultuře to platí obzvláště, protože člověku jde nejen o zvěčnění přítomnosti, ale často také o projektování vlastních tužeb, snů a očekávání od věcí příštích. V tomto kontextu máme na mysli primárně současnou popkulturu. Asi každý někdy narazil na dnes velmi módní fenomén filmů či seriálů, které dokázaly nějakým způsobem úspěšně predikovat budoucnost. Hry mají dnes již velmi blízko k filmovému průmyslu, a proto nepřekvapí, že i ony se mohou pochlubit nejedním úspěšným věštěním z pomyslné křišťálové koule. Pokud patříte k racionálně smýšlejícím lidem, pak zřejmě správně tušíte, že to, co někteří považují za fascinující a téměř tajuplné, není ve skutečnosti nic jiného, než souhrou náhod a důsledkem precizní faktografické rešerše provázející tvorbu každé větší hry umožňující mnohdy nastínit vcelku věrné scénáře budoucnosti. Autor: Leon

   Přesto stojí za to, abychom se podívali na některé nezvykle konkrétní herní předpovědi, které se vyplnily. Možná budete sami překvapeni, jak úspěšné jsou hry v předpovídání toho, co se stane. Vybrali jsme celkem deset titulů, které nám přišly nejzajímavější. Podobně úspěšných her na poli predikcí je však samozřejmě mnohem více a můžete takové tituly zmínit v komentářích. Pokud článek zaujme, není žádný problém napsat jeho pokračování. Ale teď už si vyslechněte deset herních příběhů s neobyčejnou přesností předpovědi.   

Final Fantasy VIII

  • Rok vydání: 1999
  • Výrobce: Square
  • Vydavatel Square
  • Platformy: PlayStation, PC, PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch
  • Co hra předpověděla: konec analogového televizního vysílání 


   Japonsko je úžasná a vyspělá země, která v mnoha ohledech udává technologické tempo naší doby. Víceméně platí, že pokud v Japonsku proběhne nějaká revoluce v technologiích, zasáhne s menším zpožděním i zbytek světa. Televizní vysílání bylo na konci 20. století šířeno po celém světě takřka výlučně v analogovém standardním rozlišení SD (Standard Definition). Pro mladší čtenáře uveďme i technické specifikace, a to poměr obrazu 4:3 a rozlišení 576 x 720. V průběhu 90. let došlo postupně k přijetí standardů pro nástup digitálního přenosu televizního signálu. Japonsko, kde se tato televizní revoluce zrodila, mělo oproti Západu mnohaletý náskok. V roce 1999 se proto rozhodli vývojáři ze Squaresoft zapasovat do FF VIII řadu odkazů na to, že analogové vysílání je ve hře již dávný přežitek, a nyní naopak dominuje výlučně princip digitálního přenosu po kabelových sítích. 

   Jelikož se FF VIII odehrává ve futuristickém světě, dozví se hráč na několika místech hry, že od analogového vysílání se tady upustilo už před 17 lety a většina tamních domácností má digitální televizní signál nebo přešla na IPTV (televize přes internetový protokol). HD obraz tak byl ve světě FF VIII už naprostou samozřejmostí a standardem. Roku 1999 se taková vize jevila na Západě, a hlavně v Evropě ještě jako hodně vzdálená utopie. Vždyť například v České republice bylo analogové televizní vysílání definitivně ukončeno teprve v roce 2011, tj. dvanáct let po vydání FF VIII, která tímto vcelku věrně předpověděla, že analogové vysílání vymizí ve vyspělých částech světa v rámci necelých dvou desetiletí, což povede k zásadnímu zlepšení přenosu obrazu a zvuku.        

Tom Clancy's Ghost Recon

  • Rok vydání: 2001
  • Výrobce: Red Storm Entertainmen
  • Vydavatel: UbiSoft
  • Platformy: PC, Xbox, PlayStation 2 a GameCube
  • Co hra předpověděla: válku v Gruzii


   První díl veleúspěšné série „Tom Clancy's Ghost Recon“ stál u zrodu vskutku moderních taktických stříleček těžících z úspěšného spojení singleplayeru a multiplayeru a takřka maximalistické preciznosti vývojářů opírajících se o seriózní rešerši geopolitické situace a vojenské strategie. Příběh vyprávěl o rozsáhlém vojenském konfliktu mezi Ruskem, Gruzií a Pobaltskými zeměmi v blízké budoucnosti, který vypuknul v okamžiku, kdy se Rusko snažilo obnovit bývalý SSSR. 

   V roce 2001 se zdála myšlenka na silný ruský revizionismus jako hodně vzdálená píseň. Ostatně mluvíme o době, kdy byl ruský prezident Vladimir Putin ve funkci pouhý rok a zdálo se, že země půjde naopak cestou postupného sbližování se Západem. To se nestalo a první z větších mezinárodních konfliktů putinovského režimu vzplál v roce 2008 v Gruzii. Rusko-gruzínská válka (u nás známá také jako válka v Jižní Osetii) byl sice konflikt krátký, ale prudký a krvavý, který předjímal zhoršující se vztahy Západu s Ruskem. Na předpovědi Tom Clancy's Ghost Recon o válce mezi těmito dvěma státy není ani tolik překvapivé, že k němu došlo, ale naopak to, kdy konflikt vypukl. Hra Tom Clancy's Ghost Recon totiž zasadila válku do roku 2008, kdy k ní skutečně došlo. Mrazivá a znepokojující předpověď? Nepochybně!   

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

  • Rok vydání: 2001
  • Výrobce: Konami
  • Vydavatel: Konami
  • Platformy: PlayStation 2, Xbox a PC
  • Co hra předpověděla: špionáž civilistů a fenomén fake news


   Pro mnohé hráče je série MGS a její tvůrce Hideo Kojima takřka ztělesněním vizionářství, avšak z celé špionážní ságy musíme z hlediska vyváženosti obsahu zmínit pouze jeden titul, ačkoli je možné napsat na téma předpovědí MGS takřka celý článek. MGS 2 z roku 2001 má ovšem tu velkou výhodu, že utkvěl hráčům v paměti nejvíce, neboť dokonale vystihl dva dominantní jevy prvních dvou desetiletí 21. století, a to vládní špionáž vlastních občanů z důvodu národní bezpečnosti a sílu nastupujícího internetu, který je snadným nástrojem propagandy, dezinformací a všeho toho, co dnes souhrnně zahrnujeme pod pojem fake news. 

   Kojima chtěl jako velký nadšenec do moderních technologií varovat prostřednictvím šílené špionážní simulace do níž se zaplete jeho hrdina Raiden lidstvo před ukvapeným technologickým pokrokem přinášejícím nejen zcela průkopnické způsoby získávání, předávání a uchovávání informací, které posouvají společnost dopředu, ale jež jdou zároveň ruku v ruce s vážným rizikem zneužití těchto informací různými organizacemi a politickými subjekty. Varování znělo také na adresu socializace jednotlivce, který je od narození obklopen a doslova zahlcen informacemi. A ten, kdo utváří a ovlivňuje tok informací, může mít v budoucnu zásadní vliv na vnímání lidí a celých společností na svět kolem nich. 

   V roce 2001 byl internet ještě de facto v plenkách, a proto se mnozí Kojimovi vysmáli. A dnes? Po kauzách špionáže NSA vlastních občanů a divokých amerických prezidentských volbách z let 2016 a 2020, dezinformačních válkách v médiích a na internetu i snaze vlád po celém světě usměrnit a cenzurovat svobodný přístup občanů k informacích se zdá, že Kojimovo varování mělo nejen reálné opodstatnění, ale vyznělo takřka naprázdno.

Deus Ex: Human Revolution

  • Rok vydání: 2011
  • Výrobce: Eidos Montréal
  • Vydavatel: Square Enix
  • Platformy: PlayStation 3, Xbox 360 a PC
  • Co hra předpověděla: nástup Justina Trudeaua na post kanadského premiéra


   Metal Gear Solid není jedinou herní sérií, která se může pyšnit hned několika úspěšnými predikcemi budoucnosti. Stejně známou a ne-li úspěšnější značkou v předvídání věcí příštích je RPG dystopická sága „Deus Ex“, která například už v roce 2000 zvěstovala ve svém úplně prvním díle, že New York čeká v budoucnu ničivý teroristický útok, během něhož budou zničena proslulá Dvojčata (World Trade Center). Stejně tak Deus Ex vcelku hodnověrně zachycuje neblahý proces úpadku lidstva, a to zejména v klesající ekonomické hodnotě lidské výrobní síly postupně nahrazované automatizací, čímž zaniká střední třída, a tak se společnost dělí ve vyspělých ekonomikách víceméně už jen na chudé a bohaté. 

   Deus Ex: Human Revolution z roku 2011 přinesl další a mnohem významnější i zcela konkrétní předpověď. Hra se příběhově odehrává v roce 2027 a jako kanadský premiér je uváděn jistý „Mr. Trudeau“. Jedná se o skutečného politika, který však v době vývoje hry, na níž se začalo pracovat již v roce 2007, byl zcela neznámý i pro zkušené politické komentátory v Kanadě. Mladý a charismatický Justin Trudeau se dostal teprve v roce 2008 do kanadské Dolní sněmovny a nic nenasvědčovalo tomu, že se stane jednoho dne premiérem Kanady. Vývojáři z kanadského studia Eidos Montréal si jej vybrali jednoduše z toho důvodu, že jim byl tento politik sympatický, ačkoli si oni sami uvědomovali takřka minimální, prakticky nulovou naději na jeho větší kariérní růst. Zřejmě byli sami zaskočeni, když se Trudeau ujal v roce 2013 předsednictví Liberální strany a o dva roky později drtivě vyhrál volby a stal se premiérem. I přes četné kontroverze se stále těší ve své zemi velké podpoře a je tudíž pravděpodobné, že se s ním můžeme jako s kanadským premiérem setkat ještě v roce 2027 přesně tak, jak to již v roce 2011 prorocky uvedl Deus Ex: Human Revolution.

Homefront

  • Rok vydání: 2011
  • Výrobce: Kaos Studios
  • Vydavatel: THQ
  • Platformy: PlayStation 3, Xbox 360 a PC
  • Co hra předpověděla: vzestup severokorejského diktátora Kim Čong-una


   Při pohledu na náš speciál je zjevné, že většina předpovědí je dost pesimistických a ponurých. Bohužel tomu nebude jinak ani u hry Homefront z roku 2011, která vznikla jako pokus THQ srazit na kolena „Call of Duty“ od Activisionu. Homefront nebyl žádný velký hit, ale hráči stříleček z první osoby si tento netradiční titul oblíbili, a tak hra dosáhla postupně statutu žánrové klasiky. Pokud zavítáte na naši recenzi z roku 2011, ve které Kachlo uvedl směrem k zasazení hry a jejímu příběhu, že: „…něco takového by se asi jen těžko někdy stalo,“ pak o deset let později už nezní příběh ani zdaleka jako nesmyslná fikce. Příběh odehrávající se v roce 2027 se točil kolem Severní Koreje, která pod tvrdou diktátorskou rukou Kim Čong-una sjednotila Korejský poloostrov, získala jaderné zbraně a zatáhla svět do vleklého konfliktu. 

   V roce 2011 Severní Korea ještě nikoho nevzrušovala a jméno Kim Čong-una znal jen málokdo, neboť vládcem země byl stále ještě Kim Čong-il. KLDR navíc tehdy ještě neměla ani jaderný program. Avšak jen pár týdnů po vydání hry zemřel korejský vůdce Kim Čong-il a jeho syn a zároveň nástupce Kim Čong-un rychle odhodil masku přívržence Západu a začal zemi vládnout tvrdou rukou. Pod novým vládcem se výrazně zvýšilo napětí mezi KLDR a globálními mocnostmi, od roku 2013 rozvíjí Severní Korea jaderný program a Kim Čong-un se netají tím, že usiluje o sjednocení Korejského poloostrova, pochopitelně pod vedením Korejské strany práce. Homefront tak téměř přesně postihl vývoj, jakým se Severní Korea ubírala poslední dekádu. 

   Avšak tím hrozivá předpověď hry ani zdaleka nekončí. Podle herního příběhu nastal v roce 2022 finanční kolaps Spojených států a planetu zachvátila zhoubná pandemie ptačí chřipky pocházející z Asie. Jak tedy patrno, THQ tehdy vskutku ťal do živého!   

Battlefield 3

  • Rok vydání: 2011
  • Výrobce: DICE
  • Vydavatel: Electronic Arts
  • Platformy: PlayStation 3, Xbox 360 a PC
  • Co hra předpověděla: teroristické útoky v Paříži v roce 2015


   Rok 2011 byl velmi plodný na hry předpovídající budoucnost. Třetím v pořadí je titul Battlefield 3, který zřejmě netřeba blíže představovat. Hra sleduje osudy několika postav, a to amerického vojáka, ruského špióna a velitele tanku, jejichž osudy se postupně prolínají v globálním válečném dramatu odehrávajícím se převážně v Iráku. Avšak hráči navštíví také známá západní velkoměsta jako New York a Paříž. Battlefield 3 vrcholí v situaci, kdy hráči musí zabránit teroristickému útoku v Paříži. Jako většina FPS her, tak i Battlefield 3 představil nepříliš vzdálenou budoucnost, a to konkrétně rok 2014. K teroristickým útokům v Paříži došlo ve hře 13. listopadu 2014. 

   V roce 2011 se zdálo, že velkým teroristickým útokům na tzv. měkké cíle v evropských metropolích již odzvonilo, avšak o několik let později se evropská hlavní města stala terčem útoků muslimských radikálů, během kterých byly zavražděny stovky lidí. Jeden z největších a nejodpornějších činů se odehrál v noci z 13. na 14. listopadu 2015 v Paříži, kdy teroristé zaútočili na celkem šesti místech a zabili 130 lidí. Reálný pařížský útok se tedy odehrál na den přesně rok poté, kdy k této události došlo v Battlefield 3. 

   V tomto jediném konkrétním případě se ovšem vznáší ve vzduchu otázka, zdali se útočníci neinspirovali samotnou hrou a datum 13. listopadu si k útoku nezvolili záměrně. Je totiž prokázáno, že mnozí z radikálů, kteří v Evropě útočili, či útoky připravovali, využívali her typu Battlefield nejen jako způsobu rekreace, ale pilovali si také reflexy a přes online multiplayer si zkoušeli posílat šifrované zprávy, aby tak unikli pozornosti tajných služeb. Tento případ budiž dokladem zneužitelnosti v podstatě každého média a opovrženíhodný příklad využití her k zosnování vražd. Tomuto jevu lze zabránit jen obtížně, protože hry jsou dnes masovou mainstreamovou zábavou v generaci dvacátníků a třicátníků, u nichž dochází nejčastěji k radikalizaci a náboženskému fundamentalismu. Podobných případů proto bude v budoucnu zřejmě (bohužel) přibývat.   

Metal Gear Rising: Revengeance

  • Rok vydání: 2013
  • Výrobce: PlatinumGames
  • Vydavatel: Konami
  • Platformy: PlayStation 3, Xbox 360 a PC
  • Co hra předpověděla: politický slogan „Make America Great Again“


   Na úspěšnou hack and slash akční adventuru Metal Gear Rising, která je spin-offem série Metal Gear, si dnes vzpomenou prakticky už jen hardcore hráči a fanoušci kyberpunku. Zčásti je to způsobeno i tím, že se Hideo Kojima rozhodl tuto hru vytěsnit ze zorného pole svých fanoušků, neboť se na ní nijak nepodílel, přičemž titul vyšel poněkud nešťastně v roce, kdy se střídala konzolová generace. V hlavní roli tohoto neprávem opomíjeného klenotu se představil známý hrdina Raiden ve svém oblečku kyborga, aby čelil novému nepříteli. 

   Děj hry byl zasazen do vzdálené budoucnosti roku 2018 a v pozadí událostí stanul arogantní a bezohledný americký senátor Steven Armstrong posedlý představou, že je nutné vnitřně upevnit USA, reformovat ji, a to i za cenu drastických opatření, a tak Spojeným státům zajistit novou dominanci ve světě. Laciné politické fráze a povrchní zjednodušení americké politiky jistě přiměly v roce 2013 mnohé hráče k úsměvu a pozvednutí obočí. To samé platilo při jedné ze závěrečných scén, kdy Armstrong před soubojem s Raidenem osvětluje své megalomanské plány, a nakonec pronese dnes již dávno profláklou a notoricky známou větu: „They'll make American great again!“ Stalo se tak pár let předtím, než zahájil Donald Trump svou volební kampaň, která jej vynesla v roce 2016 až do Bílého domu, a během níž si naklonil na svou stranu milióny Američanů jednoduchým, avšak z marketingového hlediska geniálním sloganem: „Make America Great Again.“ Slogan „vymysleli“ během kampaně Trumpovi marketingoví poradci, přesto je znepokojující, že tvůrci hry už v roce 2013 předpověděli rozpad tradiční politiky v USA a vzestup mužů za oponou až na vrchol za pomoci laciných gest a výroků.

Elite Dangerous

  • Rok vydání: 2014
  • Výrobce: Frontier Developments
  • Vydavatel: Frontier Developments
  • Platformy: PC, Xbox One a PlayStation 4
  • Co hra předpověděla: objev sluneční soustavy TRAPPIST-1


   Vesmírná open world adventura Elite Dangerous je jednou z mála her, která se těší skvělému jménu v odborných kruzích. Jedná se svým způsobem o simulátor vesmírných letů, v němž se hráč ujme role pilota kosmické lodi a zkoumá realistickou prezentaci Mléčné dráhy v otevřeném měřítku 1:1. Během vývoje se klad extrémní důraz na věrnost zachycení situace v kosmu. Řadu souhvězdí si však tvůrci jednoduše vymysleli, či pouze předpokládali jejich existenci. Vzhledem k (ne)konečnosti vesmíru, nepopsatelným vzdálenostem a různým nahodilostem, jejichž algoritmus vědci dodnes plně nechápou, byla pravděpodobnost na to, že herní vývojáři vytvoří téměř identickou sluneční soustavu, jaká byla o několik let později skutečně objevena, téměř nulová. V Elite Dangerous byl proto vytvořen zcela smyšlený hvězdný systém tvořený sedmi planetami a vzdálený od Země zhruba 40 světelných let. 

   K velkému šoku vývojářů se podařil vědcům z NASA podobný objev zachytit v roce 2013, tedy již v době, kdy jej měli vývojáři vytvořený. Novému systému dokonce téměř přesně odpovídala i vzdálenost a poloha od Země. O tomto objevu se však tehdy vědělo stále velmi málo. Přesný počet planet, který byl stejný jako u hry, NASA definitivně potvrdila až v průběhu intenzivního výzkumu v roce 2016, kdy byl také objev sluneční soustavy TRAPPIST-1 poprvé veřejně prezentován veřejnosti. Stalo se tak plné dva roky po vydání Elite Dangerous, kterému se tímto podařil kousek, jenž bude těžko kdy překonán. Od této chvíle začala NASA zkoumat mimo jiné možnosti využití herních simulací a již existujících herních algoritmů v oboru astronomie pro určení pravděpodobnosti výskytu dalších slunečních soustav ve vesmíru.

Detroit: Become Human

  • Rok vydání: 2018
  • Výrobce: Quantic Dream
  • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment (PS4), Quantic Dream (PC)
  • Platformy: PlayStation 4 a PC
  • Co hra předpověděla: rozvrat společnosti skrze automatizaci a robotizaci


   Interaktivní drama a oceňovaný titul Detroit: Become Human je v souvislosti s předpověďmi budoucnosti svým způsobem unikátní, protože namísto jedné či dvou přesných predikcí tu máme daleko více jednu z nejuvěřitelnějších herních fikcí toho, jak by mohl vypadat náš svět kolem roku 2040. Francouzští vývojáři ze studia Quantic Dream vytvořili poněkud odlišnou budoucnost od té, kterou většinou vídáme v jiných hrách či filmech, seriálech nebo knihách. Základní premisou je naopak svět existující i za dvě dekády víceméně v hmotném nadbytku a relativní politické stabilitě. Pod povrchem ale společnost vře. Nástup androidů schopných zastat jakoukoli lidskou činnost doslova rozvrátil společnost. Androidi berou lidem práci, ale místo vděku je společnost naopak vykořisťuje a zneužívá, aniž by jim byla přiznána jakákoli práva. 

   Detroit je nejsilnější ani ne tak v této základní náplni, ale v tom, že dokresluje atmosféru v základních reáliích, kde ostatní tvůrci ponechali situaci nedořešenou. Ve spolupráci s předními odborníky z řad vědy dokázali vývojáři ve hře nastínit zásadní otázky morální integrity lidí ve světě plném inteligentních strojů, včetně otázek společenských, technologických nebo ekologických. Ve hře se tak může hráč seznámit s polemikami na téma přípustnosti sexu s androidy, problémem získávání citlivých údajů o domácnostech skrze androidy v nich žijících za účelem cílené reklamy společností, dopady úbytku včel na život na planetě, napětí mezi velmocemi kvůli docházejícím strategickým zdrojům nebo prudký nárůst nezaměstnanosti v důsledku nahrazení manuálních profesí roboty. 

   Detroit: Become Human proto zdvihá ze země problémy, kterým lidstvo již čelí, či u nichž si můžeme být jisti, že budou nastolena nikoli v rámci desítek let, ale pravděpodobně již na konci tohoto desetiletí. Právě uvěřitelnost dodává hře naléhavost a nutí člověka přemýšlet. Téma lidské důstojnosti a naléhavost definovat, jaká práva budou mít v budoucnu androidé, a to ještě předtím, než spatří první skuteční androidé světlo světa, je nadčasovou výzvou a klíčem ke správnému uchopení budoucnosti, o čemž nás dokáže velmi sugestivně přesvědčit Detroit: Become Human.

Death Stranding

  • Rok vydání: 2019
  • Výrobce: Kojima Productions
  • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment (PS4), 505 Games (PC)
  • Platformy: PlayStation 4 a PC
  • Co hra předpověděla: celosvětovou izolaci lidstva


   Jména Hidea Kojimy už v tomto článku několikrát zaznělo. On sám se vždy považoval za člověka, jehož hlavním cílem je varovat lidstvo a poukazovat na důležitost základních hodnot. U série MGS varoval před jadernými zbraněmi, ukvapeným technickým pokrokem, a nakonec i před genetickou manipulací. U Death Stranding se Kojima naopak zaměřil na člověka jako takového a chtěl zdůraznit nezbytnost a nenahraditelnost lidských kontaktů a socializace, které vedou lidstvo už od doby kamenné k rozmachu technologie, kultury a existenční svébytnosti. Kojimův svět ve hře byl rozdělen a zničen katastrofou a lidé v něm byli nuceni žít izolovaně a uvězněni ve svých malých sociálních bublinách. Lidstvo proto postupně zakrnělo a skomíralo. Pouze opětovné propojení mu mohlo dát sílu a impulz k obnovení civilizace. 

   Většina mainstreamového publika Kojimovu herní a příběhovou vizi zavrhla, což se projevilo mimo jiné na slabších počátečních prodejích a naprosto protichůdných recenzích. Jenže jen pár týdnů po vydání se stalo něco, co zcela převrátilo životy nás všech: pandemie COVID-19, která po celém světě izolovala stovky miliónů lidí, zpřetrhala na dlouhé měsíce vazby mezi kontinenty, státy, sousedy, a dokonce i rodinami. Jako první utichly kultura, sport a vzdělávání, a tak se lidi doslova proměnily na pouhou tělesnou schránku bez hlubšího vnitřního vývoje. Asi jen málokdo z nás tak nevnímá dlouhé měsíce strávené v izolaci jako promarněný čas ve svých životech. Dokonalá ukázka toho, před čím Kojima varoval ve své hře. 

   Pandemie navíc ještě není ani zdaleka za námi, a proto každý z nás toužebně očekává návrat k tomu, co bylo ještě v polovině roku 2019 považováno za naprostou samozřejmost. Kojima, který byl pochopitelně sám zaskočen tím, že jeho vize došla naplnění vzápětí po vydání hry, tak potvrdil bezezbytku svou pověst, jež ho provází už tolik let. Většina herních komentátorů a odborníků po celém světě se shodla v tom, že málokterý herní titul v historii prokázal svoji naléhavost tak rychle a natolik intenzivně, jako Death Stranding. Pochopili to i hráči, protože během pandemie se prodeje hry původně nepochopeného a odsuzovaného titulu zvýšily v řádech několika miliónů, což otevírá cestu k možnému pokračování, o kterém Kojima ostatně hovořil už před vydáním hry.       

 

Komentáře