Hra roku 2019

special  83
Martin Šmíd, 26. 12. 2019 18:40
Rok 2019 je pomalu nenávratně pryč. Během něj jsme se dočkali spousty parádních her pro naše konzole, takže se určitě nedá říci, že bychom se nudili. Nyní nastala milá povinnost trochu zrekapitulovat posledních dvanáct měsíců a vyhlásit za redakci hry, které nás nejvíce oslovily a dokázaly potěšit. Náš žebříček je tedy následující, ale určitě budeme rádi, pokud i vy se podělíte v komentářích, u jaké hry jste se letos nejvíce bavili a jaká je pro vás ta vůbec nejlepší. Na druhou stranu se můžete i podělit, jaká hra vás dokázala zklamat, protože velkých zklamání bylo letos také slušné množství.

Hlavní kategorie 

1) Death Stranding

Verdikt v recenzi: Mnozí budou oslavovat Death Stranding jako triumf Hidea Kojimy, avšak ve skutečnosti to je především vítězství originality a nezávislosti, která se dokázala oprostit od většinového světonázoru. Ten by totiž rád vše kontroloval a určoval, co je dobré, a co naopak špatné. Ale kreativitu a lidskou tvořivost nelze ničím spoutat. Vždy se totiž najdou tací, co vystoupí z bludného kruhu a začnou snít. Hideo Kojima vytvořil snad poprvé ve své dlouhé a bohaté kariéře hru přesně podle svých představ. Během necelých čtyř let dokázal stvořit nejen jednu z nejpozoruhodnějších her dnešní doby, která donutí hráče přemýšlet a přivodí jim potoky slz, ale i žhavého kandidáta na nejlepší hru současné generace konzolí. Kojimův herní Interstellar však není titul určený masám a u mnohých hráčů bude dokonce představovat nepřekonatelný problém. Své dychtivé publikum si ale bez obav najde. Kojimovým trvalým a nehynoucím poselstvím Death Stranding ovšem nebude to, co hra představuje, ale co symbolizuje. Oním symbolem je vítězství lidského ducha nad pomíjivými společenskými normami, které se velmi často mýlí. Pokud si za dvacet let vůbec někdo vzpomene na současnou konzolovou generaci, pak to bude nejspíše díky hrám jako Death Stranding.

2) Resident Evil 2

Verdikt v recenzi: Resident Evil 2 Remake není dokonalou hrou a nepřináší dokonce ani nic nového do žánru survival hororů. Naopak! Využívá starších nápadů a vrací se ke kořenům samotné série. Avšak svým obsahem definuje žánr v těch limitech, jak je představuje naše doba, a tak úspěšně završuje jednu dlouhou cestu vývoje hororových adventur. CAPCOM dobře věděl, že další herní revoluce, kterou pro žánr přinesl kdysi RE 2 či RE 4 se na této generaci konzolí zrodí jen těžko. Po celou dobu vývoje tak Japonci drželi své ambice na uzdě a zaměřili se nikoli na to, čeho by možná mohli dosáhnout s velkým rizikem, ale co dokázat mohou. Přistoupili k originálu s citem a pokorou, modernizovali vše kladné i pozitivní a oblékli starou látku do nového hábitu. Máme tak co dočinění nejen s nejlepší RE hrou za poslední dekádou, ale i jedním z nejkvalitnějších survival hororů za posledních několik let. CAPCOM opětovně dokázal, že remaky zkrátka umí, a díky tomu současnému vytyčuje zcela nový standard na poli remakování starých herních klasik. Je na ostatních vývojářských studiích, a to včetně Square Enix, který stále zápasí s vývojem remaku FF VII, aby odpověděla. Neméně důležité je však zjištění, že se série opětovně usadila v plné síle na trůnu pro krále hororových her a dala nový náboj i obsah zombie apokalypse. A to je poměrně hodně od hry, která byla před necelými čtyřmi roky oznámena tak, že si producent Yoshiaki Hirabayashi stoupl před obrazovku s logem hry a sundal si vestu, pod kterou měl tričko s nápisem „We do it!“ Nic více tehdy CAPCOM neměl. Dnes by stačilo, aby prázdnou obrazovku nahradily záběry ze hry a došlo k malé změně v potisku trička. Tentokrát na „We did it!“, tj. zvládli jsme to. Pokud by stáli před zaplněným amfiteátrem, nemuseli by už ani dodávat ono pověstné „Plaudite amici!“. Potlesk by totiž přišel sám a velmi rychle.

3) Sekiro: Shadows Die Twice

Verdikt v recenzi: Sekiro: Shadows Die Twice je téměř dokonalou akční hrou, kterou od maximálního hodnocení dělí jen několik menších mušek. Zaujme vás kvalitním příběhem, skvělým soubojovým systémem s dobře zakomponovanými stealth prvky, nezapomenutelnými a kolikrát epickými souboji s bossy, na které budete vzpomínat ještě dlouho po dohrání, povedeným designem a pohledným vizuálním zpracováním. Navíc si Sekiro: Shadows Die Twice užijí nejen hardcore fanoušci Souls her, ale i začátečníci, pokud přistoupí na určená pravidla a budou mít trpělivost.

4) Monster Hunter World: Iceborne

Verdikt v recenzi: Iceborne je fenomenální rozšíření už tak výborné hry, které ji mění prakticky k nepoznání. Nové epické dobrodružství odehrávající se v doposud neprozkoumaném prostředí plné nových příšer, zbraní a ohromujících scén je snem každého fanouška. Iceborne ale nepřináší jen obsahové novinky, ale vylepšuje už tak skvělý herní základ na základě zpětné vazby od fanoušků. Pokud jste ještě s nákupem Monster Hunter World váhali, nyní už nemusíte. V jednom balíčku dostanete fantastickou porci zábavy na několik měsíců.

5) Devil May Cry 5

Verdikt v recenzi: Devil May Cry 5 je parádní akce s trochou nostalgie, která se vrací ke kořenům série. Nabízí uspokojivou novou zápletku s nejedním zvratem, zábavnou až návykovou hratelnost, tři zcela odlišné postavy s unikátními styly boje, parádně zpracovaná monstra i souboje s bossy a v neposlední řadě parádní audiovizuální zpracování. Devil May Cry 5 je radost hrát a povinností nejen pro fanoušky, ale také všechny hráče, kteří mají rádi kvalitní akční hry.

6) Control

Verdikt v recenzi: Hra Control byla od začátku pasována do role jakéhosi černého koně letošního roku a jsem rád, že nezklamala. Dobře napsaný příběh je doplněn o zajímavé prostředí s rozmanitými lokacemi, parádní akci a kvalitní obsah. Během posledních 15 hodin jsem se ani na minutu nenudil a i po dohrání mám chuť se do hry vrátit a odhalit další tajemství. Je jen škoda technických nedostatků a nepřehledné mapy, protože pokud by tohle stihli vývojáři vyřešit, mohla si hra Control odnést ještě lepší známku. Nic ale nemění na tom, že tu máme před sebou kvalitní akci, která si vaší pozornost určitě zaslouží.

7) Luigi’s Mansion 3

Verdikt v recenzi: Luigi’s Mansion 3 je i přes trochu pomalejší rozjezd velmi kvalitní adventurou s hororovými prvky, nabízející důmyslné hádanky, zábavné střety s duchy i rozmanitý design jednotlivých pater hotelu. Parádní animace i povedená vizuální stránka se pak stará o jedinečnou atmosféru. Luigi’s Mansion 3 dobře navazuje na své předchůdce a je jednou z her, kterou by si měl majitel konzole Nintendo Switch určitě zahrát.

8) The Outer Worlds

Verdikt v recenzi: Od The Outer Worlds si fanoušci žánru před vydáním hodně slibovali. Vývojáři ale dokázali už tak vysoká očekávání překonat a servírují nám parádní akční RPG hru, které nechybí prakticky nic. Má výborný humorně pojatý příběh se skvěle napsanými postavami, který je možné značně ovlivňovat, ale také kvalitně navržené úkoly, zábavné souboje s rozmanitými protivníky i parádní originální světy. Vše je pak doplněno i o líbivý vizuální kabátek. The Outer Worlds je bez debat jednou z novodobých klasik žánru a už se nemohu dočkat, co nám vývojáři z Obsidian Entertainment   předvedou v budoucnu, když budou mít za sebou i silného majitele v podobě Microsoftu.

9) Kingdom Hearts III

Verdikt v recenzi: Kingdom Hearts III je splněným snem několika hráčských generací. Završuje pozoruhodnou a jedinečnou JRPG ságu, která svým moderním herním pojetím ukázala žánru jednu z možných cest vlastní evoluce. Je to doposud největší a nejkvalitnější KH hra s velkým obsahem a přidanou uměleckou hodnotou. Pokud by se Square Enix dokázal během vývoje ubránit tlaku ze strany Disney, a prosadil si o něco větší podíl své fantazie, mohl být konečný verdikt ještě lepší. Avšak i přesto je Kingdom Hearts III fascinujícím a hluboce okouzlujícím titulem, který stojí na plně funkčním bojovém systému, prozkoumávání rozmanitých světů a příběhovém potýkání s komerčně nejúspěšnějšími a zároveň nejpopulárnějšími franšízami, jaké Disney v současnosti vlastní. Za této situace lze hře odpustit nevyrovnanost některých světů a někdy až příliš velkou okázalost a přeplácanost, díky čemuž se tak trochu vytrácí intimnost, přirozenost a upřímnost projevu, jež byly tolik typické pro první díl, který celé šílenství odstartoval. Ve Square Enix i Disney si však musí mnout ruce, protože hra tohoto typu je lákadlem se vším všudy, což jistě způsobí, že se s oblíbenými hrdiny určitě ještě někdy v budoucnu setkáme. Do té doby si Tetsuya Nomura odpočine u vývoje FF VII Remaku, jehož režisérem se stal. Vypadá to tedy, že velká jízda nekončí ani pro Square Enix a už vůbec ne pro Kingdom Hearts. Jen více takových her, které povyšují hravost na hlavní prostředek v prezentaci a komunikaci s hráči, a to i přesto, že to zřejmě neocení úplně všichni…

10) Star Wars: Jedi Fallen Order

Verdikt v recenzi: Ke Star Wars: Jedi Fallen Order jsem přistupoval trochu skepticky i přes pozitivní dojmy zahraničních kolegů. Ostatně stojí za ni EA, která nám zatím naservírovala jen rozporuplné dva Battlefronty. Nakonec jsem byl ale po dohrání mile překvapen, protože se jedná zcela bez debat o nejlepší Star Wars hru za poslední dvě konzolové generace a jednu z nejlepších her letošního roku, která potěší nejen kvalitně napsaným temným příběhem, ale také zábavnou akční hratelností, parádním designem jednotlivých planet i skvělým hudebním doprovodem. Pro fanoušky Star Wars naprostá povinnost a ani hráči akčních her by nad nákupem neměli moc dlouho váhat.

Vedlejší kategorie

Nejlepší PlayStation 4 exkluzivita - Death Stranding
Nejlepší Xbox One exkluzivita - Gears 5
Nejlepší Nintendo Switch exkluzivita - Luigi’s Mansion 3

Nejlepší příběh - A Plague Tale: Innocence
Nejlepší režie – Hideo Kojima (Death Stranding)
Nejlepší soundtrack – Death Stranding (Ludwig Forsell)
Nejlepší studio – Kojima Productions
Nejlepší vydavatel - Capcom
Nejlepší herecký výkon – Mads Mikkelsen (Cliff v Death Stranding)
Nejlepší výtvarný styl - Control
Technologicky nejvyspělejší hra - Death Stranding
Hra s přesahem - Concrete Genie
Nejlepší ozvučení – Control
Nejlepší VR hra - No Man’s Sky
Nejlepší multiplayer – Call of Duty: Modern Warfare
Hra s nejlepší podporou – Destiny 2
Nejlepší kooperativní hra - Monster Hunter World: Iceborne
Nejlepší DLC - Monster Hunter World: Iceborne
Nejlepší remake/remaster – Resident Evil 2
Největší překvapení roku 2019 - Sony koupila Insomniac Games
Největší zklamání roku 2019 – Anthem a současná situace studia BioWare

Nejočekávanější hry roku 2020

Kachlo

1) Nioh 2
2) The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2
3) Halo Infinite

Leon

1) Final Fantasy VII Remake
2) The Last of Us Part II
3) Resident Evil 3 Remake

Komentáře