Horizon Zero Dawn - The Frozen Wilds

recenze  48
Martin Šmíd, 6. 11. 2017 17:07
Studio Guerrilla Games se mezi hráči proslavilo akční sérií Killzone. Před několika lety oznámilo, že připravuje i zcela novou značku, o níž se dlouho nic nevědělo. Nakonec se z ní vyklubala velká open-world akční RPG hra Horizon Zero Dawn, která vyšla letos v únoru exkluzivně pro konzoli PlayStation 4. I když šlo určitě o hodně očekávanou hru, nakonec dokázala svojí kvalitou překonat i ta nejdivočejší očekávání a z její hlavní hrdiny Aloy se stala nová ikona PlayStationu, která jistě hraje v plánech Sony do budoucna velkou roli. Pokud jste si svět hry zamilovali, jistě čekáte na první a zároveň i poslední velké rozšíření s názvem The Frozen Wilds. Protože jsem si ho mohl zahrát předčasně, mohu vám už nyní říci, jak se vývojářům povedlo. Více níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Vývojáři ze studia Guerrilla Games nám začátkem roku naservírovali hru s nádherným originálním světem se zajímavou historií a skvěle napsanými postavami, a to nyní nemyslím jen hlavní hrdinku Aloy, kterou bylo lehké si zamilovat. Byla tedy radost se do něj neustále vracet a odhalovat jeho velká tajemství. Že má svět hry Horizon Zero Dawn obrovský potenciál moc dobře vědí i vývojáři, kteří nedlouho po vydání oznámili velké rozšíření The Frozen Wilds. Pokud jste dohráli původní hru, tak se vám odemkne vpravo nahoře zcela nové území nomádského kmene Banuk, do něhož se můžete vypravit. Nechci moc zbytečně spoilerovat, ale kmen má potíže a zdá se, že Aloy je jediná, kdo může pomoci a vypořádat se tak s prastarou hrozbou, která ohrožuje i budoucnost. Celé rozšíření se točí hlavně kolem kmene Banuk, který je zase trochu jiný, než jsou ostatní kmeny ve hře, přičemž během putování potkáte řadu nových a dobře napsaných postav.

Jakmile se dostanete do nové lokace a seznámíte se s prvními členy kmene Banuk, budete dostávat celou řadu vedlejších úkolů, které budete pro ně plnit, abyste odhalili další tajemství a zároveň si získali jejich důvěru. Trochu jsem byl překvapen, že úkoly jsou jen vedlejší, ale to rozhodně nevadí, protože se svojí propracovaností, zajímavostí, zábavností a rozmanitostí směle vyrovnají úkolům hlavním z původní hry. Čeká vás opět různé vyšetřování, výzvy, nový typ hádanek, ale také průzkum zcela nového nádherného dungeonu a pochopitelně i střety s robotickými nepřáteli, kteří definitivně přebrali vládu nad naším světem. Vedlejších úkolů je devět, přičemž k nim si následně můžete přičíst ještě menší Errands úkoly, případně lovecké výzvy. Celkově by vám rozšíření mělo zabrat zhruba patnáct hodin, během nichž nuda rozhodně nehrozí, přičemž jde jen o základní hrací dobu bez většího průzkumu a plnění dalších aktivit, k nimž se ještě dostanu.

Nová lokace Cut, ačkoliv to moc nevypadá, je celkem rozlehlá, ale hlavně po stránce designu naprosto jiná než zbytek mapy. Má spoustu nádherných míst a jedinečným kouzlem, do nichž když se dostanete, hned budete zapínat Photo režim, abyste si udělali pěkný obrázek. Navíc ji neustále trápí sněhové bouře, takže moc nevidíte před sebe, což má následně pochopitelně vliv i na střety s protivníky. Nová lokace rozhodně nezklame, navíc v ní můžete plnit i několik aktivit, jako je vyčištění všech speciálních věží, nechybí ani nový Tallneck se zajímavým twistem, ale také různé sběratelské aktivity, třeba sbírání speciálních sošek, ale i dalších materiálů. Také vývojáři do nové lokace přidali dvě nová zvířata, jejich kůži, případně kosti, budete potřebovat. 

Putování novým územím rozhodně není moc bezpečné, protože všude se potulují různé stroje. Potkáte jednak staré známé, jen v trochu nebezpečnější verzi, na většinu pořád platí osvědčené triky, tak i dva zcela nové protivníky, přičemž střety s nimi patří prakticky k tomu nejlepšímu, co rozšíření přináší. Zároveň pak jde i o jedny z nejsilnějších protivníků v samotné hře. Prvním protivníkem je vlku podobný Scorcher, který umí pořádně zatopit svými ohnivými útoky, navíc je neskutečně rychlý. Ještě nebezpečnější je medvědovi podobný Fireclaw/Frostclaw, který způsobuje masivní poranění na krátkou vzdálenost, ale umí rovněž útočit i na dálku. Dva noví protivníci, kteří vzbuzují obrovský respekt, kdykoliv se objeví na scéně, skvěle zapadají do rozšíření a jsou i zároveň největší ozdobou nového území. I když hodně nebezpečnou. 

Když už jsem zmínil souboje s protivníky, které neomrzí ani v rozšíření a je vždy radost se střetávat s normálními i těžšími protivníky, musím dodat jednu novinku. Jak se potulujete novým územím Cut, budete hodně potkávat i členy kmene Banuk, kteří vám mohou během souboje pomoci. Silného protivníka sice nezabijí, kolikrát během souboje sami zemřou, ale alespoň odlákají na malou chvilku pozornost, abyste se mohli vyléčit, doplnit zásoby a trochu se dát do klidu. Jde sice o malou novinku, ale jistě příjemnou. Alespoň víte, že nebojujete proti robotickým potvorám sami.

Abyste mohli bojovat s novými nástrahami území Cut, vývojáři pochopitelně přináší nové zbraně, ať už jde o nové luky, případně speciální palnou zbraň Stormslinger, která způsobuje protivníkům masivní elektrická poškození. Je ale také nutné si na ni dávat pozor, protože pokud to s ní přeženete, elektrický proud může usmažit i nebohou Aloy. Kromě nových zbraní s pěkným designem, které určitě budete chtít získat, vývojáři přidali i nové oblečky pro Aloy. Dá se říci, že všechny tyto novinky nakupujete hlavně za novou měnu v podobě speciálních krystalů. Ty získáváte za plnění různých aktivit, ale je také možné je najít po světě, ostatně si na ně můžete u obchodníků koupit mapku. V tomto odstavci musím zmínit ještě nové schopnosti. Vývojáři zvedli level Aloy až na 60, přičemž přidali i novou větev do stromu dovedností. Nové skilly pomáhají hlavně při cestování na robotickém mazlíčku, protože můžete nově trhat materiál z něj, aniž byste museli slézt, ale také ho můžete snadno vyléčit. Rovněž získáte bonus k lovu, abyste měli větší šanci získat z uloveného zvířete kůži nebo kosti.

Horizon Zero Dawn byl a je pro studio Guerrilla Games hlavně obrovská technologická výhra, protože pořád jde o jednu z nejhezčích her současnosti, a to má navíc velký otevřený svět. Rozšíření vypadá pořád pochopitelně naprosto senzačně, hlavně v rozlišení 4K se zapnutým HDR na konzoli PlayStation 4 Pro. Navíc vývojáři přidali i několik nových pěkných efektů, takže, co se vizuální stránky týče, musí uspokojit i ty nejvíce náročné hráče. Stejně jako původní hra, i rozšíření běží po celou dobu bez větších problémů, nahrál jsem v něm zhruba 15 hodin a během nich jsem nenarazil na viditelné poklesy frameratu ani jiné technické problémy. I rozšíření věnovali vývojáři maximální možnou péči a pozornost, abyste si ho mohli nerušeně užít. Výborné je pochopitelně i ozvučení a hudební doprovod s několika novými melodiemi, stejně tak profesionální je i dabing, ať už Aloy, tak všech nových postav, které během hraní potkáte.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds je poctivé rozšíření k výborné akční hře, za které se nemusíte bát utratit své peníze. Kromě nové pěkné lokace s novými nebezpečnými protivníky nabízí i zábavné úkoly, výzvy a další aktivity, které vám zaberou patnáct až dvacet hodin, což není vůbec špatné. A zapomenout nesmím ani na nové zbraně i pěkné nové oblečky pro Aloy, které určitě budete chtít získat. 

Horizon Zero Dawn - The Frozen Wilds

ps4
Sony Interactive Entertainment, Guerrilla Games
Datum vydání hry:
7. 11. 2017
KARTA HRY
9/10

Komentáře