Gravel

recenze  15
Martin Šmíd, 5. 3. 2018 18:29
Italské studio Milestone se specializuje na vytváření závodních her už řadu let, přičemž ho známe hlavně díky licencovaným hrám a sériím jako Moto GP, MXGP, Sébastien Loeb Rally Evo nebo nedávno ještě WRC. S licencovanými hrami slaví vývojáři z tohoto studia celkem slušný úspěch, ale v posledních letech se nebojí i vytvářet svoje vlastní závodní značky. S nimi jim už ale tolik pšenka nekvete. Změnit by to měla v těchto dnech vycházející novinka Gravel, která se zaměřuje na off-roadové závodění. Jestli jde o dobrou hru, se vám pokusím říci ve své recenzi níže.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hned na začátku je třeba Gravel zařadit, a zde musím napsat, že jde v prvé řadě o off-roadovou závodní arkádu, trochu podobnou třeba oblíbenému Motorstormu. O simulaci nebo reálnější ježdění zde nejde, ale na to si Gravel pochopitelně ani nehraje a nikdy hrát nechtěl. Na druhou stranu si mohli vývojáři trochu více pohrát jízdním modelem, protože mi přišlo, že vozidla i na arkádu zbytečně moc plavou a člověk pak má pocit, jakoby řídil spíše nějakou papírovou krabici než skutečné auto, a tím se i trochu vytrácí dobrý pocit z rychlosti, který jsem měl rád třeba u série Forza Horizon. Ta je ke Gravelu svým pojetím asi nejblíže. Není poté divu, že po několika desítkách závodů hra začne i trochu nudit, a to u závodní hry určitě není moc žádoucí. Co ale mohu pochválit, je solidní vizuální model poškození, kdy plechy se pěkně mačkají, navíc auto má tendenci se během závodů zašpinit od bláta, štěrku či dalších nečistot. Když už jsem u vozidel, těch vývojáři v Gravelu nabízejí několik desítek v různých třídách od značek jako Porsche, Subaru, Toyota a dalších. Naleznete tu tak závody SUV, speciálně upravených rally vozidel i třeba trucků. Každé vozidlo má několik pohledů, pochopitelně nechybí ze třetí osoby ani z kokpitu. 

Když Gravel poprvé zapnete, vývojáři vám dají hned na vědomí, že hlavním režimem je tu rozhodně speciální kariéra nazvaná Off-road Masters. Ta je zde situována jako velká televizní show stanice Gravel Channel, které se budete účastnit. Prakticky se jedná o to, že vše je rozděleno do jakýchsi epizod, v nichž máte určité závody a výzvy, přičemž když je splníte a získáte požadovaný počet hvězd, odemykají se vám další epizody a hlavně i speciální epizoda vždy s nějakým tím bossem v podobě šampiona stanice, kterého musíte pochopitelně porazit. Koncept jako takový mi přišel docela zajímavý, navíc v jednotlivých epizodách nejde jen i klasické závodění ve volné přírodě či na stadionech proti umělé inteligenci, ale čeká vás docela dost rozmanitých módů. Mezi nimi jsou pochopitelně časovky, ale třeba i Duely, Eliminace, speciální projíždění přes překážky, Checkpoint závody a tak dále, přičemž vše je docela dobře namícháno, aby hra zbytečně po delším hraní neupadla do stereotypu. U výběru herních módů je vidět hodně velká inspirace sérií Motorstorm, ale to pochopitelně vývojářům nemůžeme mít za zlé. Ba naopak, když jsou jednotlivé módy docela zábavné i zde a pořád fungují. Celkově jsem se u režimu kariéry slušně bavil a oceňuji jednak zmíněnou její rozmanitost, ale i skutečnost, že se v ní vývojáři zaměřili hlavně na závodění a zbavili jí všelijakého balastu kolem, který se snažili sem tam v minulosti naroubovat do svých ostatních závodních her.

Vývojáři v materiálech často zmiňovali, že pro hru vytvořili přes padesát různých tratí. Číslo rozhodně působivé, přičemž do tohoto čísla jsou počítány jak klasické okruhy či tratě na stadionech, v přírodě a tak dále, takže co do rozmanitosti, rozhodně si stěžovat já ani nikdo jiný nemůže. Co už je ale daleko diskutabilnější, je jejich kvalita. Některé tratě jsem si během hraní docela zamiloval, protože jsou nejen dobře navržené, ale i vypadají pěkně a je radost je jezdit. Takových je ale jen několik, protože ostatní už zase tak povedené nejsou a jsou spíše jen průměrné a ničím zajímavé, navíc mi přišlo, že jsou i celkem strohé a mnohdy nenabízí kromě pár kamenů nebo stromů nic dalšího. U Gravelu tedy vývojáři jeli spíše na kvantitu než kvalitu a nejsem si jistý, že jde o správný přístup. Každopádně u tratí musím ještě zmínit, že hra neobsahuje žádné dynamické počasí nebo změnu denní doby, vše je přednastavené, což mi ale zase tak moc popravdě nevadí. Zvláště když třeba déšť nebo sníh vypadá docela dobře, navíc se počasí projevuje lehce i do jízdních vlastností vozidel, která ještě více po vozovce kloužou.

Kampaň je rozhodně nejdůležitější a největší část hry, což je vidět i na dalším obsahu, kterého moc není. Můžete si dále dát jen klasické rychlé závody, v nichž si vyberete trať a auto, případně trial attack režim, v němž se jede trať pochopitelně na čas. Zážitek si pak můžete ještě obohatit speciálními týdenními výzvami, jako ostatně i u jiných her studia Milestone, ale nejde o něco, co by vás u hraní udrželo po delší čas. Tady je určitě škoda, že vývojáři toho nepřipravili více, protože jak jednou dohrajete kampaň, už vás nic nenutí dále hru zapínat a držet ji v mechanice, a to ani multiplayer, k němuž se dostanu hned v dalším odstavci.

Gravel není jen část pro jednoho hráče, ale zahrnut je i online multiplayer. U závodních her tedy v poslední době stále důležitější část, která má hráče udržet po další týdny či měsíce. Vývojáři z Milestonu ovšem u Gravelu zůstávají značně pozadu, ba co více, dokonce bych řekl, že multiplayer tady za moc nestojí. Můžete si jen dát rychlý závod s jinými hráči, případně vytvořit vlastní a pozvat kamarády, ale to je vše. Nějaké větší nastavení, vybrání si herního režimu zde není. Jen můžete před každým závodem hlasovat o trať, která se bude jezdit, ale to je docela málo. Není poté divu, že multiplayer prakticky nikdo nehraje, když je tu jen do počtu, takže i najít nějakého soupeře je docela problém. Vyhledávání trvá i několik minut, a to ještě musíte mít z pekla štěstí, jinak se soupeře nedočkáte. Když už ale skočíte do závodu, hra alespoň nelaguje a jede docela v pohodě, ale to je jediné pozitivum, které mohu k multiplayeru říci. Gravel si zasloužil v tomto určitě lepší péči.

Když byl Gravel oznámen, vývojáři ze studia Milestone se chlubili přechodem na moderní Unreal 4 engine kolegů z Epic Games. I proto jsem byl celkem zvědav, jak hra nakonec dopadne, bohužel ale výsledek je menším zklamáním. Vizuálně Gravel vypadá jen lehce nadprůměrně, za což může jednak celkem strohý design mnohých tratí, ale také skutečnost, že se vývojáři nepokusili o nějaké ty líbivější detaily či efekty, kterými se na předchozí konzolové generaci chlubil třeba Motorstorm. Není proto divu, že i ten v mnoha ohledech vypadá lépe a technologicky daleko vyspěleji. Ani tady tedy nebyla příležitost zcela využita a zamrzí i 30 fps, v nichž hra běží. Vzhledem k tomu, jak vypadá, bych očekával 60, které by přidaly na plynulosti, což by se promítlo i do samotné hratelnosti. Když mohou v 60 fps běžet daleko hezčí závodní hry, nechápu, proč tomu tak není u Gravelu. Lehce nadprůměrný je i vybraný soundtrack, který má několik slušných skladeb, ale brzy se začnou opakovat a spíše nudit. Co ovšem je solidní, je samotné ozvučení vozidel, u čehož je vidět, že v Milestonu nějakou tu zkušenost se závodními hrami mají.

Ve studiu Milestone se v posledních letech naučili dělat docela dobré licencované závodní hry. Sice se nejedná o žádnou žánrovou špičku, ale o slušné počiny jde zcela určitě, za které se nemusejí vývojáři stydět a fanoušky navíc i potěší. Když ale začnou vývojáři vytvářet něco svého, najednou jakoby nevěděli, jak přesně zajímavý koncept zpracovat a udělat z něj kvalitní produkt. Viděli jsme to třeba u Ride a Gravel je toho dalším zářným důkazem. Ačkoliv je kampaň docela solidní a hra nabízí velké množství tratí i licencovaných vozidel, to ostatní za moc nestojí. Nepochybuji, že si Gravel své fanoušky najde, ale určitě zamrzí nevyužitý potenciál, který tato hra měla. Zvláště když off-roadových závodů moc na trhu pro současné konzole není. 

Gravel

ps4xone
Milestone, Milestone
Datum vydání hry:
27. 2. 2018
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport, Arkáda
KARTA HRY
6/10

Komentáře