Grand Theft Auto

recenze  18
Martin Šmíd, 22. 7. 2010 11:13
V dnešní době patří značka Grand Theft Auto pro společnost TakeTwo a vývojáře z Rockstar Games k životně důležitým. Když je špatně, dokázala je tato série vždy vytáhnout a jejich akcie vyletěly zázračně nahoru. Pojďme se ale vrátit do doby, kdy Grand Theft Auto znalo jen několik málo novinářů a rozhodně tato hra nezpůsobovala taková očekávání, jako dnes. Vracíme se do roku 1997. Kdy to na Playstationu začalo.

Studio DMA Design (dnes už se studio jmenuje Rockstar North) mělo za sebou už v roce 1997 mnoho úspěchů. Zřejmě nejznámější hrou od tohoto tehdy hodně talentovaného studia byl Lemmings, ale i další hry jako Uniracers na SNES nebo Blood Money na Amigu. Když vývojáři z DMA Design oznámili svůj další titul pojmenovaný Grand Theft Auto, vzbudili zájem jen u svých fanoušků. Když ovšem na konci roku 1997 dorazila hra na Playstation, způsobila naprostý chaos. Přičemž to nebylo dáno ani tak dobrými recenzemi, které hru celkem potápěly, ale spíše onou jedinečností a velmi dobrým marketingem. Ke hře hráče přivedl i fakt, že se odehrávala více méně v otevřeném prostředí, kde si mohl každý dělat prakticky to, co chtěl a nemusel jen tupě plnit mise, jako v jiných hrách. Příběh hry přitom byl velmi prostý. Hráč si na začátku vybral jednoho ze čtyř hrdinů a s ním se pak vrhl do ulic tří velkoměst, aby v nich šířil chaos a jeden zločin za druhým.

Prvním městem bylo Liberty City, které si bralo inspiraci z města New York. Druhé město Vice City bylo takovou parodií na Miamy a třetí San Andreas zase mixem měst San Francisco, Los Angeles a Las Vegas. Každé město bylo designově naprosto odlišné a mělo svoji vlastní atmosféru. V každém z těchto tří měst jsme vždy plnili jednoduché úkoly, jako je bankovní loupež, někoho zabít nebo zmlátit, odvést určitou osobu na předem smluvené místo, nechat vybuchnout bombu a tak dále. Za splnění každé mise jsme poté dostali peníze, které se vždy hodily. Každou z těchto misí mohl hráč plnit většinou podle svého scénáře a pěkně se tak na ni připravit, přičemž právě ona volnost odlišovala Grand Theft Auto od jiných her. Protože byla všechny tři města obrovská a přechod z jednoho konce na druhý by trvalo neuvěřitelně dlouho, mohli jste pochopitelně používat spoustu automobilů. Od osobních aut, náklaďáků, až po autobusy. Váš zločin se ovšem ani trochu nelíbil zdejší policii, která dokázala občas rozpoutat pořádné peklo, po kterém jste skončili jako placka na silnici a posléze za mřížemi.

Pokud se dnes podíváme na grafickou stránku, musíme uznat jednu věc. Rozhodně nezastarala tolik, jako jiné hry na konzoli PSone. Je to dáno především faktem, že grafika byla pořád 2D, takže není tolik hranatá a nehezká, jako u her, které tehdy používaly moderní 3D engine, který měl bohužel své limity, které mu způsobil nedostatečně výkonný hardware. I díky tomuto faktu se dá hrát Grand Theft Auto celkem přijatelně i dnes a rozhodně vás nebudou bolet od něj oči. Co rovněž musíme v tomto odstavečku pochválit, je soundtrack, který už prakticky tak od prvního dílu patří k tomu nejlepšímu, co série Grand Theft Auto přináší. PSone verze sice přinesla jen jednu rádiovou stanici, ale i ta měla celkem dost nahrávek. Pochvalu si jistě zasloužily i všelijaké zvuky, od burácení motorů aut, výbuchů anebo střelby.

V retro článku jsme popisovali především Grand Theft Auto pro Playstation, ale už možná nevíte, že studio DMA Design připravovalo hru i pro jiné konzole, takže rozhodně zde neplatila ona konzolová exkluzivita pro Playstation, jak by si mnozí řekli. Studio docela dlouhou dobu připravovalo i verzi pro konzoli Sega Saturn, ale protože v té době popularita této konzole slábla, rozhodli se vývojáři tuto verzi zrušit. Mohli se tak věnovat další, kterou měla být verze pro Nintendo 64. Mělo se za to, že Grand Theft Auto 64, jak se hra nazývala, vyjde v následujících měsících po vydání Playstation verze. Bohužel se tak nestalo a potichu byla tato verze zrušena. Dost možná i proto, aby se mohli vývojáři věnovat druhému dílu, který už byl na spadnutí. V současnosti se spekuluje, že bychom se prvních dvou dílů mohli dočkat na Playstation Network a Xbox Live Arcade, ale tyto verze jsou zatím ve hvězdách.

Grand Theft Auto je i dnes velmi dobře hratelný titul, který neztratil nic ze svého jedinečného kouzla. Hráči se dočkají tří velkých měst, různorodých úkolů a velmi dobré hratelnosti. Pokud tak máte možnost si hru opatřit, rozhodně neváhejte. Pořád se totiž budete bavit stejně dobře, jako před lety. Je ale i dost dobře možné, že se budete bavit ještě více, jak u novodobých dílů na Playstation 2 a Playstation 3. Tahle hra si zaslouží být ve sbírce každého fanouška videoher.

Jak vznikl Rockstar Games? - První GTA vytvořilo studio DMA Design a možná se ptáte, co byl důvodem k přejmenování na Rockstar, který dnes zná naprosto každý. Tím hlavním důvodem jsou bratři Sam a Dan Houserové. Ti vyrůstali od 80. let v Londýně a už od malička se hodně zajímali o kulturu a umění. Dlouho se ovšem věnovali hudbě a pro BMG hledali talenty, přičemž se i starali o propagaci těch dobových zpěváků, jako byla třeba Whitney Houston. Zlom nastal ve chvíli, kdy od BMG dostali možnost rozjet herní divizi BMG Interactive. Oba tak začali hledat talentované vývojáře, přičemž se jim dostalo do rukou i demo na tehdy připravovanou hru Grand Theft Auto od skotského studia DMA Design. Samovi se hra opravdu líbila a tak ji neváhal pod sebou vydat. Hra měla ihned neuvěřitelný úspěch a tak oba hledali, kdo by ji vydal v US. Volba padla na celkem malého vydavatele Take 2, který byl ihned katapultován mezi ty největší vydavatelské domy a do dnes mu tato série přináší miliardy dolarů. Po vydání GTA netrvalo dlouho a bratři Sam a Dan Houserové zakládají pod Take 2 studio Rockstar Games.

Grand Theft Auto

ps3pspps1vita
Take-Two Interactive, DMA Design
Datum vydání hry:
30. 6. 1998
Žánr:
Střílečka, Závodní, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře