Gran Turismo 5 Prologue

recenze  2
Petr Strecker, 28. 2. 2009 15:57
PlayStation 3 je oblast, kde se neshromažďuje zrovna moc závodních her, které se alespoň trochu podobají simulaci. Proto si každý pravý milovník závodních her, takovýchto titulů náležitě cení. Přesto mezi tou řadou povedených a nepovedených her, kouká jedna stálice v tomto oboru, oddaná značce PlayStation. Není řeč o ničem jiném, než o jedné z nejoblíbenějších závodních sérií světa, která přinesla do herní oblasti mnoho novinek a standardů, kterými se nejeden vývojář inspiroval, stejně jako dokonalé technického zpracování a pevné přilnutí do světa motorů. Již několikátým rokem se mnoho lidí z celého světa těší na připravované páté pokračování, které se ale oddaluje, čím více se na něj těšíme. Polyphony Digital tohle moc dobře vědí, a tak na nás pustili Gran Turismo 5 Prologue, které ve stopách předchozího dílu předvádí ty nejnovější trendy ve světě Gran Turismo. Vývojáři jsou přesvědčeni o tom, že hra zraje s časem, jenom je třeba dát pozor, aby hra nepřezrála.

Pro začátek by bylo záhodné si vysvětlit to podivné slovíčko Prologue, které vlastně značí jenom takovou ochutnávku hry. Prostě krátký úryvek, ve kterém si líznete té nejlepší části dortu, který je před vámi náhle schován do ledničky. Ale vy chcete víc! Víc než dokážete sami unést, a tak ten lahodný krém neustále převalujete v ústech. Ano, jste tu dobře, nejsme v kroužku vaření. Ale po několika, tisíckrát okoukaných trailerech, si můžete na téměř finální podobu hry sáhnout už nyní. Mnohými označované "demo" je ve skutečnosti rozsáhlejší jak některé plné hry na trhu, najdete v něm totiž celkem 74 vozidel (3 prostřednictvím pravidelných internetových updatů), šest tratí, demonstraci nového fyzikálního a grafického modelu, plus nespočet dalších věcí, které si shrneme v tomto článku. Ač je hra rozsahem pouze část své plné podoby, která by se v Japonsku mohla objevit v březnu příštího roku, nabízí mnoho zábavy, zvláště pokud vlastníte odpovídající periferie, jako je kvalitní volant. Jenže stejně jako vás pohltí, tak vás i rychle pustí.

Po překonání brutální instalace, která činí zhruba 5,5 GB dat na disku, na vás vyběhne vkusné intro, kde v záběrech na různých tratích bojují vozy různých tříd o prvenství v závodě. Už úvodní filmeček vám jemně naznačí, že graficky je hra trochu jinde. Následně první průzkum menu, které je velice příjemně sestavené z různých částí. Pokud jste s PS3 připojeni na internet, na obrazovce máte vyobrazen kalendář, a teploty naměřené na různých světových okruzích. Navíc se váš vůz zobrazuje na několika místech, které se podobají fotorežimu z Gran Turismo 4. Je prostě maximálně elegantní, jelikož auta ve hrách ještě nikdy nebyla tak sexy. Až se přestanete dívat, menu je dále rozdělené na několik částí, které si volíte podle ikonek v dolní části obrazovky. Klasické nabídky jako nastavení, závody, garáž, obchod s automobily střídá speciální News kanál, který se bude pravidelně doplňovat, pokud jste připojeni n internet, stejně jako specializovaný pořad GT-TV a online režim. O nich ale později. Celkově je tak toto rozhraní označováno jako My Page (lehká podoba s MySpace). Je velice účelně sestavená, skromná, což z ní dělá ideální pracovní prostředí.

Hra je primárně reprezentována jako simulátor řízení vozu, což každý díl jen potvrdil. Při hraní každého z nich si říkáte, že lepší už to být nemůže, ale nový díl vám toto tvrzení vždy vyvrátí. Teď poprvé ale máte pocit, jako byste opravdu řídili kus silného sportovního vozu. Na chování vozu má vliv téměř každý aspekt, jako jeho hmotnost, točivý moment, celkový výkon, všelijaká nastavení podvozku, tlumičů, brzd, ale ten největší podíl na ideálním chování mají pneumatiky. Můžeme tu o ideálním nastavení vozu polemizovat dlouhé hodiny, ale každá trať vyžaduje odlišné nastavení konkrétního auta. Může vám tedy zabrat opravdu mnoho hodin, než zjistíte to pravé nastavení, které vám bude nejvíce sedět. Stále je před vývojáři ještě dlouhá cesta, co se týká přenesení přesných údajů z reálných ulic do těch virtuálních. Se současnými technologiemi to není dost dobře realizovatelné, vzhledem k času, který musí s hrou Polyphony Digital strávit. Jelikož hru hrají jak začátečníci, tak hardcore hráči, máte na výběr ze dvou fyzikálních režimů, režim Standard a režim Professional. První jmenovaný je výrazně tolerantnější, oproti druhému, který může nezkušeného hráče snadno odradit. Ovšem platí, že těžko na cvičišti, lehko na bojišti. S odpovídajícím tréninkem se vám řízení dostane do ruky, nepočítejte, že se tak stane za den, nebo dva. Pokud tratě neznáte, můžete si zapnout speciální ukazatele ideální dráhy na trati, stejně jako ukazatele ideálního brždění či přidávání plynu. Zkušenější hráči pravděpodobně toto nastavení co nejrychleji vypnou, a přepnou na manuální řazení, jenž vám pomůže k dosažení lepších časů, kde vás automat normálně zradí. Opakuji, že začátečník bude muset tuto techniku také dlouho trénovat, ovšem poté se vám dostane mnoho lahodných plodů vaší práce.

Závody. Závody jsou to, oč tu běží. Bez nich by nebylo Gran Turismo, Gran Turismem. Celkem se tak dělí na ty volné v režimu Arcade a na ty hlavní, tedy na závody za které získáváte patřičnou odměnu v podobě peněz. Postupně tak stoupáte od nejnižší třídy C, která vás pouze seznámí s několika pravidly, až po S, která se nese ve znamení supersportovních aut, kde budete patřičně vyvedeni z omylu, že GT je jen tupá arkáda. Stejně jako peněžní odměna, stoupá i obtížnost. Ta byla sice pomocí dodatečných stahovatelných balíčků značně upravena, i tak vám ale nedá nic zadarmo. Pak tu máme tovární závody, které si určuje každá z automobilek. Většinou ale sestávají ze závodů, stejného druhu vozů. Právě v těchto závodech se potvrdí vaše řidičské umění, jelikož musíte prokázat své schopnosti se stejným vozem. Co se ale nezměnilo oproti minulému Gran Turismu, je jistá automatizace ostatních závodníků, kterých je v jeden moment na trati až 16. Při závodech si můžete všimnout, že si každý závodník drží téměř stejnou stopu. Tím se tak eliminují napínavé závodní momenty, jelikož jsou jezdci téměř tak tupí, že jsou schopni vás nemilosrdně vytlačit z dráhy, která jim dle jejich názoru náleží. Smutné, ale můžeme snad pouze doufat ve fakt, že se to do plné verze napraví, i když v to osobně moc nevěřím. Abych ale jen nehanil, občas zahlédnete jiného závodníka, jak zapochybuje, a tak mizí v oblaku písku mimo trať. Tento moment je ale vzácnější, jak samotný zánik vesmíru. Pokud vás přestane bavit postrkování se s ostatními, máte možnost se pokusit překonat čas na jednotlivých tratích v režimu Time Trial, nebo si zadriftovat ve speciálním driftovacím režimu. Musím dodat, že správné nastavení vozu pro tento typ závodů je klíčový, stejně jako správné používání plynu, díky kterému lze auto velmi krásně protahovat jednotlivými apexy bez sebemenších problémů. Jen škoda, že chybí více druhů rozmanitějších disciplín.

Poprvé v historii Gran Turisma se ve hře objevila značka Ferrari. Toto zjištění rozpumpovalo srdce fanoušků na úctyhodnou frekvenci 500 úderů za minutu. Získat tuto šarmantní italskou značku do hry byl nadlidský úkol, ale podařilo se, a my si tak můžeme užívat orgasmických zvuků motorů těchto divokých hřebců. Jak jsem nakousl v minulém odstavci, vozy se dělí na několik tříd, od těch nejmenších (Suzuki Cappucino, Daihatsu OFC a další), přes sportovní (Ford Mustang, Lotus...) až po super sportovní (Audi R8, Ferrari F40 a mnoho dalších). Vyjmenoval jsem jen zlomek z celé garáže, ale vězte, že zde najdete auta z celého světa. Každé s naprosto odlišnými vlastnostmi a chování. Jak jsem již zmínil, pokud jste připojeni k internetu, můžete si dodatečně stáhnout tři naprosto nové vozy, Ferrari California, které si odbylo debut právě v této hře, stejně jako Lotus Evora, nebo Citroen by Gran Turismo, jehož design navrhlo právě samotné studio Polyphony Digital, což nezabránilo inženýrům z Citroenu, aby vůz přenesli do reálného světa. A pozor, ve hře najdete i jedno překvapení. Formuli F1 od Ferrari! Je veliká škoda, že Sony přišla o práva na tuto sérii, jelikož si dokážu dost dobře představit "efjedničky" od mistra Yamauchiho. Co je daleko lepší, že všechny vozy jsou vymodelovány s absolutní přesností a úžasným smyslem pro detail. Jak detaily interiéru, tak exteriéru jsou na výtečné úrovni, což podtrhuje fakt, že také můžete nově ovládat vůz pomocí pohledu z kokpitu. To umocní pocit z jízdy ještě jednou tolik, není nic lepšího, než když slyšíte za zády bručet vlastní dvanáctiválec v tunelu. Bohužel si také můžou majitelé základní neupdatované verze všimnout extrémně zubatých stínů v interiéru vozu. Nic vás nebouchne do očí jako kostkatě se lámající stíny na volantu. Ale jakmile postahujete poslední záplaty a aktualizace, to všechno zmizí. Pokud jste tedy dobří, vyhráváte a máte mnoho peněz, lze je všechny rozházet v autobazaru. Jistě jste si v minulém díle, případně jiných závodních hrách oblíbili lazení a tuningování mechanických dílů vašeho kočáru. Tuning je prozatím pryč a tak si nemůžete dokupovat nové díly do vašich miláčků, ale po dohrání závodů skupiny A, se vám naskytne možnost vylepšení výkonu, hmotnosti vozu, přičemž lze ladit i podvozkové části, o čemž jsem psal výše. Rozhodně příjemné řešení, které by si ovšem zasloužilo trochu lepší prezentaci.

Gran Turismo vždy nabízelo pouze nejdetailněji vymodelované tratě dle reálných předloh. Své řidičsko / závodní schopnosti si můžete otestovat na celkem šesti tratích, čtyř reálných a dvou vymyšlených. Pokud vedle sebe postavíte scany pravých verzí a těch vymyšlených, najdete maximálně tak milimetrové rozdíly, s velkou nadsázkou řečeno. Okolí je pak celkem dosti odfkláklé, v městských oblastech to není tolik znát, ale na Suzuce, nebo Fuji si všimnete lehce nudného tématu a nedodělaných scenérií na trati. Stále nám chybí změna klimatu, která by vnesla trochu čerstvého ducha do jinak místy nudných závodů.

Nepochybuji o tom, že jsme se všichni těšili na režim více hráčů, zejména tedy online, který je slušně řečeno velice tragický. Hra sice nabízí tradiční split-screen, který ale neláká tolik jako měření sil s hráči z celého světa. Je tu ale jedno velké a objemné ale! Připojit se do závodu je opravdu úkol hodný Chucka Norrise. Pokud se vám už náhodou podaří připojit, stále nemáte vyhráno, jelikož vás můžou velmi lehce vytočit v 90% závodů přítomné lagy. Bohužel vás je schopný takový lag vystrčit z trati, což rozhodně nepotěší. Abyste si kvalitně zahráli, musí vlastnit jednak zakládající hráč odpovídající připojení k internetu, stejně jako vy. Jeden hráč může totiž zkazit hru všem. Nezmiňuji ani nemožnost zakládání vlastních místností, nebo neohleduplnost některých hráčů, kteří si myslí, že jsou na demolition derby. Online režim hraní je tak jeden veliký průser, který se doufejme, v budoucnu změní na alespoň trochu hratelnou záležitost. Navíc můžete v My Page sledovat žebříčky online rekordů na jednotlivých tratích, ale tím pravým lákadlem je kanál Gran Turismo TV, jenž nabízí veliké množství HD materiálu z automobilového světa. Smutné je, že drtivá část vyžaduje vaše peníze, které sice nepřevyšují nijak horentní sumy, ale dokázal bych si představit i gratis výjimky.

Gran Turismo 5 Prologue jasně splnilo svůj účel. Naladit hráče na novou vlnu next-gen závodů. Hra jasně ukazuje, jak by po grafické stránce měly vypadat hry dneška. Vše je do detailu vymodelováno, až to bije do očí. Hrací doba bohužel není nikterak veliká, což má na vině hlavně polovičně fungují online režim. Beztak by si měl každý vyzkoušet nejlépe vypadající a nejreálnější závody na PlayStation 3. Do vydání plné verze zbývá ještě mnoho času, tudíž můžete svou chybu napravit a hru si ještě nyní zahrát.

Gran Turismo 5 Prologue

ps3
Sony Computer Entertainment, Polyphony Digital
Datum vydání hry:
15. 4. 2008
Žánr:
Závodní, Simulátor
KARTA HRY
8/10

Komentáře