God of War

recenze  194
Martin Šmíd, 12. 4. 2018 9:01
Série God of War je tu s námi už třináct let. Za tu dobu se moc hratelně nezměnila, což mnozí vyčítali doposud poslednímu dílu God of War: Ascension, takže bylo jasné, že si musí víz Kratos volno a vývojáři ze studia Sony Santa Monica přijít s něčím zcela novým. Před zhruba dvěma lety byl oznámen ambiciózní restart značky, v němž se pochopitelně vrací Kratos, ale vývojáři navíc neházejí přes palubu předchozí události. Restartem se totiž myslí hlavně nové umístění a nový směr, co se týče vyprávění příběhu a trochu i hratelnosti. Změn tedy má nový God of War docela dost. Jestli mu prospěli, vám nyní řeknu ve své recenzi. Dejte se tedy do čtení.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

V prvním odstavci jsem zmínil, že nový God of War je pro celou sérii novým začátkem, ale zároveň vývojáři počítají se všemi událostmi, k nimž došlo v předchozích dílech a dokonce se k nim i vracejí. Rozhodně je nehází za hlavu. Je tak dobře, pokud víte, k čemu došlo a kdo Kratos je, ale není to úplně nutné. Pokud jste tedy žádný God of War nehráli, nemusíte se bát, že byste si hru naplno nevychutnali, jen nebudete vědět některé detaily a nebudete tolik prožívat několik scén, u nichž fanoušci vykřiknou nadšením a budou u nich běhat nadšením po pokoji. Každopádně Kratos utekl po předchozích událostech z Řecka a rozhodl se začít znovu v zemi Ódina. Snaží se tedy zapomenout na svoji tragickou minulost, což se mu i z části daří. Bohužel hra začíná poněkud smutně, právě ve chvíli, kdy Atreovi, synovi Krata, zemře matka, která měla před smrtí jedno velké přání. A to takové, aby její popel byl roztroušen na nejvyšším místě na světě. Před Kratem a Atreem je tudíž cesta, která nebude tak jednoduchá, jak se může zdát, zvláště když minulost nikdy nemůže zůstat navěky pohřbena a připomene se v ten nejméně vhodný okamžik. Více ale neprozradím, protože příběh je skvěle napsán, má řadu velkých zvratů a silných momentů, takže vás nechci připravit o nejrůznější překvapení. Zvláště já jakožto fanoušek předchozích dílů jsem si ho naplno užil a z několika scén jsem byl doslova v šoku.

Vývojáři v novém díle čerpají ze severské mytologie, která není u nás tak známá jako ta řecká, ale je určitě minimálně stejně zajímavá. Jen je teda nutné říci, že se jí nechali jen inspirovat, protože řada postav je vyobrazena trochu jinak, než byste čekali, ale vývojáři se netajili před vydáním tím, že si vzali jen základ a vybudovali na něm svůj vlastní svět, což se jim povedlo na jedničku. Vše působí uvěřitelně, přirozeně, stejně dobře jako v předchozích dílech.

Jednou z největších změn oproti předchozím dílům je styl vyprávění příběhu, který dost připomíná jiný hit od Sony, a to The Last of Us studia Naughty Dog, což je dáno i přítomností Atrea, který Krata doprovází prakticky po celou dobu hry. Příběh tak není vyprávěn jen v klasických filmečcích v enginu hry, které jsou parádní mimochodem, ale také během hraní díky rozhovorům. Atreus neustále vše komentuje a ptá se na řadu věcí, což pochopitelně utváří zajímavý vztah s Kratem, který mluví oproti předchozím dílům daleko více a má i řadu vtipných hlášek, které ale pramení z jeho zloby a tak trochu i naštvanosti. Pokud čekáte, že se Kratos svoji povahou změnil, tak mohu říci, že jen částečně. Je sice takový moudřejší a zkušenější, za což mohou události předchozích her, ale pořád je naštvaný na celý svět a nejraději by byl sám v nějaké temné jeskyni, a koukal do zdi. Je ale každopádně pěkné vidět, jak se vztah Krata a Atrea během hraní vyvíjí, což navíc do hry vnáší řadu emocionálních situací. 

Než se posunu v recenzi dále, musím ještě zmínit jednu podstatnou a svým způsobem revoluční novinku. Vývojáři vypráví příběh skrze Single Shot, což znamená, že je hra bez jakýchkoliv střihů, má jen jeden záběr, který sleduje hlavního hrdinu, a když potřebuje kamera zabrat něco jiného, jednoduše se jen přesune.Takový styl vyprávění je opravdu netradiční, navíc muselo dát vývojářům hodně velkou práci, aby vše ukočírovali, a o to více jsem rád, že se vše povedlo na jedničku. Ani se moc nedivím, že když Cory Barlog nabízel podobný styl vyprávění v Crystal Dynamic, neměli o něj zájem, protože za ním stojí obrovská práce. Vyprávění skrze Single Shot navíc znamená, že hra je vyprávěna v reálném čase, což se jen tak nevidí.  

Několik měsíců panuje u fanoušků obava, aby se nový God of War příliš nevzdálil od svých předchůdců, co se hratelnosti týče. Tato obava ale pramenila z toho, že sama Sony moc informací nepouštěla a gameplay záběrů jsme tu měli naprosté minimum. Hlavně z důvodu, aby se nevyzradilo něco důležitého a fanoušci si mohli užít hru plnou nejrůznějších překvapení. Tohle se dá pochopitelně chápat a jsem i rád, že jsem mohl být následně během hraní nejednou překvapen a věřím, že budete i vy. Co ovšem mohu zmínit, je skutečnost, že ačkoliv si vývojáři vypůjčili několik prvků třeba ze Souls her, ostatně jsou jejich velkými fanoušky, pořád jde onu krvavou, rychlou brutální řežbu, na kterou jsou fanoušci zvyklí. Rozhodně má nový God of War pořád blíže ke svým předchůdcům, co se hratelnosti týče, než k Souls hrám, takže si určitě dokázal zachovat svoji DNA. Ostatně sami vývojáři říkávají, že Kratos je silnou postavou a jeho sílu musejí hráči cítit stejně jako v minulosti. A je jedno, kde se nachází nebo jakou má zbraň. Pokud bych měl nové Kratovo dobrodružství nějak charakterizovat, tak je daleko propracovanější, vyspělejší, za což po několika předchozích dílech budete jenom rádi. 

God of War je tedy stále spíše klasická rubačka, která ale doznala spousty změn a vývojáři přidali řadu zajímavých novinek. Začnu třeba kamerou, která je umístěna daleko blíže hlavnímu hrdinovi, navíc není statická, jako v předchozích dílech, takže s ní můžete libovolně naklánět. Díky tomu máte větší přehled o prostředí, což se hodí nejen při soubojích s protivníky, během nichž tak máte větší volnost, ale také při prozkoumávání světa. Jsem docela rád, že se vývojáři statické kamery zbavili a umístili ji blíže hlavnímu hrdinovi, což je v žánru hack and slash akcí ostatně docela osvěžující a zajímavé řešení, které funguje na podtrženou jedničku. Zvláště když všechny scény, ať už jde třeba o souboje, působí najednou daleko epičtěji.

Předchozí díly God of War byly lineární a nebylo možné z nich prakticky odbočit. V současnosti jsou ale populární open-world hry, takže bylo jasné, že tento trend budou následovat i vývojáři ze Santa Monica Studio. Sami ovšem zdůrazňují, že nejde o klasický open-world, ale spíše otevřenější hru jako Rise of the Tomb Raider, a v tomto mají rozhodně pravdu. Začátek je čistě lineárnější, ale jakmile dojdete do středu Midgardu, otevře se před vámi docela rozlehlý svět s parádním a naprosto jedinečným designem, který přímo láká, abyste odhalovali jeho tajemství a prozkoumávali ho. Můžete tak cestovat do různých koutů Midgardu, kde na vás čekají další zajímavá dobrodružství. Cestovat můžete později skrze speciální brány, které slouží jako rychlé cestování, ale hlavně na své loďce. 

Kratos neumí v novém dílu plavat, nebo alespoň není tato možnost, takže pro přesun po vodě slouží loďka, jejíž ovládání je velmi dobré a navíc jízda slouží často i k dalšímu posouvání příběhu či k zjišťování dalších informací díky rozhovorům mezi Kratem a Atreem. Navíc hra se neodehrává jen v Midgardu, ale skrze chrám uprostřed mapy můžete cestovat i do dalších světů severské mytologie, přičemž každý má originální výborný design. To hře jednoznačně přidává na rozmanitosti. Tyto světy nejsou tak rozsáhlé svoji rozlohou jako Midgard, ale rovněž ukrývají vedlejší aktivity a další zajímavosti, takže se je vyplatí prozkoumávat. Na začátku vám bude řečeno, že z chrámu je možné se dostat do devíti světů, ale některé navštívit nejde, takže tu je jistě prostor pro nějaké to rozšíření. Nic ale zatím oznámeno nebylo.

Jak už jsem zmínil výše, God of War je pořád rubačka, takže tím nejdůležitějším jsou pochopitelně střety s nejrůznějšími protivníky, od lidí po draugry až po různé obry, čaroděje a další monstra. Samozřejmostí jsou epické souboje s bossy, ale o nich nechci psát nic konkrétního, abych vám nezkazil překvapení. Jen řeknu, že už první souboj na začátku hry je naprosto fantastický, po stránce choreografie mistrně zvládnutý, a jsem přesvědčen, že mnohým z vás u něj spadne čelist. Nic takového tu ještě nebylo. Je u něj navíc vidět, že vývojářům ze Santa Monica Studio rozhodně nechyběla kreativita a pořád dokážou překvapovat a hlavně sami sebe překonávat. I severská mytologie je tedy bohatá na rozmanité protivníky a zajímavé bosse. Když navíc nějakého toho protivníka potkáte, vždy se vám přidá do encyklopedie, v níž se o něm dozvíte vždy zajímavé informace, a třeba i to, kde má slabiny. U protivníků si navíc během hraní všimnete ještě jedné novinky, a to je ukazatele jejich zdraví, jako tomu je u velké většiny RPG her jako Diablo. Ten znázorňuje nejen kolik mají života, ale podle barvy i poznáte, jak těžké je bude porazit. Jde tedy o docela užitečnou pomůcku, ale vývojáři si byli vědomi, že někdo má rád větší výzvu a nemusí ukazatel uvítat, proto jde v nastavení vypnout. 

Aby mohl Kratos protivníky jednoduše likvidovat, připravili vývojáři pro nový God of War originální soubojový systém, který je spjat s novou zbraní, a to sekyrou Leviathan. S ní můžete útočit nejen na krátkou vzdálenost, ale také ji házet po protivnících a následně si ji přivolat, přičemž když letí zpět do ruky Krata, dokáže při cestě uštědřit ránu i dalším protivníkům. Musím říci, že jsem si Leviathan hodně oblíbil, jde o parádní zbraň, kterou je radost používat, navíc je možné si následně odemykat nová komba, speciální útoky nebo si ji vylepšovat, aby byla v boji daleko silnější. Chvilkami jsem byl až překvapen, kolik speciálních útoků a komb hra obsahuje, což jen podporuje hráčovu kreativitu v likvidaci protivníků. 

Když Leviathan hodíte a třeba přišpendlíte protivníka ke stromu nebo zdi, můžete se do boje pustit s holýma rukama či štítem, čímž protivníky hlavně omráčíte, abyste je následně mohli brutálním způsobem roztrhnout či jinak dokončit. Když jsem zmínil štít, ten jinak slouží pro vykrývání úderů nepřátel, což funguje celkem spolehlivě, navíc když se vám podaří udělat perfektní vykrytí, můžete zpomalit čas a ochromenému protivníkovi pěkně naložit. To pochopitelně do hry dává nový strategický prvek, který nutí během soubojů daleko více přemýšlet. Nový soubojový systém vykazuje i několik prvků ze Souls her. Jednak jsou souboje o něco taktičtější, rozmanitější a lépe se na ně dívá, ale hlavně ovládání je prakticky totožné se Souls hrami, takže slabší úder děláte skrze R1, zatímco silný pomocí R2 a vykrýváte údery L1, nově je možné i nepřátele uzamknout stiskem R3. To může být pro fanoušky předchozích dílů celkem šok, ale jsem si jist, že si na tuto změnu, dle mého potřebnou a velmi dobrou, všichni rychle zvyknou, navíc když vývojáři začlenili do hry jeden hodně revoluční prvek.

Soubojový systém není jiný jen díky Leviathanu, ale také skutečnosti, že se u Krata nachází v boji i jeho syn Atreus. Ten během soubojů sám skáče na protivníky, případně jim podkopává nohy, aby odlákal jejich pozornost, ale také je možné ho přímo ovládat. Když jste v hektickém boji s několika protivníky nebo bossem, můžete skrze čtvereček střílet pomocí Atrea šípy, které je navíc možné jednoduše směrovat, případně později i kouzlit. Najednou tak neovládáte jen jednu postavu, ale zároveň dvě, což je v žánru hodně revoluční prvek, který jednak funguje naprosto fantasticky, ale zároveň vytváří řadu jedinečných situací a dělá soubojový systém daleko rozmanitější a zábavnější. Ovládání dvou hrdinů během soubojů je hodně intuitivní a skvěle vyladěno, což ostatně muselo dát vývojářům hromadu práce. Ta se ale vyplatila, protože nic takového jsme tu ještě v žánru neměli. Před vydáním jsem na fórech četl, že Atreus bude během bojů spíše na obtíž, ale opak je pravdou. On je tím nejlepším novým prvkem v celé hře, ale dost možná i v samotném žánru!

Nový God of War je navíc oproti předchozím dílům i více RPG hrou. Můžete si pořád vylepšovat svoje zdraví a zuřivost skrze speciální skryté truhly, které ale nestačí jen najít, ale k jejich otevření vždy musíte vyřešit i lehčí hádanku. Na tom je ostatně vidět, jak vývojáři k jednotlivým částem přistupovali a snažili se je udělat daleko propracovanější a zajímavější. Samotné vylepšování hlavního hrdiny nyní probíhá hned na několika frontách. Nechybí klasický strom dovedností, v němž si kupujete nové skilly a dovednosti nejen pro Krata, ale také Atrea. Novinkou je je i možnost si nakupovat nové sety brnění, které udělají Krata nejen odolnějšího a silnějšího (a krásnějšího) v boji, ale také mu dají další pasivní perky. Navíc můžete každé brnění očarovat, a tím mu přidat další vlastnosti. Kromě brnění je možné i vylepšovat zbraně a zároveň jim propůjčovat docela zajímavé speciální útoky, které oceníte hlavně při soubojích s bossy. RPG prvky dělají z God of War daleko propracovanější hru s větší hloubkou, což rozhodně vítám, navíc je vše docela citlivě zakomponováno, aby každý hned věděl, jak systém funguje. 

God of War pochopitelně není jen o akci, ale také budete muset překonávat řadu důmyslných pastí i chytře navržených hádanek. Ty Kratos rovněž řeší ve spolupráci s Atreem, kterého může vysadit do vyšších míst, případně mu ukáže, kam má vystřelit jaký šíp, aby třeba vyvolal speciální most. Více než kdy dříve je navíc začleněn samotný průzkum prostředí, ale s tím se pochopitelně dalo počítat, když je hra daleko otevřenější. 

Výše jsem zmínil, že nový God of War je značně otevřenou hrou a nabízí velký svět. Pořád ho ale můžete hrát jako předchozí díly lineárnější cestou a nemusíte se do nějakého přehnaného prozkoumávání pustit, alespoň během hlavní příběhové cesty. V takovém případě vám vydrží zhruba 25 hodin na střední obtížnost, což je dle mého velmi slušný čas. Navíc během této doby si ani na moment neodpočinete, protože vývojáři před vás neustále staví jeden parádní moment za druhým, až jsem si říkal, že by hra mohla mít více klidnějších pasáží, během kterých by bylo možné si odpočinout. Dohráním hlavního příběhu ale vaše cesta nemusí ani náhodou skončit, protože následně se vám celá hra odemkne, tedy mapa, kterou můžete dále prozkoumávat, hledat tajná místa, plnit pro trpaslíky či duchy zajímavé vedlejší úkoly nebo se vydat se na jednu poměrně dlouhou výzvu, na jejíž konci vás čeká zřejmě nejtěžší a nejvíc vypjatý souboj s bossem z celé hry, který je svým způsobem i poměrně smutný. 

Pokud by vám klasické vedlejší aktivity nestačili, vývojáři pochopitelně nezapomínají ani na klasické výzvy v arénách, které se osvědčily v předchozích dílech. Zde jsou zpracovány docela zajímavě, rozmanitě a navíc nechybí ani speciální labyrint s mlhou. Ten se po každém novém vstupu náhodně generuje, stejně tak se v něm objevují znovu nepřátelé i rozmístění odměn. Výzvy se vyplatí plnit nejen kvůli trofejím, ale také skutečnosti, že se v nich dá odemknout nádherný set brnění, který je navíc nejlepší z celé hry a hodí se tudíž na ty nejtěžší souboje. 

Nový God of War nemá moc slabin, a slabinou rozhodně není ani vizuální zpracování, které je jedním slovem ohromující. Vývojáři ze Santa Monica Studio vždy věděli vyždímat i tu poslední kapičku výkonu z konzolí od Sony, což se jim podařilo i nyní. Díky tomu je God of War jednou z nejhezčích her současné generace, nabízí nejen krásný svět a nádherné grafické efekty, ale také různé nádherné detaily, s nimiž vám vyrazí dech. Na God of war je radost pohledět, navíc po celou dobu má stabilní framerate a nestalo se mi, že by hra během hraní zpomalila, a to ani v těch nejnáročnějších scénách, při kterých se bortí prostředí nebo je na scéně hromada nepřátel. Protože hra vypadá parádně, zamrzí absence Photo režimu, ale vývojáři slíbili, že na něm v současnosti pracují a přinesou ho v brzkém updatu. Prostě na něj neměli před vydáním čas, raději se soustředili na samotnou hru. Jedinou menší kaňkou může být skutečnost, že hra dává konzoli celkem zabrat, takže počítejte s větší hlučností. To je ale bohužel daň za to, jak nový God of War vypadá. 

Posledním dílkem do skládanky je následně famózní soundtrack, o který se postaral hudební skladatel Bear McCreary (Battlestar Galactica, Agents of SHIELD nebo 10 Cloverfield Lane). Ten složil spoustu nádherných skladeb, které vytváří jedinečnou atmosféru a pomáhají vyprávět emocionální příběh. Z některých skladeb doslova zamrazí, což jen podtrhuje, jak velkou produkční hodnotu hra má. Na vysoké úrovni je pochopitelně i ozvučení a následně i dabing, ať už se jedná o Krata nebo další postavy. Než vše ukončím, musím ještě zmínit skutečnost, že God of War je lokalizován do češtiny. Přeloženo máte tedy formou textu vše, od inventáře až po titulky během rozhovorů nebo animací. Překlad je kvalitní, jen mi přišlo, že titulky jsou menší, než by měly být.

God of War je senzační videoherní blockbuster. Od první minuty budete hltat dobře napsaný příběh plný zvratů a zajímavých postav, ale také jednu parádní scénu za druhou. Vše je pak okořeněno o povedenou hratelnost, jeden z nejlepších soubojových systémů, chytré hádanky, vynikající design a třešničkou na dortu je bezkonkurenční audiovizuální zpracování. God of War rozhodně nezklamal. Kratos je zpět v plné síle v doposud nejlepším dílu série. 

God of War (PS4)

ps4
SCEE, Sony Santa Monica Studios
Datum vydání hry:
20. 4. 2018
KARTA HRY
10/10

Komentáře