GLOSA DNE: Celá budoucnost společnosti Sony nyní leží v rukách PlayStationu

novinka  71
BarackObama, 6. 7. 2016 13:43
Jak bolestivá restrukturalizace Kaze Hiraie se blíží ke svému cíli, tak nová podoba Sony se začíná vynořovat - ta, jejíž růst je téměř výhradně závislý na úspěchu značky PlayStation.

Sony je zpátky v sedle. To je poselství, které společnost chtěla investory a tržním divákům naznačit při prezentacích na začátku tohoto týdne. Ačkoli to vyjádřila s poněkud vytříbenými pojmy, jádro toho, co Sony chtěla říct je, že ona náročná část je u konce. Čtyři dlouhé roky potom, co Kaz Hirai převzal korporaci, byl přechod plný tvrdých rozhodnutí, která vyústila ve ztrátu tisíce pracovních míst, v prodej nebo uzavření celých obchodních jednotek i nemovitostí a ve vleklý boj se starou gardou firmy. I přes všechny rány, které osud Sony uštědřil, je restrukturalizace již dokončena, a nyní je konečně čas se soustředit na to, po čem touží každá firma na téhle planetě - generování zisku.

Předem je potřeba říci, že to nebude procházka růžovým sadem, plného slunečního svitu a barevné duhy, ani po deklarování úspěchu Hiraie, jež je ocejchován nápisem "Mise Splněna" po zdánlivě nekonečné restrukturalizaci společnosti Sony, protože samotná společnost již poznamenala, že očekává pokles tržeb tento rok, z velké části u divize chytrých telefonů značky Xperia, a také zde existují obavy z menší poptávky po výrobcích ze zobrazovacího oddělení, to jest poskytovatele komponentů pro fotoaparáty společnosti Apple (iPhone a iPad). Celkově však Sony je v lepším stavu, než tomu bylo v minulých letech, za což může vděčit právě jejich až robustně zdravému hernímu odvětví PlayStation. Příjmy z her a síťových služeb vzrostly natolik dobře, aby se v Sony na oslabení v jiných divizích mohli předem připravit a pokrýt tak finační ztráty.

Když Hirai přebíral Sony, stával se hned první osobou, která má dokončit skok z řízení PlayStatinu k řízení samotné Sony (Ken Kutaragi byl dlouho očekávaný kandidát, ale ten svojí šanci propásl důsledkem ne příliš úspěšného PlayStation 3), bylo všeobecně předpokládano, že s PlayStation divizí položí jádro podporující pilíře restrukturalizované společnosti. To je přesně to, co se nyní stalo, ale ruku na srdce, ani samotný Kaz jistě nemohl předvídat úspěch PlayStationu 4, který oholil rostoucí plnovous strádajících let, jehož finanční oživení podniku byl záviděníhodný tah pro platformu, kdy to nejvíce potřebovala.

Při pohledu do detailů oznámení tohoto týdne, tu bylo málo něčeho, co bychom již nevěděli o skutečném výrobku, ale hodně je třeba číst mezi řádky, pokud jde o globální strategií. Pro začátek, rozsah role PlayStationu jakožto "pilíře" společnosti je stále jasnější. Odhlédneme-li od důležitosti z finančního hlediska, Sony jasně vidí bytí PS4 jakožto "příruční panel" pro další zařízení a služby. PlayStation VR je nejzřejmější z nich; jeho životnost začne jako přidaná hodnota navíc, která by mohla být prodána 40 milionvé zákaznické základně, a nakonec, Sony bude doufat, že se stane hnací silou pro další prodeje PS4 samo o sobě v jeho vlastní doméně. Ve stejný koloběh Sony doufá u PlayStation Vue, služby televizního vysílání, zaměřené na PlayStation vlastníky "kabelovkových nůžek", která překonala už 100 000 předplatitelů a podle všeho pořád rapidně roste od uvedení v březnu tohoto roku.

V podstatě to znamená, že Sony chystá dva hlavní vpády na trh - první hlavní vpád do virtuální reality a jeho první hlavní vpád do předplatitelské TV služby - oba dva projekty jsou považovány za "prvoplánové-PlayStation-starty". Společnost také mluví o neherních aplikací pro PSVR, které vidí jako hlavní faktor, z poměrně brzkého, životního cyklu zařízení a taktéž lákadlo pro potenciální klienty PlayStation Vue - je to konec konců stále velmi pozoruhodné, že s PlayStation zákazníky je zacházeno jakožto s ultimátními inovátory služeb a produktů společnosti Sony.

Do jisté míry, to vysvětluje touhu společnosti dostat PS4 Neo na trh - a samozřejmě i příčný pokus o "přechodné oddělení" na podporu prodeje 4K televizorů, která je jistojistě také klíčovou hnací silou. V širším slova smyslu, Neo je navržen tak, aby zajistil, že platforma, na které Sony tolik buduje boudnocnost her, síťových služeb, televizí a virtuální reality, neriskuje všechny jejich iniciativy pádem za technologickou křivku. Neo je po hardwarové stránce samozřejmě méně dramatický, než aktualizace od Microsoftu v podobě Projektu Scorpio; ale to je právě proto, že Sony má tolik firemních strategii na osedlané PS4, zatímco Microsoft, bez obalu, má tak málo na koni u Xboxu One. Sony si potřebuje zachovat instalovanou základnu spokojených zákazníků a současně podpořit nově příchozí na nákup platformy s vědomím, že je to rozumně aktuální a budoucímu technologickému pokroku "odolný", zatímco Microsoft si může dovolit být spíše experimentální a dokonce i bezohledný v jeho snaze přeskočit konkurenci.

Snad nejpůsobivější aspekt Sony manévrování dosud je, že firmě se podařilo umístit PlayStation jako základ těchto velkolepých plánů, aniž by provedla stejnou chybu jako Microsoft postihnutý původním Xbox One odhalením - ignorování her samotných do té míry, že by hráčské publikum začalo zpochybňovat zda jsou stále zaměření výhradně na ně. PSVR je jasně určen pro mnohem víc než jen hry, ale jeho původní zaměření primárně na hry, přinesla zájem hráčů a také schválení dalšího využití na každém kroku jeho cesty, protože se jedná hlavně o herní periférií s víceprvkovou aplikací, nikoliv naopak. PlayStation Vue, ačkoli, je významnou iniciativou pro Sony jako celek, je to pouze pěkný bonus navíc pro majitele PlayStationu. Není to něco, co by zde sloužilo k "ředění značky" a jejího zaměření se na jiné odvětví. Suma sumárum nic nenasvědčuje tomu, že nová role PlayStationu v srdci Sony nějak negativně postihuje lásku jejich hardcore fanoušků.

Naopak; pokud statistika PlayStation Plus předplatitelů je měřena správně, tak majitelé PlayStationu se zdají být jako docela spokojená parta. Odběry trumfly 20 milionů odběrů v poslední době, v závislosti na prezentaci firmy tento týden, což znamená, že více než 50% hráčů na PlayStationu 4 jsou nyní platícími uživateli této služby. Ono, PlayStation Plus je relativně levná záležitost, ale i tak to je ještě docela velký kus hotovosti, jakmile sečtete souvislosti - finační útrata za PS+ se rovná dalším třem nebo čtyřem hrám v poměru běžného, konzolového cyklu, což není rozhodně suma k zahození jen tak do pranice a už tak výdělečné konzoli přidává další procentuální body ziskovosti. V Andrew Houseově segmentu tohoto týdne, CEO poznamenal, že divize se posunuje od "baleného modelu" směrem k "opakujícímu se modelu" platby; PlayStation Plus je pouze jedním krokem na této cestě, a je velmi nepravděpodobné, že by balené modely (ať už digitální nebo fyzické) zmizely v dohledné době, ale naznačuje to budoucí vizi, ve které svazek předplatných - pro hry, TV a VR obsah a možná i další - bude tvořit jádro transakcí mnoho zákazníků se Sony. Jinými slovy, všechno směřuje k předplatitelskému systému, kdy za hry se nebude platit, jakožto fyzické médium, ale předplatitelský obsah, který se bude muset předplácet v určitých časových úsecích, aby bylo možné jej neomezeně využívat.

To, že skutečně bolestivé čásy Sony jsou u konce je třeba slavit - zdravá Sony je velmi dobrá věc pro podnikání v herním odvětví a všichni bychom měli doufat, že se Nintendo dostane zpět na nohy brzy také. Úkolem společnosti, však není nutně mít všechno snažší. PS4 je mimořádný úspěch, který je třeba zachovat a nadále pěstovat, a zatímco první známky jsou dobré, celá myšlenka pomocí PlayStationu jako odpalovací rampy pro Sony a její jiné podniky zůstává neprokázaným modelem se záznamem nejisté trati (Pamatuje si někdo nešťastnou PSX, robustní bílou PVR s PS2 v něm zabudovanou, která měla uvést na scénu v nejlepší éře PlayStationu spotřební elektroniku Sony?). Ale s podporujícím vedením a silnými náznaky spolupráce z jiných částí společnosti (first-party Spiderman hra představena na E3 je přesně ten druh vztahů mezi PlayStationem a jinými divizemi, jako je Sony Pictures v tomhle případě, kterého mělo být dosaženo již po celá desetiletí) a velké zásobě her, která by měla udržet fanoušky potěšena na cestě společně se Sony, je PlayStation v nejsilnější pozici, ve které byl naposledy před více než deseti lety.

Zdroj: gamesindustry.biz

Komentáře