Gears of War: Ultimate Edition

recenze  32
Martin Šmíd, 24. 8. 2015 9:21
Když vycházela konzole Xbox 360, Microsoft dobře věděl, že potřebuje nějakou zcela novou značku, která by ji mohla charakterizovat. Dohodl se proto s vývojáři z Epic Games, na jejichž enginu následně vznikla akce Gears of War, která nebyla jen vizuálně naprosto ohromující, ale měla i výbornou hratelnost a zajímavé hrdiny, k nimž si hráči po celém světě udělali silné pouto. O téměř devět let později vychází remake pro Xbox One, který slibuje nejen vylepšenou grafiku, ale i další novinky. Jestli se povedl, na to vám dá odpověď naše recenze, ale fanoušci už jistě tuší, že jde o začátek nádherného příběhu letošních podzimních exkluzivních her pro Xbox One.

Recenzovaná verze: Xbox One

Z Gears of War se stala na konzoli Xbox 360 jedna z největších herních značek s milionovými prodeji, takže není divu, že Microsoft hodně stál o to, aby mu připadla, což se mu následně podařilo. Zvláště když původní vývojáři tvrdili, že si chtějí od Marcuse a jeho kolegů odpočinout a nemáme tedy v následujících letech očekávat nová dobrodružství. S Epic Games se Microsoft začátkem minulého roku dohodl na odkoupení, což hned vyústilo v přípravu pokračování, ukázku jste určitě všichni viděli, ale ještě než přijde, máme tu remake prvního dílu, či spíše remaster, který má fanoušky na následující měsíce navnadit. Navíc si budete moci zahrát všechny Xbox 360 díly. Ty totiž získáte nákupem Gears of War: Ultimate Edition, a díky zpětné kompatibilitě si je budete moci zahrát na Xbox One, což je nabídka, která je opravdu ohromující, zvláště když uvážíte, že celý balíček stojí dvanáct stovek. Nikdy tedy neměli nováčci lepší výchozí pozici.

Prodloužená akční jízda pro jednoho nebo dva hráče
Nyní už ale k samotné hře, která se odehrává na planetě Sera. Ta dlouhá léta byla ideálním místem pro život a nikoho ani na okamžik nenapadlo, že v hlubinách se rasa Locustů připravuje na drtivý útok, který má lidstvo vyhladit. Když vypukla invaze, zemřelo několik miliard lidí. V současnosti už přežívají poslední přeživší, mezi nimiž je i hlavní hrdina Marcus Fenix, který ovšem nebojuje o svůj život na krvavých bojištích, ale sedí ve vězení za velezradu, tedy alespoň údajnou. Toho ale hned na začátku osvobodí kamarád Dom, aby pomohl proti nepříteli bojovat. Příběh je opravdu v prvním dílu takto jednoduchý a vlastně vývojáři toho moc během hry nevysvětlují, to až s dalšími díly dostala zápletka přímo epický rozměr, který vyvrcholil ve třetí části. Každopádně sem tam nějaká ta příběhová animace přijde, a právě na ty se vývojáři v remasteru zaměřili nejvíce a kompletně je znovu vytvořili, což má následně velký vliv na celkový zážitek, protože postavy podávají lepší výkony a vůbec se na filmečky lépe dívá.

Jinak tu pochopitelně máme před sebou stále velmi kvalitní akční hru s inteligentními protivníky, která prakticky položila základy pro moderní akce ze třetí osoby s krycím systémem. Před vydáním byla otázka, jestli vývojáři nějak hratelnost upravili, ale nakonec je vše prakticky při starém. Hratelnost nedoznala moc změn, jen několik opravdu malých, třeba zvedání protivníků během krytí, což přišlo až s dalšími díly, ale absence velkých změn není zase tak ke škodě, zvláště když se Gears of War stále dobře hrají, hlavně v kooperativním režimu, který si můžete dát na rozdělené obrazovce nebo skrze Xbox LIVE. Jen možná trochu zamrzí, že je kooperace jen pro dva, ale s tím se moc dělat nedalo, když takto byla hra před lety navržena, kooperace pro čtyři přišla až s dílem třetím. K samotné akci nemám moc výtek, jen sem tam zamrzí nějaký ten menší bug, jako levitující předměty a dokonce se mi stalo během jízdy ve druhé kapitole, že se vůz propadl do země a musel jsem dát restart, ale ty vývojáři určitě ještě upraví. Jediné, co mi kazí celkový zážitek, je umělá inteligence kolegů, která mohla být větší, protože nyní běhají nesmyslně po bojišti a kolikrát tak umírají naprosto zbytečně a vlastně jsou vám tak k ničemu. Většinou jejich položení nic neznamená, ale v pár kapitolách umřít nesmí a to pak je hra akorát zbytečně frustrující, pokud hrajete s AI.

Součástí této ultimátní edice prvního Gears of War je i pět zcela nových levelů, které byly původně určeny jen pro PC verzi a zaberou nějaké dvě hodinky hraní. Konzolisté si tak levely Impasse, Comedy of Errors, Window Shopping, Powers That Be a Jurassic Proportions mohou zahrát vůbec poprvé, přičemž jsou hozeny hned na začátek páté kapitoly. Musím říci, že tyto levely skvěle příběh rozšiřují, vyprávějí, co se stalo mezi útěkem z vily a příjezdem na nádraží, a nepůsobí dojmem, že by byly násilně do hry zařazeny, právě naopak. Bez nich si už Gears of War možná ani nebudete moci představit, a je vážně škoda, že hráči na Xboxu na ně museli čekat tak dlouho. Levely nejen rozšiřují příběh, ale mají pěkný design, zcela nové situace, jsou docela těžké a hlavně si v tom posledním zabojujete proti Brumakovi, kterému jste v závěru čtvrté kapitoly jen tak tak unikli. Souboj s tímto ikonickým protivníkem v původní verzi na Xboxu 360 chyběl, a ačkoliv souboj s ním by mohl být zajímavější, fanoušci ho jistě ocení.

Klasický multiplayer s několika novinkami
Gears of War: Ultimate Edition nemá jen příběhovou kampaň, která na střední obtížnost vydrží na zhruba deset hodin, záleží samozřejmě na to, jestli jste nováček nebo velký fanoušek, který hru zná jako své boty. Součástí je i docela velká multiplayerová část. Když říkám velká, myslím tím hlavně obsah, protože strukturou zůstalo prakticky vše při starém, jen vývojáři přidali levelovací systém, který slouží hlavně pro odemknuté achievementů a několika bonusových postav z Gears of War 3, ale jinak si více v něm neodemykáte, alespoň ale dáte kamarádům vědět, jak dobře si vedete a že nejste žádným nováčkem. Skiny pro zbraně tu k odemknutí skrze levelování nejsou, všechny podobné bonusy si musíte dokoupit formou DLC, což trochu považuju za menší kaňku. Každopádně pokud jste hráli první Gears of War, budete tu jako doma, protože hratelnost zůstala prakticky identická, takže proti sobě bojují dva týmy, které mají základní zbraně a až na bojišti si můžou sebrat speciální, které se náhodně objevují. Jedná se opravdu o základ, který byl až s budoucími díly rozšiřován, na druhou stranu první díl měl hratelnost asi nejvíce založenou na skillu hráče a bylo nutné se pro výhru hodně snažit, takže veteránům tento fakt určitě vadit nebude.

Fanoušky určitě potěší nabídka herních režimů, která je docela velká. Naleznete tu jednak klasický King of the Hill, ale také Execution, Team Deathmatch nebo Assassination. Možná jen někoho může zklamat, že Gears of War má pouze týmové režimy, pokud si budete chtít zahrát základní Deathmatch, máte prostě smůlu, v nabídce herních režimů není. Co určitě také oceňuji, je počet map, kterých je rovných dvacet, navíc některé se na Xboxu objevují vůbec poprvé, protože stejně jako bonusové mise, byly dostupné pouze ve verzi pro PC. Zahrnuty jsou ovšem i všechny mapy z DLCček. Protože před vydáním bylo možné hrát jen s dalšími kolegy novináři v privátních zápasech, až následující dny ukážou, jak je hra připravena na nával fanoušků. Dá se ale předpokládat, že vývojáři vše vyladili díky betaverzi, navíc během zápasů s kolegy novináři jsem nezaznamenal žádný viditelný problém v podobě lagů a dalších potíží, takže by vše mělo běžet hladce i po vydání.

Vyšperkovaná grafika
Protože jde o remaster, největší pozornost vždy směřuje k vizuálnímu zpracování. Vývojáři se nespokojili pouze s předěláním hry do vyššího rozlišení, takže během posledních deseti měsíců vytvořili prakticky kompletně všechny levely znovu s lepšími texturami, překopány byly i postavy a změn doznalo i osvětlení. Samozřejmě, vše pohání pořád Unreal 3 engine, na modernější čtvrtou generaci dojde až příští rok na podzim, takže na ty nejhezčí hry už Gears of War ztrácí, ale určitě vypadá pořád velmi dobře a remasterovaná verze se nemusí za nic stydět, zvláště když běží v plném rozlišení 1080p. To s frameratem je to komplikovanější, protože v kampani se vývojáři rozhodli zachovat 30fps, ale i tak dojde sem tam k nepěkným propadům, zvláště pokud hrajete v kooperaci a už se toho děje příliš, takže tady si hra zasloužila ještě další optimalizaci. To multiplayer běží po většinu času opravdu v 60fps a na hratelnosti, která je o dost plynulejší a prostě rychlejší, je to sakra znát. Chválím ovšem nově nahraný soundtrack a ozvučení v 7.1, díky němuž si s dobrým domácím kinem užijete Gears of War jako nikdy předtím.

I dnes je Gears of War stále kvalitní akce se zábavnou kampaní a multiplayerem, která by neměla chybět ve sbírce fanouška akčních her, nyní si ji můžete zahrát na konzoli Xbox One s pohlednější grafikou a novými levely, navíc získáte všechny předchozí díly díky zpětné kompatibilitě, což je nabídka, která by se neměla odmítat. Fanoušci díky tomu po Gears of War: Ultimate Edition určitě skočí, navíc bránu dokořán mají otevřenou i naprostí nováčci. Škoda jen, že sem tam se objeví nějaký ten bug, umělá inteligence kolegů je stále maximálně dutá a vývojáři si mohli pohrát i s frameratem v hlavní kampani, pak by bylo hodnocení ještě o něco vyšší.

 

Gears of War: Ultimate Edition

xone
Microsoft Game Studios, The Coalition
Datum vydání hry:
25. 8. 2015
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře