Forza Motorsport 7

recenze  214
Martin Šmíd, 4. 10. 2017 18:29
Zatímco ještě před několika lety hrála série Forza Motorsport takové ty druhé housle, v poslední době se vypracovala v jasnou jedničku, co se závodního žánru na konzolích týče. Může za to pochopitelně skutečnost, že konkurenci trvá přijít se svojí odpovědí, ale také poslední díly Forza Motorsport i Forza Horizon měly velmi vysokou kvalitu, prakticky šlo o jedny z nejlepších závodních her, jaké jsou v současnosti na trhu. A to navíc každá dokáže oslovit i obrovské množství hráčů. Vývojáři ze studia Turn 10 ovšem nechtějí usnout na vavřínech a už na tento rok si připravili regulérní sedmičku hlavní série Forza Motorsport. Jaký zážitek nabízí, se dočtete níže.

Recenzovaná verze: Xbox One a Logitech G920

Jsou tomu dva roky, co proti sobě bojovaly dvě velmi kvalitní závodní hry - Project CARS a Forza Motorsport 6. Letos se souboj prakticky opakuje, jen s novými ročníky. Project CARS 2 se vývojářům povedl a přinesl i několik zajímavých novinek do závodních simulátorů, které fanoušci s nadšením přijali, jak jste si ostatně mohli přečíst v mé nedávné recenzi. Forza Motorsport 7 pak láká spíše na osvědčené prvky a obrovský vozový park. Dalo by se i říci, že obě hry jdou na závodění trochu jinak i v mnohých dalších směrech. Zatímco Project CARS 2 dává od začátku jasně vědět, že cílí hlavně na hardcore hráče, kteří si chtějí hrát s různými nastaveními vozu a zažít kvalitní simulaci s příslušným drahým vybavením, to Forza Motorsport 7 je v tomto daleko přístupnější, až mi chvilkami přišlo, že se z ní pomalu vytrácí onen realismus. Ostatně na rozdíl od své konkurence nevytasí hned na začátku jízdní model bez asistentů, aby trochu, no docela dost, potrápila, ale všechny pomocníky máte zapnuté, aby měli vstup usnadněni i naprosto sváteční hráči, kteří si chtějí občas zajezdit v nablýskaných vozidlech a nechtějí nic dalšího řešit. Forza Motorsport 7 je tedy daleko přístupnější závodní hrou, která je určena naprosto všem, a to jí může v jistých aspektech i trochu limitovat v očích těch největších fanoušků závodění.  

I když jsem v předchozím odstavci zmínil, že je možné z Forza Motorsport 7 udělat naprostou arkádu, díky čemuž není problém udržet vozidlo jednoduše na trati, pořád dokáže uspokojit, když si vypnete asistenty. Určitě nabízí kvalitním jízdní model a velmi dobrý pocit z rychlosti i samotné jízdy. I když je třeba dodat, že nedávno vydaný Project CARS 2 je, co se simulace týče, úplně někde jinde, ale s tím se tak nějak dalo počítat. Každopádně každé vozidlo se chová pochopitelně jinak nejen na suché vozovce, ale také během deště či z přechodu z jednoho povrchu na jiný. Forza Motorsport 7 se ovládá dobře i na gamepadu s většinou vypnutých asistentů, takže je v tomto trochu benevolentnější jak nedávno recenzovaný Project CARS 2, ale pochopitelně pokud máte doma nějaký ten kvalitní volant, zážitek bude ještě daleko lepší.

Jen je možná škoda, že model poškození, alespoň ten vizuální, stále není úplně ideální. Ano, pár škrábanců se na autě objeví, případně i prasklé sklo či zdeformovaný plech, ale to je bohužel vše. Mechanický je už na tom ale pochopitelně dobře, když se vám na autě během závodů něco pokazí, hra vás o tom informuje, přičemž to má pochopitelně i dopad na jízdní vlastnosti, takže je nutná kolikrát návštěva boxů, kde dojde k nápravě. 

Srdcem sedmého dílu Forza Motorsport je zcela jistě kariéra, která už v šestém díle byla velmi povedená a ve své starší recenzi jsem ji vychválil, ale nová je ještě bohatší, lépe poskládaná a hlavně rozmanitější. A tak by se ostatně mohlo hovořit i o celé hře. Každopádně kariéra Forza Driver's Cup se skládá z šesti samostatných částí či kapitol, v nichž je úkolem vyhrát pohár, čehož dosáhnete tím, že nastřádáte určitý počet bodů. Je pak jen na vás, jak k nim přijdete, protože každá část má řadu různých šampionátů, kterých se můžete dle chuti zúčastnit. Máte chuť na klasické okruhové závody? Je tu ta možnost, stejně jako NASCAR, čtyřkolky, závody v rally autech nebo formule, vše tu najdete. Na každý typ závodu pochopitelně potřebujete auto, a když ho nemáte, musíte si ho koupit. Na začátku to sice může být trochu problém, ale následně už peněz budete mít dostatek, takže odpadne i poslední překážka, aby se mohla hra naplno otevřít a vy si tak užívali její maximální svobodu. Každá kapitola hry, kterou si postupně odemknete, nabízí trochu jinou skladbu šampionátů, které jsou navíc čím dál delší a také těžší, ale to by nemělo být zase takový problém, protože hra obtížnost zvedá postupně, navíc si i vy sami můžete nastavit, jak moc chcete, aby byli protivníci agresivní a vůbec dobří.

Kromě klasičtějších šampionátů obsahuje každá kapitola kariéry i speciální tři showcase eventy, u nichž si můžete trochu odpočinout, a hlavně tedy i dále zabavit. Eventy nabízejí vytrvalostní i historické závody, dostanete se i na Top Gear tréninkové tratě, takže budete projíždět vytvořenými brankami, případně shazovat svým vozem kuželky a nahrávat tak co nejvíce bodů. Showcase eventy dobře doplňují hlavní část, jsou zábavné, navíc vás jimi budou doprovázet různí novináři, jezdci i odborníci z Top Gearu, kteří vám sem tam řeknou i nějakou tu zajímavost.

Jak budete jezdit kariéru, pochopitelně nebudete získávat jen body, abyste si odemkli její další části. Postupně budete získávat i herní peníze na nákup nových vozidel, ale také budete levelovat svého řidiče (je na výběr muž i žena), kterého je možné různě kosmeticky upravovat skrze odemknuté kombinézy, kterých je několik stovek, od týmových po národní. Levely jsou důležité, protože si za každý můžete vybrat, jestli dáte přednost nějakému tomu většímu finančnímu bonusu nebo si vyberete kolikrát opravdu velkou slevu na nový vůz, který se třeba hodí i z toho důvodu, že pro daný typ závodu ještě žádný nemáte. Občas vám hra dá dokonce vozidlo za level zdarma.

Ke kariéře a vůbec k celé hře se vážou i speciální loot boxy, které si můžete nakupovat za nahrané herní peníze. Z nich můžete dostat nejen nová vozidla, případně kombinézy pro svého závodního avatara, ale hlavně speciální modifikace, díky nimž dostanete do závodů různé úkoly, či si je můžete trochu modifikovat. Když si modifikátor před každým závodem nastavíte, můžete získat následně různé bonusy v podobě více XPček či peněz. Pokud se vám náhodou nějaká modifikace nelíbí, můžete ji hned prodat, za což dostanete nějaký menší obnos peněz. Za mě mohu říci, že modifikace hru dobře obohacují a jde jistě o povedený prvek, jehož přidání jen chválím.

Jak jsem postupně jezdil kariéru, sice jsem se bavil, ale nemohl jsem se zbavit dojmu, že mi v ní něco chybí. Ačkoliv je kariéra kvalitní, ježdění v ní bohužel postrádá větší hloubku, jakou mělo třeba nedávno vydané Project CARS 2. To je dáno skutečností, že se Forza 7 zaměřuje pouze na samotné hlavní závody, ale je prosta jakýchkoliv tréninků, kvalifikací a tak podobně, takže jsem přesvědčen, že hardcore fanoušky závodění tak úplně neuspokojí. Je celkem zklamání, že i hlavní série chce spíše vyniknout efekty a na jakékoliv reálné nebo realistické závody už moc není, což je škoda, protože na arkádově pojaté závody tu je vedlejší Forza Horizon. Určitě by potěšilo, kdybych si mohl pozici na startu sám vybojovat, a nemusel následně v první zatáčce se rvát hlava nehlava, abych se dostal výše. Navíc první zatáčky jsou jedinou možností, jak se dostat na lepší umístění, protože jakmile vám soupeři odjedou, už je nedoženete, ani když se před televizí rozkrájíte. Že vývojářům tentokrát o realističnost moc nešlo a k závodění přistupovali dost vlažně, ukazují i odfláknuté pit stopy. Poslední věcí, která mi dost vadila, je skutečnost, že rozjetý závod není možné restartovat, pouze vypnout. Nad tím člověk může jen nevěřícně kroutit hlavou.

Kromě kariéry máte pro hraní v jednom ještě režim Rivals, v němž máte nejrůznější výzvy. Většinou jde o časovky, takže musíte překonat svého soupeře v čase, ale také občas i v nějakém tom dovednostním úkolu. Na dlouhou dobu ale tento režim pravděpodobně nezabaví, je jen takovým tím příjemným bonusem bokem na občasné zahrání. Daleko důležitější je pochopitelně multiplayer. Zajezdit si můžete s kamarádem ve split-screenu na jedné konzoli, což je něco, co určitě chválím. Na druhou stranu ale mohli vývojáři tento režim doplnit i o umělou inteligenci, takto závodíte jen s jedním kamarádem. Proč tady není umělá inteligence, je otázka. Více času si ale troufám tvrdit, že strávíte v online multiplayeru, který navazuje na svého předchůdce, takže v něm naleznete vše, co potřebujete. Vyhledávání her je rychlé, stejně tak připojování, čemuž určitě dopomáhá i přehledné menu. Rovněž i samotné hraní je bezproblémové, nesetkal jsem se s žádným problémem. Jen zamrzí, že jsem zatím nemohl vyzkoušet Ligy, které teprve vývojáři spustí a zřejmě budou na online hraní tím hlavním.

Forza Motorsport se může pochlubit seznamem obsahujícím přes 700 vozidel, které jsou zpracovány do nejmenších detailů ve Forzavista kvalitě. Každé auto je tak radost si prohlížet ze všech možných úhlů, navíc nově nemusíte kvůli tomu najíždět do samostatného režimu, ale je tak možné činit přímo v boxové uličce před závodem. Určitě dobré rozhodnutí. Jinak, co se týče výběru samotných automobilů, nechybí pochopitelně většina nejznámějších i méně známých automobilek, potěší navíc v základu přítomnost automobilky Porsche, jejíž nový vůz Porsche 911 GT2 RS se stal ostatně velkou ozdobou nového dílu Forza Motorsport. Každé vozidlo je možné řídit za různých kamer, dokonce vývojáři přidali jeden nový pohled z kokpitu, který možná někteří fanoušci ocení. Já dávám přednost klasickému pohledu z kokpitu, případně ze třetí osoby. Stejně jako vizuální zpracování je pro vozidla důležité i ozvučení, a zde mohu být rovněž maximálně spokojen. Ostatně Forza Motorsport si vždy udržovala v tomto velmi vysoký standard, který vývojáři neopouštějí a většinu vozů je tak radost poslouchat, a dokonce je poznáte už jen díky jejich jedinečnému zvuku.

Na hře se mi líbí, jak hodně podporuje hráče ve vytváření vlastní kolekce vozidel. Jak totiž získáváte nová vozidla, případně je nakupujete, získáváte speciální Tier rank. Čím ho máte vyšší, tím máte přístup k lepším vozidlům, které můžete následně za pracně nastřádané peníze získat. Každé auto pak můžete pochopitelně různě upravovat, jak vizuálně, tak výkonově, jen si musíte dát pozor, abyste s ním ještě splňovali podmínky dané třídy a mohli s ním následně závodit.

Kromě velkého počtu vozidel naleznete ve Forza Motorsport 7 i slušný výběr tratí. Nechybí jak reálné okruhy, tak smyšlené, které ale do hry dobře zapadají a mají pěkný design, takže je radost po nich jezdit. Samozřejmě nechybí okruh v Praze, který měl premiéru v pátém dílu, a stále patří k těm vůbec nejhezčím, jaké hra nabízí. Nově vývojáři přidali třeba okruh v Dubaji, který nabízí zase trochu jiné prostředí, než na jaké jsme normálně zvyklí z jiných závodních her. Celkově každopádně vývojáři připravili do sedmého dílu Forza Motorsport série 32 kvalitně zpracovaných a detailních tratí, které si můžete zahrát ve zhruba dvou stovkách variací, což je určitě slušné číslo, které musí uspokojit naprosto každého. U tratí bych možná vytknul jenom skutečnost, že na některých si všimnete ve větší míře klasických 2D stromů, což nevypadá zrovna pěkně.

Když jsem nedávno recenzoval hru Project CARS 2, vychválil jsem její novinku LiveTrack 3.0¸která nabízela jednak dynamickou změnu denní doby i počasí a další zajímavé události během závodů, které měly následně vliv na jízdu. Forza Motorsport 7 tady svoji konkurenci ani nechce dohnat, ale přináší alespoň dynamickou změnu denní doby i počasí, i když ne na všech tratích, což možná trochu zklame. Třeba Prahu si večer nebo za deště nezahrajete, a takto bych mohl pokračovat. Když už ale nějaká trať dynamické změny podporuje, jde o velkou nádheru, zvláště ve spojení s parádním osvětlením či různými pěknými efekty. Navíc déšť má pochopitelně vliv i na jízdní vlastnosti, a to ani nemluvím o tom, když najedete jedním kolem do louže. Tento prvek ovšem už přinesl šestý díl, takže nejde o nějakou velkou novinku, ale určitě i zde dokáže potěšit.

Forza Motorsport série se může chlubit, od svého pátého dílu, i výbornou umělou inteligencí soupeřů na trati, o níž se stará technologie Drivatar. Dalo by se říci, že každý Drivatar reprezentuje nějakého živého hráče, ať už třeba vašeho kamaráda, a tím i jeho jízdní styl a vlastnosti. Každý váš soupeř by tak měl být trochu jiný, a hlavně soupeři na trati díky tomu nepůsobí strojově, ale umí být agresivní, chybují i se chovají v rámci nastolených pravidel pro jednotlivé závody, což vypadá přirozeně a moc dobře se na to dívá. Umělá inteligence je tedy opět velmi kvalitní a je radost s ní soupeřit, zvláště na vyšší obtížnosti. 

V recenzi jsem už zmínil, že vozidla vypadají nádherně, ale ona celá hra se pochopitelně nemá za co stydět. Už v základní verzi na Xbox One vypadá opravdu velmi dobře. Nejen, že běží v rozlišení 1080p, ale vývojáři oproti předchozímu dílu přidali několik nových pěkných efektů, které jistě potěší. Stejně jako potěší skutečnost, že se můžete těšit na stabilních 60fps, ani v těch nejnáročnějších závodech, kdy je na trati hodně aut a hustě prší, framerate neklesá. Optimalizace je tedy vzorová, ale po předchozích zkušenostech určitě zase tak moc nepřekvapí. Nyní jen počkat, jak na tom bude Xbox One X verze, která by měla být ještě na detaily bohatší, stejně tak má běžet v rozlišení 4K. Doufám, že na nové konzoli budou i rychlejší nahrávací obrazovky, kterými je sedmá Forza doslova přeplněna a nejsou zrovna krátké. Docela dost otravují.

Forza Motorsport 7 není v rámci série nějakou revolucí, ale jde spíše o klasický evoluční skok, v němž vývojáři přidali hromadu nových vozidel, několik nových tratí a upravili kariéru, která je bohatší a vůbec rozmanitější a dává hráči velkou volnost v tom, jak ji hrát. Bohužel ale u kariéry postrádám nějakou větší hloubku závodění a hlavně realismus, který nyní trestuhodně chybí. Vypadá to, jako kdyby vývojáři chtěli udělat okruhové závodění ve stylu Forza Horizon, aby ho zpřístupnili i mainstreamu. Ano, je docela zábavné, ale hardcore fanoušky Motorsportu uspokojit dokáže jen stěží. Ti letos sáhnou raději po Project CARS 2. 

Forza Motorsport 7

xone
Microsoft, Turn 10
Datum vydání hry:
3. 10. 2017
Žánr:
Závodní, Simulátor
KARTA HRY
8/10

Komentáře