Forza Motorsport 6

recenze  166
Martin Šmíd, 8. 9. 2015 9:01
Když vycházela konzole Xbox One, vývojáři ze studia Turn 10 pro ni připravili pátý díl oblíbené série Forza Motorsport, který přinesl několik zajímavých novinek, ale bylo hlavně na obsahu vidět, že musel být hotov na launch. O dva roky později přichází šestý díl, který na tom předchozím staví, ale vývojáři naslibovali i spoustu změn a velkých novinek. Jestli šlo jen o sliby nebo jsme se vážně dočkali výborné závodní hry, na to vám nyní dáme odpověď v naší recenzi.

Forza Motorsport 6 vychází exkluzivně pro Xbox One

Forza Motorsport série je tu s námi už deset let a za tu dobu si vybudovala velmi dobrou pověst mezi fanoušky motorsportu, navíc se stala i zdatným konkurentem pro japonské Gran Turismo, které v mnohém dokonce předčila, což bylo do té doby něco naprosto nemyslitelného. Vývojáři z Turn 10 se nikdy netajili svoji velkou láskou k automobilům a vůbec motorsportu, takže kromě hlavních dílů pomáhali připravovat i spin-offy Forza Horizon, které sice nabídly trochu jiný pohled na závodění, ale rovněž si získaly srdce spousty hráčů, hlavně díky své rozmanitosti, atmosféře a hlavně zábavným obsahem. Protože nyní série slaví deset let, rozhodli se toto kulaté výročí vývojáři oslavit šestým dílem, který samozřejmě staví na základech toho předchozího, ale také nabobtnal obsahem, který jsem u pětky trochu postrádal, navíc vývojáři překopali i řadu věcí a hlavně odstranili otravné mikrotransakce, které ležely v žaludku nejednoho fanouška. Zcela byl překopán i interface, který je nyní daleko uživatelsky příjemnější a už nemá moc hluchých míst a nelogičností.

Když se rozkoukáte v přehledné nabídce, asi jako první skočíte do kariéry, která se v šesté Forze jmenuje jednoduše Stories of Motorsport. V ní začínáte prakticky jako začátečník, přičemž přes pět úrovní se můžete vypracovat až mezi profesionály, a následně se stát šampiónem, ale cesta pochopitelně není tak jednoduchá a přímočará, navíc ježdění zabere několik desítek hodin, které si následně můžete ještě prodloužit, abyste vše splnili a zajeli na 100%. Kariéra jako taková je sice v dnešní době spíše standardní a určitě nepřekvapí, ale na druhou stranu je zábavná, hlavně když si dáte vyšší obtížnost, protože tím stoupne napínavost závodů, navíc vývojáři celkem šikovně nutí hráče, aby střídal jednotlivé třídy vozidel v jednotlivých šampionátech, takže neustále je kariéra čerstvá a udrží si zábavu až do svého konce. Pomáhá ji určitě i novinka v podobě speciálních modifikací, které si můžete před každým závodem koupit, a tím získat určité bonusy. Jde prakticky o jakési perky, díky nimž se třeba posunete na startovním roštu, získáte více XPček za zajetý závod, a tak dále. V pátém dílu si mnozí stěžovali, že kariéra je jen o ježdění a nenabízí nic na oživení, jako tomu bylo v předchozích dílech, ale i s tímto se vývojáři dokázali celkem dobře popasovat.

Kariéru tvoří totiž prakticky dvě části. Stories of Motorsport je klasické ježdění, přičemž součástí jsou i speciální eventy pojmenované jako Showcase, které si během hraní základní části postupně odemykáte. K nim můžete přistupovat už během samotných šampionátů před dalšími závody, ale je možné je přeskakovat a následně se k nim vracet skrze samostatnou nabídku. Každopádně se jedná o nejrůznější výzvy, ať už to jsou ty z Top Gearu (duely nebo shazování kuželek), případně projíždění branek či historické závody, určitě fanoušky potěší i přítomnost vytrvalostních závodů typu Le Mans a dalších, které trvají několik desítek kol a nejsou tedy na pár minut. Showcase eventy nabízejí každopádně další hodiny výborné zábavy, navíc některé výzvy dají pořádně zabrat, ale co je hlavní, oživují skvělým způsobem samotnou kariéru a dělají ji daleko propracovanější, nápaditější a hlavně rozmanitější, což se následně pochopitelně podepisuje na celkovém skvělém zážitku, který si odnesete. Tohle je přesně to, co v pátém dílu chybělo.

Vývojáři se u předchozího dílu chlubili, že vytvořili všechny auta zcela znovu, aby byla co nejvíce detailní a splňovala nejpřísnější měřítka, která hráč od her nové generace očekává. Tento fakt se ale trochu podepsal na počtu, přičemž do pokračování vývojáři vozový park rozšířili. Nově naleznete ve hře více jak 450 do posledního detailu vytvořených aut s fantastickým ozvučením, které si navíc můžete prohlédnout přes Forzavista funkci, samozřejmostí je možná úprava skrze nejrůznější skiny, které si můžete sami tvořit, případně stahovat už vytvořené. Asi nemá cenu zde rozepisovat značky všech automobilek, nechybí klasické vozy ani historické či sportovní, novinkou je třeba Formula E. Důležitější je fakt, že vývojáři ještě zamakali na jízdním modelu, který byl už v předchozí části výborný a zde byl ještě dotažen, prakticky k dokonalosti. Pochopitelně, pokud si zapnete všechny pomocníky, je pořád Forza Motorsport 6 spíše arkádou, ale pokud všechny vypnete, už jde o velmi dobrou simulaci, při níž cítíte odlišný jízdní model každého vozidla, na které je třeba si chvilku zvykat, zvláště pokud použijete třeba nový Logitech G920 Driving Force, naskytne se vám výborný jízdní zážitek. Všechna auta si pochopitelně můžete koupit za herní měnu, která naskakuje rychleji oproti předchozímu dílu, což je dáno hlavně díky chybějícím mikrotransakcím. Auta je ale možné vyhrávat vždy za level, protože se spustí speciální losovačka. Pak už musíte mít i pochopitelně štěstí, aby vám třeba padl Bugatti Veyron, který mi padl asi na třetím levelu. 

Předchozí díl nabídl jen ježdění za slunečného počasí, což mnohé fanoušky zklamalo. Vývojáři z Turn 10 na kritiku zareagovali, a ačkoliv nepřinesli stále dynamické počasí a změnu denní doby, což může být pro někoho zklamání, dočkali jsme se třeba nočních závodů, které mají velmi dobrou atmosféru, navíc pochopitelně vyžadují od hráče opatrnější jízdu a lepší reflexy, protože viditelnost je značně jiná jak za dne. Daleko větší novinkou je ovšem déšť. Zpracování deště, nyní myslím hlavně efekt, do Driveclubu ještě trochu ztrácí, ale vypadá pochopitelně i tak parádně. Co ovšem trochu ztrácí déšť na efektu, to dohání dopadem na samotnou jízdu. Nejen, že vozovka je značně kluzká, ale tvoří se na ní kaluže, které představují velké nebezpečí. Nejsou totiž jen texturou, ale podle toho, kolik je v kaluži vody, se následně projeví na autě, které jí projede. Pokud vletíte v zatáčce do kaluže, může se klidně stát, nebo se spíše stane, že vás pošle do hodin, stejně tak jsou nebezpečné kaluže podél tratě, do nichž vjedete jen jednou stranou vozu. Je tak důležité s vodou na trati počítat, protože velký způsobem ovlivňuje hraní, a svým způsobem jde o revoluční novinku, která podobnou formou ještě v žádné jiné hře zpracována nebyla.

U předchozího dílu si někteří hráči stěžovali, že obsahuje až příliš málo tratí. Vývojáři ze studia Turn 10 i toto vyřešili. Výsledkem je, že Forza Motorsport 6 obsahuje tratě kde ve 26 světových destinací, což je nejvíce v historii celé série. V nabídce naleznete jednak licencované okruhy o několika verzích, tak okruhy zasazené do reálných lokací, ostatně jeden je zasazen i do Prahy. Tento okruh se objevil už v předchozím dílu, přičemž i zde patří k těm vůbec nejhezčím, navíc v nové verzi jsou už sem tam i nějací ti 3D diváci a vývojáři vyměnili i 2D diváky, kteří jsou nyní v detailnějších verzích, a příliš neruší při rychlém průjezdu. Každopádně nabídka tratí je výborná, všechny tratě mají spoustu detailů, a je vidět, že si s nimi dali vývojáři spoustu práce. Jen možná zamrzí, že ne každý trať podporuje jízdu v noci, případně déšť, takže tady je mezera, na níž vývojáři ještě musejí trochu zapracovat. 

Jak určitě víte, pátý díl přinesl do série velkou novinku zvanou Drivatar. Ta prakticky znamená, že neexistuje žádná předem napsaná umělá inteligence, ale AI soupeřů je počítána z různých statistik ostatních hráčů. Už v pátém dílu tato novinka fungovala skvěle, protože jednak přinesla na trať zcela nečekané situace, navíc jste byli neustále spojeni s okolním světem a hlavně se svými kamarády, protože právě proti jejich Drivatarům jste jezdili. Forza Motorsport 6 pochopitelně Drivatary rovněž využívá, nyní už jde o plně fungující prvek, nikoliv mráčkový trik, zvláště na vyšší obtížnosti dokážou pořádně zatopit (hra obsahuje šest stupňů obtížnosti) a výhodou je, že se soupeři prostě nechovají stejně a nejezdí slepě ve vláčku, ale bojují vždy o výhru do poslední zatáčky. Vítanou novinkou každopádně je, že pokud někteří vaši kamarádi hráli Forza Motorsport 5 nebo Forza Horizon, jejich Drivataři se objeví automaticky i ve Forza Motorsport 6. Vrací se i rivalové a s nimi spojené výzvy.

Hraní v jednom hlavní kampaň, případně další režimy, je určitě fajn, ale Forza Motorsport 6 nabízí i docela velkou online multiplayerovou část (split-screen pro dva je samozřejmostí) až pro 24 závodníků na trati. Pochopitelně je možné rychle vyhledávat hry, ale také si můžete vytvořit vlastní a následně do nich zvát své kamarády, případně další hráče. Režimy jsou spíše standardní – je jich tu sedm, najdete tu jak klasické závody, tak závody na čas, případně driftování, drag závody a vrací se i celkem oblíbený režim Virus, který u nového dílu Forza Motorsport série prostě chybět nemůže, ačkoliv se samotným závoděním toho moc společného nemá. Protože v současnosti jsou servery spíše prázdné, mohl jsem hrát pouze s kolegy, které jsem zval do vytvořených her, ale připojování bylo rychlé, a ani během závodu jsem nezaznamenal žádný problém, a ani kolegové se nesetkali s lagy a dalšími problémy. S Online režimem se pojí nově možnost vytvářet ligy a v nich soutěžit, novinkou je i spectate režim, díky němuž můžete sledovat rozjeté závody. Multiplayerová část se ve Forza Motorsport 6 značně rozrostla, navíc z několikadenního testování se zdá, že funguje dobře a je uživatelsky příjemná.

Vývojáři z Turn 10 využili pro Forza Motorsport 6 engine z předchozího dílu, který byl ostatně už vytvářen přímo pro konzoli Xbox One, takže nepřekvapí, že hra vypadá velmi pěkně, a jde rozhodně o jednu z nejhezčích závodních her současnosti, ať už mluvím o detailnosti textur nebo nasvícení. Samozřejmě engine byl pochopitelně trochu vylepšen a vyšperkován, takže hra je ještě vyhlazenější a učesanější, ale nejde o nějakou velkou revoluci, spíše o evoluci. Co ovšem oceňuji nejvíce, je naprosto stabilní framerate, který neklesá ani v těch největších melách, po celou dobu uvidíte naprosto skálopevných 60 snímků, což se samozřejmě podepisuje na závodění a celkový výborný pocit z jízdy a rychlosti. Kvalitní mi přišel i vybraný soundtrack, který během závodu dobře motivuje a utváří slušnou atmosféru, i když praví závodníci si ho možná vypnou, aby slyšeli jen burácení motorů a zmíněné výborné ozvučení.

Zatímco předchozí díl přinesl zajímavý základ a zklamal obsahem, Forza Motorsport 6 je návratem krále v plné zbroji. Má nejen výborný jízdní model, ale také několik stovek do posledního detailu zpracovaných vozidel, nádherné tratě, dlouhou kariéru se zábavnými Showcase eventy a v neposlední řadě povedený online multiplayer, od něhož se jen tak neodtrhnete. Forza Motorsport 6 je v současnosti nejlepší závodní hra, jakou si můžete na konzolích koupit, a nejlepší díl ve Forza Motorsport sérii. 

Forza Motorsport 6

xone
Microsoft, Turn10
Datum vydání hry:
18. 9. 2015
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
9/10

Komentáře