Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn

recenze  18
Martin Šmíd, 10. 5. 2014 17:15
Možná si ještě pamatujete na velké oznámení MMOčka Final Fantasy XIV Online během tiskové konference Sony na E3. To následně vyšlo v roce 2010 na PC, ale fanoušci rozhodně nemohli být spokojeni, protože se jednalo o hodně podprůměrnou záležitost se spoustou nedostatků a chyb. Square Enix se proto rozhodl, že prakticky rozpustí původní tým a najme své nejlepší vývojáře, na které bude dohlížet Naoki Yoshida, aby vše napravili. Výsledkem je druhá verze Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn, která vyšla v minulém roce na PC a PlayStation 3, a před několika dny se dostala i na PlayStation 4. A právě o poslední zmíněné verzi je následující recenze.

Recenzovaná verze – PlayStation 4 (pochází z ní i obrázky vytvořené SHARE tlačítkem)

Hry ze série Final Fantasy vždy obsahovaly propracovaný a zajímavý příběh, a asi nepřekvapí, že u Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn tomu není jinak. Vývojáři se snažili i trochu navázat na předchozí nepovedenou verzi, takže vše se odehrává pět let po velké bitvě národů, kdy vyvolaný Bahamut prakticky vše zničil. Nyní je tak na čase dát vše do pořádku, takže se vše točí kolem záchrany světa Eorzea a několika velkých konfliktů, které mohou vše nadobro zničit. Pokud se prokoušete všemi těmi dialogy, které jsou před vás předhazovány v hojné míře, užijete si vše na maximum. Velkou devízou příběhu a vůbec světa Eorzea je, že vývojáři odkazují na předchozí díly série, takže i hrají na nostalgii hráčů, která rozhodně funguje a dotváří jedinečnou atmosféru, takže budete mít neustále nutkání se vracet a zjišťovat další podrobnosti a odhalovat nejedno tajemství.

Když jsem začínal, ocitl jsem se v rozlehlém pouštním městečku Ul'dah (jedno z několika hlavních měst), v němž na mě dýchla vůbec poprvé výborná atmosféra zdejšího rozhodně uvěřitelného světa. Užíval jsem si procházení naplněnými uličkami, po nichž nejen chodili další hráči, ale v něm tančili NPC postavy, všude byli obchodníci a bylo vidět, že městečko žije svým vlastním životem a atmosféra se v něm liší během dne i noci. Užíval jsem si i výpravy do přilehlého pouštního okolí, kde se to hemžilo tvory nejrůznějších druhů. Hned mi ale bylo jasné, že městečko Ul'dah slouží jen k naučení se základních principů. Po dosažení patnáctého levelu jsem začal cestovat do dalších částí, ať už zelení pokryté Gridanie, která zvláště v noci vypadá parádně a jako by vypadla z Tolkienových knížek, tak přístavního městečka Limsa Lominsa nebo horského Ishgardu.

Všechny vypsané lokace jsou parádní, jedinečné, obsahují vlastní architekturu a žijí v nich jedinečné bytosti, které vám budou pomáhat či zadávat úkoly, ale pochopitelně narazíte i na vlastní druhy nejrůznějších nepřátel, před nimiž si musíte dát pozor. Svět Eorzea je parádním místem, které je radost prozkoumávat, obsahuje nejen vypsané hlavní oblasti, ale i nepřeberné množství dalších lokací a dungeonů, které jen čekají na to, až budou objeveny. I když je svět Eorzea obrovský, nikdy jsem neměl moc problém s cestováním, které je možné mezi částmi díky převozníkům nebo speciálním teleportům, které můžete za menší poplatek používat. Navíc pro rychlejší cestování po světě si můžete najímat Chocobos nebo dále získat další potvory, na nichž jde jezdit. Ty ale po dvacátém levelu můžete i vlastnit.

Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn nabízí jeden z nejhezčích MMO světů s hromadou obsahu, do něhož je radost se vracet a prozkoumávat v něm každé zákoutí.

Ve Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn si hned na začátku musíte vytvořit svoji vlastní postavu skrze propracovaný a hodně podrobný editor, prakticky si můžete vytvořit takovou postavu, kterou chcete, bez nějakého velkého omezení. Třídy postav tu jsou klasické, takže je tu bojovník sloužící jako tank, pak je tu dps a i healer, sloužící jako podporující jednotka na bojišti pro ostatní kolegy. Pak už se můžete pustit do hraní, přičemž je určitě dobré rozhodnutí vývojářů, že povolání můžete následně během hraní měnit, takže pokud chcete zkusit později po desátém levelu jiné, nemusíte si zakládat novou postavu. Stačí, když si ve městě najdete guildu s vybraným povoláním a zapíšete se do ní, následně dojde k přezbrojení. Z gladiátora, za něhož jsem začínal, se tak rázem může stát třeba Marauder, pokud hrajete za magickou třídu, tak samozřejmě tu máte jiné.

Zajímavostí je, že ve hře jsou i povolání založená ne na boji, ale na různém řemeslu (je jich tu osm jako zlatník, kuchař, kovář, tesař, zbrojíř, tkadlec nebo alchymista), která rovněž mají svoje vlastní charakteristické úkoly. Pokud nechcete chodit po světě a likvidovat monstra, můžete se dát třeba na výrobu zbraní, brnění, doplňků nebo vaření jídla a vydělávat si peníze touto cestou. Systém craftování funguje velmi dobře, je komplexní a i po několika hodinách zábavný, takže jen tak neomrzí, navíc budete i kolikrát rádi, že si sami můžete vyrobit nějakou tu dobrou zbraň nebo brnění. Také se můžete dát třeba la botaniku a získávat prostředky z rostlin, případně je tu i lovení ryb a dalších mořských živočichů jako rybář. Také je tu horník, který může získávat drahé kameny a další vzácné suroviny, které využije kovář nebo zlatník k další výrobě. Hra před vás všechen obsah hází pozvolna, vždy vám vysvětlí nové možnosti skrze různé tutoriály, takže pokud je nebudete jen odklikávat, budete se snáze do celé hry dostávat a nebudete následně zmateni.

Pokud jste někdy hráli nějaké to MMOčko, třeba World of Warcraft, asi vás druhy úkolů moc nepřekvapí. Čekají vás klasické rozhovory po městech, případně sbírání bylin nebo nutnost zabít určitý počet protivníků (druhů nepřátel je tu velké množství, možná několik stovek), přes klasický systém založený na využívání nově získaných skillů. Druhů úkolů je samozřejmě více, ale vývojáři tady vsázeli až moc na jistotu, takže něco originálního nečekejte. Na druhou stranu systém úkolů funguje dobře, hlavně ty propojené s hlavním příběhem jsou zajímavé, a nebudete se nudit. Na začátku se může zdát, že nepřeberné množství úkolů můžete plnit sami a okolních hráčů si všímat nemusíte. Toto platí tak z poloviny, protože ačkoliv mnohé úkoly jsou pro jednoho hráče, od zhruba patnáctého levelu se odemknou speciální výpravy do dungeonů, v nichž už pomoc budete potřebovat.

Do těchto částí se můžete pustit s kamarády, případně se do nich registrovat, a až se registrují i ostatní hráči plnící tyto části (nutní jsou bojovníci i healer, který léčí), bude dungeon spuštěn. Musím říci, že zde jsem byl překvapen rychlostí, protože většinou hráči byli vyhledáni během několika málo desítek vteřin. Samotné dungeony, hlavně ty příběhové, kterých je několik, obsahují zajímavé úkoly, navíc se v nich dobře leveluje, protože z nepřátel padá hromada XP bodů. Na konci každého dungeonu je pak nějaký ten silný boss, který byl silně inspirován předchozími díly Final Fantasy série. Souboje s těmito kolikrát hodně velkými a silnými protivníky patří k vrcholům Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn a každý jsem si maximálně užíval, zvláště když jsem měl po boku dobré spoluhráče. Porazit bosse není zase tak lehké, jak se může zdát, je třeba určitá taktika a navíc si krýt záda, protože rádi přivolávají pomocníky, kteří také nejsou zrovna nejslabší. Na konci každého dungeonu, ale i občas během něj, jste odměňováni docela zajímavým vybavením, které se následně hodí do dalších bojů.

Možností spolupráce s dalšími hráči je tu ale samozřejmě daleko více, můžete se pouštět do dalších i vedlejších dungeonů, nebo do speciálních FATE eventů, které jsou označeny na mapách a generují se po celou dobu hraní vždy na různých místech zcela náhodně, v nichž vždy musíte zlikvidovat nejrůznější monstra v požadovaném časovém limitu. Jak pokračujete hrou dále a dále, odemyká se vám spousta dalšího nového obsahu, dlouhé questy i výpravy, navíc tu jsou i PvP části, které ale z mého pohledu tak povedené nejsou a slouží jen jako takové menší oživení ve vybraných arénách. Rubání se proti druhému týmu není moc záživné, zvláště když jedou neustále podle stejného vzorce, a proto jsem se raději soustředil na klasický PvE obsah. Ten tu je navíc i po dosažení maximálního levelu, který končí na čísle 50, k němuž se dostanete zhruba po třech týdnech hodně intenzivního hraní. Neustále tak vývojáři před vás předhazují další a další obsah, který jsem já osobně rád plnil a ještě v následujících týdnech plnit budu. Zde ještě doplním, že díky velkému množství obsahu se moc často nestává, že byste museli grindovat pro dosažení dalšího levelu, což je určitě velké plus. Ačkoliv se to nemusí zdát, velkou devízou Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn je i fakt, že má propojené servery, takže můžete hrát s PC hráči. Tímto je tak zaručeno, že vždy budete mít s kým hrát, a můžete si i hledat nové kamarády a další známosti, s nimiž budete vše sdílet.

PC hráči vám možná řeknou, že podobné MMOčko se nejlépe ovládá na klávesnici a myši. Square Enix má ovšem s vytvářením konzolových her velké zkušenosti a výsledek je proto velmi dobrý u Final Fantasy XIV Online, chtěl bych říci až výborný. Interface i všechny akce jsou skvěle namapovány na DualShock 4 a je vidět, že vývojáři nad rozvržením přemýšleli. Nepřeberné množství funkcí máte ihned dostupné a během hraní se proto nemusíte rozčilovat nad nepřesným, zdlouhavým nebo krkolomným ovládáním. Vývojáři každopádně dávají i na výběr, hned na začátku se můžete rozhodnout, jestli hru ovládat přes DualShock 4 nebo klasické kombo klávesnice a myš. Vyzkoušel jsem obě možnosti, ale nakonec jsem se stejně vrátil ke klasickému gamepadu, na který jsem více zvyklý. V tomto odstavci zmíním ještě podporu Remote Play, takže Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn můžete hrát i na kapesní konzoli PlayStation Vita. Musím ale říci, že tady už je cítit nepřítomnost několika tlačítek, takže zážitek z hraní není zase tak moc dobrý a zvláště při akci mačkat zadní dotykovou plochu není tolik přesné jako mačkat R2 a L2.

Pokud doma máte starší verzi pro PlayStation 3, můžete bezplatně přejít na PlayStation 4 verzi.

Když se Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn v minulém roce objevilo na konzoli PlayStation 3, byl to tak trochu menší zázrak. Konzole už má něco za sebou, navíc její hardware není moc dostačující na takto rozlehlé hry. V rámci možností vše samozřejmě fungovalo, i když vizuálně nebyla hra tolik působivá a framerate občas nepěkně zazlobil. Nyní recenzovaná PlayStation 4 verze je samozřejmě úplně jiné kafe, vývojáři se nemuseli v ničem omezovat a naservírovali nám hru v kvalitě, v jaké si ji zatím mohli užívat jen PC hráči. V základním nastavení Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn běží nativně v 1080p se všemi detaily, svět vypadá v tomto nastavení parádně, všude má textury ve vysokém rozlišení, stejně tak postavy mají spoustu detailů. Zvláště některé scenérie vypadají přímo epicky a výborné je i osvětlení a další grafické efekty. Framerate se snaží držet na 60fps, ale ne vždy se mu to povede a třeba skok na 30fps v momentě, kdy je na obrazovce hodně postav, je už docela znát. Nejde ale samozřejmě o něco, co by výrazně rušilo, ale jistě si zpomalení všimnete. Proto se vývojáři rozhodli, že začlení i 720p režim, v němž hra běží i v těch nejnáročnějších částech na 60fps. Každý si tak může zvolit, co mu nejvíce vyhovuje. Za tento krok určitě chválím. Pochválit musím i parádní soundtrack, jeden z nejlepších v historii Final Fantasy série. Dobré je i ozvučení, dabing také snese přísná měřítka, jen je škoda, že je přítomen jen v několika hlavních částech. Povětšinu postavy mlčí a rozhovory probíhají skrze textová pole. Nadabovat takto rozsáhlou hru ale asi pořád není možné.

Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn je jednou z her, která si pořád drží měsíční poplatky, takže nejede na dnes populárním systému free-to-play. Líbit se vám tento systém moc nemusí, ale faktem je, že za necelou tisícovku dostanete kromě hry jeden měsíc zdarma, během něhož prožijete hodiny skvělé zábavy. Navíc částka za další měsíce není zase tak velká, když si vezmete, kolik zábavy dostanete, a ještě je k tomu nutné připočíst fakt, že vše máte otevřené, nemusíte nic dokupovat, takže ve výsledku i zaplatíte méně, jak za free-to-play záležitost. Údržba serverů něco stojí, a je vidět, že k tomuto Square Enix přistupuje dobře. Jediný problém jsem zaznamenal v minulém týdnu po údržbě, kdy bylo těžší se na server připojit, ale to byla jen výjimka.

Když s první verzí Square Enix vyhořel, asi nikdo nečekal, že by druhá dopadla výrazně lépe. Square Enix ale ukázal, že když se sejdou talentovaní vývojáři, může vše dopadnout na jedničku. Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn je jedním z nejlepších MMOček v historii, kterému nechybí nádherný svět s nezapomenutelnými lokacemi, spousta úkolů i velkých výprav za dobrodružstvími. Každou minutu ve světě Eorza si budete maximálně užívat. V současnosti dost možná i nejlepší hra, jakou si můžete zahrát na konzoli PlayStation 4. Je až škoda, že kvůli byrokracii si hru nemůžou zahrát i hráči na Xboxu.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

ps4ps3ps5xsx
Square Enix, Square Enix
Datum vydání hry:
27. 8. 2013
KARTA HRY
9/10

Komentáře